Magyarország, 1976. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1976-07-04 / 27. szám

NATO-fegyverkezés A kétirányú utca­i fegyvergyárak érdekei Eurocsoport és EPG Milyen lenne az ideális harc­kocsi az amerikai hadsereg szá­mára? Washington európai part­nerei közül sokan valahogy úgy képzelik el, hogy nyugatnémet gyártmányú lenne, angol páncél­zattal, belga toronygéppuskával és francia harckocsielhárító ra­kétával, esetleg olasz elektroni­­nikus berendezésekkel felszerelve — a felség jelzése lehet amerikai... Persze az amerikai harckocsigyá­rak nem pontosan így gondolják a jövőt, de annyi bizonyos, hogy a Pentagon már tárgyal a belga Fabrique Nationale-lal a torony­géppuskákról, s a nyugatnémet Leopard—2 típusú­ harckocsi az ősszel „vizsgázik” az amerikai had­sereg által meghatározott próbá­kon. A francia rakéták iránt Washingtonban van bizonyos ér­deklődés, Nagy-Britannia p­edig — két vasat tartva a tűzben — az új páncélzat szabadalmát mind az amerikai, mind pedig a nyugatné­met gyáraknak felajánlotta. Az európai fegyvergyárak szerint ugyanis az amerikaiaknak tudo­másul kell venniök, hogy a fegy­verkereskedelem „kétirányú utca”, meg kell szüntetniök azt, hogy csu­pán eladnak fegyvert NATO- partnereiknek, s nem vesznek tő­lük szinte semmit sem. F­egy­verkon­j­unktúra A nyugat-európai hadiipar en­nek megvalósítására igyekszi­k szö­vetkezni egymással, együtt akarja biztosítani az európai piacot s együtt betörni az amerikai piacra is. A keretet eh­hez a hatalmas üz­lethez a NATO adná meg — nem számítva persze az egyéb fegyver­eladásokat, amelyeket főként az olajtermelő országokkal bonyolít le, s ahol az amerikai és a nyugat­európai fegyvergyártás változatla­nul koncentrálna egymással. Az európai hadiipar és a komoly fegy­vergyártó nyugat-európai NATO- tagállamok kormányai egyre nyil­vánvalóbban az amerikai vásárlást szabják feltételül ahhoz, hogy ele­get tegyenek a Pentagon óhajának, szabványosítsák a szövetség fegy­verzetét, hajlandóak legyenek az „ésszerű munkamegosztásra”. A kölcsönös vonakodás érthető: a fegyver ugyanis igen nagy üz­let. Csupán a NATO tagállamai évente mintegy 30 milliárd dollárt fordítanak a fegyverfajták fejlesz­tésére, azok kikísérletezésére és be­szerzésére. (A katonai kiadások természetesen ennél sokkal maga­sabbak, de azok magukba foglal­ják a hadsereg fenntartásának egyéb költségeit is, az illetmények­től az élelmezésen át egészen a katonai intézmények fenntartá­sáig.) Ebből egyedül a NATO hat olyan nyugat-európai tagállama, amely maga is jelentős hadiipar gazdája, több mint 10 milliárdot költ erre a célra, főként saját gyá­raitól vásárolva. Ugyanakkor vagy ötmilliárdért exportál is fegyvere­ket, nem kis­­mértékben az úgyne­vezett harmadik világ országaiba. A nyugat-európai országokban a hadiipar ennek következtében azon kevés iparágak közé tartozik, ame­lyet csak kevéssé vagy egyáltalán nem érintett az elmúlt évek súlyos gazdasági válsága, s ha egyes ága­zatai, így például a repülőgép- és rakétagyártás nehézségekkel küzd is, ennek jórészt az amerikai kon­kurencia az oka. (1974-ben az an­gol, a francia, a nyugatnémet és az olasz hadiipar csaknem ötmil­­liárd dollár értékű különböző fegy­vert szállított más államoknak, több mint kétszer annyit, miint két évvel korábban — holott ez az esz­tendő már a válság kifejlődésének és elmélyülésének éve volt...) A hadiipart tehát­­nem elsősor­ban az eladás nehézségei késztetik Nyugat-Európában az együttműkö­dés keresésére, hanem más okok. A fejlesztés és a kutatás például egyre nagyobb költségeket igé­nyel. Ezt párhuzamosan végezni komoly pénzpocsékol­ás az ame­rikai hadiipar komoly előnyökhöz jut, ha az európai versenytárs to­vábbra is megosztott marad. Más­részt a hadiipar jobb szervezett­ségét és összefogását sürgetik kü­lönböző okból a politikai és a ka­tonai vezetők is, mégpedig mind az „európaiak”, mind az „atlan­­tisták”. A katonai vezetők érvelése el­sősorban az, hogy a NATO kato­nai erejéből, ütőképességéből so­kat levon a fegyverzet megosz­tottsága, különbözősége. Ezen a téren valóban csinos csokrot le­het összegyűjteni az ésszerűtlen­­ségekből. (A Saclant, az Atlanti­­óceáni Parancsnokság hajói együttműködését például nem­csak az akadályozza, hogy hír­közlő rendszerük nem egységes, hanem még olyan technikai ne­hézségek is vannak, hogy a nyílt tengeren vagy a kikötőkben ne­héz az üzemanyagpótlás, mert az olajszállító hajók csőcsatlakozása más és más az egyes országok flottáinál!) Más és más a kézi fegyverek szerkezete, űrmérete, más lőszer, más alkatrész kell hozzájuk s ez valóban megnöveli az utánpótlás és az ellátó szak­­szolgálat feladatait, készletraktá­rát, szállítási gondjait. A NATO eszerint „ésszerűsíte­ni”, szabványosítani akar. Ez vi­szont csak úgy oldható meg, ha az egyes tagállamok hadiipara nem károsodik. A megoldás elvi­leg kézenfekvő: X fegyverfajtát valamennyi tagállamnak X ország fejleszti ki és gyártja majd, Y fegyverfajtát viszont Y ország. Szavakban elég könnyűnek látszó megoldás, a gyakorlatban annál nehezebb végrehajtani, hiszen ko­moly „nemzeti érdekek”, ponto­sabban nemzeti tőkés érdekek üt­köznek egymással. A megoldás keresése A politikusok érvei mások. Az „európaiak” szerint Nyugat-Euró­­pának „saját lábára kell állnia”. Nem függhet az Egyesült Álla­moktól fegyverzetben — annál ke­vésbé, mert most a nyugati fegy­verkezésben a hagyományosnak minősíthető fegyverek kerülnek előtérbe. (Az „európai” politiku­sok szerint a politikai, sőt bizo­nyos fokig a gazdasági unió felé vezető út egyik legfontosabb ál­lomása a katonai unió, ennek alapja pedig a hadiipar egysége lehet.) Az „atlantiak” érvelése sokban rokon ezzel, ők is sürgetik a nyu­gat-európai katonai összefogást, de az Egyesült Államok bekapcso­lásával, Washington jóváhagyásá­val azután az ilyen atlanti érve­lés meglobogtatja a nyugat-euró­pai hadiipar előtt a „kétirányú utca” tervrajzait: ha elfogadjuk az együttműködést, beleegyezünk az ésszerűsítésbe, megnyílhat előt­tünk a Pentagon által kínált piac is... (Igaz, egyelőre csak szeré­nyen: a cél az lenne, hogy min­den, amerikai fegyverek beszerzé­sére felhasznált nyugat-európai dollár fejében az amerikaiak húsz-harminc centért vegyenek európai fegyvert.) A megoldás keresése most egy­szerre több irányban is folyik. Egyrészt a nagy hadiipari üzemek már maguktól­­ is kialakítanak bi­­zonyosfajta • együttműködést. Az MRCA típusjelzésű, többféle cél­ra felhasználható sugárhajtású gé­pet angol, nyugatnémet és olasz repülőgépgyárak közösen fejlesz­tik, a franciák és a nyugatnéme­tek együttesen dolgoznak külön­böző harckocsielhárító, illetve lég­védelmi rakéták (a Hot, a Ro­land, a Milan) kialakításán, a franciák és az angolok egyes he­likopterek tervezésében és gyár­tásában működnek együtt. Ennél messzebb megy a NATO úgynevezett Eurocsoportja, külö­nösen ennek „Euronad” nevű al­bizottsága, amely a hadügyminisz­tériumok hadfelszerelési igazgatói­nak (National Armaments Direc­tors) testülete. Az Eurocsoport igyekszik irányt szabni a fegy­verkezésnek, törekszik a szakosí­tásra a fegyvergyártásban, a be­szerzésben, a távlati tervek elké­szítésében. A francia kérdőjel Az Eurocsoportnak csak egy „baja” van: Franciaország nem vesz részt munkájában, mert an­nak idején kivonult a NATO va­lamennyi közös katonai szerveze­téből. Márpedig a legnagyobb nyugat-európai hadiipar éppen a francia, s nélküle nehezen lehetne megoldani a szabványosítást, a munkamegosztást. Különben is, a francia kormány az Eurocsoport többi tagjánál jóval nagyobb ha­tározottsággal lép fel a „kétirá­nyú utca” megteremtése, az ön­álló nyugat-európai katonai prog­ram, az amerikaiak nélkül kiala­kítandó hadiipari együttműködés mellett. Hosszas huzavona után sikerült olyan megoldást találni, amit Párizs is elfogad: az előbb „függetlennek”, majd „európai­nak” elnevezett hadiipari „terve­zőcsoportot” (EPG), amely most már a nyugat-európai hadiipari együttműködés kialakítását szol­gáló szerv lehet. A csoportban az Eurocsoport tíz tagja és Franciaország vesz részt. Az új testület idén februárban jött létre, első ülését Rómában tartotta, mégpedig a politikusok részvételével, akiknek az volt a feladata, hogy kidolgozzák, ho­gyan lehetséges egyáltalán az ilyen együttműködés. A második, áprilisban megtartott tanácskozá­son azután már a katonai-hadi­ipari szakértők vettek részt, hogy kimódolják az együttműködés alapjait. Az Eurocsoport legutóbbi brüsz­­szeli tanácskozásán megelégedés­sel nyilatkoztak az EPG kezdeti lépéseiről. Paul Vanden Boey­­nants belga hadügyminiszter sze­rint ez igen jól járható útnak lát­szik s egyúttal alkalmas arra is, hogy kielégítse a „kétirányú ut­ca” szükségleteit. Sokan úgy ér­telmezik ezt, hogy az európaiak Párizst is részeltetik a közös programokban, ennek fejében vi­szont a francia hadiipar elfogadja majd azt a fajta „munkameg­osztást”, amit Washington kínál. A francia közreműködés ugyan­akkor az Eurocsoport pozícióját is megerősíti, nemcsak a valóban jelentős francia hadiipar közvet­len részvételével, hanem azzal is, hogy sikerülhet határozottabban fellépni az amerikai versenytár­sakkal szemben is. Ez a megerősödött pozíció mind­járt két területen is meglátszik. Az Egyesült Államok európai partnerei például a jelek szerint az eddiginél „keményebb” felté­telekhez kötik a Pentagon által javasolt új nagy fegyverkezési program, a radarfelderítő repülő­gépek beszerzésének megvalósítá­sát. Ugyanakkor az eddiginél na­gyobb erővel lépnek fel annak érdekében, hogy az amerikai had­sereg is több európai gyártmányú fegyvert vegyen. A nyugat-európai hadiipari együttműködés tehát alakulóban van, s aligha téved az a megfi­gyelő, aki úgy véli, hogy a NATO jelenlegi fegyverkezési program­ja mögött könnyen megtalálha­tóak a hadiipari óriások érdekei. KIS CSABA FRANCIA-NSZK „ALPHA-JET” HARCIREPÜLŐGÉP Más a kézifegyverek szerkezete, más lőszer kell hozzá MAGYARORSZÁG 1976/27

Next