Magyarország, 1996. július (33. évfolyam, 27-29. szám)
1996-07-05 / 27. szám
Hét hazai nap A válás esztétikája Válni nem szabad, de muszáj. Az élet parancsai fontosabbak a törvény tilalmainál. A lutheránus igeliturgia múlt vasárnapi textusa a házasság felbonthatatlanságáról szólt, Márk evangéliumából. Jézus épp tanított a Jordán folyó partján, amikor a farizeusok odamentek és megkérdezték: „Szabad-e a férjnek elbocsátania feleségét? Próbára akarták ugyanis tenni. De ő kérdéssel válaszolt: Mit parancsolt nektek Mózesi Mózes megengedte, hogy válólevelet írva elküldjük az asszonyt - felelték. Jézus folytatta: Szívetek keménységére való tekintettel tette ezt az engedményt. De Isten a teremtés kezdetén férfit és nőt alkotott. Az ember azért elhagyta apját, anyját, a feleségével tart és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve már nem két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten összekötött, azt ember ne válassza szét.” Szívünk ma ugyanoly kemény, mint Mózes idején. Nem tudjuk, nem bírjuk elviselni egymást, még a szerelem szentségében sem. Adler és Fromm meglehetős pontossággal körülírja a birtoklás eszményét, amelyen végül az egész evolúció alapul. Az erősek felülkerekednek, a gyöngék alulmaradnak. Csak az a kérdés, ki a gyönge? Az, aki visszavonul a társi terror elől, és szeretettel meghajtja fejét, vagy az, aki dacol mindenáron. A keresztény ember nem dacol, s ezáltal lesz erősebb a gonosznál. Túllépi, legyőzi. Még ha maga tönkre megy is bele. Andorka Rudolf - véletlenül épp lutheránus presbiter, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem rektora - egy, a Magyar Nemzetben közreadott múlt heti dolgozatában kifejti, hogy a társadalom egyszerű reprodukciójához, a népességszám stabilizálásához hozzájáruló gyermekek - közjavak. A szülők ugyanis a gyermekvállalás költségeinek túlnyomó részét hordozzák, a felnőtté vált gyermek társadalmi hasznának viszont csak egy részét élvezik, mert az szükségképpen megoszlik a társadalom összes tagja közt. Andorka professzor felmérése szerint ma minden második magyar házasságkötésnek válás a vége. Az esküvések többsége, legalábbis a formalitások szerint, templomban köttetik. A katolikus egyház nem, vagy csak különleges esetekben ismeri el a válást, és a protestánsok, a zsidók is hisznek abban, hogy az egyszer kimondott igennek végérvényes ereje van. Kötelező, mint a sabbath vagy a vasárnapi eucharisztia megünneplése. Persze, válunk itt mindahányan. Pártok a pártoktól, kormánytagok a kormánytól, olykor a miniszterelnök is - önnön véleményétől. Hajdani írótársak immár nem köszönnek egymásnak, Aczél György egykori ellenfelei kikerülik egymást a járdán. Az Ellenzéki kerekasztal boldog képviselői csak elvétve, s kínosan találkoznak, megfeledkezvén arról, amiről 1989-ben hitet tettek: a nemzeti liberális nagykoalícióról - természetesen a kommunisták ellen, akik négy évtizeden át uralták ezt az országot és most - dzsigolóikkal - megkísérlik újfent a magukévá tenni. Az Istennel kötött ó- és újszövetség kötelező, a pillanatnyi érdekkapcsolat viszont bármikor felmondható. Mint a rossz koalíció - vagy a tévedésen alapult házasság. Jézus nem kívánja, ember nem követelheti, hogy olyan testamentumban éljünk, amely végül ellenszegüléssé fajul. Mert abból sátáni frigy lesz - akárha doktor Faustusé. Egyedül élni rossz. Olykor kettesben - még rosszabb. Válni nem szabad, csak választani. Kierkegaard szép meséjéből tudjuk, hogy a vagy-vagy néme tül: entweder - oder. A filozófiai nyelv árnyaltan fejezi ki a döntés elő- és utószavát. Nincs más, dönteni kell. Együtt vagy egyedül? Magyarként vagy világpolgárként? Demokrataként vagy terroristaként? Boldog szelídként, akiké a világ, vagy bűnösként, akik áteveznek Charon ladikján? Dönteni kell: politikában, etikában, házasságban, gyermeknemzésben. Nincs más. Élet és élet. Entweder - oder. Vagy-vagy. BÁLINT B. ANDRÁS HARCI KUTYA ZZ-------Vfl. ■ Eleinte idegenkedtem tőle, de rájöttem, hogy rengeteget spórolok a gáz- és villanyszámlán! Lehoczki István rajza SZERDÁTÓLSZERDÁIG JÚNIUS 26.: Horn Gyula miniszterelnök és Göncz Árpád köztársasági elnök fogadták Franz Vranitzky osztrák kancellárt. Az osztrák kormányfőnek a Magyar Köztársasági Érdemrend nagy keresztje kitüntetést adományozták. JÚNIUS 27.: Az országgyűlés öt szavazat híján nem fogadta el az alkotmány koncepcióját. JÚNIUS 28.: Az ellenzéki pártok tiltakoztak az alkotmánykoncepcióhoz benyújtott módosító javaslatok elutasítása miatt. - Ópusztaszeren megtartották a Honfoglalás napját. JÚNIUS 29.: Nyugdíjreform Tanács alakult a kormány döntése alapján a nyugdíjrendszer átalakításának menedzselésére. JÚNIUS 30.: Ünnepélyesen újraavatták a Hősök terén a csaknem egyéves szépítő kúra után visszatért hét honfoglaló vezér szobrát. - Gödöllőn véget ért a magyar polgármesterek ötnapos világtalálkozója. JÚLIUS 1.: Budapesten megkezdődött a tiszteletbeli konzulok konferenciája. - A Nemzetközi Valutaalap képviselői pozitívan értékelték a magyar gazdaság fejlődését. JÚLIUS 2.: Az Alkotmány-előkészítő Bizottság döntött: átdolgozásra visszakéri az országgyűléstől az alkotmány koncepcióját és a módosító indítványokat. JÚLIUS 3.: Az Alkotmánybíróság visszaadta az esztergomi Sándorpalota tulajdonjogát a városnak.VI . A tartalomból: Politika Napirend előtti művek.......... . .6-7 Rendőrségi ügyek A bűnüldözési bűn üldözése .. . 8-9 Idegenforgalom Tiszta szoba feketén ............ 10-11 Gazdaság Ki viszi el az orosz államadósságot? ............................. . . .23 Privatizáció A tét a vagyonkezelő tulajdon sorsa........................................ ...25 Sport Csaták Atlantáért................... 28-29 Kultúra A színháziak csak mosolyognak a régi kérdésen ............... .30 V______________________|