Magyarország, 1977. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1977-01-02 / 1. szám

MAGYARORSZÁG 1 9 7 7 1 Egyesült Államok Kész a kormány A hatalom stabilitása * A vezető csoport jellemzői Amióta december derekán a rövidesen hivatalba lépő új ame­rikai elnök, James Carter kine­vezte külügyminiszterét Cyrus Vance személyében , már sejteni lehetett, hogy az új amerikai kor­mány személyileg az elmúlt évti­zedekben megismert demokrata párti „establishment” irányába tájékozódik. Az Egyesült Államok belső hatalmi erőviszonyai termé­szetesen nem tették lehetségessé, hogy a legfontosabb személyi dön­tésekben levonják annak a vá­lasztási hadjáratnak a konzekven­ciáit,­­amelyet Carter részben ép­pen „Washington tisztára söprésé­nek” jegyében folytatott. Mihelyt a kampány véget ért, és sor került a vezető kör tagjainak kiválasztá­sára , már egyértelműen érvé­nyesültek az Egyesült Államok belső életének hatalmi realitásai. Cyrus Vance kinevezése volt en­nek a tendenciának az első, meg­határozó jelentőségű szimbóluma. (Magyarország, 1976/51. „Kissinger utóda”.) A Bendix elnöke Az amerikai pénzügyminiszté­rium élére az új elnök Werner Michael Blumenthal közgazdász­üzletembert választotta. Blumen­thal német születésű, és szülei a zsidóüldözések miatt 1938 után hagyták el Németországot. Kínába költöztek és Sanghajban éltek, majd a város japán megszállása után internálótáborba kerültek. A megpróbáltatásokat túlélték, és Blumenthal 1947-ben vándorolt be az akkori, még Csang Kaj-sek- Kínából az Egyesült Államokba. Blumenthal nagy tehetségű és rendkívüli akaraterővel rendelkező embernek bizonyult, aki a maga erejéből végezte el a California egyetemet, majd Princetonban foly­tatott tanulmányai során öt év alatt három diplomát szerzett. Ezt követően rövid ideig a Princeton egyetem tanára volt, majd érdek­lődése az üzleti világ felé fordult. Egy kisebb amerikai cég alelnöki tisztségéből emelte ki Kennedy, és a külügyminisztériumban a gazda­sági ügyekért felelős helyettes ál­lamtitkár lett. Amikor a Kennedy­­korszak gazdaságpolitikájának szerves részét alkotó „Kennedy­­menetek” sorozata megindult, Blu­­menthalt nevezték ki az amerikai delegáció vezetőjévé. (A „Kenne­­dy-menet” lényege az volt, hogy a tőkés világban széles körű, csak­nem általános vám- és tarifa­­csökkentésre törekedett. Elsősor­ban azért, hogy az akkori, olaj­válság előtti periódusban kedve­zőbb világkereskedelmi feltétele­ket biztosítson Washingtonnak a Közös Piaccal és Japánnal szem­ben.­ Blumenthal 1967-ben tért vissza az üzleti életbe, és az amerikai nagyvállalatok listáján jelenleg hetvenedik helyen álló finomgép­­gyártó és elektronikai cég, a Bendix Corporation elnöke lett. Ebből a pozícióból lép most a kor­mányba, tehát egyszerre tekinthe­tő az amerikai „üzleti közösség” és a Kennedy idején formált de­mokrata adminisztráció képvise­lőjének. A Brzezinski-kinevezés jóformán a pénzügyminiszter kinevezésével egy időben kapta meg — az előzetes jóslatoknak megfelelően — Zbigniew Brze­zinski, a Columbia egyetem pro­fesszora a nemzetbiztonsági főta­nácsadó pozícióját. Ez gyakorla­tilag azt jelenti, hogy Carter és Cyrus Vance mellett Brzezinski lesz a harmadik meghatározó té­nyező az amerikai külpolitika irá­nyításában. Brzezinski apja a há­ború előtti Lengyelország diplo­matája volt, s a háborús éveket a család Kanadában töltötte, ahol az új elnöki főtanácsadó apja fő­konzul volt. 1945 után a család Kanadában maradt, és Brzezinski Montrealban, a McGill egyetemen szerzett diplomát. Innen ment át Harvardra, ahol előbb a politikai tudományok doktora, majd egye­temi tanár lett. 1960-ig tanított Harvardon. (Ezekben az években nősült: Benes volt csehszlovák el­nök unokahúgát vette feleségül.) 1960-ban ment át Brzezinski Har­­vardról a Columbia egyetemre, ahol jelenleg a „Nemzetközi vál­tozásokat kutató intézet” vezetője. Közben Brzezinski egy ideig (a Johnson-adminisztráció idején) ta­nácsadói szerepét is betöltött a Fehér Házban, majd az utóbbi években tevékenységét az úgyne­vezett Trilaterális Bizottságnak szentelte. (Ez a bizottság David Rockefeller „védnöksége” alatt jött létre, azzal a céllal, hogy szo­rosabbra fűzze a stratégiai és po­litikai szálakat az Egyesült Ál­lamok, Nyugat-Európa és Japán között.) A Trilaterális Bizottság­ban került kapcsolatba Brzezinski Carterral. A Trilaterális Bizottság jellegé­ből egyesek arra következtetnek, hogy Brzezinski — híven politikai filozófiájának ahhoz a tételéhez, hogy az amerikai—nyugat-euró­pai—japán kapcsolatok szervezett építésének nagyobb súlyt kell biz­tosítani a Washington—Moszkva és a Washington—Peking reláció­val szemben — megváltoztatja majd az amerikai külpolitika el­sőbbségi sorrendjét. Ez azonban e pillanatban csak az új nemzetbiztonsági tanácsadó politikai múltjából adódó követ­keztetés. Hogy a hatalom realitá­sai miképpen határolják be Brzezinski magatartását, azt csak a jövő mutatja meg. Ugyanez a helyzet azokkal a kombinációkkal is, amelyek szerint Brzezinski az amerikai enyhülési politikának egy, a Kissingerénél merevebb és keményebb változatát képviselné. Végül: teljesen nyílt kérdés, hogy a nemzetbiztonsági különta­­nácsadó posztján Brzezinski ugyanúgy „leárnyékolja-e” az új külügyminisztert, mint előtte Kis­singer Rogerst, és még korábban, Johnson idején McGeorge Bundy Dean Ruskot. Erre most lénye­gesen kevesebb esély van. Rész­ben a háromszög másik két tag­jának politikai-személyi karaktere miatt. Részben pedig azért, mert Cartert nem terhelik a Vietnami Watergate-korszak döntései. A harmadik fontos kinevezés a Pentagon vezetőjének kiválasztása volt. A döntés jelentőségét itt részben az a negatívum is meg­adta, hogy James Schlesinger, a hadügyminisztérium volt vezetője nem kapta vissza ezt a bársony­széket. Emlékezetes, hogy annak idején Ford azért volt kénytelen leváltani Schlesingert, mert a Ni­xon utáni korszak rendkívül el­lentmondásos amerikai enyhülési politikája szempontjából is túlsá­gosan nyers és kemény vonalat követett. A kormányalakítás fo­lyamatában igen komoly erők lép­tek sorompóba azért, hogy Schle­singer ismét kézbe vehesse a Pentagon irányítását. Támogatói közé tartozott Meamny, az AFLA­CIO szakszervezeti szövetség fő­nöke, Jackson szenátor, az ameri­kai „héják” eredeti elnökjelöltje, Rickover tengernagy és nem utolsósorban a szenátus nagy ha­talmú „fegyveres erők bizottságá­nak” elnöke, John Stennis. Ilyen körülmények között ön­magában is értékelendő az a tény, hogy Schlesinger az új ve­zető csoportban csak az energia­ügyekkel megbízott elnöki tanács­adó tisztségét kapta. Vitathatatlan, hogy a Pentagon élére e meglehetősen nyílt küzde­lem után Carter olyan vezetőt vá­lasztott, akit a mérsékeltebb „bel­ső vezérkar” támogatott. Az új honvédelmi miniszter dr. Harold Brown, aki a californiai műegye­tem, a Caltech elnöki posztjáról került a hadügyminisztérium élé­re. Brown fizikus, hadügyi vi­szonylatban pedig a modern tech­nológia alkalmazásának szakértője. Korábban már dolgozott a Penta­gonban, McNamara oldalán, majd a Johnson-adminisztráció vége fe­lé a légierő minisztere volt. A különböző amerikai források a vietnami háború alatti magatartá­sát ellentmondásosnak ítélik meg. Semmiképpen sem számított a vietnami háború belső ellenffelei közé, csak a háború­ utolsó idő­szakában sodródott a mérsékel­tek táborába. A Pentagon körül az utóbbi hetekben lefolytatott pozícióharc során­­ azonban leg­hatásosabban kétségtelenül olya­nok támogatták, akiket a demok­rata párt mérsékelt szárnyához kell sorolni, mint Averall Harri­­man, a párt egyik „nagy öregje” és Frank Church szenátor. Ugyan­akkor más irányba motiválja a ki­nevezést, hogy a jelenlegi honvé­delmi miniszter, Rumsfeld is Brown jelölését támogatta Schle­­singerrel szemben, holott ő, néze­teit tekintve, alighanem Schlesin­­gerhez állott közelebb. Végül, meglehetősen figyelemre méltó, hogy Carter a CIA, a Köz­ponti Hírszerző Ügynökség élére a néhai Kennedy elnök különtanács­­adóját és személyes bizalmasát, Theodore Sorensent nevezte ki. Annak idején, a Kennedy-admi­­nisztráció szervezetének létrehozá­sa során Sorensen a középen állott a demokrata párt „igazi liberáli­sai”, Stevenson és hívei, valamint a Kennedy család között. Kine­vezése annyit mindenesetre jelez, hogy a Watergate-ügy nyomán ki­bontakozott CIA-botrányokat kö­vetően Carter nem szándékozik visszatérni ahhoz a gyakorlathoz, amely korábban több ízben a hír­szerző szervezet titkos operatív osztályának vezetőjét emelte az egész CIA csúcsaira. Vissza az elithez Ezekkel a Cyrus Vance külügy­miniszteri kinevezését követő és több hullámban végrehajtott je­lölésekkel a gyakorlatban kialakult az a vezérkar, amely (a kormány más minisztereivel együtt) átveszi január 20-án az amerikai politika irányítását. Az új amerikai kor­mányzat természetesen csak cse­lekedetei alapján ítélhető majd meg. Annyit mindenesetre le le­het szögezni hogy az Egyesült Ál­lamok társadalmi és hatalmi rea­litásai a legteljesebb mértékben érvényesültek, és Carter a dolog lényegét tekintve, annak a kor­mányzati elitnek tagjait — illető­leg bizalmasait — választotta kor­mányába, amely előző demokrata adminisztrációk során is vezető szerepet játszott. A Washington Post egyik legutolsó száma ezt a tényt úgy határozza meg, hogy a kiválasztottak „mind tagjai egy olyan kicsiny, lebegő csoportnak, amely csaknem monopolizálja bár­mely adminisztrációban a vezető külpolitikai és nemzetbiztonsági posztokat... Ennek a közösségnek az élcsapata körülbelül háromszáz professzorból, ügyvédből, üzlet­emberből, kongresszusi tisztviselő­ből, valamint a nagy alapítványok és politológiai intézetek vezető munkatársaiból áll.” GÖMÖRI ENDRE BRZEZINSKI EGYETEMI DOLGOZÓSZOBÁJÁBAN Mind tagjai egy kicsiny, lebegő csoportnak

Next