Magyar Szó, 1976. március (33. évfolyam, 73-89. szám)

1976-03-15 / 73. szám

2. oldal lilo Mexikóból Panamába utazott (Folytatás az 1. oldalról) szöntőjére, kijelentette, hogy Tito elnök mindig Mexikó nagy és tisztelt barátja ma­rad. Elmondta, hogy elnö­künk munkás volt, aki a nép vezetője lett és harc­ban teremtette meg Jugo­szlávia egységét és biztosí­totta a függetlenségét. — A hősies felszabadító harcban — amelynek ön volt a vezetője — egy olyan doktrínát alakított ki, amely még ma is igen je­lentős. A mexikói elnök kifej­ez­te reményét, hogy még ta­lálkozni fognak vagy Me­xikóban vagy Jugoszlávi­ában, ahova az egyetemi hallgatók utaznak tanulni, mert úgy érzik, hogy abban a baráti országban sok min­dent megtudhatnak. — Mi mexikóiak kíván­juk, hogy szerencsésen foly­tassa útját és Mexikó em­lékezetében maradjon. Em­lékezzen barátságunkra, együttműködésünkre és ne felejtse el egy fiatal or­szág üzenetét, amely épp azért, mert fiatal, haladó és forradalmi, ENSZ-ülésszak határozatai­nak megvalósításában. Mindkét államfő meggyő­ződését fejezte ki, hogy az el nem kötelezett országok következő csúcskonferenci­ája — a sikeres előkészü­leteknek köszönhetőleg — nagyban hozzájárul a nem­zetközi együttműködés fej­lődéséhez, az egység meg­erősítéséhez és a két or­szág, valamint a többi fej­lődő ország szolidaritásá­hoz. Mindkét részről megálla­pították, hogy Josip Broz Tito köztársasági elnök lá­togatása tovább erősíti a két ország baráti kapcsola­tait. A tárgyalások hasznosak és kimerítőek voltak Közös közlemény a Tito—Echeverría meg-­­beszélésekről Cancunból jelenti a Tan­­jug: Szombaton Cancunban kö­zös közleményt adtak ki Josíp Broz Tito köztársasá­­gi­ elnök mexikói látogatá­sáról. A közlemény többek között az alábbiakat tartal­mazza. Luis Echeverría, a Me­xikói Egyesült Államok el­nöke meghívására Josip Broz Tito, a Jugoszláv Szo­cialista Szövetségi Köztár­saság elnöke 1976. március 10-étől 14-éig hivatalos lá­togatást tett Mexikóban. A jugoszláv elnök kísére­tében volt felesége, Jovan­­ka Broz, Radovan Vlaj­ko­vác, a Vajdasági Szocialista Autonóm Tartomány Elnök­ségének elnöke, Miloš Mi­nic, a Szövetségi Végrehaj­tó Tanács alelnöke, szövet­ségi külügyi titkár, Dobri­­voje Vidić, a JKSZ KB El­nöksége Végrehajtó Bizott­ságának tagja, dr. Emil Ludinger szövetségi külke­reskedelmi titkár és Ignác Golob, Jugoszlávia mexikói nagykövete. Echeverría és Tito elnök megelégedését fejezte ki, hogy folytathatják a meg­beszéléseket, amelyeket 1974 februárjában kezdtek meg a mexikói államfő jugo­szláviai látogatásakor. A megbeszélések a barátság, a nyíltság, a kölcsönös meg­értés légkörében folytak, ami jellemző Mexikó és Ju­goszlávia kapcsolataira is. A két államfő részletesen elemezte a két ország kap­csolatait és nagy megelége­déssel állapította meg, hogy az együttműködés napról napra gyümölcsözőbbé vá­lik. Egyetértettek abban, hogy magasabb szintre eme­lik a gazdasági együttmű­ködést, s hozzájárulnak, hogy növekedjék az áru­csere-forgalom értéke. Hoz­zájárulnak továbbá a mű­velődési, a tudományos és a m­űszaki együttműködés továbbfej­lődéséhez. Mindkét elnök hangsú­lyozta a két ország, együtt­működésének szükségessé­gét, a nemzetközi fórumo­kon, ahol foglalkoznak a nagyobb világproblémákkal és ettől bizonyos mérték­ben függ a két állam kö­zötti kapcsolatok további fejlődése is. Megállapodtak abban is, hogy az együtt­működést információ és vé­leménycserével teszik gazda­gabbá. Echeverría és Tito elnök munkatársaikkal együtt­ ele­mezték a világhelyzetet és megállapították, hogy leg­utóbbi belgrádi találkozá­suk óta jelentős változások történtek a nemzetközi kap­csolatokban. Megállapítást nyert to­vábbá, hogy a feszültség enyhülésére irányuló politi­kának voltak bizonyos ered­ményei. Az el nem kötele­zett országok szervezett és hatékony tevékenysége, a fejlődő és a többi béke­­szerető erők fellépése — amelyek harcolnak a szabad­ságért, a nemzeti függet­lenségért, a nemzetközi bé­kéért és biztonságért — megtette a magáét. Tito és Echeverría el­nök külön figyelmet szen­telt a kedvezőtlen nemzet­közi gazdasági rendszernek. Értesülésük szerint­ jelen­tős eredményeket értek el a hatodik és a hetedik Echeverría elnök a sajtó­­konferencián (18) Hatalmas politikai gazdasági és katonai erő felhalmozása kis létszámú társadalmi rétegek kezében azokban az országokban, amelyekben a legnagyobb hatalom összpon­tosul, semmiképpen sem teremt kedvező fel­tételeket a társadalmi fejlődésre és a de­mokráciára sem a népek közötti viszony­ban, sem pedig a belső társadalmi vi­szonyokban. Másrészről a tömbök törek­vését, hogy megegyezéssel elejét vegyék a viszályoknak, amelyek veszélybe dönt­hetik a világbékét — ami önmagában rendkívül pozitív, sőt nagy lépés a törté­nelmi fejlődésben­— azok a kísérletek is követik, amelyek ösztönszerűen előnyt akarnak szerezni az erőviszonyban a har­madik rovására, ami más népek belügyei­be való beavatkozásban, helyi háborúk­ban stb. nyilvánul meg. Ezért a világ globális tömbfelosztásá­nak távlata nem a szilárd béke távlata. A népek közötti gazdasági, politikai és egyéb viszonyok egész világrendszerének gyorsabban kell változnia ahhoz, hogy ki­alakuljanak a tömbök nélküli világ előfel­tételei. Ez az el nem kötelezett országok akciójának és a tömbök iránti viszonyá­nak lényege. Ez az alapvető oka annak, hogy az el nem kötelezett országok nem foglalkoztak a tömbök mechanikus felosz­latása lehetőségének illúziójával, ugyan­akkor mégis erélyesen szembeszálltak és szembeszállnak minden nyomással, hogy rendeljék alá magukat a tömböknek, és szorgalmazták, hogy a világproblémákat egyenrangúan oldják meg a világ népei, a tömbökhöz tartozó országokkal együtt, a békés koegzisztencia alapján, ennek vagy annak a társadalmi és politikai rend­szernek a kényszerítése és más népek belügyeibe való beavatkozás nélkül, meg­állapodások és megegyezések alapján, el­ismerve valamennyi népnek nemcsak az önrendelkezés jogát, hanem a demokrati­kus egyenrangúság jogát is valamennyi nemzetközi kérdésben. Ebben a megvilágításban nézve a béké­ért és a nemzetközi viszonyok demokra­tizálásáért — a hidegháború, a tömbviszá­lyok és a világ tömbökre oszlása ellen­i vívott harc nemcsak az el nem kötelezett­ség politikájának vagy­­ ideológiájának emberbaráti célja, hanem egyidejűleg a fenti országok népei politikai és gazda­sági függetlenségének és egyenrangúságá­nak elengedhetetlen feltétele is. Éppen ez az oka annak, hogy az el nem kötelezett országok mozgalmának ereje a hideghábo­rú és a tömbfeszültség felengedése után is fokozódott, nem pedig gyengült, mint ahogy azok az emberek és körök mondo­gatták, akik az el nem kötelezett politika alkonyát jósolgatták. A két tömb közötti viszony jelenlegi helyzete, az úgynevezett hetente kétségte­lenül az emberiség egy lépése ebben az irányban. Nem tartozik vizsgálataink ke­retébe azoknak az okoknak és tényezők­nek átfogó széles körű elemzése, amelyek ilyen fordulatot idéztek elő a nemzetközi viszonyokban a második világháború után, és külön a két tömb közötti viszony­ban. Itt csak hangsúlyozni szeretném, hogy e fordulathoz jelentősen hozzájárult az el nem kötelezett országok mozgalma is. Ezek az államok belgrádi­ értekezletük­től, sőt már az előtte is tevékenységükkel hozzájárultak és hozzájárulnak a nemzet­közi feszültség felengedéséhez szükséges feltételeik kialakulásához. És a jövőben is a hetente megőrzése és elmélyítése csak akkor lesz lehetséges, ha ebbe a folyamat­ba még az eddiginél is nagyobb erővel bekapcsolódik minden nép, s az felöleli a népek közötti valamennyi viszonyt, kü­lön ha megegyezéssel megoldják a népek közötti gazdasági és politikai viszonyok világrendszerének azokat a problémáit, amelyeket az el nem kötelezett országok mozgalma tűzött a történelem napirend­jére. A nemzetek felszabadu­lása és az emberiség integrálódása Nem véletlen, hogy napjainkban jelet­­kezett a nemzetek felszabadulásának erő­teljes­­mozgalma, és hogy harc folyik a népek közötti gazdasági és politikai vi­szonyok új világrendszeréért, mint ahogy az sem véletlen, hogy mind erőteljeseb­ben jeletkezik a nyomás s a követelés, hogy az ember önigazgassa­ a munkát és igazgassa a társadalmat. (Folytatjuk) EDVARD KARDELI: ........штшшштм цникитвамамјтни MAGYAR SZÓ Hétfő, 1976. március 15. Megkezdődött a szocialisták és a szociáldemokraták kongresszusa A Reuter hírügynökség jelentése szerint Portóban, Portugália második legny­­gyobb városában megkezdő­dött a nyugat-európai szo­cialista és szociáldemokrata pártok találkozója, amelyen részt vesz a holland, a svéd, a norvég és az osztrák kor­mány elnöke, valamint a nyugatnémet, a francia, az olasz és a spanyol szocialis­ta, illetve szociáldemokrata párt vezetőié. A találkozón szó lesz ,.a portugál demok­rácia és szocializmus erősí­­tésén­ek módjairól”. A szocialisták értekezletét közvetlenül a portugál par­lamenti választások előtt tartják meg, és épa emiatt más portugál pártot vezetői ezt az ország belügyeibe való beavatkozásnak tartjá­k. Alvaro Cunhal, a Portugál Kommunista Párt főtitkára egy lisszaboni nagygyűlésen kijelentette, hogy a nyugat­­európai szocialisták konfe­­renciája kísérlet arra, hogy nyomást gyakoroljanak a nyilvánosságra a választá­sok előtt. Egyiptom Tárgyalások kezdődtek a kormányalakításról Az egyiptomi fővárosi új­ságok tegnapi számukban írták, hogy Szadat elnök a parlament előtt beszélt azok­ról a lépésekről, amelyeket a többpártrendszer beveze­tésének irányába tesznek. Szólt még a nemzetgazdál­­kodás fejlesztéséről is. Par­lamenti beszéde után — amelyet a televízió egyenes adásban közvetített — meg­kezdődtek az ú­j kormány megalakítására vonatkozó megbeszélések. Mint már hírül adtuk, ma az egyipto­mi kormány beadja kollek­tív lemondását. Szadat elnök a parlament ülésén beszélt még Egyip­tom kapcsolatairól a Szov­jetunióval és az Egyesült Államokkal és ismertette a Közel-Kelettel foglalkozó genfi konferencia előkészü­leteit. A fejlődő országok pénzügyi együttműködése Az el nem kötelezettség politikájának időszerű témái Az el nem kötelezett orszá­gok 1973 szeptemberében Al­gírban tartott csúcsértekez­letén határozatot fogadtak el a fejlődő országok pénzügyi együttműködéséről is, vá­laszként arra, hogy mind mélyebb a szakadék a fejlet­tek és a fejlődők között, amihez hozzájárult a nem­zetközi gazdasági­ pangás is, amelynek következményei méginkább fékezik a har­madik világ országainak amúgy is elégtelen fejlődé­sének ütemét. Az algíri határozatoknak nem csak az volt a céljuk, hogy a fejlődő országokat megvédjék az inflációtól és az iparcikkek magas árától, hanem az is, hogy a fejlődő országok gazdasági együtt­működésével és szolidaritá­sával a jövedelem újrafel­osztása irányába hassanak a tőke nemzetközi piacára. A pénzügyi együttműködéssel előfeltételeket kell teremte­ni ehhez az újrafelosztáshoz és ez rendkívül időszerűvé vált, amikor a fejlődő­ or­szágok — a kőolajtermelők — 1973 végén kiharcolták a kőolaj árának emelését. Az úgynevezett petrodollár hatalmas többlete — amivel a fejlődő országok, a kőolaj­­termelők rendelkeztek még saját gazdasági programjaik fedezése után is — túlszár­nyalta pénzügyi intézmé­nyeik lehetőségét e többlet felhasználására, másrészről a fejlett nyugati országok szervezett tőkepiacuk révén képesek voltak felszippanta­ni ezt a többletet. Ezért mindent megtettek annak érdekében, hogy az ily módon létrejött tőke a világ legnagyobb bankjainak ellenőrzése alatt maradjon, és hogy alkalmazkodjon azokhoz a feltételekhez, amelyeket ők alakítottak ki a nemzetközi tőkepiacon, így 1974-ben — az amerikai kor­mány pénzügyi titkárságá­nak adatai szerint — az OPEC tagállamai (14 kőolaj­­termelő ország Afrikából, Ázsiából és Latin-Ameriká­­ból) 11 milliárd 250 millió dollárt ruházott be az USA- ba, és ez az összeg 1975-ben 6,25 milliárd dollárra zsugo­rodott. Az amerikai kor­mány továbbra is azon dol­gozik, hogy saját bűvkörébe vonzza a petrodollárokat­, de közben törődik azzal is, hogy a közvetlen gazdasági beru­házások ne hozzák létre a külföldi beruházók ellenőr­zését egyes amerikai terme­lési ágazatok, vagy vállala­tok felett. Nyugat-Európa 1974-ben még a gyarmati korszakból hagyományosan a fejlődő országokhoz kapcsolódó bankrendszere révén hatal­mas összeget, 22,5 milliárd petrodolárt kaparintott meg minimális kamat mellett, sőt nem egyszer, úgyhogy még nekik fizettek. 1975-ben vi­szont a nyugat-európai tő­kepiacra már csak 7,5 mil­liárd dollár futott be. A fejlett országok a nem­zetközi munkamegosztásban elfoglalt kiváltságos helyze­tük folytán tehát megkapa­rintották a kőolajeladásból származó dollárbevételek oroszlánrészét. Ezután nagy kamat mellett folyósított kölcsönök formájában hasz­nálták fel ezt a pénzt a nemzetközi tőkepiacon. A nyugati bankszövetségek így aztán hatalmas jövedelemre tettek szert. A fejlődő országok, a kő­olajtermelők — habár kény­telenek voltak többleteik je­lentékeny részét átengedni a nyugati pénzügyi intézmé­nyeknek — kedvező kölcsö­nök és ajándékok formájá­ban mégis mintegy 4 mil­liárd dollárt adtak más fej­lődő országoknak, ezenkívül segítették a többi fejlődő országot azzal is, hogy jelen­tős pénzeszközökkel kapcso­lódtak be regionális alapok és bankintézmények létre­hozásába. Valójában az OPEC országok pénzének jó része bilaterális alapon áramlott a többi fejlődő or­szágok felé. Ezért az OPEC országok többsége az utóbbi időben nemzeti pénzügyi in­tézményeket hozott létre a fejlődő országokkal való pénzügyi együttműködésre, ami egyike volt az algíri ér­tekezlet határozatinak. Ilyen alap jött létre Ku­­vaitban­, Abu Dhabiban, Irakban, Szaúd-Arábiában, Líbiában, ezenkívül ott van­nak az arab liga alapjai, az arab-afrikai műszaki segély­alap stb. Alakultak közös beruházási vállalatok is a fejlődő országokban, mint az arab kőolaj beruházási tár­saság, beruházási és külke­reskedelmi arab bank, a szaúd-arábiai—líbiai—ku­vaiti vállalat a guineai bauxit alumíniummá való feldolgozására. Venezuela és Nigéria olyan alapokat ho­zott létre, amelyek a meglé­vő pénzügyi intézményekhez­­kapcsolódnak. Venezuelában­­ az interamerikai bankhoz, Nigériában pedig az Afrikai I Fejlesztési Bankhoz. Az újabb politikai fejlemények még időszerűbbé tették a fejlődő országok közötti szo­lidaritást. Így például Nigé­ria 100 millió dollárt aján­dékozott az új független An­golának, de Angola hasonló kisebb ajándékokat kapott a fejlődő országok többi szo­lidaritási alapjától is. A fejlődő országok pénz­ügyi megsegítésére a szoli­daritás alapján nagyobb ösz­­szeget teremtettek elő azzal, hogy az OPEC országok 1975 novemberében úgy döntöt­tek, hogy alapot létesítenek a fejlődő országok segélye­zésére. Ez az alap ily módon évi 1 milliárd dollár bevé­tellel rendelkezne és kedve­ző feltételek mellett kölcsö­nöket nyújtana a kőolaj árá­nak emelkedésével előirány­zott fizetési nehézségek ki­küszöbölésére, valamint a fejlődő országok fejlesztési terveinek pénzelésére. Az alap létrehozása elég szilárd anyagi támaszt adott a fej­lődő országok gazdasági­­ együttműködéséhez. Szá­mokban kifejezve ez na­gyobb összeg, mint ameny­­nyit a fejlett országok kü­­l­­önféle formákban nyújtot­tak a fejlődő országoknak. Jugoszlávia együttműkö­­­­dése a fejlődő országok és­­ az OPEC tagállamok pénz­ügyi intézményeivel ezideig több okból nem hozott na­gyobb eredményeket. Ennek egyik legfőbb oka, hogy mi részünkről elmaradtak az üzleti kezdeményezések és a konkrét üzletkötési javasla­tok. Ugyanígy nincs elég közvetlen és állandó kap­csolat az OPEC országok pénzügyi intézményeivel és alapjaival. Eddig túlnyomórészt poli­tikai szinten tárgyaltunk Ju­goszlávia meg a fenti orszá­gok pénzügyi együttműködé­­séről, a gazdasági együttmű­ködési vegyes bizottságainak ülésein, a politikai képvise­lők találkozóin stb. Ezeken a megbeszéléseken elvi meg­egyezés jött létre, de ezt nem követte megfelelő jugo­szláv kezdeményezés (kivé­tel az, hogy Líbia és Kuvait jugoszláv kőolajvezeték épí­tését pénzeli). A mi bank­­jaink nem mutattak nagyobb érdeklődést az iránt, hogy képviseletet nyissanak az OPEC országoknál. Arról a törvényjavaslatról pedig kank°kat alapítsunk a fejlődő országokban —, csak 22 ó .rá,TM a Szövetségi Képviselőhöz. Ennek igazo­lására említsük meg, hogy a mi bankrendszerünk hatal­mas változások előtt áll De még emellett is lehetőség he­z,ГГа' a j’­moszláv bankok szélesebbkörűen és közvetlenebbül együttműkö­­désre lépjenek a fejlődő or­szágok bankjaival. Ezt el le­hetne érni azzal, hogy bizo­nyos jigoszláv vállalkozások Pénzelését kínálják fel, vagy szívok esnek a fe^dő őri vallXinterVein^ me*­OPPn * ‘ s melyekhez az 22? SA*"*' volt gazdasági viszonyok a felső­­országok közötti szolida­ritás erősítésére utalnak biztosan hangsúlyozzák majd K. az idén augus­ztusban Colombi-n összeillő esdei­ értekezletén is.

Next