Magyarország, 1984. július-december (21. évfolyam, 27-53. szám)

1984-07-01 / 27. szám

A Közös Piac tíz tagországának legújabb csúcsértekezlete jú­nius­­25-én és 26-án rendkívül vonzó környezetben zajlott le, és az angol pénzügyi hozzájárulás vi­tájának megoldásával végződött. A környezet önmagában véve inkább történelmi és művészi értékeket sugallt, és nem sok köze volt ah­hoz a rendkívül kemény és nyílt összecsapás-sorozathoz, ami pénz­ügyi és politikai kérdésekben szembe állította egymással a nyu­gat-európai integráció tagorszá­gainak vezetőit. A tanácskozást Fontainebleau kastélyában tartot­ták, abban a Párizs közelében le­vő palotában, amely hajdani fran­cia királyok, I. Ferenc és IV.­­Hen­rik kedvenc tartózkodási helye volt. Amikor még az első nap vége felé a vitás pénzügyi kérdé­seket a kormányfők nagyvonalú mozdulattal áttolták a külügymi­niszterekhez , a vita a közeli Barbizoniban folytatódott, a művé­szettörténet részévé vált egykori festőiskola színhelyén, abban a szállodában, ahol a festők egy ré­sze lakott, ahol a magyar Paál László emlékét is márványtábla örökíti meg. (Más kérdés, hogy ezen a vacsorán „a hely szelleme” akkor még alkalmatlannak bizo­nyult az ellentétek enyhítésére.) Két kudarc után A mostani csúcsértekezlet meg­felelő politikai távlatba történő he­lyezéséhez elengedhetetlen az az előzetes megjegyzés, hogy a Közös Piac koporsóját publicisták és po­litikusok már több ízben elkészí­tették, holttest azonban nem ke­rült belé. A koporsóácsolók általá­ban túlértékelték az integráció tagállamai között fennálló tényle­ges ellentéteket. Ezt a túlértékelést kétségtelenül megkönnyítette, sőt ösztönözte a viták rendkívül nyílt, sokszor bru­tális jellege, s az, hogy belpoliti­kai okokból az egyes résztvevők a maguk nemzeti érdekeit követke­zetesen az integráció (persze csak elméletileg meghatározott) érdekei fölé helyezték. Hasonlóképpen megkönnyítette a túlértékelést az, hogy a vita minden rezzenése át­haladt a tömegkommunikáció csa­tornáin és így a nyílt információ­­áramlás következtében tényleges ellentétek dramatizált formában kerültek a nagyközönség elé. Mindennek ellenére tudomásul kell venni: a most ismét­­megerősí­tett történelmi tapasztalat az, hogy a­­Közös Piac életképes integráció, amelynek tagországai nagy komp­romisszumkészséget mutattak, s amely konfliktusokon és vitákon keresztül halad (illetve néha bo­torkál) előre. Ezt előrebocsátva, tagadhatat­lan, hogy a Közös Piac válsága az utóbbi években elmélyült, s ezen a mostani részsiker sem változtat. Az integrációt (mint minden in­tegrációs szervezetet) a fellendü­lési időszak „testére” szabták. A válság, a konjunkturális visszaesés óhatatlanul kiélezte a tagállamok közötti gazdasági ellentéteket, és ennek természetes következménye a nemzeti álláspontok erőteljesebb öszecsapása. A dolog lényegét te­kintve ez volt a magyarázata an­nak, hogy a két legutóbbi csúcs­­értekezlet (Athénban, illetve idén március végén Brüsszelben) teljes kudarccal végződött. A Fontaineblau kastélyában el­töltött 48 óra ésszerű mérlegét csak úgy vonhatjuk meg, ha felrajzol­juk, milyen konfliktusokat örökölt ez a konferencia két, kudarcot vallott elődjétől. A sikertelenség alapvető oka eddig az volt, hogy Anglia határozottan és makacsul követelte a Közös Piac agrárpoli­tikájának megváltoztatását. Ez az agrárpolitika a Tízek közös költ­ségvetésének oroszlánrészét emész­ti fel. Eredménye nagy vonalakban úgy foglalható össze, hogy Nyugat- Európában rendkívül termelékeny, sőt egyes területeken nagyarányú túltermelést produkáló mezőgazda­ság bontakozott ki. Ennek a me­zőgazdaságnak a szubvencionálásá­ra folyik el a közös pénz legna­gyobb része. A csúcs sikeres be­fejezésének pillanatában is úgy számoltak, hogy a költségvetés ko­ra őszre kimerül , ha nem si­kerül valamilyen áthidaló pénz­­ügyireform-megoldást kidolgozni. A költségvetési problematika szorosan összefüggött a már emlí­tett angol követelésekkel. A Közös Piac egész költségvetési szerkeze­te ugyanis annak idején úgy for­málódott, hogy a mezőgazdasági exportőr országok számára nyúj­tott kedvező lehetőségeket. Ennek eredményeképpen­­az angol belépés előtt az NSZK-­ból a „Mianya”, Bonn hordozta a legnagyobb költ­ségvetési terheket. Az NSZK ezt (részben rendkívüli gazdasági ereje következtében, részben sajátos po­litikai helyzete és a francia— nyugatnémet viszony ápolása érde­kében) elviselte. Nagy-Britanniát ilyen meggondolások nem befo­lyásolták. Politikai elképzelések A mostani konferencia előtt Mit­terand francia elnök rendkívüli erőfeszítéseket tett, hogy ezt az egész pénzügyi-költségvetési komp­lexumot lehetőleg háttérbe szorít­sa. Mitterrand, aki a csúcsértekez­let után szinte azonnal átadja a Közös Piac elnöki tisztét soron következő utódjának — elsősor­ban úgy akarta lezárni a maga el­nöki periódusát, mint Nyugat- Európa politikai egységének építő­je.Ezzel kapcsolatban emlékeztetni kell arra, hogy a francia államfő immár hosszú hónapok óta szor­galmazta a NA­TO úgynevezett „európai pillérének” megszilárdí­tását. Ezt a törekvést sokfélekép­pen lehetett értelmezni. Fel lehe­tet fogni úgy is, mint Nyugat- Európa politikai-katonai „önálló­sodási” tendenciáinak ösztönzését a NATO keretein belül. Ugyan­akkor ez a francia politikai áram­lat következményeiben egy sor, enyhén szólva kérdéses és poten­ciálisan veszélyes akcióhoz is vezethet. Az egész koncepció óhatatlanul feltételezi ugyanis az európai NATO-tagállamok hagyo­mányos haderőinek megerősítését, valamint azt, hogy az NSZ­K-t az eddiginél direkteb­b formában és szorosabban vonják be az össze­hangolt katona­politikai és biz­­onsági intézkedések meghatáro­zásába". Az említett törekvésen belül, Mitterrand arra törekedett, hogy a tagországok lehetőleg kötelez­zék el magukat a többségi szava­zás útján történő­­döntéshozatal elve mellett, ami a Piac „nem­zetek fölötti” jellegét erősítené, és a politikai egység kiépítésének el­ső intézményes részeként állítsák fel az integráció állandó titkár­ságát. Mindez egyelőre nem ka­pott helyet a határozatokban. A végeredmény megítéléséhez szükséges előzmények közé tar­tozik még, hogy közvetlenül a mostani csúcs előtt tartották a Közös Piac parlamentjének vá­lasztásait. Ezek ugyan elsősorban az egyes országok­­belpolitikai erőviszonyait mérték fel , de óhatatlanul befolyásolták a csúcs résztvevőinek mozgási szabadsá­gát. Valójában a három legfon­tosabb kormány mindegyike meg­gyengült az Európa parlament választásain. (Mitterrand pozíció­vesztesége azonban kétségtelenül érzékenyebb volt, mint Kohl kan­celláré vagy Thatcher asszonyé.) E választások után sok poli­tikai spekuláció látott napvilágot arról, hogy az eredmény mikép­pen befolyásolja majd a részt­vevők magatartását. A tények az mutatják, hogy a kompromisszum és kiegyezés irá­nyába tolta az értekezletet , miután a külügyminiszerek első sikertelen kísérlete után végül mégis­­megegyezés született az an­gol hozzájárulás problémájáról. A mostani megállapodás szerint Anglia ebben az esztendőben mintegy 800 millió dollár értékű visszatérítést­­kap. A jövő esz­tendőtől kezdve nem fix összeg­ben határozták­­meg a visszatérí­tést, hanem az angol befizetés és a közös kasszából történő angol pénzfelvétel közötti különbség (te­hát az angol deficit) arányában. A visszafizetési arányt 66 száza­lékban állapították meg. A mennyiséget illetően az idei­összeg megfelel annak, amit Tha­tcher asszony márciusban elfo­gadott volna. A következő évek­re vonatkozóan a visszatérítés né­mileg kevesebb a márciusi angol igényeknél. Ezt azonban Anglia szemében kiegyenlíti, hogy bizo­nyos automatizmust állapítottak meg — tehát nem kell a vitát minden esztendőben újra kezdeni. (Elképzelhető, hogy az értelme­zés körül még felbukkannak né­zeteltérések. Annyi azonban bizo­nyosnak látszik, hogy a következő néhány évre ez a probléma ren­dezettnek tekinthető.) Az alku létrejön Érthető módon a kiegyezés meg­javította a konferencia légkörét. Egyben eltakarta azt a tényt hogy Mitterrand alapvető szándéka — a Közös Piac politikai tovább­fejlesztésének középpontjába ál­lítása — voltaképpen nem sike­rült. Az eredményes kompromisz­­szum­ kidolgozása felemésztette az időt és energiát. A politikai (és értelemszerűen katonai) együtt­működésre vonatkozó tervekre csak az utolsó ülésen jutott né­hány óra, így is világos azonban, hogy a Közös Piac túljutott egy igen komoly akadályon. Várható, hogy mielőtt komo­lyabb formában napirendre ke­rülne az úgynevezett „nyugat­­európai politikai egység” intézmé­nyes megszilárdítása, viszonylag gyorsan megállapodás születhet olyan kérdésekben, mint a közös „európai útlevél”, a személyi és áruforgalom egyszerűsítése, vagy a politikai funkciókat ellátó (a franciák által már korábban ja­vasolt) politikai titkárság létreho­zása. Az is joggal feltételezhető, hogy a korábbi két, kudarcot val­lott csúcs utánitól eltérő,•­ komp­romisszumos légkörben könnyeb­bé válik Spanyolország és Portu­gália csatlakozása. Mitterrand — mielőtt felkelne „második elnöki székéből” — közös piaci elnök­ségének­­utolsó napjait Madridban és Lisszaboniban tölti a még meg­levő akadályok elhárítására. E pillanatban bizonyosnak látszik, hogy 1986 januárjától kezdve a Közös Piacnak immár 12 tagja lesz. Az lényegesen kevésbé világos, miképpen formálódik tovább az integráció politikai tartalma. Erre vonatkozólag „alighanem a hosszú évek óta ,jégszekrényben” tartott Nyugat-európai Unió őszre terve­zett ülése nyújt­­majd felvilágo­sítást. GÖMÖRI ENDRE Közös piaci csúcs Kézfogás a kastélyban Az „angol vita” megoldása Nyitott politikai kérdések ! A BRIT KORMÁNYFŐ A CSÚCSÉRTEKEZLETEN A Közös Piac koporsóját már több ízben elkészítették ! MAGYARORSZÁG 1984/21

Next