Magyarország, 1996. július (33. évfolyam, 27-29. szám)

1996-07-05 / 27. szám

Hét hazai nap A válás esztétikája Válni nem szabad, de muszáj. Az élet parancsai fontosabbak a tör­vény tilalmainál. A lutheránus igeliturgia múlt vasárnapi textusa a házasság fel­­bonthatatlanságáról szólt, Márk evangéliumából. Jézus épp taní­tott a Jordán folyó partján, ami­kor a farizeusok odamentek és megkérdezték: „Szabad-e a férj­nek elbocsátania feleségét? Pró­bára akarták ugyanis tenni. De ő kérdéssel válaszolt: Mit paran­csolt nektek Mózesi Mózes meg­engedte, hogy válólevelet írva el­küldjük az asszonyt - felelték. Jé­zus folytatta: Szívetek keménysé­gére való tekintettel tette ezt az engedményt. De Isten a teremtés kezdetén férfit és nőt alkotott. Az ember azért elhagyta apját, any­ját, a feleségével tart és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve már nem két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten összekötött, azt ember ne válassza szét.” Szívünk ma ugyanoly kemény, mint Mózes idején. Nem tudjuk, nem bírjuk elviselni egymást, még a szerelem szentségében sem. Adler és Fromm meglehetős pontossággal körülírja a birtoklás eszményét, amelyen végül az egész evolúció alapul. Az erősek felülkerekednek, a gyöngék alul­maradnak. Csak az a kérdés, ki a gyönge? Az, aki visszavonul a társi terror elől, és szeretettel meghajtja fe­jét, vagy az, aki dacol­­ minden­áron. A keresztény ember nem dacol, s ezáltal lesz erősebb a go­nosznál. Túllépi, legyőzi. Még ha maga tönkre megy is bele. Andorka Rudolf - véletlenül épp lutheránus presbiter, a Buda­pesti Közgazdaságtudományi Egyetem rektora - egy, a Magyar Nemzetben közreadott múlt heti dolgozatában kifejti, hogy a tár­sadalom egyszerű reprodukciójá­hoz, a népességszám stabilizálá­sához hozzájáruló gyermekek - közjavak. A szülők ugyanis a gyermekvállalás költségeinek túlnyomó részét hordozzák, a fel­nőtté vált gyermek társadalmi hasznának viszont csak egy ré­szét élvezik, mert az szükségkép­pen megoszlik a társadalom összes tagja közt. Andorka professzor felmérése szerint ma minden második ma­gyar házasságkötésnek válás a vége. Az esküvések többsége, legalábbis a formalitások szerint, templomban köttetik. A katolikus egyház nem, vagy csak különle­ges esetekben ismeri el a válást, és a protestánsok, a zsidók is hisznek abban, hogy az egyszer kimondott igennek végérvényes ereje van. Kötelező, mint a­ sab­bath vagy a vasárnapi eucharisz­­tia megünneplése. Persze, válunk itt mindahá­­nyan. Pártok a pártoktól, kor­mánytagok a kormánytól, olykor a miniszterelnök is - önnön véle­ményétől. Hajdani írótársak im­már nem köszönnek egymásnak, Aczél György egykori ellenfelei kikerülik egymást a járdán. Az Ellenzéki kerekasztal boldog képviselői csak elvétve, s kíno­san találkoznak, megfeledkezvén arról, amiről 1989-ben hitet tet­tek: a nemzeti liberális nagykoa­lícióról - természetesen a kom­munisták ellen, akik négy évtize­den át uralták ezt az országot és most - dzsigolóikkal - megkísér­lik újfent a magukévá tenni. Az Istennel kötött ó- és újszö­vetség kötelező, a pillanatnyi ér­dekkapcsolat viszont bármikor felmondható. Mint a rossz koalí­ció - vagy a tévedésen alapult há­zasság. Jézus nem kívánja, ember nem követelheti, hogy olyan tes­­tamentumban éljünk, amely vé­gül ellenszegüléssé fajul. Mert abból sátáni frigy lesz - akárha doktor Faustusé. Egyedül élni rossz. Olykor ket­tesben - még rosszabb. Válni nem szabad, csak választani. Kierkegaard szép meséjéből tudjuk, hogy a vagy-vagy néme­­ tül: entweder - oder. A filozófiai nyelv árnyaltan fejezi ki a döntés elő- és utószavát. Nincs más, dönteni kell. Együtt vagy egye­dül? Magyarként vagy világpol­gárként? Demokrataként vagy terroristaként? Boldog szelíd­ként, akiké a világ, vagy bűnös­ként, akik áteveznek Charon la­dikján? Dönteni kell: politikában, etikában, házasságban, gyermek­­nemzésben. Nincs más. Élet és élet. Entwe­der - oder. Vagy-vagy. BÁLINT B. ANDRÁS HARCI KUTYA ZZ-------Vfl. ■ Eleinte idegenkedtem tőle, de rájöttem, hogy rengeteget spórolok a gáz- és villanyszámlán! Lehoczki István rajza SZERDÁTÓL­­SZERDÁIG JÚNIUS 26.: Horn Gyula minisz­terelnök és Göncz Árpád köztár­sasági elnök fogadták Franz Vra­nitzky osztrák kancellárt. Az osztrák kormányfőnek a Magyar Köztár­sasági Érdemrend nagy keresztje ki­tüntetést adományozták. JÚNIUS 27.: Az országgyűlés öt szavazat híján nem fogadta el az al­kotmány koncepcióját. JÚNIUS 28.: Az ellenzéki pártok tiltakoztak az alkotmánykoncepció­hoz benyújtott módosító javaslatok elutasítása miatt. - Ópusztaszeren megtartották a Honfoglalás napját. JÚNIUS 29.: Nyugdíjreform Ta­nács alakult a kormány döntése alapján a nyugdíjrendszer átalakítá­sának menedzselésére. JÚNIUS 30.: Ünnepélyesen újra­avatták a Hősök terén a csaknem egyéves szépítő kúra után visszatért hét honfoglaló vezér szobrát. - Gö­döllőn véget ért a magyar polgár­­mesterek ötnapos világtalálkozója. JÚLIUS 1.: Budapesten megkezdő­dött a tiszteletbeli konzulok konfe­renciája. - A Nemzetközi Valuta­alap képviselői pozitívan értékelték a magyar gazdaság fejlődését. JÚLIUS 2.: Az Alkotmány-előké­szítő Bizottság döntött: átdolgozásra visszakéri az országgyűléstől az al­kotmány koncepcióját és a módosító indítványokat. JÚLIUS 3.: Az Alkotmánybíróság visszaadta az esztergomi Sándor­­palota tulajdonjogát a városnak.V­I . A tartalomból: Politika Napirend előtti művek.......... . .6-7 Rendőrségi ügyek A bűnüldözési bűn üldözése .. . 8-9 Idegenforgalom Tiszta szoba feketén ............ 10-11 Gazdaság Ki viszi el az orosz állam­­adósságot? ............................. . . .23 Privatizáció A tét a vagyonkezelő tulajdon sorsa........................................ ...25 Sport Csaták Atlantáért................... 28-29 Kultúra A színháziak csak mosolyog­nak a régi kérdésen ............... .30 V______________________|

Next