Magyar Vasutas, 1986 (30. évfolyam, 1-24. szám)

1986-03-26 / 6. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA XXX. ÉVFOLYAM, 6. SZÁM ÁRA: 2 FORINT 1986. MÁRCIUS 26. A központi vezetőség napirendjén A munkaverseny értékelése A szombathelyi igazgatóság kiváló, a szegedi Élenjáró Igazgatóság kitüntetésben részesül A vasutas-szakszervezet köz­ponti vezetősége március 13-án ülést tartott. Gyócsi Jenő elnök megnyitója után a testület első­nek a szocialista munkaverseny értékeléséről és a kitüntetésre javasolt szolgálati helyekről ké­szült előterjesztést vitatta meg. Palik Dénes, a Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője az előterjesztés indoklásánál el­mondotta, hogy az MSZMP XIII. kongresszusa és hazánk felszabadulásának 40. évfordu­lója tiszteletére kibontakozott munkaverseny 1985 végével le­zárult. A minisztérium a szolgá­lati helyek és a szocialista bri­gádok pályázatának értékelésé­nél figyelembe vette a tervek teljesítését. Értékelte a gazdál­kodás hatékonyságát, a sze­mély- és áruszállítás színvona­lát, a technológiai fegyelem szi­lárdítására tett intézkedéseket. Az ésszerű anyaggazdálkodá­son belül kiemelten kezelték az energiatakarékosságot, különö­sen az ásványolajtermékek megtakarítását. A társadalmi feladatok meg­ítélésénél a munkaverseny és az újítómozgalom eredményes­ségére, a munkahelyi demokrá­cia színvonalára, a kollektív szerződés előírásainak betartá­sára, az erkölcsi és anyagi elis­merések rendszerének ösztönző szerepére, a szociális, kulturális és üzemegészségügyi ellátott­ság színvonalára helyezték a hangsúlyt, és a munkakörülmé­nyek, valamint az üzemi balese­ti helyzet javításában elért eredményeket vették figyelem­be. A minisztérium azokat a szol­gálati helyeket javasolta kitün­tetésre, amelyek maradéktala­nul teljesítették a VI. ötéves terv időszakára vállalt feladato­kat. Tájékoztatójában arra is ki­tért, hogy az 1985. évi eredmé­nyek elmaradtak a terv előírá­saitól. Ez maga után vonta a kü­lönböző szintű elismerések szá­mának csökkenését. Magyarán szólva, a korábbi évekhez ké­pest kevesebb szolgálati hely és szocialista brigád részesül álla­mi és miniszteri kitüntetésben. A központi vezetőség a mi­nisztérium előterjesztését két ellenszavazattal, nyolc tartózko­dással elfogadta. (A kitüntetés­ben részesülők névsorát lapunk áprilisi számában közöljük.) Ezután a testület vita és el­lenszavazat nélkül fogadta el a MÁV vezérigazgatójának javas­latát — az 1985. évi eredmé­nyek alapján — a vasútigazga­­tóságok kitüntetésére. A MÁV Kiváló Igazgatósága kitüntetést a szombathelyi, a MÁV Élenjá­ró Igazgatósága elismerést a szegedi igazgatóságnak adomá­nyozzák. Köztudott, hogy a MÁV mun­­kaverseny-szabályzata értelmé­ben a vasútigazgatóságok nem egymással versenyeznek. Min­den igazgatóság a saját évi ter­ve, illetve a részére meghatáro­zott célkitűzések minél jobb tel­jesítését tűzte ki célul a munka­­verseny-mozgalom keretében. A vezérigazgatóság a kitünte­tések adományozásánál, az 1985. évi teljesítmények meg­ítélésénél a következő alapelve­ket érvényesítette:­­ — az évi áruszállítási terv túlteljesítését, — az igazgatóság költség­­gazdálkodását, — a személyszállítás alaku­lását, — az eszközök kihasználá­sát (a dolgozó kocsipark, a vo­nóerő felhasználása), — a baleseti és munkabiz­tonsági helyzet alakulását, — az igazgatóság munkájá­nak értékelését a hálózati fel­adatok tükrében. A felsorolt kiemelt célkitűzé­seket figyelembe véve a szom­bathelyi és a szegedi igazgató­ság összesített eredményei fe­lelnek meg a kitüntetés adomá­nyozása követelményeinek. A többi igazgatóság szállítási teljesítménye és költséggazdál­kodása a hálózat átlagos szint­jén alakult, emiatt kitüntetésre nem vehetők figyelembe. A testület ezután, Tolnai Ildi­kó titkár szóbeli kiegészítője után, elfogadta a vasutas-szak­szervezet és a 54%-os ÖTA 1985. évi gazdálkodásáról szóló elő­terjesztést, majd dr. Juhász Zoltán titkár tájékoztatta a köz­ponti vezetőséget a magyar szakszervezetek XXV. kong­resszusáról. A fuvaroztatók jóvoltából jól indult na­gy a miskolci igazgatóságnál 1986 első két hónapjában a miskolci igazgatóság az áruszál­lításban jóval nagyobb teljesít­ményt ért el, mint a múlt év azonos időszakában. Ebben el­sősorban Borsod iparának van nagy szerepe, mert az üzemek­ben ütemesen termelnek, gyor­sították többek között a vasúti kocsik ki- és berakását, és az előszállítási lehetőségeket is jobban kihasználják. — Vasútigazgatóságunk az év első két hónapjában 4 millió 316 ezer tonna árut szállított el, s ez 6,5 százalékkal több a múlt év azonos időszakánál — tájé­koztat Hernádi István igazgató. — A berakott áru mennyisége 3,8 millió tonna, amely 8,4 szá­zalékos emelkedést jelent. A felemelt tervet tekintve két­­napi szállításnak megfelelő tel­jesítménnyel maradtunk adó­sak. — Mi ennek az oka? — Elsősorban az, hogy a termelőüzemek, -vállalatok az év végi hajrá után hat napot „lazítottak”, s a termeléski­esést csak a legnagyobb erőfe­szítéssel tudták két napra csök­kenteni. Örvendetes viszont, hogy az üzemekben a koráb­biaknál nagyobb figyelmet for­dítanak a vagonok ürítésére. Januárban például az Ózdi Ko­hászati Üzemekben — a tava­lyihoz képest — egyharmadára, a Borsodi Ércelőkészítő Műben 11 millióról egy és fél, a Borsodi Vegyi Kombinátban 2,6 millió­ról 1,7 millióra, a Tiszai Erőmű­ben és a Hejőcsabai Cement­gyárban 3,8-3,3 millióról 400, il­letve 200 ezer forintra csökkent a kocsiálláspénz. Összességé­ben a múlt évi 65 millióról 24,5 millió forintra apadt a kocsiál­lásért fizetett összeg. A gyorsabb rakodás a válla­latok és a népgazdaság számá­ra egyaránt nagy megtakarítást jelent. A kocsifordulók ideje a múlt évi 3,22 napról 2,52-re csökkent, s így a miskolci igaz­gatóság az előre megrendelt va­gonokat időben a fuvaroztatók rendelkezésére tudja bocsátani. A vállalatok naponta 1608 ko­csit ürítenek ki, s ez 7,3 száza­lékkal jobb az előző évi átlag­nál. A tervhez viszonyítva azon­ban még így is van lemaradás. Ha minden kocsit időben kirak­nának, az kétnaponként három teljes szerelvényt jelentene. Sajnos, sok vállalatnál pénte­ken délben lehúzzák a „re­dőnyt”, s csak hétfőn délben kezdik el az áruk kirakását. A kocsiálláspénzt hozzáadják a termelési költségekhez, amit mi, vásárlók fizetünk meg. A miskolci vasútigazgatóság eddig kiemelkedő teljesítményt ért el az előszállításban. Két hó­nap alatt — a múlt évinél 48 százalékkal több — 1,1 m­illió tonna árut szállított így el. Az előszállításra nyújtott ár­­kedvezmény március 31-ig ve­hető igénybe. Az előszállítás többszörös hasznot jelent, Fü­­zesgyarmatra például közel 40 ezer tonna kohósalakot kértek. Vonatonként a kedvezmény 36 ezer Ft, így összesen 900 ezer forint a megtakarítás. A hód­mezővásárhelyi KÉV 100 ezer tonna kohósalak fuvarozását igényelte. Ez közel kétmillió fo­rint árkedvezményt jelent. Már­cius 5-én a KM Szolnoki Közúti Igazgatóság 4500 tonna kő el­szállítását kérte. Tállyáról há­rom szerelvénnyel fuvarozták Sarkadra. Az árkedvezmény 100 ezer forint. A tömegárukat általában irányvonatként indították el. Olykor a mellékvonalakról Mis­kolcra érkező két irányvonatot kapcsoltak egybe, így a terve­zett 23 helyett csak 21 villamos mozdonyra volt szükség. A miskolci igazgatóságnak az idén 29,2 millió tonna árut kell a terv szerint szállítania. Az év eleji biztató kezdet, az el­ért eredmények optimizmussal töltik el az öt megye területén munkálkodó 14 ezer vasutast. Bíznak abban, hogy további lel­kiismeretes munkával teljesíte­ni tudják a szállítási feladato­kat. Csorba Barnabás ELJEN ÁPRILIS 4.! Ha nem képződik nyereség, nincs miből fizetni A bérfejlesztés feltétele az eredményes gazdálkodás A dolgozók és a vállalat szempontjából is nagy jelentősé­gű az évi rendes bérfejlesztés. A vasutasok ettől várják életszínvonaluk folyamatos javítását és ebben látják mun­kájuk elismerését is. A vállalat pedig a bérfejlesztéssel akarja megvalósítani a hatékonyabb fogalalkoztatást, az eredményesebb gazdálkodást. Érthető tehát, hogy nagy várakozás előzi meg az idén a vasutasok 1986. évi bérfej­lesztését. Mielőtt részleteiben is bemu­tatnánk az ez évi bérfejlesztés forrását, fő célkitűzéseit, érde­mes visszatekinteni az 1985-ös bérgazdálkodás eredményeire. Az elmúlt esztendő kedvező fordulatot jelentett a vasutasok bérének alakulásában, mert a megelőző évek fejlesztését meg­háromszorozó béremelést tud­tuk végrehajtani. Több olyan bérintézkedésre is sor kerülhe­tett, amelyek végrehajtása idő­szerű volt. Például a teljesít­ménybérezés kiterjesztése, to­vábbfejlesztése, a kvalifikált dolgozók kiemeltebb bérfejlesz­tése, az új érdekeltségi rendsze­rek működtetése, amelynek cél­ja a kedvezményes fejlesztésen kívül az úgynevezett önerős (adózás melletti) béremelés el­érése volt. Végül a tervezett nyolcszáza­lékos keresetnöveléssel szem­ben 7,6 százalékos lett a tényle­ges fejlesztés. Ebben közreját­szott az is, hogy 1985-ben a köz­ismerten kedvezőtlen körülmé­nyek hatására igen rossz gaz­dasági évet zártunk, vállalati nyereség nem képződött, emiatt év végi részesedés sem fizethető. Kedvező változás volt vi­szont, hogy húszévi tendenciát megtörve, 1985-ben növekedett a MÁV létszáma. A létszámnö­vekedés fontos területeken kö­vetkezett be. Sajnos, ennek el­lenére sem lehet egyértelműen pozitívnak ítélni a létszámhely­zetben történt változást, mert a kulcsfontosságú területeken és a járműjavító iparban a lét­számcsökkenés tovább tart. Több tényező mellett ez is köz­rehatott a kedvezőtlen vállalati eredmény alakulásában. A gazdaságirányítás állami szervei ezt a tényt is mérlegel­ték, amikor úgy döntöttek, hogy — az 1985-ös évhez ha­sonlóan — a központi szféra, ezalatt a közüzemi jellegű, köz­hasznú tevékenységet folytató vállalatok csoportját értjük (pl. MÁV, Posta, villamosenergia­ipar, bányászat, stb. — átlagos szintű fejlesztéshez) normatív szintű (viszonyítva ismét ki­emelt 4 + 2 , 6%) bérfejlesztést hajthat végre a vasút. Ez a fej­lődés, amely 1%-kal alacso­nyabb, mint az 1985-ös, az 5%-os tervezett árszínvonal-nö­vekedéssel számolva 1%-os reálbérnövelést jelent. Ez a hatszázalékos fejlesztés, kiegészülve az elmúlt évi — központi hatáskörbe vont — vállalati önerős (adózó) bérke­rettel, együttesen képezi az 1986. évi bérpolitika forrását. A bérfejlesztés végrehajtásá­nak időpontja április 1-je, me­lyet a kollektív szerződés bére­zési jellegű intézkedései indo­kolnak. A bérpolitikai keretből első lépésként el kellett különí­teni az elmúlt évi bérfejlesztés áthúzódó hatását. Erre az intéz­kedésre azért van szükség, mert az elmúlt évben is április (Folytatás az 5. oldalon.) Példás együttműködés A Szarvasi Állami Tangazda­ság szállítóüzemének nagy sze­repe van Szarvas állomás áru­­fuvarozásában. Az iparvágány­nyal is rendelkező tangazdaság 1985-ben az állomásfőnökség összteljesítményének mintegy 60 százalékát produkálta, ami közel 84 ezer tonna áru meg­mozgatását jelentette. De nem­csak a saját, hanem az iparvá­gányt vele közösen használó to­vábbi nyolc fuvaroztató külde­ményét is kezeli, vagyis be- és kirakja az árukat, illetve elfuva­rozza a telephelyekre. Tavaly 3215 kocsit kezeltek az iparvá­gányon, idén ennél jóval többre számítanak. E jelentős árumennyiség idő­beni kezelése, a kocsik gyors ki­rakása, illetve újbóli megrakása és továbbítása nem lenne el­képzelhető a két partner jó együttműködése nélkül. Bizo­nyítja ezt az is, hogy az állo­másfőnökség és a tangazdaság szállítóüzemének vezetői, dol­gozói a közelmúltban komp­­lexbrigád-szerződést kötöttek. Az állomásiak e szerződés­ben vállalták, hogy folyamatos információt adnak az érkező küldeményekről, s a kocsik be­állítását időben elvégzik. A na­pi feladások biztosítása érdeké­ben nagyobb figyelmet fordíta­nak a kirakási sorrend betartá­sára, az idegen kocsik mielőbbi átadására, az áruberakások za­vartalan végzésére, és a kért mellékteljesítmények (mérlege­lések, darabszámlálások) elvég­zésére. A tangazdaság szállításban érdekelt mintegy 40 dolgozója vállalta, hogy a MÁV által beál­lított le- és feladási kocsikat idő­ben ki-, illetve berakják. A vas­út által kért kocsikat soron kí­vül kezelik. S a kiszolgáló sze­mélyzet részére az álló jármű­kapcsoláshoz szükséges mun­kavégzés feltételeit biztosítják. Gépi rakodásnál ügyelnek a ko­csik épségére. Mindkét fél ígéretet tett arra, hogy szükség esetén a kocsik kényszerkirakását a kezelési helyen elvégzik. A komplexbri­­gád-szerződésben rögzítették azt is, hogy a közös munkát fo­lyamatosan figyelemmel kísé­rik, és negyedévente értékelik. (Gellért) Jubileumi brigádgyűlés A sátoraljaújhelyi pályafenn­tartási főnökség központi II. Rákóczi Ferenc szocialista bri­gádja február 28-án ünnepelte megalakulásának 25. évforduló­ját. A megemlékezésen jelen voltak a főnökség gazdasági és társadalmi vezetői is. A brigád 1961. január 23-án alakult 7 fővel. A brigád eredményeit Vaszil Barnabás brigádvezető ismer­tette. A kollektíva 1982-ben el­nyerte a MÁV Kiváló Brigádja kitüntetést. A jubileumi brigádgyűlésen megemlékeztek a névadó szüle­tésének 310. évfordulójáról. II. Rákóczi Ferenc Borsiban, 1676. március 27-én született. * A hatvani körzeti üzemfőnök­séghez tartozó szolgálati helyek szocialista brigád vezetői a kö­zelmúltban az állomás nagy ok­tatótermében értékelték az el­múlt évben végzett munkát, amelyen a megjelentek a 62 bri­gád képviselői és kicserélték ta­pasztalataikat.

Next