Mérleg, 2006 (42. évfolyam, 1-4. szám)

2006 / 1. szám

E SZÁMUNKRÓL A Mérleg 2006-os évfolyamának első száma megújult formátummal köszönti régi és új olvasóit. Szerkesztőségünk azzal a meggyőződéssel kérte fel Schmal Károly grafikus- és festőművészt a lap külső arcu­latának átformálására, hogy e gesztus is hozzájárul majd a Mérleg „láthatóbbá válásához”. Hogy tehát mindazok, akiket a keresztény hit párbeszédes lényegének megtapasztalásához valamelyest a Mérleg ko­rábbi füzetei is hozzásegítettek, jó szívvel fogadják, reményünk sze­rint az érdeklődők táguló körében, a hagyomány időbeliségének ezt az esztétikai jelzését. Az utóbbi években megsúlyosbodtak anyagi gond­jaink, amelyek a lapkészítés ritmusát is erősen befolyásolják. Ezekhez a folyamatos szerkesztői munkát gátló akadályként adódik hozzá az a körülmény, hogy miközben - úgy véljük - az „idők jeleinek” befoga­dása napjainkban változatlanul létfeltétele a szentírási üzenet hiteles továbbadásának, a Mérleg által képviselt tájékoztatási feladatok elvég­zéséhez szükséges energia összegyűjtését nehézzé teszi a kellő előkép­zettséggel rendelkező, ugyanakkor a „látomás közösségében” is osz­tozó szellemi társak túlterheltsége. Az aratnivaló (miként ezt a világ­nyelveken hozzáférhető, a korszerű keresztény reflexió termékenységét tanúsító, azaz lapunk profiljába illeszkedő tudományos és publicisztikai szövegek bősége mutatja) sok, de a munkás hazánkban már és még kevés. Mindazonáltal igyekszünk megtalálni a nehézségekkel való szembenézés eszközeit, oly módon is, hogy a közeljövőben dupla mérlegszámot adunk közre, „ledolgozva” időhátrányunk jelentős ré­szét. Ezúttal tehát nemcsak e számunkat, hanem a hamarosan következőt is olvasóink figyelmébe ajánljuk; mindenekelőtt azt a tervezett, nagyobb terjedelmű tematikus összeállítást, amelyben - Magyarországon első ízben - mélyreható értékelést nyújtunk majd egyrészt II. János Pál hosszú pápaságáról, másrészt társadalomtudományi szempontú áttekin­tést közlünk a „péteri szolgálat” jelenéről és jelenségéről (ahogy a tö­megtájékoztatásban megformálódik), de ugyanígy a katolikus egyház­szerkezet elgondolható jövőbeli formáiról is.­­ Jelen szövegeink közül két írás a kereszténység húsvéti alaptényével foglalkozik. „Túl a funda­mentalizmuson és a racionalizmuson - Jézus feltámadásáról és a holtak feltámasztásáról” c. átfogó tanulmányában a frankfurti katolikus teo­lógus, Hans Kessler teszi közzé biblikus filológiai megalapozottságú és éles teológiai belátásokra épülő gondolatmenetét. „Más kulcsfo­galmainkhoz hasonlóan a »feltámadás«-metafora is nélkülözhetetlen” -jelenti ki a szerző. - „Érdemes tehát lehajolnunk érte, megtisztítanunk a rárakódott tévképzetektől, s felmutatnunk szabadító erejét.” A neves evangélikus teológus-házaspár, Elisabeth Moltmann-Wendel és Jürgen Moltmann a kétszemélyes előadás összhangzatában beszél a feltámadás reményéről, az ember testi létének érzékeléséből kiindulva. Itt csupán e reménység „női” távlatát idézzük: „Ha érzékeinkkel kelünk fel, ak­kor minden napunkat újonnan éljük át, minden pillanatot másképp ta­pasztalunk meg, másképp látunk, élvezettel ízlelgetünk, változatosnak érezzük a világot, Isten teremtő erejében részesülünk”. A transzcen­dencia-élmény másféle vetületét érinti - Pax Rontana rovatunkban - Terdik Sebestyén fejtegetése posztmodernség és keresztény spiritu­­alitás viszonyáról, ill. Zsák Ottó elmélkedése Mozart zenéjéről. Egy korábban elkezdődött, izgalmas bölcseleti vitát vezet tovább Schmal Dániel és Szombath Attila filozófusok párbeszéde elhunyt szerkesz­tőtársunk, P. Weissmahr Béla SJ figyelemre méltó istenérvéről. (M. M.)

Next