Mérleg, 2007 (43. évfolyam, 1-4. szám)

2007 / 1. szám

E SZÁMUNKRÓL A / őrünk kereszténységének egyik meghatározó irányzata, ( J / I a­­ hivatalos mellőzöttsége, sőt az ellene felhozott vádak V S v/dacára eleven, s mind spirituális, mind társadalmi vetületét tekintve megkerülhetetlen­­felszabadítás-teológia egyik legkiemelkedőbb kép­viselőjének gondolataiba nyújt (szándéka szerint) alapos bevezetést új „Do­kumentum" rovatunk. Az El Salvadorban élő jezsuita hittudóst, Jan Sobrinót két könyve kapcsán a közelmúltban nyomatékos figyelmeztetésben része­sítette, a szerző néhány tézisét pedig kifejezetten elítélte a vatikáni Hittani Kongregáció. Köztudott, hogy 2007. májusában tett dél-amerikai útja során XVI. Benedek pápa szükségesnek tartotta, hogy amint már Ratzinger bíboros­ként szót emelt a felszabadítás teológiája ellen, ismét felhívja a figyelmet a „marxizmus" és a katolikus tanu­tás elegyítésének veszélyeire. A pápai intelem - az „engedetlen kontinens" jellegzetes teológiai tájékozódásának az uóbbi évtizedekben megtett fejlődés útját szemügyre véve - kevéssé tűnik megala­pozottnak. Ezt a benyomást erősítheti meg összeállításunk, amelyben ko­rántsem csak Sobrino életművének, az evangélium e régiónkban alig ismert politikai-teológiai alkalmazásának teológia-politikai célzatú római bírálatátát ismertetjük annak az egyszerre szenvedélyes és szelíd levélnek a tükrében, melyet jezsuita elöjárójához írt a teológus, írásainak irányzatos félreolvasá­­sával vitatkozva. A levél mellett két tekintélyes és messzemenően méltató elemzést is közlünk a „Jézus Krisztus, a felszabadító" c. könyv alkotójának munkásságáról. A tévtanítás gyanújával nem illethető, neves francia dog­matikus, az idén 78 éves Bernard Lesboué SJ (akinek „Krisztus pedagógiája", valamint „A Da Vinci-kód keresztény magyarázata" c. könyve magyarul is megjelent, az előbbi 1998-ban a Szent István Társulat kiadásában, az utóbbi 2006-ban a Kairosz Kiadónál), elemzésében így jellemzi a Sobrino által képvi­selt katolikus keresztény attitűdöt: a szerző „nagyon is indokoltan és termé­keny módon tulajdonít rendkívüli jelentőséget a Krisztus személye és Isten országának időbeli dimenziója közti kapcsolatnak. A társadalmi igazságta­lanság kipellengérezése mélyen gyökerezik a hagyományban".­­ Emellett teljes képet nyújtó áttekintést közöl a dél-amerikai tudós írásairól a Németor­szágban teológiát oktató professzor, Giancarlo Collet, aki 1998-ban a Münsteri Egyetemen mondott laudációt­­. Jan Sobrino SJ díszdoktorátusa alkalmából. „Tanulmányok" rovatunk írásai közül bizonyára sokak érdeklődésére szá­míthat Gyarmati György történész professzor, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára főigazgatójának eszmefuttatása a „rövid" huszadik század katolikus - elsősorban magyar - egyháztörténetéről. „A »történeti látószöget« illetően létezik egy eddig nem érintett dimenziója is a kom­munista rendszer politikai rendőrségén keletkeztetett akták kutatásának - olvassuk a tanulmányban. - Nevezetesen azok a »sors-szimfóniák«, melyek ezerszámra lennének megkomponálhatók. Lett légyen bár szó klerikusokról vagy az egyházakhoz kötődő laikusokról, társadalomtörténeti nézőpontból tárulhatna fel a megtört, kényszerpályára siklatott egyéni sorsok döbbenetes sokfélesége."­­ Ugyanitt R. Bucher grazi pasztorálteológus a katolikus iskolák (lehetséges) jövőjéről fejti ki elgondolásait. Idei első számunkban két írás (köztük egy, a Kunst und Kirche [Művészet és egyház] c. folyóirat nyugalmazott főszerkesztőjével készült interjú) is foglal­kozik a modern művészet és a kereszténység viszonyával. Az „Élő hagyomány" nyelvi alakulásához ezúttal Gáspár Csaba László vallásfilozófus gondolatai já­rulnak hozzá. (M. M.)1

Next