Március Tizenötödike, 1949 (3. évfolyam, 1-41. szám)

1949-01-01 / 1. szám

0­­ flit A MAGYAR KÖZÉPISKOLÁS IFJÚSÁG HETILAPJA ISz,X őrizetbe v MINDSZEHTY JÓZSEFET „Boldog újévet!" — „Szeren­csés újesztendőd­" — hangzik itt is, ott is újév napján a diákság között. Diákok ezrei keresik föl „Március Tizenötödikével" a hónuk alatt tanáraikat, barátaikat és azok szüleit, hogy átadják saját jókíván­ságaikat, a Diákszövetség újévi üdvözletét. Szemükben optimizmus csillog, örülnek a most kezdődő évnek, sokat várnak tőle. Igazuk­ van-e vájjon, indokolt-e ez a nagy újévi öröm? Indokolt. Boldogok és megelé­gedettek lehetünk, mert az elmúlt évben népünk életében döntő for­dulat, hatalmas fellendülés követ­kezett be. Iparunk nemcsak újjá­épült, hanem jelentősen túlhaladta az 1938-as színvonalat: vas- és fémiparunk pl. ma már 62 száza­lékkal többet termel, mint az utolsó békeévben. Jobban élünk már, mint a második világháború előtt, erre csak egy példa: havonta 50 szá­zalékkal több cukrot fogyasztunk, mint az utolsó békeévben Derűlátássa­ nézünk az 1949-es esztendő elé, mert Rákony Mátyás és a munkásosztály élcsapata, a Magyar Dolgozók Pártja vezeti a magyar népet, és az ő harcuk és építő munkájuk biztosítja az egész magyar nép számára, így a mi számunkra is a virágzó jövendőt: a szocializmust. A szocializmusban az emberiség kiszabadul az osztálytársadalom nyomasztó béklyóiból. Minden em­ber munkájának a gyümö­csét nem egyes kizsákmányoló csoportok, hanem az egész emberiség fogja élvezni. Az emberiség nem lesz kénytelen ereje jó­részét társadalmi harcokra for­dítani, hanem hozzáláthat a tech­nika, a gazdaság, a tudomány, a kultúra fölvirágoztatásához, harcba indulhat a természetnek, a világnak, az emberiség érdekeinek megfe­­elő megváltoztatásához A nagy Sztálin és a Bolsevik Párt által vezetett Szovjetúnió példája mutatja a szocializmus hatalmas fölényét a kapitalizmussal szem­ben. 1948-ban a Szovjetunióban az ipari termelés 117 százaléka, ezzel szemben az USA-ban csak 80 szá­zaléka a háború előttinek. A világ képe ott is megváltozik, ahol győ­zött a szocializmus. A Szovjetunió­ban a nagy fásítási terv keretében 5.709.000 hektárnyi védőerdő fog létesülni a sztyeppés területek szá­razsága ellen. Megváltozik a tér­kép: kietlen pusztaságok helyén gabonaföldek fognak virulni és bő­séges esőzések fogják öntözni a szárazságoktól eddig oly sokat szenvedett vidéket. Az ipar és a mezőgazdaság föl­virágzása, a technika, a tudomá­nyok, kultúra föllendülése, a dol­gozók, és így az értelmiségi szak­emberek megbecsülése, népünk fokozódó jóléte: ez fogja jelen­teni a szocializmust Magyarorszá­gon. 1949: a szocializmus alapjai­nak lerakását jelenti a magyar nép számára. 1948-ban győzelmet harcokon keresztül kialakult a béke, a demo­krácia és a szocializmus hatalmas tábora. A leghatalmasabb iparral, mezőgazdasággal és hadsereggel rendelkező Szovjetúnió, az erősödő népi demokráciák, a diadalmasan harcoló Kína és gyarmati népek, szövetségben Nyugat-Európa és Amerika demokratikus mozgalmai­val, meg tudják védeni az emberi­séget az amerikai imperialisták ál­tal óhajtott és előkészített harma­dik világháborútól. Mi is részesei és szereplői va­gyunk a világtörténelem legna­gyobb harcának, annak a harcnak, amely az új világ megteremtéséért a régi világ ellen folyik. Aki beáll sorainkba, az építi a szocialista jövőt, az emberiség, hazánk és sa­ját maga számára, a haladás moz­galmába tartozni öntudatos, meg­elégedett, boldog életet jelent. II. Nem elég azonban csak szóban hangoztatni azt, hogy építjük a szocializmust, hanem mindenkinek vállalnia kell a reá eső részt a fel­adatokból. A diákok legfőbb fel­adata a tanulás. A diákság nagy­része megértette ezt már. Több mint 30.000 diák vesz részt tanulókörök munkájában. A negyed­­­évi osztályzó konferencia a tanu­lási eredmények javulását mu­tatja. De ezek még csak kezdeti eredmények. 1949 fő feladata minőségileg jobb tanulás megte­­­remtése. A tanulóköröknek még­­jobban meg kell tanítani a diáko­kat a rendszeres tanulásra, az órákon és a tankönyvekből tanult ismeretek elmélyítésére. Egészít­sék ki a sok szempontból hibás és hiányos tankönyveket egyéb irodalom elolvasásával és vitassák meg építő kritikával az órák és tankönyvek anyagát. A mi tanulásunknak tudatos fel­készüléssé kell válnia. Minden diák még kisgyermek korában vala­milyen pályáról ábrándozik: repülő, mozdonyvezető, tudós szeretne lenni. A legtöbb diáknál azonban ezek csak ábrándok. Rendszerint csak az érettségi után lép fel a sürgető probléma: hová menjek, milyen pályára lépjek? Aki öntudatosan tanul, az képes­ségeiről és az ország szükségletei­ről előre igyekszik megállapítani, hogy milyen pályára lépjen. Az iskolai tanulás közben­­ arra törek­szik, hogy megtalálja és kifejlessze azokat a képességeit, melyekke leginkább tudja szolgálni népünk érdekeit. Mindez azonban kevés. Elvi, elméleti tisztázódás nélkül nincsen jobb és öntudatos tanulás. Hozzá kell kezdenünk a rendcsináláshoz az elméleti kérdéseknél is. Fel­adatunkat megkönnyíti, hogy van mihez igazodnunk: a tudományos világnézet, a marxizmus-leninizmus elmélete mutatja a helyes utat. A marxizmus-leninizmus az a világné­zet, amely megismerteti velünk a világ, a természet, a társadalom törvényszerűségeit és megtanít arra, miképpen változtathatjuk meg a világot az emberiség boldogulá­sára. Az igazi tudományos világné­zetet kötelessége megismerni min­den magyar hazafinak és így ne­künk diákoknak is. Ismernünk kell azokat az elveket, amelyek alap­ján a szocialista Magyarország épül. A magyar diákság csak úgy fogja tudni betölteni jövendő fel­adatait, hogyha évről-évre, hónap­­ról-hónapra növekedik azoknak a diákoknak a száma, akik elfogad­ják, tanulmányozzák, hirdetik és tanítják az igazi tudományos világ­nézetet. Ezzel lelepleződik a káros miszticizmus, a valóság elködösí­­tése, a sovinizmus, a népi román­ Szávai Nándort, a kultuszminisz­térium politikai államtitkárát hiva­talában látogattuk meg. íróasztalán könyvek, akták, brosúrák és iratok közt a magyar diákok ajándékait látjuk. Szobrok, plakettek, a sarok­ban egy tatabányai bányászlámpa, tirizmus, pacifizmus, amerikaniz­­mus és a diákok közt terjesztett többi veszélyes elmélet, III. Feladataink nagyok. Nem kétsé­ges, hogy na­gy munka áll előttünk 1949-ben. Minden előfeltétele meg­van annak, hogy sikeresen birkóz­hassunk meg feladatainkkal. Bizto­sítja ezt, hogy a népi demokrácia eredményei a diákság többségét már meggyőzték arról, hogy helye a népi demokrácia táborában van. Ezt mutatja az is, hogy a Diákszö­vetség az elmúlt hónapokban ha­talmas arányban megerősödött mind politikai, mind szervezeti té­ren. A diákság többsége megvédte jövőjét, nem engedte megzavarni tanulmányait és az egyre szebbé váló diákéletet. Szembeszállt magyar nép legnagyobb ellensé­­­geivel Mindszentyvel és annak követőive­l a falon az egyik pestkörnyéki út­törőcsapat rajza , a Széchenyi-hegyi úttörő vasútról. A fiatalok szer­­zik Szávai Nándor államtitkárt. Ezért fordultunk először hozzá: milyen feladatok várnak a középiskolá­s diákokra 1949-ben ? A katolikus diákok is felismerték, hogy a klerikális reakció nemcsak a magyar nép, hanem a katolikus egyház megrontója is. Hasonló fel­ismerés vezette a Mária Kongre­gáció demokratikus tagjait is akkor, amikor otthagyták, illetve önként feloszlatták a hazaáruló, Mindszenty József útját járó kongregációkat. Az elkövetkező hónapokban se­gítsük elő, hogy minden kongrega­­nista visszaforduljon a Mária Kon­gregáció végzetes útjáról. Úgy, miként a pestújhelyi, szombathelyi és számos más kongregáció tag­jai, akik feloszlatták reakciós szer­vezeteiket és a Diákszövetségen keresztül kapcsolódnak bele a nemzet nagy építő munkájába. 1949-ben munkánkat vezérelte a nagy Sztálin tanítása: „Elő kell segítenünk azt, hogy a diákok megértsék a reájuk váró megtisz­telő szerepet s tudatosan, nem félelemből, hanem szíves-lélekkel be is töltsék azt. A belügym­inizztérium tajtóosz­­tálya közli t Mindszenty József esztergomi érseket hűtlenség, a köztársaság megdöntésére irányuló bűncse­lekmény, kémkedés és valuta­­üzérkedés gyanúja alapján a rendőrség őrizetbe vette. M­indszenty beismerő vallomást tett. Gazdasági fejlődésünkkel és az életnívó emelkedésével párhuza­mosan egyre világosabban bontakoz­nak ki előttünk a szocialista társada­lom perepiktívái és ezen belül már látjuk az értelmiség fontos feladatait. Ezekre a feladatokra készül 1949-ben a diákság. A diákság az elmúlt hetek­ben a klerikális reakció elleni harcban megmutatta erejét és érettségét. A harcban azonban nincs megállás. 1949-ben is ilyen bátran, de még következetesebb­en és szívósabban kell küzdeni a diákságnak napi mun­kájával a rendszeres tanulással, a haladásért — mondta Szávai Nándor. A hároméves terv utolsó szakaszához érkeztünk A kultuszminisztérium épületét csak két utca választja el a Tervhivatal­tól, azonban mi mégis úgy érezzük, mintha a jelenből a jövőbe jutnánk. A minisztérium a mi diákéletünket, tanulásunkat segíti, a Tervhivatal­ban jövőnkkel, életpályánkkal, tá­volabbi kilátásainkkal foglalkoznak , szinte szemünk láttára készül itt a szocialista Magyarország gazdaságá­nak terve. Markos György, a Terv­hivatal sajtóosztályának vezetője az értelmiségi pályák kilátásairól beszél. — A hároméves terv utolsó sza­kaszához érkeztünk és most már be­bizonyosodott, hogy két és fél év alatt túlteljesítjük a hároméves terv előirányzatát. A terv kezdetén a lényegében kapitalista gazdaságban a gyáriparnak mindössze 30%-a volt állami kézben, ma már ipari termelé­sünk 90%-ban szocialista jellegű. Ezért láthatjuk, hogy az elmúlt* rendszer maradványaként felbukkanó (Folytatás a 2. oldalon.) Véget ért az 1948-as »aleadd. Leveleinkre, dolgozatainkra és házi fel­adatainkra új évszám kerül. Már az 1949-es esztendő küszöbén vagyunk. Az új üres naptárak, az új évszám mint eleven kérdőjel tekint ránk: mit hoz az új év ? Még nem múlt el az óesztendő, még itt áll a sarkunkban, de mi már előre nézünk. A magyar diákság tagadhatatlanul nagy utat tett meg az elmúlt évben, de az előttünk álló feladatok még szebbek és még nagyobbak is. Mielőtt azonban megindulnánk az új munka, a még több tanulás és még következetesebb harc útján, kérdést intézünk azokhoz, akik munkájukkal a diákság jövőjét sépítik. Szávai Nándor: DIÁKSÁGUNKNAK szívósan tovább kell küzdeni A HALADÁSÉRT 1949-BEN IS Körkérdés 1949 küszöbén: feladatainkról, jövőnkről, az új diákéletről

Next