Mérleg, 2006 (42. évfolyam, 1-4. szám)

2006 / 1. szám

JEGYZETEK DEUS CARITAS EST. 2006. január 25-én tették közzé Rómá­ban XVI. Benedek pápa Az „Isten szeretet” című és kezdetű első enciklikáját (a továbbiakban a latin címre utalva: DC). „A püs­pököknek, a papoknak és diakónusoknak, az Istennek szentelt személyeknek és minden krisztushívőnek” címzett körlevél azóta Diós István fordításában magyarul is megjelent a Szent István Társulatnál (internetes változata az alábbi webhelyen olvasható: http://www.katolikus.hu/roma/deus_caritas_est.pdf). XVI. Benedek egy évvel ezelőtt elhunyt elődje, a lengyel II. János Pál tizennégy enciklikát bocsátott ki - nagy várakozás övezte tehát a korábban kiemelkedő teológusként, majd a vatikáni Hitta­­ni Kongregáció prefektusaként ismertté vált német pápa, Joseph Ratzinger első ilyen jellegű, programadónak tekinthető megnyi­latkozását. Az enciklika főbb gondolatai. A körlevél két nagyobb rész­ből áll. Az első teológiai és filozófiai alapvetés, amely az isteni és az emberi szeretet különböző dimenzióinak (erosz, philia, agapé) összefüggéseit taglalja, a második a keresztény - felebaráti­ sze­retet gyakorlati megvalósításához nyújt irányelveket. „»Az Isten szeretet, és aki megmarad a szeretetben, Istenben marad és Isten őbenne marad« (1 Jn 4,16). Szent János első le­velének e szavai a keresztény hit magvát - a keresztény isten­képet és a belőle következő emberképet, valamint az ember út­ját­­ egyedülálló világossággal mondják ki” - olvassuk az írás bevezetőjében. A „szeretet”- nem feledhető, hogy a németül meg­fogalmazott szöveg alapszava, a Liebe egyaránt vonatkozik a sze­­retetre és a szerelemre - napjaink egyik leggyakrabban használt, s részben elkoptatott fogalma. Sokféle jelentése közül azonban ki­emelkedik nő és férfi (az enciklikában: férfi és nő) „egymás irán­ti szeretete [erosz], melyben a test és a lélek összjátéka szét­­választhatatlan, és az embernek a boldogság ígéretét adja” (DC2). A Biblia elmélyíti a szeretet értelmét: görög szavai közül az Újszövetség az odaadó szeretet feltétlenségére utaló agapét ré­szesíti előnyben, s ez „minden bizonnyal jelzi azt a lényeges újdonságot, amit a kereszténység éppen a szeretet értelmezésé­ben hordoz” (uo). Az új látásmódot sokszor értékelték - tévesen - úgy, mint az erosz és a testiség elutasítását, holott ezzel maga a Teremtő ajándékozta meg az embert; ugyanakkor az erosznak „megfékezésre, tisztulásra van szüksége annak érdekében, hogy az embernek ne pillanatnyi élvezetet, hanem a létezés magas­ságának bizonyos előízét ajándékozza - annak a boldogságnak az előízét, amelyre egész létünk vágyódik” (DC 4). A keresz­tény hit mindig is olyan lénynek tekintette az embert, akiben szel­lem és anyag áthatja egymást és tökéletes összhangra talál: „Az ember akkor válik egészen önmagává, amikor a test és a lélek benső egységre talál; az erosz kihívását akkor lehet legyőz­

Next