Mai Nap, 1991. december (3. évfolyam, 281-304. szám)
1991-12-03 / 283. szám
AUTÓPÁLYA (?) DE Szöveg: Fotó: Bálint Ibolya Weber Lajos Minden út Rómába vezet. Nálunk meg Budapestre. Nézzenek csak a térképre! Olyan sugaras közlekedési rendszert sikerült kiépítenünk, amely cáfolhatatlanul igazolja: ebben az országban Budapest a „központ". Azt sugallja, hogy ebben az országban csak kétirányú forgalom van: a fővárosiak „leutaznak" vidékre, a vidékiek meg „fel" Budapestre. Mintha az utóbbiak egymás közt nem is közlekednének. Vagy mintha szentírás volna, hogy a vidékiek csak keskeny, kanyargós, kátyús, úttalan utakon szállíthatják áruikat egyik városból a másikba. S mintha a dolog úgy működne, hogy ahol eddig nem volt nyomvonal, ott forgalmat sem kell feltételezni. Nos, a dolog egyáltalán nem így működik. S nem is úgy, mintha most megint valami főváros-vidék ellentét lángolt volna fel. Még akkor sem, ha az ügy maga tényleg a vidéknek fontosabb). Az utóbbi esztendőben már több mint 170 önkormányzat csatlakozott a Déli Autópálya Kft.-be abból a tíz megyéből, amelyet érint a tervezett nyomvonal., ők úgy tudják, kell az autópálya. Úgy tudják, ha már hozzáfog valaki, rögtön a pályát építse meg, ne autóutat üssön össze, amit úgyis kinőnek az ezredforduló után. Egyelőre,azonban csak a csatazajt hallani. Élesben vívja harcát a két tábor. Egyikben azok küzdenek, akik felismerték, hogy megérné a hajdani déli kereskedelmi utat feltámasztani hamvaiból, élükön a Co- Nexus Részvénytársasággal. A másikban tömörülnek az ezredfordulóig szóló (mellesleg nem ma készült) közlekedésfejlesztési koncepció pajzsa mögé sorakozva azok, akik szerint erre az autópályára nincs szükség, sokkal fontosabb tovább építeni a bécsit, a balatonit, meg az M3-at, M5-öt. Élükön a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium illetékes szakhatóságával. Fejtörősdi A közúti közlekedési főosztály állásfoglalása - különböző napilapokban publikálva - úgy hangzott a nyáron, hogy a Déli Autópálya terve halva született ötlet. Az önkormányzatokkal megismertették a 2000-ig szóló fejlesztési elképzeléseket, amelyekben szó sincs autópályáról. Ennél jobban nem tudták visszatartani őket attól, hogy csatlakozzanak a Déli Autópálya Kft.-hez - nyilatkozta például a Népszabadságnak Regős Szilveszter főosztályvezető. Figyelmeztetni akarunk mindenkit - mondotta hogy valószínűtlennek tartjuk: bárki is befektet 100 milliárd forintnak megfelelő valutát olyan út építésébe, amely párhuzamosan futna a már meglévő vagy az elkövetkező tíz évben épülő autópályákkal. Ha jelentkeznének a befektetők, mindenképpen megpróbálnánk más irányba terelni őket. Sajátságos álláspont, az már biztos. Törte is a fejét tíz megye, vajon miért csípi ennyire a szemét a közlekedési tárcának a DAP? Vajon ott tényleg nem tudják, hogy a déli országrészek gazdasága perceken belül összeomlik, nem hogy fejlődhetne, elsősorban az ellehetetlenült közlekedési viszonyok miatt? A tíz megyének meg az csípi a szemét, hogy a tárca szerint Magyarországon csak 20-40 százalékos állami közreműködéssel lehet autópályát építeni, azt is kizárólag a Budapest-Belgrád, Budapest-Trieszt, Budapest-Bécs nyomvonalon. Más autópályával kapcsolatban szóba sem jöhet kormánygarancia. Garancia nélkül pedig ugye, nem megy... Megy. Ezt határozottan állítja dr. László András, a Co-Nexus Rt. elnök-vezérigazgatója. Én mindig is meg voltam győződve arról személy szerint, hogy lesz elég befektető - mondja. Ez az egyik dolog. A másik: folynak a tárgyalások, részben a kormányszervekkel, részben a potenciális befektetőkkel. Merthogy jelentkeztek szép számmal, külföldről, a szaktárca baljós előrejelzései ellenére. Ugyanis az autópálya-építés „melléktermékeként" több mint kétezer, különböző fajta vállalkozási lehetőséget térképeztek föl. Ez jelentheti mondjuk az autópálya mellett egy WC üzemeltetését, de jelenthet olyan hatalmas és komplex vállalkozást is, mint az autópálya és a Duna találkozásának térségében egy új kikötő és egy nagyon komoly élelmiszerfeldolgozó ipari övezet kiépítése. Száznál több jelentkezővel tárgyaltak, mióta az ütemtervnek megfelelően elkészült a Déli Autópálya megvalósíthatósági tanulmánya. Tíz ország különböző befektetői közül mintegy hatvan potenciális partnert találtak, jelenleg öttel-hattal állnak kapcsolatban, akik közül nagy valószínűséggel kiválasztódik majd az „igazi” vagy az igaziak szervezője. Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy északamerikai lesz az illető. Ami összeköt Én ma kézben érzem a projektet - teszi hozzá László úr, az üzletemberek magabiztosságával. Úgy érzi, hogy nincs már vita a közlekedési kormányzat és a DAP kezdeményezői között. Természetesen nem állami pénzeszközökből kívánják ezt az autópályát megépíteni, erre azok biztosan nem nyújtanának fedezetet. Ám a magyar gazdaság infrastrukturális fejlődéséhez a teljes magyar autópálya-hálózat fejlesztése indokolt és szükséges, amelynek része és összekapcsolója a Déli Autópálya is. Álljunk csak meg itt egy szóra! Az ellenzők táborában szívesen hangoztatják, hogy ez az autópálya nem összeköt, hanem elválaszt. Elszigetel egymástól településeket, elzárja a parasztot a földjétől és így tovább. László úrral - lapozgatva a megvalósíthatósági tanulmányhoz készült térképszelvényeket - inkább ennek az ellenkezőjét látjuk. Az elnök-vezérigazgató ki is mondja: igyekszünk arra, hogy térségeket összekötve megoldjuk a különböző közlekedési formák, közút, vasút, légi és vízi út találkozását, ahol erre mód kínálkozik, illetve szükség van. Ebben nagyon bízik például a Csongrád megyei Szatymaz polgármestere, Szűcs László is. Lelki szemeivel már látja a csomópontot, amelyben találkozik a tovább építendő M5-öS és a tervezett Déli Autópálya. Hatalmas bevásárlóközpont épül majd itt. Kamionparkoló. Vámudvar, hűtőház. Vendéglők, panziók, talán még szálloda is. Ólommentes benzint mérnek majd a tankállomáson. A környék híres őszibarackosaira alapozva lesz itt gyümölcsfeldolgozó, amelyből a DAP-on az áru néhány óra alatt eljut az olaszokhoz, egy nap alatt odaér akár a Baltikumba is. A csomópont nagy lehetőségeket kínál majd a környékbeli vállalkozóknak, megélhetést a ma még bizonytalan jövőjű kétkezi munkások hadának. Szóval a szatymaziak már arra számítanak, hogy árujuk a balti állam 16