Református gimnázium, Máramarossziget, 1874

I. A JELLEMFEJLESZTÉS, mint a nevelés eszményképe. Irta ISÁFRÁNY Péter, tanár. 1. Midőn az ember erkölcsi életének megfigyelésével a nevelés egyik legfontosabb feladatát, a jellemfejlesztést, választoni érteke­zésem tárgyául, eszembe jutott Hugó Viktor egyik parlamenti beszédének egyik ily kezdetű passusa: „Minden kérdésnek meg­van a maga eszményképe.“ Ez állítást kívántam én is a legfontosabb kérdések egyikére, a neve­lésre, alkalmazni, a­melylyel nincs még az mondva, hogy társadalmunk mai álláspontján a nevelést illető összes problémák a jellemfejlesztéssel mind megvalósulhatnának, sőt sajnálattal kell megvallanunk, hogy nevelé­sünk ez irányban a tapasztalható reform­törekvések mellett s adott viszo­nyainkkal szemben sem méltányoltatik eléggé. Azért gyakorta halljuk azt a kifakadást, hogy korunk nem szűköl­ködik ugyan kitűnő tehetségekben, de határozott jellemekkel nagyon ritkán találkozunk, hogy fent és alant erkölcsi gyávaság terjesz­kedik, szóval, hogy a társadalom erkölcsi életének fejlesztésével nagyon hátra vagyunk. Ezért arra kell törekednünk, hogy e vádat megsemmisítsük azáltal, hogy óvni, védeni tudjuk magunkat; mert, mint az energikus Fichte ma­gát kifejezi, „az ember a jellemhiányt mindig magában, a nevelés, az önerő hiányában keresheti, ennélfogva ha nem bir azzal, teremtsen magá­nak, mert erre absolut szüksége lévén, neki azt absolute lehetséges tennie, és ha nem így cselekednék, az ok is pusztán az emberben lenne megta­lálható.“ Ez ellen sokan azt hozzák fel, hogy jellemét minden embernek úgy

Next