Magyarország, 1978. július-december (15. évfolyam, 27-53. szám)

1978-07-02 / 27. szám

A I. kormányzat külpolitikájának fő szóvivője én vagyok, és az én fő külpolitikai szóvi­vőm Cyrus Vance külügyminisz­ter .. A New York Times értesülése szerint Carter elnök tette ezt az első hallásra magától értetődőnek tűnő kijelentést. Hiszen az ame­rikai elnöki rendszerben mi sem természetesebb, mint az, hogy a Fehér Ház mindenkori lakója (al­kotmányos meghatalmazásánál és felelősségénél fogva) személyesen és közvetlenül irányítja az Egye­sült Államok külpolitikáját. Ám­de, ha a magától értetődőt a Fe­hér Ház jelenlegi lakójának ilyen különös nyomatékkal kell hangoz­tatnia, ez már önmagában is rend­kívüli helyzetre utal. 30 honatya előtt Az elnöki kijelentés időpontja, színhelye és hallgatósága még in­kább aláhúzza a helyzet rendkí­vüliségét. Carter elnök június 20- án este­­Vance külügyminiszter, Brzezinski nemzetbiztonsági főta­nácsadó és Brown hadügyminisz­ter jelenlétében) nyolcvan szená­tort és képviselőt fogadott a Fe­hér Házban, hogy személyes, el­igazítást adjon a nyugtalankodó törvényhozóknak a szovjet—ame­rikai kapcsolatok alakulásáról. A honatyák tájékoztatására a képviselőház külügyi bizottságá­nak kifejezett kérése nyomán — három nappal azután került sor, hogy a Szovjetunió központi, lap­jaiban megjelent mértékadó szov­jet állásfoglalás figyelmeztetett: ,,Az Egyesült Államok jelenlegi iányvonala komoly veszélyeket rejt magában a nemzetközi kap­csolatok egész alakulására.” Ha nem is ismerjük a fehér há- fi eligazítás részletes tartalmát, egy dologban bizonyosak lehe­tünk: az elnök, legfontosabb ta­nácsadói és a legbefolyásosabb örvényhozók annak teljes tuda­­tában tanácskoztak, hogy a szöv­et—amerikai kapcsolatrendszer fejlődésvonala kritikus ponthoz érkezett. Ha csupán a „félreérthetőség” vagy az ingadozás lenne az ame­rikai külpolitika egyre markán­­abban kirajzolódó „új” irányvo­nalának egyetlen veszélyeket hor­­dozó eleme, még némi vigaszt is ehetne meríteni abból a tényből, hogy az elnök önmagát nevezte meg az amerikai külpolitika fő­zóvivőjeként, és saját külpolitikai zóvivőjeként a washingtoni b­ány­­átok csatározásaiban „galamb” n­mkével jelölt Vance külügymi­­nisztert, nem pedig a „héja” né­­eteiről ismert Brzezinski nemzet­­bztonsági főtanácsadót. Ez azonban sovány vigasz. Hs­­zen az igazi kérdés nem az, hogy ki a szóvivője az amerikai külpo­­ltikának. Bármilyen zűrzavar is­ámadjon időnként e körül, ez supán valami másnak, valami mélyebben végbemenő folyamat­ok a tükröződése. Az igazi kér­és az, hogy milyen irányvonal­on kialakulóban az Egyesült Ál­lmok külpolitikáját meghatározó­rdekcsoportok stratégiai nézet­­zonosságán alapuló különböző iányzatok taktikai csatározásai­és. És ha meg is lehet személye­­íteni az irányzatokat (amint azt játszma igazi irányítóinak sz­­armazásaira roppant fogékony merikai sajtó oly előszeretettel iszi), akkor is csak arra a követ­­eztetésre juthatunk, hogy a fő vamlatok legismertebb képviselői: „galamb” Vance, a „mérsékelt” town és a „héja” Brzezinski e­gyaránt és egyidejűleg töltik be a kormányzat kulcspozícióit, a lát­szat szerint köztük ingadozó „kö­zéputas” Jimmy Carter elnökleté­vel. Tény, hogy a kormányzat „szó­listái” más-más fekvésben játsza­nak. Mégis, ugyanannak a politi­kának összecsengő, kontrasztjai­ban is egymást erősítő kvartettjét szólaltatják meg. Ami pedig sze­mélyi, vagy akár nézetbeli ellen­tétként jelenik meg a felszínen, az nem annyira egymással szem­ben álló politikai irányzatok ütkö­zése, hanem sokkal inkább egy­azon közös politika belső ellent­mondásának tükröződése. Annak a mindmáig feloldatlan (és nap­jainkban ismét kiéleződő) ellent­mondásnak, amely így summázha­tó : az amerikai uralkodó körök­nek immár felismert valóságos létérdekük az, hogy akarniuk kell a két világrendszer békés egymás mellett élését (pontosabban: nem akarhatják többé a történelmi küzdelem katonai erővel való el­döntését), ugyanakkor szubjektíve változatlanul „létfeltételüknek” ér­zik a nemzetközi enyhülés folya­matában kibontakozó társadalmi­­politikai-gazdasági változások el­torlaszolását és visszafordítását. Ebben a kettősségben is kifeje­zésre jut az a történelmi tény, hogy az amerikai vezető körök sohasem tekintették a nemzetkö­zi enyhülést önmagában való jó­nak és kívánatosnak; eleve nega­tív megközelítéssel, az „ideálistól” a lehetséges felé haladva kizárá­sos alapon jutottak el a békés egymás mellett élés elkerülhetet­lenségének felismeréséig. Bár­mennyit is szónokoltak az egyedül üdvözítő béke önmagát igazoló jó­téteményeiről, ezen valójában mindig az „amerikai béke”, a Pax Americana „áldásait” értették. A két rendszer békés egymás mel­lett élésének elkerülhetetlenségét mi sem szemléltette tanulságosab­ban, mint a legújabb kori ameri­kai történelem leglátványosabb politikai „pálfordulása”. 1972-ben az a Richard Nixon szentesítette Moszkvában elnöki aláírásával a békés egymás mellett élés alapel­veit, aki egész politikai karrierjét „vörösfaló” hidegháborús hitelére alapozta. A közös nevező Amennyire egy olyan, érdekcso­portokra tagolódó és egymás közt szüntelen befolyási harcot vívó uralkodó osztály, mint az ameri­kai, egyáltalán közös elhatározás­ra juthat, a békés egymás mellett élés „abszolút létminimumának” (vagyis: a „nukleáris döntés” ki­zárásának­ elfogadása — osztály­elhatározás volt. A „nukleáris döntés” alternatívájának elvetése gyakorlatilag elszigetelte és kiszo­rította a hatalomból a legszélső­ségesebb háborús szárnyat, ha nem is az ideológiájukat a köz­életből. Azóta a „realisták” között folyik a vita, mégpedig nemcsak a békés egymás mellett élés Moszkvában elfogadott alapelvei­nek gyakorlati alkalmazhatóságá­ról, hanem magáról az enyhülés fogalmi meghatározásáról, és még inkább ennek valamennyi (külpo­litikai, katonai, gazdasági, társa­dalmi, ideológiai stb.) vonatkozá­sairól. A „reálpolitikusok” legkisebb közös nevezője azonban ma is csak negatív előjellel fogalmazha­tó meg: pusztán annyiban akar­ják az enyhülést, amennyiben nem vállalhatják a nukleáris nemzeti öngyilkosság kockázatát. Ennyiben mindannyian akarják az enyhü­lést, vagy legalábbis a katonai erőn (lehetőleg amerikai erőfö­lényben) nyugvó „korlátozott enyhülést”, mint a két rendszer egyidejű versengésének és együtt­működésének szabályozott nemzet­közi rendszerét. Ebben a korláto­zott értelemben alighanem még a „héja” Brzezinski is akarja az enyhülést, kiváltképpen, ha a szo­cialista világrendszer országait rá­­kényszeríthetnék az amerikai já­tékszabályok elfogadására. Ebben az ellentmondásban, nem pedig Carter személyiségében rej­lik az amerikai külpolitika „fő szóvivőjének” ellentmondásos ma­gatartása. Erre, az enyhülés „meg­fizethető és megfizetendő áráról” vitázó és egyezkedő irányzatokra vezethetők vissza az elnök „inga­dozásai”, megnyilatkozásainak vál­takozó hangsúlyai és logikai fica­mai. Ezek az irányzatok azonban az amerikai külpolitika szerves al­kotóelemei, olyannyira, hogy az éppen „megcélzott” hazai vagy nemzetközi hallgatóságtól függően (avagy éppenséggel az amerikai „kedvezmények” fejében elérhető „szovjet engedmények” felső ha­tárának kipuhatolására) tudatosan váltogatják a washingtoni zenekar harsányabb vagy lágyabb alap­hangjait.­­ Az amerikai kétpárti politikai váltógazdálkodás rendszerében a nagy hatalmú érdekcsoportok, ter­mészetesen, nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy az állami főhatalom nagy­díjáért egy­­esélyes szelvénnyel játsszanak. És ez nemcsak a pártpolitikára, ha­nem a külpolitikára is vonatko­zik. Richard Nixon és Nelson Rockefeller háromszor csapott ösz­­sze a republikánus elnökjelöltség megszerzéséért. Ámde, sem ádáz küzdelmük, sem pedig egymás iránt érzett kölcsönös utálatuk nem akadályozta meg, hogy ki­egyezésük zálogaként Nixon Henry Kissingert (Nelson Rockefeller „felfedezettjét” és pártfogoltját) vegye maga mellé nemzetbizton­sági főtanácsadónak, majd később külügyminiszternek is. Amikor pe­dig a Rockefeller-pénzcsoport re­publikánus párti csapatának tá­voznia kellett a hatalomból, már felkészült a váltásra a demokrata párti csapat, ezúttal az olaj­di­nasztia „pénzügyminisztere” , David Rockefeller összeállításában. Kormány vagy szekció ? Az amerikai nagytőke legbefo­lyásosabb és nemzetközi olajérde­keltségei révén külpolitikailag ha­gyományosan legaktívabb pénzcso­portjának feje 1973-ban hívta élet­re Zbigniew Brzezinski igazgatá­sával a trilaterális bizottságot, amely a fejlett tőkés országok elitjét tömöríti. Ez a bizottság dolgozta ki Brzezinski szellemi irányításával a „tricentrizmus” koncepcióját a Kissinger-féle ame­rikai—szovjet—kínai „háromszög­diplomácia” alternatívájaként (a gyakorlatban inkább kiegészítője­ként). A „tricentrizmus” elsődle­gesen az USA—Nyugat-Európa— Japán „háromszögre” támaszkod­va és a „kínai adu” kijátszásával kívánja az amerikai erőfölényt helyreállítani, hogy hatékonyabb nyomást gyakorolhasson a Szov­jetunióra és gátat vethessen világ­szerte a forradalmi erők térnyeré­sének. A trilaterális bizottság, saját igazgatóján, Brzezinskin kívül, oly sok kádert adott az amerikai kor­mányzatnak, hogy manapság egy washingtoni kabinetülés szinte alig különböztethető meg a trila­terálisok egykori amerikai szekció­jától. Hogy az alapító tagok közül csupán a nevesebbeket említsük: Carter elnök, Mondale alelnök, Vance külügyminiszter, Brown hadügyminiszter, Blumenthal pénzügyminiszter, Young állandó ENSZ-­képviselő stb. (Folytatjuk.) KÖVES TIBOR 5 MAGYARORSZÁG 1978/27 Egyesült Államok Ki a szóvivő? Két Rockefeller-csapat „Héja”, „galamb”, „mérsékelt” MEGBESZÉLÉS A FEHÉR HÁZBAN (YOUNG, CARTER, BRZEZINSKI) Az enyhülés „megfigyelhető és megfizetendő áráról” vitázó irányzatok

Next