Magyar Szó, 1985. november (42. évfolyam, 301-315. szám)

1985-11-01 / 301. szám

1986. november 1., péntek MAGYAR SZUBELPOLITIKA A Jugoszláv Kommunista Szövetség Központi Bizottságának 21. ülése Csakis a munkásoszt­ály­­ érdekei dominálhatnak Szemelvények a Központi Bizottság tegnapi ülésének vitájából (Folytatás az 1. oldalról) megegyezések felelnek meg, s ez kell hogy szolgáljon a döntésho­zatal alapjául is. Ám egyúttal biz­tosítanunk kell annak mechaniz­musát, hogy hatékonyan és ide­jében szülessenek meg a határo­zatok a föderációban. Ebben a megvilágításban nagy szerepe van az ideiglenes intézkedések al­kalmazásának is, mondta. Rámutatva, hogy kizárólag az önigazgatási társadalmi fejlődés lehet a célunk, feltette a kérdést: mi a legfőbb veszély számunkra ma? Vajon a szövetségi centraliz­mus, az unitarista egység követe­lése, ami állandó veszély, avagy a gazdaság, a piac egységének abszolúte hiánya, az általános föl­aprózottság, a bezárkózás, az autarkia? Szerinte ez utóbbi sok­kal nagyobb veszély, legalábbis most. Felszólalásában foglalkozott még a különböző szervek egymás közti viszonyával, rámutatva, hogy világosan meg kell határozni a tágabb és a szűkebb társadalmi­politikai közösségek egymás közti viszonyát, felelősségüket, szerep­körük jellegét és méretét illetően. Ha a föderáció szervei meghozzák a szövetségi törvényt, annak al­kalmazása nem függhet a köztár­saságoktól és a községektől, mert az a törvényesség teljes hiányá­hoz vezetne, mondta. Ki nehezíti az integrációs folyamatokat? Az általános jellegű fejtegetés után Najdan BASIC konkrét ész­revételeket tett a beterjesztett ál­láspontok javaslatára. Többek kö­zött ezt mondta: az álláspontok véleményem szerint igen eltérnek azoktól az értékelésektől, amelye­ket a korábbi anyagokban talál­hattunk a föderációbeli állapotok­ról. Ahelyett, hogy keresnénk a választ az ott felvetett kérdések­re, amelyeket valójában az élet vetett fel, némely esetekben mint­ha a vita fékezésére törekednének, legalábbis, amikor az esetleges institucionális változásokról van szó, a föderáció szerveinek műkö­dési módjáról és struktúrájáról, valamint a megfelelő köztársasá­gi és tartományi szervekhez való viszonyulásról, mert ezzel állító­lag veszélybe kerülne a nemzeti és az osztályszempont egysége, vagyis az, amit okkal tartunk kö­zös életünk tartós alapjainak. A javasolt álláspontok szövegé­ből vett idézetekre hivatkozva Passé hangsúlyozta: helyesebb lenne megvizsgálni, hogy állunk manapság annak lehetőségével, hogy a munkásosztály és a dol­gozók közvetlenül kifejezhessék vitális szociális és nemzeti érde­keiket, hogy lehetséges ez ma, amikor a társadalmi újratermelés eszközeivel nagyrészt nem az ön­­igazgatásilag társult munka ren­delkezik, amikor a Kommunista Szövetségre súlyos teherként ne­hezednek az operatív irányítói funkciók, s amikor a társult munka területileg elhatárolt és különválasztott részei között a kapcsolat — mint a beszámoló és az anyag is megállapítja — szinte kizárólag a föderáció szintjén, egymás között együtt­működő köztársasági és tartomá­nyi állami végrehajtó és köz­­igazgatási szervek útján áll fönn. Megoldható-e vajon a jugoszláv állami és önigazgatási közösség belső kohéziójának ez a vitális kérdése a köztársaságok és a tar­tományok szuverén államhatalma feltételének megőrzésével abban a reményben, hogy egy napon majd ezek a közösségek, akár maga a föderáció is, a munka igazi köztársaságává alakulnak át? Nem kellene-e inkább meg­állapítani, mi minden nehezíti és fékezi, néha pedig egyenesen lehetetlenné teszi az integráció szabad, önigazgatási folyamatait az egész jugoszláv gazdasági tér­ségben, hogy aztán ezt energiku­san és haladéktalanul kiküszö­böljük gazdasági és politikai rendszerünkből, a politikai gya­korlatból. Azt hiszem, a javasolt álláspontok nem adnak teljes vá­laszt erre a kérdésre. A munkásosztály érdekei domináljanak Felszólalásában Vlado STR­J­­GAR azért szállt síkra, hogy a Kommunista Szövetség az eddigi­nél jobban épüljön be a küldött­rendszerbe, s az érdekegyeztetés során minden szinten, így a JSZSZK Képviselőházában is a munkásosztály érdekei kerülje­nek előtérbe. Mint mondta, a dolgozók és a polgárok követelik az egységet s a KSZ-re, különösen pedig legfelsőbb szervére, a Köz­ponti Bizottságra hárul a fele­lősség, hogy biztosítsa a teljes egységet saját soraiban, megte­remtve ezáltal a szocialista ön­­igazgatási termelési viszonyok fej­lesztésének feltételeit az ország­ban, lehetetlenné téve egyúttal a dezintegrációs folyamatokat és a bezárkózást a társult munkában és a társadalom egészében. Mind­ezt természetesen annak érdeké­ben kell tennie, hogy a munkás­­osztály és a dolgozók eredeti ér­dekei erősödjenek és dominálja­nak. Az ellenforradalom okait nem magyarázhatjuk a tarto­mányok jelenlegi alkotmá­nyos helyzetével Jó, hogy a mai ülés álláspont­­javaslatai külön súlyt helyeznek a KSZ további akcióira, és felelős­ségének kiélezésére, a kosovói helyzet megszilárdításában — hangsúlyozta Azem VLLALI. Az Ц kibontakozott társadalmi prob­lémáknak ugyanis kétségtelenül fontos szerepük van a föderatív közösségünkön belüli viszonyok ki­alakításában. A kosovói problé­mák megoldása elsősorban a tar­tomány összes progresszív erőinek, főleg az ott többségben élő albá­noknak az angazsálásával érhető el, azért is, mert a helyzet kiéle­ződése az albán nacionalizmus és irredentizmus­­ következménye. A kosovói kommunistáknak elsősor­ban a gyorsabb gazdasági fejlő­dést kell szorgalmazniuk, mert a problémák és ellentmondások for­rása a gazdasági elmaradottság. A kosovóiak külön kötelezettsége és feladata politikai rendszerünk mű­ködésének biztosítása, az ott élő nemzetek és nemzetiségek (füg­getlenül a lakosságban való rész­arányuktól) teljes szabadságának affirmálása, az albán nacionaliz­mus és irredentizmus részéről ki­bontakozó ellenséges tevékenység­nek a gyökerében való elfojtása. Mindez azonban csakis akkor ér­hető el, ha ebbéli harcukban a kosovói progresszív erők élvezik az egész társadalmi közösség tá­mogatását. A KSZ jövőbeni ak­cióiban szem előtt kell tartanunk azt is, hogy Kosovo ellen széles fronton, sajnos, kifejezett nacio­nalista-soviniszta tevékenység irá­nyul, ezen erők egy része a sajtó­ban és a kiadói tevékenységben talál támaszra. Céljuk, hogy az albán nemzetiséget teljes egészé­ben kiegyenlítsék az albán nacio­nalistákkal, hogy mindenkit bű­nösnek kiáltsanak ki az ellenfor­radalom kitöréséért. A Szerb SZK-n belüli viszonyok kapcsán Vilasi hangsúlyozta: végső ideje, hogy a JKSZ KB Elnöksége ebben a kényes kérdésben állást foglal­jon. Most az álláspontokból kiin­dulva intenzív tevékenység folyik a feladatok konkretizálására. A további munkában az elvtársi kommunista bizalom, a tolerancia, a demokratikus dialógus és a nagyfokú együttműködés kell hogy­­ domináljon. A problémák ugyanis legnagyobb mértékben a köztár­­­­saság és a tartományok vezetői­­ közötti kölcsönös bizalom megin­­­­gására vezethetők vissza. A to­vábbiakban fontos, hogy a köztár­saság és a tartományok vezetői energikusabban szembeszálljanak a szeparatista, centralista bürok­ratikus és unitarista erőkkel, ame­lyeknek nincs semmiféle közös vonásuk a KSZ törekvéseivel. A Szerb SZK-n belüli viszonyok problémáit nem tekinthetjük a tartományokkal szembeni hajsza és azon nyomások ürügyének, hogy a tartományokat ki kell zár­ni politikai rendszerünkből, vagy valamiféle kulturális autonómiá­ra visszavezetni, ann­ak palástja alatt, hogy a tartományok akadá­lyozzák a köztársaságot föderáción belüli alkotmányos jogainak érvé­nyesítésében, és hogy minderről a KSZ és a vezetőség hallgat. Hely­telen, főleg, amikor Kosovóról van szó, az ellenforradalom okait a tartomány jelenlegi alkotmányos helyzetével magyarázni, vagy ezt a tényt összetéveszteni az akkori politikai életben napvilágra került hiányosságokkal, mulasztásokkal. Az Elnökség álláspontjai arra kö­teleznek, hogy közösen vállalják a felelősséget a Szerb SZK és a SZAT-ok alkotmányos helyzeté­nek érvényesítéséért. Miloš MINIĆ szerint a jugo­szláv föderalizmus alkotmányos koncepciójának érvényesítése ab­ban rejlik, hogy a munkások át­veszik az államtól a kulcsfontos­ságú gazdasági funkciókat. Sajnos, jelenleg sem politikánk, sem rendszerünk nem tesz még meg­közelítőleg sem kielégítő lépése­ket ennek érdekében. Tíz év alatt 71 százalékról 52—53 százalékra­­csökkent a jövedelemnek az a ré­sze, amellyel a gazdaság, a tár­­sultmunka-szervezetek önállóan rendelkeznek. Ez a tény az egész önigazgatási rendszert veszélybe sodorja. Megdöbbentő, hogy a költségvetése, érdekközösségek már november elején többletbevételt­­ mutatnak ki, a gazdaságnak meg I nincs pénze. Miért nem interve­niálnak az illetékes politikai tes­tületek? Ha a társadalmi tervben s ezt nem tartjuk szem előtt, ugyan-­s erről a problémáról, ami ma sze-­e­repel napirenden, pár év múlva­­ még veszélyesebb formájában fo­­­­gunk vitázni. A mási­k fontos do­­­­log a jugoszláv pénzügypolitika­­ normalizálása. Megoldást kell ta­lálni az adósságok, árfolyamkü­lönbségek, a nagy veszteségek fe­­­­dezésére. Ahhoz, hogy a politikai­­ rendszer és egyáltalán az egész ■jugoszláv föderalizmus normáli­san működjön, a társadalmi-poli-­­ tikai szervezeteket a jelenlegi fó­rummunkától mentesíteni kell, s a széles néprétegek szervezeteivé kell őket tenni. Végső ideje to­vábbá, hogy az SZVT és a többi szövetségi szerv feladatai végzésé­ben nagyobb mértékben önállósul­jon, és hogy e szervekben olyan emberek töltsék be a vezető tisztségeket, akik vállalni tudják munkájukért a felelősséget. A Szerb SZK-n belüli viszonyokkal kapcsolatban Mintének az az ál­láspontja, hogy a kölcsönös meg­értés szellemében kell tovább dol­gozni az elnökség álláspontjainak konkretizálásán, mert állandóan szem előtt kell tartanunk, hogy Jugoszlávia olyan többnemzetségű, a népfelszabadító háborúban szü­letett föderatív közösség, ahol minden problémát taktikával, tü­relmes, rugalmas hozzáállással, kölcsönös megértéssel és szolidari­tással meg lehet oldani. Más mód­szerekkel, mint például különbö­ző bürokratikus nyomásokkal, a föderalizmus koncepcióját csak gyengítenénk.­­­ A kulcskérdés, mely erők szava a döntő Számunkra, jugoszláv kommu­nisták számára, a föderatív beren­dezés soknemzetiségű közösségünk politikai rendszerének nélkülözhe­tetlen elve — mondta felszólaló­jának elején Vidoje ŽARKOVIĆ, hangsúlyozva, hogy a nemzeti sza­badság, az egyenjogúság, a testvé­riség és egység csak abban a fö­derációban érvényesülhet, amely biztosítja a munkásosztály tényle­ges érdekeinek érvényre juttatá­sát. A továbbiakban rámutatott, hogy a jugoszláv föderáció alkot­mányos koncepciója érvényesíté­sének szempontjából az a kulcs­kérdés, mely erők szava a döntő a köztársaságokban és a tartomá­nyokban. Vajon a társult munká­ban önigazgatásilag szerveződött dolgozóké-e, ahogyan alkotmá­nyunk előirányozza, avagy a tech­­nokratikus-bürokratikus, etatista erőké, amelyeket alkotmányunk értelmében a háttérbe kellett vol­na szorítani, megfosztva őket a hatalomtól. Sajnos, a gyakorlat­ban az önigazgatási erők kerültek a háttérbe, s minden szinten föl­erősödött az etatista bürokrácia. Ez politikai rendszerünk működé­se egészének és külön a föderáció koncepciója érvényesítésének a kulcsproblémája. Ebből eredtek mindazok az elferdülések, ame­lyek gazdasági válságunkat és a rendszer elégtelen hatékonyságát okozták. Ezért a JKSZ legfonto­sabb jelenlegi feladata mind a gazdasági válság leküzdése és a politikai rendszer eredményes mű­ködése, mind a föderáció alkot­mányos koncepciójának érvényesí­tése szempontjából, hogy kihar­colja: társadalmi-gazdasági és po­litikai életünk színterén a mun­kásosztályé legyen a főszerep nem­csak elméletileg, hanem a gya­korlatban is. Azt fejtegetve, miért nem ér­vényesült a föderáció alkotmá­nyos koncepciója, Zarkovic rámu­tatott, hogy az eddigiekben elha­nyagoltuk rendszerünk fejlesztésé­ben a szocialista önigazgatás ver­tikális komponensét. Nem elég csak hangoztatni, hogy a dolgo­zóknak kell dönteniük a társadal­mi újratermelés folyamatáról — ehhez nekik megfelelően kell szer­veződniük is, mer­t enélkül óhatat­lanul azok az erők lépnek a szín­térre, amelyek arra törekszenek, hogy a munkásosztály helyett és nevében döntsenek. Ez történt nálunk a köztársaságokban és a tartományokban, ahol a technok­­ratikus és bürokratikus erők ren­delkeznek a jövedelem jelentős ré­szével, s többé-kevésbé ők dönte­nek az újratermelés kérdéseiben is. Jobbára aztán ők fogalmazzák meg és tolmácsolják a nemzeti ér­dekeket is, többnyire úgy, hogy azok nem lehetnek a munkásosz­tály tényleges érdekei is. Ezek az erők természetüknél fogva nem­csak az önigazgatással, hanem egy­mással is összetűzésbe kerülnek, s ez fékezte le, hogy a társadalmi­politikai közösségek önigazgatási közösségekké váljanak, ez helyez­te előtérbe állami jellegüket, ami aztán végső soron a nacionaliz­mus erősödéséhez vezetett, mond­ta. A problémák megoldása érde­kében Zarkovic véleménye sze­rint a KSZ-nek és a többi szub­jektív erőnek az alábbiakra kell összpontosítaniuk tevékenységüket: arra, hogy olyan társadalmi és normatív feltételeket teremtsen-e le, amelyek lehetővé teszik, hogy az önigazgatásilag társult dolgozó döntsön a j­övdelem sorsáról; hogy a köztársaságok és tartomá­nyok mint a munka önigazgatási közösségei fejlődjenek; hogy a fö­derációban következetesen jusson kifejezésre az osztály és a nem­zeti érdek; hogy az állam szere­pét minden szinten szorítsuk visz­­sza az alkotmányos keretekbe; s végezetül, hogy a szubjektív erők, elsősorban a KSZ a küldött- és a politikai rendszer belső mozga­tó erejeként fejlődjön tovább. (Folytatása a 4. oldalon) Ülésezik a JKSZ Központi Bizottsága Mika Spiljak és Jure Bilié Nikola Ljubičić és Fadil Hoxha s

Next