Március Tizenötödike, 1949 (3. évfolyam, 1-41. szám)
1949-01-01 / 1. szám
0 flit A MAGYAR KÖZÉPISKOLÁS IFJÚSÁG HETILAPJA ISz,X őrizetbe v MINDSZEHTY JÓZSEFET „Boldog újévet!" — „Szerencsés újesztendőd" — hangzik itt is, ott is újév napján a diákság között. Diákok ezrei keresik föl „Március Tizenötödikével" a hónuk alatt tanáraikat, barátaikat és azok szüleit, hogy átadják saját jókívánságaikat, a Diákszövetség újévi üdvözletét. Szemükben optimizmus csillog, örülnek a most kezdődő évnek, sokat várnak tőle. Igazuk van-e vájjon, indokolt-e ez a nagy újévi öröm? Indokolt. Boldogok és megelégedettek lehetünk, mert az elmúlt évben népünk életében döntő fordulat, hatalmas fellendülés következett be. Iparunk nemcsak újjáépült, hanem jelentősen túlhaladta az 1938-as színvonalat: vas- és fémiparunk pl. ma már 62 százalékkal többet termel, mint az utolsó békeévben. Jobban élünk már, mint a második világháború előtt, erre csak egy példa: havonta 50 százalékkal több cukrot fogyasztunk, mint az utolsó békeévben Derűlátássa nézünk az 1949-es esztendő elé, mert Rákony Mátyás és a munkásosztály élcsapata, a Magyar Dolgozók Pártja vezeti a magyar népet, és az ő harcuk és építő munkájuk biztosítja az egész magyar nép számára, így a mi számunkra is a virágzó jövendőt: a szocializmust. A szocializmusban az emberiség kiszabadul az osztálytársadalom nyomasztó béklyóiból. Minden ember munkájának a gyümöcsét nem egyes kizsákmányoló csoportok, hanem az egész emberiség fogja élvezni. Az emberiség nem lesz kénytelen ereje jórészét társadalmi harcokra fordítani, hanem hozzáláthat a technika, a gazdaság, a tudomány, a kultúra fölvirágoztatásához, harcba indulhat a természetnek, a világnak, az emberiség érdekeinek megfeelő megváltoztatásához A nagy Sztálin és a Bolsevik Párt által vezetett Szovjetúnió példája mutatja a szocializmus hatalmas fölényét a kapitalizmussal szemben. 1948-ban a Szovjetunióban az ipari termelés 117 százaléka, ezzel szemben az USA-ban csak 80 százaléka a háború előttinek. A világ képe ott is megváltozik, ahol győzött a szocializmus. A Szovjetunióban a nagy fásítási terv keretében 5.709.000 hektárnyi védőerdő fog létesülni a sztyeppés területek szárazsága ellen. Megváltozik a térkép: kietlen pusztaságok helyén gabonaföldek fognak virulni és bőséges esőzések fogják öntözni a szárazságoktól eddig oly sokat szenvedett vidéket. Az ipar és a mezőgazdaság fölvirágzása, a technika, a tudományok, kultúra föllendülése, a dolgozók, és így az értelmiségi szakemberek megbecsülése, népünk fokozódó jóléte: ez fogja jelenteni a szocializmust Magyarországon. 1949: a szocializmus alapjainak lerakását jelenti a magyar nép számára. 1948-ban győzelmet harcokon keresztül kialakult a béke, a demokrácia és a szocializmus hatalmas tábora. A leghatalmasabb iparral, mezőgazdasággal és hadsereggel rendelkező Szovjetúnió, az erősödő népi demokráciák, a diadalmasan harcoló Kína és gyarmati népek, szövetségben Nyugat-Európa és Amerika demokratikus mozgalmaival, meg tudják védeni az emberiséget az amerikai imperialisták által óhajtott és előkészített harmadik világháborútól. Mi is részesei és szereplői vagyunk a világtörténelem legnagyobb harcának, annak a harcnak, amely az új világ megteremtéséért a régi világ ellen folyik. Aki beáll sorainkba, az építi a szocialista jövőt, az emberiség, hazánk és saját maga számára, a haladás mozgalmába tartozni öntudatos, megelégedett, boldog életet jelent. II. Nem elég azonban csak szóban hangoztatni azt, hogy építjük a szocializmust, hanem mindenkinek vállalnia kell a reá eső részt a feladatokból. A diákok legfőbb feladata a tanulás. A diákság nagyrésze megértette ezt már. Több mint 30.000 diák vesz részt tanulókörök munkájában. A negyedévi osztályzó konferencia a tanulási eredmények javulását mutatja. De ezek még csak kezdeti eredmények. 1949 fő feladata minőségileg jobb tanulás megteremtése. A tanulóköröknek mégjobban meg kell tanítani a diákokat a rendszeres tanulásra, az órákon és a tankönyvekből tanult ismeretek elmélyítésére. Egészítsék ki a sok szempontból hibás és hiányos tankönyveket egyéb irodalom elolvasásával és vitassák meg építő kritikával az órák és tankönyvek anyagát. A mi tanulásunknak tudatos felkészüléssé kell válnia. Minden diák még kisgyermek korában valamilyen pályáról ábrándozik: repülő, mozdonyvezető, tudós szeretne lenni. A legtöbb diáknál azonban ezek csak ábrándok. Rendszerint csak az érettségi után lép fel a sürgető probléma: hová menjek, milyen pályára lépjek? Aki öntudatosan tanul, az képességeiről és az ország szükségleteiről előre igyekszik megállapítani, hogy milyen pályára lépjen. Az iskolai tanulás közben arra törekszik, hogy megtalálja és kifejlessze azokat a képességeit, melyekke leginkább tudja szolgálni népünk érdekeit. Mindez azonban kevés. Elvi, elméleti tisztázódás nélkül nincsen jobb és öntudatos tanulás. Hozzá kell kezdenünk a rendcsináláshoz az elméleti kérdéseknél is. Feladatunkat megkönnyíti, hogy van mihez igazodnunk: a tudományos világnézet, a marxizmus-leninizmus elmélete mutatja a helyes utat. A marxizmus-leninizmus az a világnézet, amely megismerteti velünk a világ, a természet, a társadalom törvényszerűségeit és megtanít arra, miképpen változtathatjuk meg a világot az emberiség boldogulására. Az igazi tudományos világnézetet kötelessége megismerni minden magyar hazafinak és így nekünk diákoknak is. Ismernünk kell azokat az elveket, amelyek alapján a szocialista Magyarország épül. A magyar diákság csak úgy fogja tudni betölteni jövendő feladatait, hogyha évről-évre, hónapról-hónapra növekedik azoknak a diákoknak a száma, akik elfogadják, tanulmányozzák, hirdetik és tanítják az igazi tudományos világnézetet. Ezzel lelepleződik a káros miszticizmus, a valóság elködösítése, a sovinizmus, a népi román Szávai Nándort, a kultuszminisztérium politikai államtitkárát hivatalában látogattuk meg. íróasztalán könyvek, akták, brosúrák és iratok közt a magyar diákok ajándékait látjuk. Szobrok, plakettek, a sarokban egy tatabányai bányászlámpa, tirizmus, pacifizmus, amerikanizmus és a diákok közt terjesztett többi veszélyes elmélet, III. Feladataink nagyok. Nem kétséges, hogy nagy munka áll előttünk 1949-ben. Minden előfeltétele megvan annak, hogy sikeresen birkózhassunk meg feladatainkkal. Biztosítja ezt, hogy a népi demokrácia eredményei a diákság többségét már meggyőzték arról, hogy helye a népi demokrácia táborában van. Ezt mutatja az is, hogy a Diákszövetség az elmúlt hónapokban hatalmas arányban megerősödött mind politikai, mind szervezeti téren. A diákság többsége megvédte jövőjét, nem engedte megzavarni tanulmányait és az egyre szebbé váló diákéletet. Szembeszállt magyar nép legnagyobb ellenségeivel Mindszentyvel és annak követőivel a falon az egyik pestkörnyéki úttörőcsapat rajza , a Széchenyi-hegyi úttörő vasútról. A fiatalok szerzik Szávai Nándor államtitkárt. Ezért fordultunk először hozzá: milyen feladatok várnak a középiskolás diákokra 1949-ben ? A katolikus diákok is felismerték, hogy a klerikális reakció nemcsak a magyar nép, hanem a katolikus egyház megrontója is. Hasonló felismerés vezette a Mária Kongregáció demokratikus tagjait is akkor, amikor otthagyták, illetve önként feloszlatták a hazaáruló, Mindszenty József útját járó kongregációkat. Az elkövetkező hónapokban segítsük elő, hogy minden kongreganista visszaforduljon a Mária Kongregáció végzetes útjáról. Úgy, miként a pestújhelyi, szombathelyi és számos más kongregáció tagjai, akik feloszlatták reakciós szervezeteiket és a Diákszövetségen keresztül kapcsolódnak bele a nemzet nagy építő munkájába. 1949-ben munkánkat vezérelte a nagy Sztálin tanítása: „Elő kell segítenünk azt, hogy a diákok megértsék a reájuk váró megtisztelő szerepet s tudatosan, nem félelemből, hanem szíves-lélekkel be is töltsék azt. A belügyminizztérium tajtóosztálya közli t Mindszenty József esztergomi érseket hűtlenség, a köztársaság megdöntésére irányuló bűncselekmény, kémkedés és valutaüzérkedés gyanúja alapján a rendőrség őrizetbe vette. Mindszenty beismerő vallomást tett. Gazdasági fejlődésünkkel és az életnívó emelkedésével párhuzamosan egyre világosabban bontakoznak ki előttünk a szocialista társadalom perepiktívái és ezen belül már látjuk az értelmiség fontos feladatait. Ezekre a feladatokra készül 1949-ben a diákság. A diákság az elmúlt hetekben a klerikális reakció elleni harcban megmutatta erejét és érettségét. A harcban azonban nincs megállás. 1949-ben is ilyen bátran, de még következetesebben és szívósabban kell küzdeni a diákságnak napi munkájával a rendszeres tanulással, a haladásért — mondta Szávai Nándor. A hároméves terv utolsó szakaszához érkeztünk A kultuszminisztérium épületét csak két utca választja el a Tervhivataltól, azonban mi mégis úgy érezzük, mintha a jelenből a jövőbe jutnánk. A minisztérium a mi diákéletünket, tanulásunkat segíti, a Tervhivatalban jövőnkkel, életpályánkkal, távolabbi kilátásainkkal foglalkoznak , szinte szemünk láttára készül itt a szocialista Magyarország gazdaságának terve. Markos György, a Tervhivatal sajtóosztályának vezetője az értelmiségi pályák kilátásairól beszél. — A hároméves terv utolsó szakaszához érkeztünk és most már bebizonyosodott, hogy két és fél év alatt túlteljesítjük a hároméves terv előirányzatát. A terv kezdetén a lényegében kapitalista gazdaságban a gyáriparnak mindössze 30%-a volt állami kézben, ma már ipari termelésünk 90%-ban szocialista jellegű. Ezért láthatjuk, hogy az elmúlt* rendszer maradványaként felbukkanó (Folytatás a 2. oldalon.) Véget ért az 1948-as »aleadd. Leveleinkre, dolgozatainkra és házi feladatainkra új évszám kerül. Már az 1949-es esztendő küszöbén vagyunk. Az új üres naptárak, az új évszám mint eleven kérdőjel tekint ránk: mit hoz az új év ? Még nem múlt el az óesztendő, még itt áll a sarkunkban, de mi már előre nézünk. A magyar diákság tagadhatatlanul nagy utat tett meg az elmúlt évben, de az előttünk álló feladatok még szebbek és még nagyobbak is. Mielőtt azonban megindulnánk az új munka, a még több tanulás és még következetesebb harc útján, kérdést intézünk azokhoz, akik munkájukkal a diákság jövőjét sépítik. Szávai Nándor: DIÁKSÁGUNKNAK szívósan tovább kell küzdeni A HALADÁSÉRT 1949-BEN IS Körkérdés 1949 küszöbén: feladatainkról, jövőnkről, az új diákéletről