Magyar Szó, 1976. szeptember (33. évfolyam, 241-270. szám)

1976-09-01 / 241. szám

2. oldal Négy néger egyetemi hallgató — akik részt vettek a sowetói tüntetésekben — a rendőrség elől Dar es Salaamba menekült. Sajtóértekezleten ismertették a dél-afrikai helyzetet és kijelentették, hogy mindaddig nem térnek vissza, míg hazájuk fel nem szabadul a fajüldöző kormány terrorja alól. Ausztráliai színfoltok Két pikár sörért egy szarvasmarha Tömegmészárlás a farmokon A Tanjug tudósítójának levele Canberra, szeptember Néhány nappal ezelőtt egy Melbourne környéki farmer 30 szarvasmarhát hajtott a piacra. Darabjáért azonban csak 13 centet kínáltak. 3 di­nárt több száz kilós állatért. Ausztráliában 3 dinárért,­­il­letve 13, centért nem lehet még egy pohár sört sem vá­sárolni a kocsmában. Az el­keseredett parasztember visszahallotta a csordát, ott­hon egy hatalmas gödröt ásott, elővette vadászpuská­­ját, lelőtte a marhákat, s eltemette. Ez nem egyedülálló eset. Ilyen hírek hallatán fel­vetődik a kérdés, mi okozta a válságot ebben az igen gazdag országban. Miért je­lentkeztek a gazdasági ne­hézségek ott, ahol már évti­zedek óta minden a legna­gyobb rendben folyik. Az ausztráliaiak számára azonban minden érthető. Valamit tenni kell Több ezer ausztráliai far­mer nem tudja, mit csinál­jon a szarvasmarhákkal. Tenyésztésük nem kifizető­dő. Drágábba kerül a leves, mint a hús. Amikor a victoriai állat­­tenyésztők értesültek a fenti esetről, elhatározták, hogy ők is ugyanígy járnak el. Néhányan megkérték a melbourne-i parasztot, hogy lövöldözze le az ő állataikat is és ássa el őket. — Megteszem, ha állaton­ként 30 centet fizetnek — hangzott a válasz. A 30 cent (körülbelül 6 dinár) nem nagy pénz, ha figyelembe vesszük, hogy egy hatalmas gödröt kell ás­ni és a lőszert sem adják in­gyen, így kezdődött meg a szarvasmarhák tömegmé­szárlása. A televízió hely­színi közvetítést adott erről a furcsa eseményről. Az esti híradóban több millió ausztráliai láthatta a farmok tragédiáját. Malcolm Fraser miniszterelnök is valószínűleg a tévét nézte. Paradox helyzet: a vilá­gon több millió ember éhe­zik, a marhahús a legtöbb országban igen drága, Ausztráliában pedig lelövik a legjobb minőségű marhá­kat. Az ausztrál miniszterel­nöknek a lehető leggyorsab­ban meg kell találnia a ki­utat a válságból. Ezt ígérte a rendkívüli parlamenti vá­lasztások előtt is, amikor fölényes győzelmet aratott Gough Whitlam felett és a laburistákat oppozícióba kényszerítette. Nem kell a vágóállat A marhairtás azonban csak az első pillanatban tű­nik furcsának. Már a laiku­sok is tudják, hogy a pénz tulajdonképpen áru. Most már Ausztráliában is tud­ják, hogyha sok a dollár, kisebb az értéke. A jól szervezett munkás­szövetségek nyomására a napszám igen felemelkedett, a kapitalisták nem akarják csökkenteni a profitot, s így Ausztráliában sokkal több dollár van mint valaha. Nem csooda tehát, hogy a kengu­­rus dollárnak jelentősen csökkent az értéke és tekin­télye. A kormány azonban to­vábbra is kategorikusan visszautasítja a devalvációt. Ezt maga Fraser miniszter­­elnök jelentette be. A szomszédos Új-Zélan­­do­n, ahol szintén igen fejlett az állattenyésztés, a dollárt 15 százalékkal devalválták a múlt esztendőben. Gyakor­latilag ez azt jelenti, hogy az új-zélandi szarvasmarhák sokkal olcsóbbak és külföl­dön is értékesíteni lehet őket. A legjelentősebb vá­sárlók Japán, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia. A marhahúst nem olyan könnyű értékesíteni mint azelőtt. A többi szarvasmar­ha-tenyésztő ország is a ke­reslethez idomítja az árakat. Ausztrália azonban nem változtatott az áron, ezért vásárló nélkül maradt. Ab­ban az országban, ahol sok­kal több a szarvasmarha mint az ember, nem lehet hazai piacon túladni az árun. S. KASTAN (11) Gonsalves miniszterelnök távozásakor világosan fölmérte a helyzetet: „Döntő üt­közet következik a munkások számára. Mi jobbra sodródunk, talán a fasizmus fe­lé. Számunkra csak egy választás van: vagy tovább haladunk a szocializmus fe­lé, vagy a fasizmusba sodródunk.” — A helyébe lépő Azevedo miniszterelnöknek már nem voltak ilyen ambíciói, ő már nem akarta tovább vinni a forradalmat, még csak a fasiszta veszély ellen sem ha­dakozott, elfogadta a jobboldalnak azt a jelszavát, hogy a legfontosabb­­feladat helyreállítani a fegyelmet, elsősorban a hadseregen belüli fegyelmet. „A legfonto­sabb probléma a fegyelmezetlenség és a nyugtalanság a hadseregben. A hadsereg nélkül nincs tekintély és­­tekintély nélkül nincs kormány” — adta ki az új jelszót. A baloldali pártok ekkor felismerték a veszélyt, és megpóbáltak még egy kísérle­tet tenni arra, hogy feltartóztassák a jobb­ra sodródást. Október végén több balol­dali tüntetést szerveztek, elsősorban a munkás- és lakásbiztonságok. A baloldal azonban már elveszítette a lendületét, túl sok időt elvesztegetett, hogy megváltoztat­hassa a megindult folyamatot. A nyár vé­ge a kaszárnyákban ,a munkás- és lakás­­bizottságokban folyó vitákban múlt el. A baloldali pártok és köztük a Kommunis­ta Párt azonban már képtelen volt bár­mit is kezdeni ezzel a felélénkülő forra­dalmi hangulattal, nem tudott semmit szembeállítani a jobboldal offenzívájával. Nyilvánvalóvá vált, hogy a Fegyveres Erők Mozgalmán és tanácson belül is fe­lülkerekedett a jobboldal. A hadseregen belül fokozatosan háttérbe szorították a baloldali beállítottságú tiszteket, és a kulcsfontosságú pontokat fokozatosan a jobboldal tisztjei foglalták el. Ennek egyik mozzanata volt a Forradalmi Ta­nács november 21-i ülése, amelynek egyik döntése volt többek között az is, hogy kü­lönválasztották a Carvalho parancsnoksá­ga alatt álló COPCON-t a lisszaboni kato­nai parancsnokságtól, a lisszaboni katonai körzetet egy jobboldali beállítottságú tiszt­re bízták, és ezzel Carvalhótól elvették azt a lehetőséget, hogy a hadsereg közvet­len befolyásával más irányt próbáljon adni a dolgoknak.­­ Ilyen helyzetben november 25. az utolsó kétségbeesett kísérlet arra, hogy a bal­oldal újabb katonai államcsínnyel meg­próbálja megmenteni a forradalmat, meg­akasztani a jobbra tolódást, és a portu­gál társadalmi mozgásokat ismét vissza­vinni abba a keretbe, amelyben a fasisz­ta diktatúrát megdöntő 1974. április 24-i államcsíny után kerültek. A külföldi la­pokban még mindig folyik a vita arról, hogy november 25-én valóban baloldali államcsínykísérlet zajlott-e le, vagy pe­dig jobboldali provokációról volt szó, amelyet azért szerveztek, hogy végérvé­nyesen döntő csapást mérjenek a balol­dalra. Ez a vita még nem dőlt el, két dolog azonban világosan látszik. Az egyik az, hogy a Kommunista Pártot az esemé­nyek kapcsán jobbról és balról egyaránt támadják. A jobboldal arra használta föl az eseményeket, hogy a pártot teljesen kiszorítsa az ország irányításából. A bal­oldal pedig azzal vádolja a Kommunista Pártot, hogy elárulta a népi mozgalmat, nem volt hajlandó a burzsoá offenzívával szemben a tömegmozgalom élére állni, sőt megakadályozta a befolyása alatt álló egységeket abban, hogy a baloldali egysé­gek mellé álljanak, és ezzel magára hagy­ta a Gonsalves és Carvalho mögött álló tiszteket, halálra ítélve ezzel azok vállal­kozását. A másik kétségbevonhatatlan következ­ménye a november 25-i eseményeknek pedig az, hogy a jobboldal ezt az alkal­mat kihasználva teljesen háttérbe szorí­totta a baloldali tiszteket, közöttük még­­Carvalhót is, a portugál forradalom egyik neves alakját, az egykori triumvirátus egyik tagját. Tulajdonképpen a november 25-i eseményekkel pecsételődött meg vég­érvényesen a portugál baloldal nagy vál­lalkozásának sorsa, ekkor dőlt el végérvé­nyesem, hogy Portugália megmarad a nyu­gati demokrácia keretein belül. (Folytatjuk) BÁLINT ISTVÁNM:­­MI TÖRTÉNT PORTUGÁLIÁBAN MAGYAR SZÓ Szociáldemokrácia francia módra Is régi társadalom kihívása A francia kormány élén történt személycsere ismét a francia társa­dalom problémáira terel­te a figyelmet, miután előzőleg hónapokig a portugál,­ a spa­nyol és az olasz társadalom kérdései álltak az érdeklő­dés előterében. Pedig nem új keletűek ezek a prob­lémák. Mindössze arról van szó, hogy a kormány élén történt változás nemcsak a köztársasági elnök meg a leg­erősebb kormánypárt, a gaul­ie-isták közötti ellenté­tekre, a kormánykoalíción belüli átcsoportosításokra vi­lágított rá, hanem arra is, hogy Giscard d’Estaing fran­cia köztársasági elnök hosz­­szas készülődés után új prog­rammal, politikai elképze­lésekkel próbál választ ta­lálni a régi problémákra. Tehát nem egyszerűen poli­tikai problémáról van szó a szó szorosabb értelmében, hanem társadalmi vonatko­zásairól is. Ezekkel a tár­sadalmi vonatkozásokkal kí­vánnánk foglalkozni most kezdődő cikksorozatunkban. Ami De Gaulle után változott De Gaulle az ellenállási mozgalom, a fasizmus elleni harc legendás alakja, a há­ború utáni első kormány mi­niszterelnöke csak azért ke­rült és kerülhetett ismét vissza az ország élére, mert a francia társadalom válság­ba jutott. Nem tudott meg­birkózni a gyarmati hábo­rúkkal, elsősorban az algé­riai háborúval, valamint az­zal, hogy a frncia gazdaság mindinkább lemaradt az ame­rikai és a nyugatnémet gaz­daság mögött. Az ebből ere­dő problémákat csak súlyos­bítolták a strukturális gon­dok: az elaprózott ipar és a nyugat-európai viszonyok között eléggé elmaradott me­zőgazdaság támasztotta ba­jok. Mindezzel De Gaulle egy sajátos, kissé anakronizmus­ként ható rendszert állított szembe: a franc­ia nemzeti egységre alapozott tekintély­rendszert, a köztársasági el­nök személyében megteste­sülő „nemzeti dicsőség” ál­tal kikényszerített belső fe­gyelmet. Ez a rendszer ele­gendő volt ahhoz, hogy Fran­ciaország megszabaduljon a gyarmati háborúktól. A bel­ső bajokkal azonban már nem tudott megbirkózni, sőt De Gaulle idejére esett a francia társadalom, az egész nyugati világ legnagyobb társadalmi forrongása, az 1968. év, amikor egész Fran­ciaország várakozó állás­pontra helyezkedett, mert az országon olyan forradalmi hullám söpört végig, ami­lyenre a világnak ebben a részében nem volt példa az első világháborút követő megrázkódtatások óta. De Gaulle becsületesen, de a maga módján, szembe pró­bált nézni azokkal a társa­dalmi problémákkal, ame­lyek ezt a forradalmi hullá­mot elindították, ezért dol­gozta ki az úgynevezett par­ticipáció programját, és ami­kor ez a program megbu­kott a népszavazáson, le­mondott. Utóda, Pompidou úgy tett, mintha nem venne tudo­mást a problémákról. Azon fáradozott, hogy nyugod­­tabb vizekre, megrázkódtatá­soktól mentesebb helyzetbe mentse át az országot. Gis­­card d’Estaing azonban már azzal a tudattal került az ország élére, hogy a társa­dalmi válság bármelyik perc­ben ismét kirobbanhat. Ott voltak egyrészt a régi gon­dok: a francia gazdasági helyzet, amelyet cs­ak sú­lyosbított, hogy az egész nyu­gati gazdaságban nagy vál­ság állt be: tavaly 3 száza­lékkal csökkent a termelés, először a második világhá­ború óta, és egymillió fölé emelkedett a munkanélkü­liek száma. Az elégedetlen­ség halmozódásáról tanús­kodik az a körkérdés, amely­nek eredménye szerint a franciák 51 százaléka úgy vélekedett, hogy a helyzet csak romolhat. A régi gon­dokhoz csatlakoztak az új ellenállások, elsősorban ami­att, mert Giscard feladta a nemzeti önállóságra és füg­getlenségre törekvő de gaulle-i politikát és ismét közeledett a NATO-hoz, az amerikai politikához.­ ­ A baloldal előretörése A legnagyobb kihívás azonban, amellyel a fran­cia köztársasági elnöknek szembe kell néznie, a bal­oldal előretörése, a kom­munistákból, szocialistákból és radikálisokból álló bal­oldali szövetség olyan meg­erősödése, hogy minden jel szerint már a parlamenti többség birtokába juthat. Már a baloldali szövetség első bemutatkozása az 1973. évi parlamenti választáso­kon megmutatta, hogy a kommunisták és szocialisták évtizedes viszályát fölváltó összefogás milyen politikai erőt képez, és mennyire meg tudja változtatni a francia politikai életet. 1974- ben az elnökválasztásokon az egyesült baloldal jelölt­je,­­ Mitterrand mindössze 0,7 százalékkal maradt le Giscard mögött. És azóta is hiábavaló volt minden kísérlet a baloldali egység megbontására, a baloldal visszaszorítására, ez a fo­lyamat feltartóztathatatla­nul halad tovább. A nyáron tartott helyi választásokon az egyesült baloldal már megszerezte a szavazatok több mint 50 százalékát. Az 1815 tanács­tagi mandátumért folyó küz­delemben az egyesült bal­oldal 841 mandátumot szer­zett, 95-öt kaptak a balol­dalhoz húzó különféle füg­getlen csoportok, ami ösz­­szesen 936 mandátum, az „elnöki többség” 879 man­dátumával szemben, amely közül 69 „független”. Az elkövetkező két évben még jelentősebb választások lesznek Franciaországban. Jövőre lesz a választási küzdelem a nagyvárosok­ban, 1978-ban pedig parla­menti választásokat tarta­nak. A közvélemény-kuta­tás legfrissebb adatai sze­rint, ha a parlamenti válasz­tásokat most tartanák, ak­­kor a baloldal a szavaza­tok és mandátumok 54 szá­zalékát kapná. Ezzel a helyzettel kell szembenéznie Giscard d'Es­taing francia köztársasági elnöknek. Ilyen körülmé­nyek között nem szorítkoz­hat a szűkebb értelembe vett politikai területére, hanem szembe kell néznie a társadalmi problémák­at is, meg kell kísérelnie meg menteni azt a társadalmat, amelynek politikai erőit képviseli és testesíti meg, meg kell próbálkoznia az­zal, hogy felvegye a harcot azokkal a baloldali erőkkel, amelyek egy másik megol­dást, a jelenlegi társadalmi rendszer kereteinek átlépé­sét kínálják fel. Ezért volt kénytelen átfogóbb társa­dalmi programot kidolgoz­ni, és e program körül megindult harc áll a leg­újabb francia politikai fej­lemények, hátterében is. A francia köztársasági el­nök programjának, elsősor­ban a mostani cikkünkben említett­ hármas kihívásra kell megadnia a választ: a gazdasági válságra, a nem­zeti függetlenség problé­máira és a baloldal erősö­désével teremtett társadal­mi-politikai helyzetre. Mi­előtt azt részleteznénk, ho­gyan keresi a megoldást, milyen válaszokat kínál a felmerült problémákra, kis­sé részletesebben meg kell vizsgálnunk az egész régi társadalmi rendszer kihívá­sát, taglalnunk kell azokat a problémákat, amelyekre Giscard d’Estaing szociál­demokrata válaszokat kí­nál, vagyis a régi társada­lom keretében mozgó re­formok megoldását keresi. BÁLINT István „Pokolgép” a kancellár kertjében Helmut Schmidt nyu­gatnémet kancellár kert­jében egy furcsa fémszer­kezetre lett figyelmes, s mindjárt arra gondolt, hogy időzített bomba. A „pokolgép” azonban pénzt hozott a házhoz. A kancellár, miután elolvas­ta a szerkezeten levő uta­sítást, mindjárt elküldte a meteorológiai állomás­nak, a doboz ugyanis egy léggömbből kidobott mé­rőszerkezet volt. Schmidt kancellár jutás ma hat márka (42 dinár). Szerda, 1976. szept. 1.

Next