Magyar Szó, 1986. június (43. évfolyam, 163-177. szám)

1986-06-16 / 163. szám

2 KÜLPOLITIKA (23.) Havanna 1979 A nemzetközi politikai és gazdasági vi­szonyok aggasztó megromlása arra kész­tette az el nem kötelezett or­szágokat, hogy a havannai csúcsértekezletet igen szerteágazóan és alaposan előkészítsék. A 6. csúcsértekezletet az el nem köte­lezett országok egész sor különböző szin­tű tanácskozása és találkozója előzte meg. Már 1977. április 7-étől id-aig sor ke­rült az el nem kötelezettek koordinációs bizottság delhi miniszteri értekezletére. Záróokmánya a colombói értekezlet do­kumentumaiban meghat­ározott elveken alapul és ezeket fejleszti tovább. Az ér­tekezleten azonban már kifejezésre jutott a nemzetközi körülmények alakulása mi­atti aggodalom, habár az elfogadott do­kumentumban még túlsúlyban vannak a világhelyzet alakulásával kapcsolatos de­rűlátó nézetek. A koordinációs bizottság 1978 május 15-étől 20-áig megtartott havannai mi­niszteri értekezletén már kifejezésre ju­tottak az egyes országoknak a mozgalom alapkérdéseivel, különösen pedig politikai irányvételével és az új gazdasági világ­rend megteremtésével kapcsolatos eltérő álláspontjai. Ezek arra irányultak, hogy olyan értelemben formálják át az el nem­­kötelezettség alapelveit és céljait, hogy „természetes szövetségesnek" tartsa az egyik tömböt. A kubai küldöttség nyíltan kifejtette, hogy az el nem kötelezett moz­galomnak csatlakoznia kell a „szocialista országokhoz”. A koordinációs bizottság többi tagjának határozott ellenkezése miatt azonban ezt az álláspontot kény­telen volt visszavonni. Mind láthatóbb lett azonban a mozgalmon belüli polari­zálódás, amely a politikai összetűzés ve­szélyével fenyegetett. Az el nem kötelezett országok 1978. július 25-étől 30-áig Belgrádban megtar­tott külügyminiszteri értekezletén, ame­lyen 83 teljes jogú. Benze különleges stá­tusú, 10 megfigyelő és 9 vendégország, valamint 12 felszabadító mozgalom és nemzetközi szervezet vett részt, éles han­gú vitára és ellentétes álláspontok kifej­tésére került sor a mozgalom számos alap­vető kérdésével, de na’a-­isa n­a­lya­­matban levő nemzetközi összetűzésekkel kapcsolatban. Az egyes országok állás­pontjaiban egyre jobban kifejezésre ju­tott a tömbpolitikai befolyás. Ezért több el nem kötelezett ország ja­vasolta, hogy a csúcstalálkozót ne Havan­nában tartsák meg. Tito elnök, az ér­tekezlet vendéglátója, és a jugoszláv kül­döttség ezúttal is jelentős diplomáciai te­vékenységet fejtettek ki és végül az ér­tekezlet dokumentumaiban sikerült csök­kenteni a nézetkülönbségeket a lényeges kérdésekben és a mozgalom alapvető irányvonala tekintetében, és ezzel kor­látozták a tömbhatalmi megközelítés ha­tását és a közvetlen tömbbefolyást. Maputóban 1979. január 26-ától feb­ruár 2-áig sor került a koordinációs bi­zottság első rendkívüli miniszteri érte­kezletére, amely egyetlen témával, a dél­afrikai helyzettel foglalkozott. A részve­vők kinyilvánították, hogy fenntartás nél­kül támogatják a dél-afrikai népek sza­badságharcát. Ezek után tartották meg, 1979. június 4-étől 9-éig Colombóban a koordinációs bizottság miniszteri értekezletét. Ez az értekezlet sikeresen elvégezte a havan­nai csúcskonferencia politikai előkészüle­teit, meghatározta napirendi-, valamint alapdokumentumainak javaslat-tervezetét. Ugyancsak meghatározta az el nem kö­telezettek további tevékenységének el­sőbbségi sorrendjét és lehetővé tette a legfontosabb társadalmi-gazdasági és po­litikai kérdésekkel kapcsolatos álláspon­tok­ összehangolását. Elvetette mindazokat a kísérleteket, amelyek a mozgalom meg­osztására és irányvonalának megváltozta­tására törekedtek. Újból megerősítette a mozgalom eredeti elveit és tömbön kívüli jellegét. A nemzetközi viszonyok alakulása és az pl­ero-T-v' I -Art pnllfíV'''? ’ -íri­­val kapcsolatos tömbvetélkedés miatt, a havannai csúcsértekezlet, amelyre 1979. szeptember 3-a és 9-e között került sor, sokan sorsdöntő jelentőségűnek tartják az el nem kötelezett mozgalom történeté­ben. A 6. csúcsértekezleten a Kubanakan negyedben levő kongresszusi épületben 92 teljes jogú és Belize különleges státusú ország, 20 megfigyelő küldöttség, valamint vendégként 18 ország, nemzetközi szer­vezet és nemzeti felszabadító mozgalom képviselői vettek részt. A konferencia munkája iránti óriási érdeklődésről tanúskodik tlcó újságíró részvétele a világ minden tájáról. A nagy, különösen a tömbországokban működő hírügynökségek érdeklődése a 6. csúcs­értekezlet iránt részben a várt drámai bonyodalmak, a viszályok és a szakadás eshetőségével magyarázható ugyan, mégis jól szemlélteti az el nem kötelezettségnek mint általános tényezőnek az erősödését, a mozgalom jelentőségének és befolyásá­nak növekedését, amit még a nagyha­talmak közvéleménye is elismert, mert többé a nagyhatalmak sem mellőzhették ezt a mozgalmat, amely ebben az időben már a világ államainak és az ENSZ-tag­­államok kétharmadát tömörítette (Lazar Mojszov: Világunk és az el nem kötele­­zettség. Fórum Könyvkiadó, Újvidék, 1934., 205. oldal). A 6. csúcsértekezletnek 17 napirendi pontban és 42 alpontban 59 nemzetközi problémát kellett megvitatnia és dönte­nie róluk. A fonthonbb napirend pontok a következők voltak: — a világno­tika felmérése és értéke­lése, az el nem kötelezett országok szo­lidaritásának serkentése az el nemkötele­­zettség politikájának és dönthetnek vég­rehajtására, külön«« *-J-iale tte! az fgyes nemz''*!'’«”I n-nb'énvorn; — a világgazdasági helyzet és a nem­zetközi gazdasági viszonyok értékelése, a fejlődő országok álláspontja az új gaz­dasági világrend bevezetésével kapcso­latban; — azoknak az intézkedéseknek, aki­­k­­nak és kölcsönös segélynyújtási progra­moknak az eredmények szempontjából va­ló értékelése, amelyek célja az el nem kötelezett és más fejlődő országok szoli­daritásának, társadalmi és gazdasági együttműködésének serkentése, figyelembe véve a koordináló országok jelentéseit; — az Egyesült Nemzetek hatékonysá­gának fokozása a világbéke és a bizton­ság, az egyenrangú nemzetközi együtt­működés, valamint az el nem kötelezett országok által az ENSZ-szervezetekben betöltött központi szerep megszilárdítása érdekében; — az el nem kötelezett országok egy­ségének és együttműködésének az el nem­­kötelezettség elvei szerinti fokozását szol­gáló lehetőségek és módok felkutatása an­nak érdekében, hogy sikeresebb legyen a döntéshozatal a mozgalomban, figyelem­be véve a Belgrádban megtartott kül­ügyminiszteri értekezlet vonatkozó kez­deményezéseit; — az el nem kötelezett és a fejlődő országok együttműködése a tájékoztatás­ban és közös akciójuk egy új igazsá­gosabb és hatékonyabb tájékoztatási és kommunikációs világrend kialakítása ér­dekében; — az el nem köteleztt országok leg­közelebbi értekezleteinek, valamint a 7. állam- és kormányfői értekezletnek az időpontja és színhelye; — a koordinációs bizottság összetétele és mandátuma stb. A napirendi pontok lényegében felölel­ték a nemzetközi politikai és gazdasági viszonyok, valamint az el nem kötelezett politika és mozgalom fejlődésének összes lényeges kérdéseit. Fidel Castrónak az értekezleten mon­dott másfél órás megnyitó beszéde nem­csak üdvözlő beszéd volt, hanem kife­jezte az el nem kötelezett mozgalomnak a nemzetközi viszonyokban való helyére, szerepére és céljaira, „forradalmasításá­ra” vonatkozó nézetei is, amelyek az ál­talános vitában éles polémiát váltottak ki. BOZÓKI Antal (Folytatjuk) Belgrádt­ól Hararéig Az el nem kötelezett országok 8. csúcsértekezlete elé Togo Az afrikai kontinensen amelyet gyakori államcsínyek rázkódtatnak meg, és amelyet természeti csapá­sok sújtanak, a politikailag stabil és természeti kincsekben gazdag Togo igazi békeoázist képez. To­­góban nem ismerik az éh ínséget. Keletről és nyugatról az orszá­got Benin, illetve Ghana határol­ja, északról Bourkina Fasso, délről pedig a Guineai-öböl. Togo tulaj­donképpen egy 600 kilométer hosszú és 120 kilométer széles kor­ridort képez, területe mindössze 56 000 négyzetkilométer, 3 millió lakos él itt. Togo nemhogy csak ki tudja elégíteni élelmiszer-szükségleteit, hanem még exportra is jut Me­zőgazdasági termékeik nagyobb részét kiszállítja. Jelenleg lépése­ket tesznek az ország fokozottabb iparosítása terén és igyekeznek legyőzni a még mindig erős törzsi rendszert és határozottabb lép­tekkel a civilizáció útjára lépni. Az ország megőrizte afrikai jel­legzetességeit, habár a főváros, Lome (mintegy 200 000 lakost számlál) modern város. A gyar­mati korszakban épült alacsony épületek mellett szuperluxus ka­tegóriájú szállók és korszerű üz­letközpontok épültek. A „rabok partja" időszaktól kezdve (a togói eve törzs nyelvén az ország neve rabok partja) a né­met gyarmati uralmon át 1360. április 27-éig, amikor az ország elnyerte függetlenségét, Togo népe a fehér gyarmatosítókat szolgálta és írástudatlanságban élt. A függetlenség első éveiben ta­pasztalatlanságuk és egyesi nehéz­ségek miatt, amikor mellőzték a nép legfontosabb problémáinak megoldását, nehéz időket élt a to­gói nép. 1967-től, amikor katonai puccsal a katonaság került hata­lomra és Etienne Gnassingbe F­ya­­déma lett az ország elnöke, Togo fejlődésnek indult. Eyadema tá­bornok megszüntette a jolibpárt­­rendszert, helyette csak egy erős pártot hozott létre, amelben egy­aránt képviselve vannak az or­szág legnagyobb etnikai csoport­jai. Az elnök fő célja az etnikai csoportok egyesítése az ország fej­lődése érdekében. Az ásványi kincsekből csak a foszfátot dolgozzák fel és ennek kiviteléből származik az ország devizabevételének másik fele. To­­­go a világranglistán az 5 helyen­­ áll foszfáttermelésben. Foszfáton­­ kívül jelentős vasérc-, króm-, mangán-, grafit- és bauxittartalé­­k vannak. Az ország iparának felét a me­zőgazdasági feldolgozó ipar és a textilipar képezi. Kőolaj-finomító­ja, melynek kapacitása évi egy­millió tonna, a szomszédos orszá­gok szükségleteit is fedezi. A nemzetközi porondon Togo igen tevékeny és aktív ország, s mindenekelőtt az Afrikai Egység­szervezetben, amelynek független­­­­sége elnyerése óta tagja. Az el­­ nem kötelezett mozgalom csúcsér­tekezletén első ízben 1964-ben,­­ Kairóban vett részt. (Tanjug) Románia az Európai Gazdasá­gi Közösségben Úgy tűnik, Románia rövidesen preferenciáiig szerződést írt alá az Európai Gazdasági Közösség or­szágaival. Ezzel jóval kedvezmé- l nyesebb helyzetbe jutna a tagál­­l­­amok országaival való kereskede-­­ lemben. Egyúttal az első KGST­­- beli ország volna ilyen kedvezmén­­­nyekkel a nyugat-európai piacon. A bukaresti szakértők szerint­­ ugyanis, habár hivatalosan nem támasztották alá, erről folytak a megbeszélések Williy de Clercq, az Európai Gazdasági Közösség bi­zottságának tagja és Ceausescu ro­mán elnök, valamint román tiszt­ségviselők között. (Tanjug) MAGYAR SZÓ 1986. június 16., hétfő Felújult a hagyományos baráti kapcsolat Elutazott hazánkból Mkapa, Tanzánia külügyminisztere „Rendkívül sikeres volt hiva­talos jugoszláviai látogatásom. Több napos itt-tartózkodásom alatt felújítottuk a Jugoszlávia és Tan­zánia közötti hagyományos baráti kapcsolatokat és bebizonyítottuk, hogy Tanzánia új kormánya is azt az utat kívánja folytatni, amelyen Tito és Nyerere megindult.’ — je­lentette ki Mkapa, Tanzánia kül­ügyminisztere tegnap befejezve hi­vatalos látogatását hazánkban. Mkapa külügyminiszter a Tan­jug szerkesztőinek adott interjújá­ban elmondta, hogy rendkívüli ha­tással volt rá a kumroveci láto­gatás és a Titónak tisztelettel cí­mű kiállítás megtekintése. „Itt megéreztem Tito marsallnak a né­pek iránti óriási szeretetét, ugyan­akkor azt a tiszteletet, amit az egész világ a jugoszláv népek ve­zetője iránt érzett.” — mondta Mkapa. Tanzánia külügyminisztere elé­gedett a megbeszélésekkel is, ame­lyeket Sinan Hasaieival, a JSZ­­SZK Elnökségének elnökével, Branko Mikulicival, az SZVT el­nökével, Raif Dizdarevic szövetsé­gi külügyi titkárral és Horvátor­szág gazdasági szakembereivel foly­tatott. Mkapa megítélése szerint mindkét ország számára hasznos volt a véleménycsere a két ország közötti kapcsolatokról, valamint az időszerű nemzet­közi politikai és gazdasági életről, főként az el nem kötelezett országok küszöbönálló hararei csúcstalálkozóról. (Tan­jug). OLASZ-LÍBIAI viszonyok Újabb szópárbaj (Különtudósítás a Magyar Szó­nak) Róma, június 15. Bettino Craxi olasz kormányfő a Szicílián megtartott beszédében kihasználta az alkalmat, hogy Kadhafi líbiai vezető legújabb fenyegetőzéseire fenyegetéssel vá­laszoljon: „Mi már megmondtuk Kadhafinak amit mondani akar­tunk, nevezetesen azt, hogy ha bármilyen támadást intéz Olasz­ország területe ellen, ezúttal fegyveres úton válaszolunk." Olaszország más téren is lépé­seket tett. Ígyy Scalfaro belügy­miniszter tegnap Kairóban szer­­­­ződést írt alá az egyiptomi kor­­l­mánnyal a nemzetközi terroriz­­­­mus ellen irányuló közös a­kciók-­­­ról. Tudvalevő, hogy Egyiptom­­ Líbiát tartja a nemzetközi terro­rizmus fő támogatójának. Scalfa­­r­ro azt is kijelentette, hogy Olasz­ország megszünteti a líbiai kőolaj behozatalát, és ha Líbia reagál, Olaszországnak már kész terve , van Líbiában élő olasz állam­polgárok hazaszállítására. Mindezzel ismét felélénkült a szópárbaj. Pedig úg­y tűnt, hogy ez a múlté, ugyanis Craxi és a többi olasz politikus is bizon­t nyitott, hogy Líbiával békés ú­en­­ kívánják megoldani a nyílt poli­ t­­ikai kérdéseket. Az ilyen szán­­­dékokat továbbította az az olasz küldö­* *ség, amely Kadhafinál járt­­és Kadhafi is azt válaszolta,­­ hogy kész találkozni Craxival. Ennek ellenére azonban a líbiai vezető két nap múlva tévébeszé­dében ismét fenyegetően szólt Olaszország ellen. Az egész kérdésbe váratlanul­­ beavatkozott a Szovjetunió is.­­ Tegnap hivata­osan átadták az­­ olasz kormánynak a meghívást, , hogy közösen elemezzék, a Föld-­­ közi-tengeri helyzetet, annak ér­dekében, hogy közös lépéseket tegyenek a béke érdekében. A Szovjetunió felhívásáról egyenlőre csak ennyit tudunk és azt, hogy ismeretes a szovjet fél álláspont­ja, miszerint „Olaszország az amerikai repülőgéptámadáskor re­ális és pozitív állásfoglalásáról adott bizonyságot”. Nem tudni, hogy Craxi tegnapi beszédét Szicílián, amelyben fe­nyegetéssel válaszolt Kadhafinak, a szovjet felhívás előtt vagy után mondta. Ha utána, ak­kor ez azt jelenti, hogy egyben nincs szán­dékában erről a Szovjetunióval tárgyalni. Az olasz hivatalos körökben ma kijelentették azt is, hogy a Szov­jetunió a „Mediterrán kérdést” az olasz kormánnyal Gorbacsov olaszországi látogatása előtt kí­vánja letisztázni. Egyelőre még nem ismeretes a látogatás pontos időpontja, valószínűleg az au­gusztusi ünnepek után kerül er­re sor. Miodrag PASKUCI A SOWETÓI VÉRENGZÉS ÉVFORDULÓJA Emlékezés a jövőért Az elégedetlenség kitörése és a­­ négerek lázadása Sowetóban 1976. június 16-án a dél-afrikai lakos­ság többsége számára meglepetést jelentett. Ma a tízéves évfordulón nincs többé illúzió: az országot újabb megrázkódtatás fenyegeti és újabb véres összetűzések lehetsé­gesek a kisebbségben levő fehér rezsim és a többségi néger lakos­ ,­­­ság között. * A rendkívüli állapot bevezetésé­vel (június 12-én) a pretoriai re­zsim a sovelói eseményekre való emlékezést akarja meggátolni,­­ mert úgy véli, hogy a vérengzésre­­ való emlékezés „veszélyes lehet”­­ az ország jövőjére nézve. I Soweto, ez a milliós lakosú né­ger település Johannesburg déli­­ külvárosában, bekerült a történe­lembe. Tíz évvel ezelőtt mintegy­­ 13 000 néger tanuló lázadt fel,­­ mert a rezsim kötelező tantárgy-­­­ként be akarta vezetni az ország­­ összes iskolájában a hatalmon le­­­­vő fehérek nyelvét. A diákok tím­­­­­tetése a néger lakosság valóságos­­ lázadásává fajult, amelyre a pre­toriai rezsim a katonaság és a­ rendőrség bevetésével válaszolt. Az összetűzésben mintegy 570 né­ger vesztette életét, egyes forrá­sok szerint az áldozatok száma meghaladja az ezret is. Soweto ma az afrikaiak büszke­ségének és a jogsikért való harc szinonimája. A település, amelyet a fehér lakosság azzal a céllal ho­zott létre, hogy az ipar, az arany­bányák olcsó munkaerőinek a re­zervátuma legyen, ma a pretoriai rezsim számára állandó veszélyt jelentő puskaporos hordó. Az, ami tíz évvel ezelőtt Sowe­tóban megkezdődött, egész laviná­vá fejlődött ki, amelyet semmi, a legújabb hadiállapot sem tud meg­állítani, noha a rezsim szabad ke­zet adott a rendőrségnek, hogy íté­let nélkül börtönbe vesse az em­bereket és tüzet nyisson mind­azokra, akik a rasszista rezsimet ellenzik. Az áldozatok ellenére a dél-afrikaiak sajátságos úton biz­tosan haladnak a rasszizmus meg­döntése felé. (Tanjug)

Next