Magyar Szó, 1980. október (37. évfolyam, 271-285. szám)

1980-10-05 / 275. szám

11 ■MŰVELŐDÉS Egyhónapos téli szünidő? Energiatakarékosság az iskolákban — Beszélgetés Dávid Mária tartományi oktatásügyi segédtitkárral Az iskolai oktatás és nevelés önmagában olyan problemati­­ka, amelyhez — mint már számtalan esetben bebizonyosodott — személy szerint mindenki ért, pontosabban jobban ért bárkinél. Vélt vagy aligha jogos igazukat sokan kézlegyintéssel fejezik ki, hisz az ő számukra az iskoláztatás alfája és ómegája leg­feljebb valamiféle kezdetleges rovásírásnak ha megfelel. Bevallom, mindezt azért mondtam el, mert tartok tőle, hogy az iskoláztatásunkkal kapcsolatos küszöbönálló teendők véghez­vitelére is ez a fent jelzett magatartás nyomja rá a bélyegét, s amikor már sarkaiból fordítottuk ki a világot, akkor kapunk észbe, hogy mi magunk is e szóban forgó világ részei vagyunk. A tárgyra térve hadd mondjam­­ el: az energiatakarékosság érde-­­kében meghosszibítandó téli szün­idő, s az ennek nyomán szükség­­­­szerűen megváltozó tanévkezdés,­­ illetve befejezés körüli viták sor­­j­­a állnak az eddigiek leírására.­­ Félő ugyanis, hogy illetékességé­re hivatkozva az is beleszól majd ennek a sokak számára jelenték­telennek tűnő problémának a megoldásába, aki esetleg csak az energiahordozók forgalmazásának és elosztásának merev szempont­jait tartja szem előtt. Az iskoláz­tatás, amely az utóbbi években annyi megrázkódtatáson ment át­­— gondoljunk csak a pedagó­gusi hivatás tekintélyének meg­romlására, illetve a legkiválóbb pedagógusoknak az iskolákból a különféle tisztviselői munkahe­lyekre való elvándorlására —, ne­hezen viselne el újabb érvágáso­kat, ezek ugyanis komolyan ve­szélyeztethetnék a tanulóifjúság zavartalan szellemi felnövekedé­sét. Mindezzel természetesen nincs szándékomban felmenteni a tan­intézményeket az általános taka­rékosság kötelezettsége alól, csu­pán arra szeretnék figyelmeztet­ni, hogy a téli szünidő meghosz­­szabbítása és a tanév június vé­géig való elhúzódása a fiatalok­­ tanulmányi előmenetelében nega­tív módon is megnyilatkozhat, s amit nyerünk a vámon, elveszít­jük a réven, hisz maga az ok­tató-nevelő munka eredményes­sége válhat kérdésessé. Az osz­tályismétlések­ eddig is a kelleté­­nél nagyobb kiadásokkal terhelték egész társadalmunkat, s véle-­­ ményem szerint az oktatásügyi in-­­ tézmények takarékossági akcióit­­ — a tanszerek és munkaeszközök­­ gondosabb kezelése mellett — mindenekelőtt ez irányba kellene terelnünk. Minderről azonban halljuk a legilletékesebb intézmény — a tartományi oktatásügyi titkársági­­ szakemberének, DÁVID Mária oktatásügyi segédtitkárnak a vé­leményét, hisz alapjában véve a titkárság részéről történt a kez­deményezés a törvénymódosításra, melynek nyomán lehetőség nyílik a hosszabb téli szünidő bevezeté­sére és a tanév június végéig va­ló meghosszabbítására is.­­ Ha jól tudom, a téli szünidő­vel kapcsolatban ez immár a má­sodik törvénymódosítás. Megké­rem, szóljon egy pár szót a téli szünidő kihasználásának eddigi gyakorlatáról.­­ 1979-ig tulajdonképpen ja­nuár 15-étől február 2-áig vagy 3-áig tartott mindenütt a téli szünet. A tavalyi törvénymódosítás a kéthetes pihenő kihasználását jan­­­nuár 3-ától február 15-éig, hat-­­ hetes időszakban tette lehetővé.­­ Ez a törvénymódosítás a köztár­­­­saságok és tartományok közötti­­ megbeszélés nyomán történt, el­­­sősorban a téli üdülés lebonyolít­­tása, a torlódás elkerülése érde­kében. Az új gyakorlat szerint egyik iskola rögtön újévtől, a má­sik január 10-étől, a harmadik 20-ától, a negyedik pedig febru­ár 1-étől kezdte a téli szünidőt. A Hogyan került sor erre az újabb törvénymódosításra? — A nyár folyamán felvetődött az iskoláknak az energia­takaré­kossághoz való hozzájárulása. A községek alapjában véve maguk döntöttek a terhek elosztásáról, így valójában minden községben azt a megoldást kell választani, amelyik a legmegfelelőbbnek tű­nik az energiahordozók bizonyos százalékban való megtakarításá­hoz. Az iskolák hozzánk fordultak tanácsért, mert a tanítás kezdeté­nek fél órával későbbre való ha­lasztása és az órák öt perccel va­ló megrövidítése jóformán sem­milyen megtakarítást sem ered­ményezett volna. A topolyaiak kiszámították, hogy a téli szün­idő két héttel való meghosszabbí­tása 14 százalékos megtakarítást biztosítana. Ezt a lehetőséget az oktatási felügyelők szerémsé­­gi aktívájának tanácskozásán is megvitatták, az oktatásról és ne­velésről szóló törvény azonban kéthetes téli szünidőt irányoz elő, törvénymódosítás nélkül te­hát semmit sem lehetett kezde­ni. A Tartományi Végrehajtó Ta­nács elé ezért gyorsított eljárás­sal javaslatot terjesztettünk be, s feltételezzük, hogy e hó 13-án­ a Tartományi Képviselőház is el­fogadja, s a törvénymódosítás nyomán a téli szünidő két hétnél hosszabb is lehet. A Eszerint csupán lehetőséget biztosítanak a szünidő meghosz­­szabbítására, ami nem jelenti azt, hogy kötelezővé is teszik... — Hogy hány hétig fog tarta­ni, az a községi képviselő-testü­letektől függ, vagyis attól, hogy­­ mekkora megtakarítást várnak el egy-egy iskolától. Amennyiben az oktatásügyi intézmények a szóban forgó hosszabbítás nélkül is be tudnak illeszkedni a takarékosság előírt kereteibe, semmi sem vál­tozik az eddigi gyakorlatban­! Amennyiben a községek úgy dön­tenének, hogy más úton-módon takarékoskodnak, akkor szintén­ nem változik semmi. Ahol a tan-­ intézmény rá van kapcsolva a városi központi fűtésre, ott sincs, értelme bevezetni a „kényszer­­pihenőt”. ▲ Hány hetes szünidőt javasol az oktatásügyi titkárság? — Három hetet, azzal a meg­szorítással, hogy november 29-én újévkor és május 1-én csak két napot ünnepelnének — újabban ugyanis a köztársaság és a mun­ka ünnepét egyhetes szünettel ünnepelhették. Ezekkel a meg­szorításokkal például az 1980/81. tanév szeptember 1-étől június 26-áig tartana. A tanításnak 190 munkanapig kell tartania. A me­legebb hónapokban viszont ki le­hetne használni a szabad szom­batokat, ami azt jelentené, hogy az eddigihez hasonlóan rendesen, június 20-án fejeződhetne be a tanítás... Ez azonban csak egy elképzelés, minden a községeken és az iskolákon múlik, hogy mi­lyen megoldást választanak. ▲ Milyen következményekkel járna a diákok tanulmányi elő­menetelére nézve a téli szünidő elhúzódása miatti hosszabb ki­esés? — A Végrehajtó Tanács társa­dalmi tevékenységének bizottsága is komolyan foglalkozott ezzel a kérdéssel. A pedagógiai szakiro­dalom háromhetes szünetet még elfogadhatónak tart, ennyi idő Nagy hűhó semmiért.­­ így va­­­­lahogy jellemezhetnénk azt a ke­­délyhullámzást, amit a váltások, bevezetésére indítványozott kez­deményezés váltott ki a topolyai község általános iskoláiban, de­­ főleg a topolyai Csáki Lajos és az Április 20. iskolák kollektíváiban.­­ A község tanintézményei képvise-­­ lőinek keddi tanácskozásán, ahol­­ az energiatakarékossági progra-­­­mok egyeztetése, illetve elfogadá-­­ sa is szerepelt napirenden, e kér-­­­dés körül több órás vita kereke-­­­dett, amelynek végső kimenetelét illetően még korai lenne jóslatok­ba bocsátkozni. Persze, menjünk sorjában, és nézzük meg, miről is van szó. Egy kis ,,történelem” A topolyai község általános is­koláiban már évtizedek óta az al­sós tagozatok délután, a felsősök pedig délelőtt járnak iskolába — tegyük hozzá, a diákok, szülők, pedagógusok nagyobb részének megelégedésére. Két évvel ezelőtt a topolyai Csáki Lajos iskola pe­dagógusainak egy csoportja kez­deményezte, hogy változtassanak ezen a gyakorlaton, s a felsősök és alsósok felváltva járjanak dél­előtt, illetve délután iskolába. In­doklásukban az alkotmányra, az oktatási törvényre és bizonyos pe­dagógiai-egészségügyi elvekre hi­vatkoztak, mondván, az osztályta­nítóknak alkotmányos joguk, hogy ne mindig délutáni váltásban dol­gozzanak. Továbbá a kicsinyek teli gyomorral indulnak az isko­lába, nincs módjuk a délutáni al­vásra, ezenkívül a tanítási órá­kon kisebb az összpontosítási ké­pességük, mint ha délelőtt járná­nak. A kezdeményezésről már kez­detben megoszlottak a vélemé­nyek. S a szüleik (persze, akiket tájékoztattak) és a pedagógusok nagy része nem támogatta az in­dítványt. Az Április 20. iskolában a kezdeményezés után szülői érte­kezletet tartottak minden tagoza­ton, s a szülőknek több mint 80 százaléka a váltások ellen foglalt állást. A pedagógusok többsége szintén. A Csáki Lajos iskolában fordított volt a helyzet. Ott az önigazgatási szervek és az egész kolektíva, s (állítólag) a szülők —­­jóllehet a keddi ülésen nem de­rült ki világosan, tartottak-e szü­lői értekezleteket is a tagozatokon — a­ váltások mellett törtek lánd­zsát. Az ezt követő huzavona után az idén tavasszal az iskolák igazgatói Gunarason ültek össze a kérdéssel kapcsolatos nézetek tisztázása vé­gett. Ott olyan határozat született, hogy a társult iskolák igazgatósága és külön a szabadkai Pedagógiai Intézet készítsen alapos elemzést a váltások bevezetésének indokolt­ságáról. Az Intézet teljesítette is feladatát, a községi elemzés azon­ban mind a mai napig nem ké­szült el... Ennek ellenére a tár­sult iskolák önigazgatási szervei­nek döntésére, a múlt tanév vé­gén egy hónapra bevezették a váltásokat... Az energiatakarékosságról szóló dokumentum újra felkavarta a kedélyeket, s ezért a községi vég­rehajtó tanács szervezésében sor került az említett keddi ülésre. Ezen a társult iskolák igazgatósá­gának és a Csáki Lajos iskola képviselői, továbbra is szorgalmaz­ták a váltások bevezetését, az Április 20-a és a többi iskola, va­lamint a Végrehajtó Tanács nem támogatta — legalábbis ebben a formában, ahogyan elkészítették. Mint mondták, addig, amíig nem készül el egy minden lényeges kérdést átfogó program, amit a szülők is megvitatnak és elfogad­nak, nem kerülhet sor a váltások bevezetésére. Hangoztatták, egy ilyen fontos kérdésről a küldöttbázis — ebben az esetben a szülők — állásfogla­lása nélkül az iskolák maguk nem dönthetnek. Arról van szó ugyan­is, hogy a topolyai község 19 (!) településén mindössze nyolc álta­lános iskola működik, így több mint ezer diák naponta ingázik az iskola és az otthon között. Így amennyire nem humánus — erre hivatkoztak a kezdeményezők — a kicsinyeket teli gyomorral isko­lába küldeni, s megvonni tőlük a délutáni alvás lehetőségét, leg­alább annyira nem humánus el­várni, hogy az alsós kisdiákok hajnalban keljenek, hogy elérjék az autóbuszt, mivel némelyikük 15 —20 kilométerre lakik iskolájától. Ha elkészül egy olyan program, amely a topolyai község sajátos­ságainak figyelembevételével a jelenleginél jobb megoldást kínál é s összhangban lesz a gyerme­kek érdekeit szolgáló pedagógiai elvekkel, illetve a szülők érdekei­vel, semmi akadálya, hogy a vál­tások kérdése újra napirendre ke­rüljön, de addig nem lehet szem elől téveszteni a tényt, hogy az iskola és a pedagógusok vannak­­ a gyerekekért és szülőkért, és nem­­ fordítva — szögezték le a váltá­­­­sok bevezetésének ellenzői. Nos, ebben maradtak. A kedé­­­­lyek látszólag megnyugodtak, de szemmel látható, hogy az elége­detlenség — érthetetlenül — to­­­­vábbra is ott parázslik a kezde­ményezők gondolataiban. Törvényes, nem törvényes? Azért mondtuk, érthetetlenül, mert értelmetlennek, és fölösle­ges erőpocsékolásnak tartjuk a váltások körüli huza­vonát. Neve­zetesen sem a jelenlegi gyakorlat, sem a váltások bevezetése nem áll ellentétben a törvénnyel. Min­den környezetben az ottani sajá­tosságok határozzák meg, mely megoldást választják. A munka­idő-beosztás meghatározása ebben az esetben önigazgatási érdek­­egyeztetés kérdése, amely egy­­egy iskola kollektívájára és az ér­dekelt szülőkre tartozik. Ez esetben is, ha a Csáki La­jos iskola kezdeményezése doku­mentáltan jobb megoldást kínál fel a jelenleginél, s az összhang­ban van az oktatási-nevelési el­vekkel, a gyerekek és a szülők érdekeivel, önigazgatási alapon, a bázissal együtt, határozhat a vál­tás bevezetéséről. Persze, saját esetében. Ha ez a lépés még érin­ti valamely más tanintézmény ér­dekeit, annak is be kell kap­csolódnia a döntéshozatal folya­matába. Azokat az iskolákat vi­szont, amelyek számára sajátos helyzetüknél fogva nem felel meg a váltások bevezetése, nem lehet kötelezni erre. Ha ez így van, s nyilvánvalóan így van, felvetődik a jogos kérdés: vajon szükség volt-e erre a ke­délyfelborzoló elméleti birkózásra akkor, amikor a váltásoknál sok­kal fontosabb feladatokkal kell megküzdeni a község oktatási in­tézményeinek? Előttük áll ugyanis az iskolahálózat ésszerűsítése, a stabilizációt szolgáló energiataka­rékossági program végrehajtása (amit a váltások bevezetése csak megnehezítene), hogy csak a leg­fontosabbakat említsük. Hogyan alakul a helyzet ebben a kérdés­ben — mint említettük is — ebben a pillanatban nehéz megjósolni. Mindenesetre remélni kell, hogy a végleges álláspontok kialakításá­ban a józan ész, a megfontolt mérlegelés kerekedik felül. __ DOMNITS Tivadar alatt ugyanis a tanulók még nem felejtenek el mindent. Másrészt a tanterv is két önálló egységet al­kot, s az iskolák egy félévre­ koncentrálhatják az egész éven­­ át , egy órával futó tantárgyakat. A háromhetes szünetet ki leh­­­het használni térképek készíté-­ sére, a műszaki nevelés kézimun­­­­káinak elkészítésére, a házi ol­­­vasmányok elolvasására stb. Fel-­ tételezzük, hogy feladatok kiosz-­ tásával nem volna különösebb­­ zökkenő. Ez természetesen nem­­ jelenti azt, hogy a diákokat el kell árasztani házi feladattal, mert ennek semmi értelme. A fiatalokat olyan tevékenységgel kell megbízni, amelyet a szabad idő rovására is szívesen vállal­nak. ▲ МЦ jelent ez a hosszabb szünidő a pedagógusok részére? — A hosszabbítás természete­sen csak a diákokra vonatkozik, a pedagógusokra nem. A szüne­tet a továbbképzésre kell fordí­tani, s az iskolaotthonos oktatást is meg kell oldani, a gyerekekre felügyelni kell, foglalkozni velük, a dolgozó szülők gyerekei ugyan­is nem kerülhetnek az utcára .. BÁLINT Sándor TOPOLYAI OKTATÁSI-SZERVEZÉSI DILEMMÁK 4 megfontolt mérlegelés reményében (A váltások bevezetéséről kerekedett vita margójára) ./■­________isa_­ Dávid Mária MAGYAR SZÓ 1980. október 5., vasárnap GYERMEKHÉT k Kiiaki Eymki­óbi A megőrzött mese és játék — Az őszi műsorok terve O­któber hatodikéval kezdődik a gyermekhét, s Európa gyermekeinek öröméhez, a küszöbönálló sok-sok rendezvény­hez a­z Új­vidéki Rádió gyermek­­műsorainak szerkesztősége is hoz­zájárul. — A gyermekhét napjaiban minden reggel fölelevenítünk egy­­egy régi hangfelvételt — mondta beszélgetésünkkor ARGYELAN István főszerkesztő. — Hajdani gyermekszereplők önálló jelene­teit, legszebb versmondásait, dalait hallhatják majd a pajtások. Ugyanakkor meg is szólaltatjuk őket: hol vannak most, mivel fog­lalkoznak a tizenvalahány eszten­dő múltán? Ízléses előállítású könyvet lapoz­gatok. Az Újvidéki Rádió harmin­cadik évfordulójára jelent meg, s a Gyermekrádió három évtizedes munkájának képes krónikája. AR­­GYELÁN István rendezte sajtó alá. BADA István és a Forum szakem­berei hozták létre. A képek föl­idézik mindazokat a nevelő szán­dékú, nemes indítékú vállalkozáso­kat, amelyeket a Gyermekrádió hajtott végre: sokféle versengést szervezett a kisiskolások közt; az óvodásokról sem feledkezett meg; nyilvános műsorokkal kereste fel kis hallgatóit; kiállításokat rende­zett; a szülőhely művelődéstörté­netének, néprajzi értékeinek tanul­mányozására serkentette hallga­tóit; természetvédelmi mozgalma­kat szervezett stb. Amint ARGYELÁN István az előszóban mondja, legjelentősebb kezdeményezéseik közé tartozik, hogy megszervezték kisiskolásaik találkozóit a Petőfi- brigád harco­saival. A Petőfi Sándor, a Kis Ferenc és a Petőfi brigád nevét vi­selő általános iskolák tanulói vet­tek részt eddig ilyen találkozókon — Doroszlón, Magyarcsernyén, Kulán, Kórógyon, Becsén, Szilá­gyin, Hajdújáráson és Örömön. Ezekről a találkozókról is hasonló minikönyvben adott összegezést a Gyermekrádió, s a könyvecske ki­adásában részt vállalt a Jugoszlá­viai Gyűjtők Egyesülete is. A kicsinyek rádióműsorainak szerkesztősége Számos talál­kozó és verseny védnöksé­gét vállalta; több dokumentum értékű könyvet és füzetet adott ki, s ezek között van az Éva naplója c. hangjátékgyűjtemény, az első ilyen jellegű kiadvány Jugoszláviában. Négy kötetben bibliográfiai felso­rolását nyújtotta a szerkesztőség mindazoknak a mesejátékoknak, amelyeket eddig sugároztak. Októbertől kezdve ismét több műsort sugároznak: tizenkét be­mutatót és huszonöt ismétlést ter­veznek a keddi mesejátékok dél­előtti műsoraiban. Minden csütör­tökön riportműsorban számolnak be az időszerű eseményekről, tör­ténésekről. A szombati Visszhang majd félórás összefoglalóját adja mindannak, ami — interjúk, kar­colatok, színes írások, hangfelvé­telek formájában — számíthat a hallgatók érdeklődésére. Az ötper­ces jó reggeliek a sporttól az irodalmi szemelvényekig változa­tos rádiózást ígérnek. F. F.

Next