Magyar Szó, 1982. január (39. évfolyam, 1-29. szám)

1982-01-03 / 1. szám

1982. január 3., vasárnap EGY HÉT A VILÁGPOLITIKÁBAN ivel úgy adódott, hogy az óév vége, az új esztendő kezdete a hét derekára esett, az egyéves múlt eseménye­inek sommázása mellé szinte el­engedhetetlenül odakívánkozik a jövőbe pillantás hálátlan feladata is. Közismert, hogy a világ számot­tevő politikusai még az évtized­­forduló alkalmával egyértelműen megállapították, hogy a nyolcva­nas évek évszázadunk legsúlyo­sabb szakaszát fogják képezni. Az elmúlt két esztendő, sajnos, min­denben igazat adott e cseppet sem derűlátó előrejelzésnek: a világ­­gazdasági problémák csúcsosodá­­sa, a fejlettek és a fejlődők kö­zötti szakadék elmélyülése már önmagában elegendő aggodalomra adhat okot, hisz az ebből eredő — de sokszor még mindig lebe­csült — veszély immár a meg­levő világgazdasági rend össze­omlásának általános katasztró­fája elé állította az emberiséget. A közvetlenül és közvetve ehhez kötődő okok és következmények megfoghatatlan összevisszaságában legkülönbözőbb politikai válságok, lappangó ellenségeskedések és nyílt összecsapások, háborúk so­kasága halmozódott fel, a vallási vagy eszmei köntösbe bújtatott, többé-kevésbé átlátszó, hatalmi érdekekből eredő terjeszkedések, s ennek következményeként a jó­zan ész határán immár jóval túl­jutott kimerítő fegyverkezési ver­sen, a meglevő társadalmi rend­szerek közötti és az azokon belül jelentkező súlyos válságok pedig egytől egyik arra utalnak, hogy ez az évtized, a huszadik század vége valóban az emberiség törté­netének legjelentősebb, sorsdöntő fordulópontja lehet. A józan ész diktálta lehetőségek és a nyers erőszakra épülő, mindent meg­­semisítő, önző, makacs gőg vá­­laszútja elé állítva a jelen pilla­natban, úgy tűnik, a józan ész­nek nem sok esélye van a végső diadalra. A jobb jövőben reménykedők számára nem is igen marad más hátra, mint annak az akasztófa­humorba tartozó szerencsétlen optimistának a töretlen hite, aki kiesvén a harmincadik emeleti ablakon a tizenötödik emeletnél megnyugodva megállapítja, hogy „eddig még minden jól ment”. S az 1982. év első napjainak eseményeiből ítélve a világ továbbra is zuhan abban a reményben, hogy a békéért, a tömbök nélküli világért, a nagy­hatalmi versengés megszüntetésé­ért, az igazságosabb gazdasági vi­lágrendért, az egyenjogúságért, az emberiség általános továbblépé­séért harcoló erőknek mégiscsak sikerült valahol út közben műkö­désbe helyezniük a józan ész megmentő ejtőernyőjét. E­gyelőre ez természetesen a csodával lenne határos, amiről az óév utolsó nap­jainak eseményei is tanúskodnak. Miután már úgy tűnt, hogy Rea­gan amerikai elnök mégis meg­változtatja a megválasztása előtti kampányban hirdetett túl „ke­­mény” külpolitikáját, s a két nagyhatalom végtére mégis tár­gyalóasztalhoz ül, hogy érdemében hozzálásson a világ egyik leg­égetőbb problémájának, a leszere­lés kérdésének megválaszolásá­hoz, a legújabb, Szovjetunióval szemben foganatosított „megtorló” gazdasági intézkedésekkel (miután már a lengyelekkel szemben is kilátásba helyezte őket) úgy tűnik, ismét minden visszajutott a holt­pontra. H hogy félreértés ne essék: nem mintha a „másik fél” teljesen ártatlan lenne ab­ban, hogy Lengyelországban szem­látomást ismét erőszakkal akadá­lyozzák meg a nép óhajának meg­valósulását és a szocialista eszme (lengyel- és világviszonylatban történő) továbblépést, hanem, mert az USA lépése csakúgy, mint valahány más ilyen és ha­sonló intézkedés mindig a kívánt­nak éppen az ellenkezőjét ered­ményezte. Ennek nyomán kétség­kívül tovább növekszik a világ­­politikai színtér feszültsége, s a tömbök ilyenkor rendszerint min­dig tömörítik soraikat, azokon belül erőteljesebben jut kifeje­zésre a „kemény kéz politikája” s ezzel aztán vége is van minden „mozgolódásnak” és „különckö­désnek”. Igaz ugyan, hogy Reaganéknek sem ártana, ha egy kissé jobban „megfegyelmezhetnék” szövetsé­geseiket, s ez a Szovjetunió ellen foganatosított legújabb lépés két­ségkívül egy kissé ezt is szem előtt tartja, de a gyakorlat a megmondhatója, hogy ezen a té­ren még sokáig nem fogják elérni a másik fél hatékonyságát. A vi­lág egyre nagyobb egymásrautalt­ságából kifolyólag pedig — s ez sem vitás — minden gazdasági botnak két vége van. A csaknem teljesen háttérbe szorult, de ezért lankadatlan, hévvel dúló iraki—iráni há­borúval kapcsolatban a minap végre egy biztató hír is érkezett: Szíria és Kuvait békéltető kezde­ményezéséről értesültünk, s ez már önmagában is figyelemre méltó, hisz két merőben eltérő beállítottságú arab ország akció­járól van szó. A megértésnek eb­ből eredő széles skáláján talán sikerülne is a békéltetőknek megtalálniuk a mindkét hadban A brioni Fehér Villában Tito elnök JANUÁR 14-ÉN fogadta Arnaldo Forlani olasz külügy­minisztert, 16-ÁN átvette Rogyio­­nov belgrádi szovjet nagykövettől Brezsnyev szovjet elnök üzenetét. FEBRUÁR 1-ÉN Al-Szabáh emír, kuvaiti államfő meghívásá­ra négynapos látogatást tett Ku­­vaitban, s ezzel megkezdte kéthe­tes közel-keleti körútját. Kuvait­­ból Irakba utazott. Tárgyalt Hasszán al-Bakr iraki köztársa­sági elnökkel, Irakból Hafez el Asszad szíriai elnök meghívásá­nak eleget téve Damaszkuszba folytatta útját. A jordániai Hase­­mita Királyság királyának meg­hívására 10-ÉN Ammanba érke­zett. . Edvard Kardellnak, a JSZSZK és a JKSZ KB Elnöksé­ge tagjának halála miatt megrö­vidítette jordániai látogatását. 14-ÉN Splitben fogadta Avereil Harriman amerikai kormányzót, aki Carter elnök megbízottjaként részt vett Edward Kardell temeté­sén. 24-ÉN üzenetet küldött Hua Kuo-jenghez, a kínai Lima­ Huinacs elnökéhez, az üzenet a délkelet­ázsiai helyzetre vonatkozott. MÁRCIUS 9-ÉN fogadta Ho Damot, a Koreai NDK adminiszt­ratív tanácsának elnökét, 17-ÉN Spaicen találkozott Konsztantin Karamantisz görög miniszterel­­nökkel. ÁPRILIS 11-ÉN Santiago Car­­rillót, a Spanyol KP főtitkárát, 17-ÉN Mohamed Benjahja algé­riai külügyminisztert, az Algériai FLN párt politikai bizottságának tagját, az algériai elnök különmeg­­bízottját fogadta. 23-AN üzenetet intézett a gyarmati országok és népek függetlenítési nyilatkozatá­nak végrehajtásával foglalkozó különbizottság Belgrádban meg­kezdődött ülésszakához. MÁJUS 9-ÉN a Kranj melletti Brdóban ülést tartott a koordi­nációs bizottság, amely hazánk részvételét készítette elő az el nem kötelezettek VI. havannai csúcsértekezletén. 16-ÁN Tito elnök a Szovjetunióba utazott, tárgyalt a szovjet vezetőkkel, álló fél számára elfogadható kö­zös nevezet, de ez csak abban az esetben lenne érvényes, ha ezt a háborút is kizárólag a nemzetközi politikai szintér megszokott mér­céivel mérhetnénk. De e háború­ban, amelyben minden kétséget kizárólag mindkét fél már régen felismerte, hogy „törököt fogott”, a katonai becsület megvédésének szüksége mellett a szigorú vallási normák is tiltják, hogy elenged­jék egymás torkát. Pedig ennek valóban végső ideje lenne, már csak azért is, mert, mint ismeretes, az idén tartják az el nem kötelezett or­igók hetedik csúcsértekezletét, mégpedig Bagdadban, Irak fővá­rosában. Nem vitás, hogy a világ­­politikai jelentőségű értekezlet vendéglátója mindent megtesz, hogy a csúcs kezdetéig is megsza­baduljon a háború súlyos kolon­­cától. ENGLER Lajos majd rövid időt pihenőn töltött ott. 23-ÁN Bendzsedid Sadli algériai köztársasági elnök meghívásának eleget téve hivatalos látogatásra Algériába utazott onnan Líbiába, majd Máltába folytatta útját. JÚNIUS 14-ÉN Lubomir Stro­­ugalt, a csehszlovák kormány el­nökét, 20-ÁN Moratji Desai in­diai kormányfőt, 25-ÉN Santos Ramalho Eanes portugál köztár­sasági elnököt, 28-ÁN Julio Ce­sar Turbay Ayala kolumbiai köz­­társasági elnököt fogadta. JÚLIUSBAN többek között a következő személyiségek keresik fel: dr. Carlos Rafael Rodriguez, a Kubai KP KB politikai bizott­ságának tagja, az Államtanács elnöke, Robinson Nabullato Mwa­­akwe, a Zambiai Köztársaság nemzetgyűlésének elnöke, Willy Brandt, a nyugatnémet Szociál­demokrata Párt elnöke, Sekou Touré, a Guineai Népi Köztársa­ság elnöke, France-Albert René, a Seychelle Köztársaság elnöke. AUGUSZTUS 2-ÁN üzenetet küldött az atom- és hidrogénbom­ba elleni világértekezlethez, amelyet Japánban tartottak. Au­gusztusban a következő személyi­ségek keresték föl: Santiago Car­rillo, a Spanyol KP főtitkára, Betty Kaunda, Kenneth Kaunda zambiai elnök különmegbízott­ja. 29-én Tito elnök megérkezett Ha­vannába, az el nem kötelezett or­szágok VI. csúcsértekezletének színhelyére. A csúcsértekezlet idején elnökünk rendkívül nagy­számú államférfival találkozott. A csúcsértekezlet plenáris ülésén részt vevő összes küldöttség lel­kes tapsától kísérve Tito megnyi­totta az általános vitát. Higgadt bölcsességgel elmondott beszédé­nek, lényege, mint emlékezetes, az volt, hogy a mozgalomnak eredeti elvek alapján kell fokoznia szoli­daritását, cselekvőképességét, va­lamint összetartását. Szeptember 9-én a havannai csúcsértekezlet részvevői külön határozatot hoz­tak Tito elnök érdemeinek e­lme­ SZEPTEMBER 15-EN Splitben megnyitotta a Földközi-tengeri Játékokat. Ugyanott fogadta Ra­­bah Bitatot, az Algériai Nemzet­­gyűlés elnökét, továbbá Vand Zsend­zsungot, a Kínai NK Állam­tanácsának elnökét. OKTÓBER 2-ÁN a belgrádi Száva Kongresszusi központban megnyitotta a Világbank és a Nemzetközi Valuta Alap közgyű­lését, s ez alkalommal fogadta Robert Muldoon új-zélandi mi­niszterelnököt, a Nemzetközi Va­luta Alap és a Világbank 34. köz­gyűlésének elnöklőjét, Robert McNamarát, a Világbank igazgató­ját és Jacques de Larosier-t, a n­­emzetközi Valuta Alap vezér­­igazgatóját. Október 11-Én ha­zánkba érkezett Sandro Perlini olasz köztársasági elnök. 12-ÉN Jorge Castaneda mexikói kül­ügyminisztert, 14-én Henry Kis­singer volt amerikai külügymi­nisztert, 31-ÉN pedig Joao Ber­nardo Vieira Bissau-Guinea Ál­­lambiztosok Tanácsának főbizto­­sát fogadta. NOVEMBER 1-ÉN Tito elnök megkezdte hivatalos látogatását Romániában. 8-ÁN Bugojnában fogadta Huang Hua kínai külügy­­miniszter, a­z­ Elv Knud Borge Andersont, a dán parlament el­nökét. 1980 Tito elnököt az újévi ünnepek után gyógykezelésre felvették a Ljubljanai Klinikai Központba. Az egészségi állapotának alakulá­sáról kiadott orvosi közleménye­det az egész világ b­teggel vissza­­fojtva és reménykedve figyelte. Négy hónapig tartó súlyos beteg­ség után Tito elnök május 4-én délután 3 óra tájban elhunyt. A második világháború legen­dás hírű partizánvezérét, a füg­getlen Jugoszlávia atyját és az el nem kötelezett mozgalom meg­­­­alapozóját az egész ország mély­­­­séges gyásza és a világ őszinte részvéte közepette temették el a • Zuhanunk tovább HÚSZÉVES AZ EL NEMKÖTELEZETTSÉG Tito a jugoszláv külpolitikában Egy év krónikája — 1979 MAGYAR SZÓ KÜLPOLITIKA 3 A tábornokok Törökországé HATALMAS HADERŐ FELVO­NULÁSI TERÜLETE volt ez. An­kara egyik látványossága a fáraók idején hódító és alkotó hettiták múzeuma. A katonai hölyf csúcs­teljesítményeként itt mért ezer korbácsütést a tengerre Xerxész, mert akadályozni merészelte egy­millió-hétszázezer főnyi haderejé­nek fölvonulását. Innen indult el Dicsőséges Szulejmán, meg a többi világhódító szultán, aki a csak a mi emlékezetünkben pusz­tító hódító, a törökök emlékezeté­ben fényes uralkodó. És a katonák teremtettek itt új országot Ata­­türk vezetésével a meggyengült, széteső szultánság helyére. Nem csoda hát, hogy ezen a földön a katonák sokkal inkább, mint bárhol másutt Európában, sőt, inkább, mint bárhol másutt a világon meg vannak győződve ró­la, hogy nemcsak „rendet teremt­hetnek”, hanem a politikusoknál jobban megoldhatják az ország problémáit. Eddig már háromszor tettek erre kísérletet. Az első ket­tő után visszavonultak, s a hatal­mat visszaadták a politikusoknak. Akkor mindenki tudta, hogy jó­részt azért, mert nem boldogultak a gazdasági problémákkal. Most azonban nyíltan vagy burkoltan azzal érvelnek, hogy azért, mert a nyugati szövetségesek nyomást gyakoroltak rájuk. Részben a si­kereken felbuzdulva, részben a nyugati szövetségesekkel szerzett keserű tapasztalatokat hasznosít­va, sőt részben az Irán felől fújó új szeleket, a török önállóság erő­sítését sürgető törekvéseket is ki­használva ugyanis állandósítani akarják uralmukat. JELENTŐS SIKERT ÉRTEK EL a katonai beavatkozást kiváltó mindkét oknak a felszámolásában is: a terrorizmusnak és a gazda­sági bajoknak a leküzdésében. A terrorizmus elleni sikerek szembe­tűnőbbek. Amikor ugyanis a kato­nák átvették a hatalmat, Törökor­szágban naponta 20—25 halálos áldozata volt a terrorizmusnak, a különféle terrorista szervezetek egész országrészeket tartottak „fel­­szabadítva”. Azóta kettőre csök­kentették a napi halálos áldozatok számát. A gazdasági helyzet javí­tásában azonban már nem értek el ilyen látványos sikereket, pedig a katonai hatalomátvétel fontosabb oka, sőt a terrorizmus előidézője is az volt, hogy a török gazdaság csődbe jutott. — TÖRÖKORSZÁG LAKOSSÁ­GA ÉVENTE ANNYIVAL GY­A­­RAPODIK, mint amennyit Norvé­gia egész lakossága tesz ki — mondta még miniszterelnököskö­­dése idején Ecevit. Az ország prob­lémái ugyanis elsősorban abból fa­kadnak, hogy az elmaradottság és a félgyarmati viszonyok miatt a gazdaság nem tud lépést tartani a lakosság gyarapodásával, de kü­lönösen azzal, hogy az első nép­­számlálás, 1927 óta nemcsak 13,6 millióról 48 millióra nőtt a lakos­ság létszáma, hanem sokszorosan felduzzadtak a városok és a nép­­szaporulat továbbra is nagy. Eb­ben a helyzetben sokkal erőtelje­sebben hatottak a világon végig­söprő gazdasági válság következ­ményei. Az infláció 110 százalékos volt, Izrael után a második a vi­lágon, a munkaképes lakosság 20 százaléka volt munka nélkül, az ipari kapacitásoknak alig felét használták ki, a reális jövedelem egy év alatt 20 százalékot esett stb. A helyzet javításában a katonai rendszer bizonyos sikereket ért el: a gazdaság zuhanását stagnálássá alakította át, az inflációt 54 szá­zalékra mérsékelte stb. Sikerük el­ső számú titka azonban nem a ka­tonai rendcsinálás, hanem az, hogy a Törökországnak elsőrendű stra­tégiai fontosságot tulajdonító nyu­gati szövetségeseknek nagyobb bi­zalmuk van a katonai kormány iránt, mint az ingatag polgári kor­mányok iránt volt — és ezen nem változtat a demokrácia visszaállí­tásának hangos sürgetése sem. Ez­zel magyarázható, hogy a már ré­gebben megígért segélyek egyszer­re áramlani kezdtek Törökország felé. Saját tapasztalata’’*on okulva, de talán a régebbi katonai kudar­cok tanulságait is hasznosítva a katonatisztek tudják, hogy a gaz­dasági problémák megoldásában nem lehet gyors és látványos si­kereket felmutatni. Amikor most tartóssá akarják tenni az általuk tervezett, politikusok nélküli rend­szert, akkor azt is felhozzák, hogy a politikusok és az eddigi kor­mányok tehetetlenségével szemben erélyesen ki kell erőszakolni né­hány olyan megoldást, amelyet eddig nem tudtak végigvinni. Hivatkoznak például arra, hogy nemcsak a sztrájkokat tiltották be, hanem a munkaadókat is rákény­­szerítették az addig semmilyen sztrájkkal ki nem harcolható 70 százalékos béremelésre, mint ahogy az annyira szükséges iparosításra, földreformra is csak ők vállalkoz­hatnak, de az írástudatlanság fel­számolására, a születésszabályozás­ra és más dologra szintén csak ők alkalmasak. Ez a legfőbb érvük ahhoz a döntéshez, hogy a régebbi katonai vállalkozásokkal szemben nem térnek vissza a kaszárnyák­ba, nem adják vissza a hatalmat a politikusoknak, hanem új alkot­mányt készítenek és az elnöki ha­talom bevezetésével, az eddigi pártokat és politikusokat kirekesz­tő, török sajátosságokra épülő kép­viseleti rendszer megteremtésével teszik tartóssá elképzeléseiket. A TENGER MEGVESSZŐZÉSE, VAGY TÉNYLEGES FORDULAT lesz-e a tábornokok vállalkozása — ennek kell gyorsan eldőlnie Törökországban. A kérdés eldön­tésébe beleszól az is, hogy a ka­tonáknak mennyire sikerül tény­legesen megváltoztatniuk a török társadalmat, elsősorban megoldani a gazdasági problémákat, de az is, hogyan alakulnak majd a hadse­regen belüli erőviszonyok. BÁLINX István

Next