Mérleg, 2009 (45. évfolyam, 1-2. szám)

2009 / 1-2. szám

mint amely a társadalmi rend metaforája. Max Weber pedig úgy hitte, hogy amit ő „racionalizációnak" hív - a tudomá­nyos gondolkodás növekvő dominanciája - le fogja rom­bolni a premodern világképek „bűvös kertjét". Kettejüknek mindazonáltal különböző volt a viszonyuk ehhez a belátás­hoz. Dürkheim felvilágosult ateistaként haladásnak tekin­tette a modern szekularizációt. Weber nem volt boldog attól, amit látott­­ a modern ember bebörtönzésétől a racionalitás „vasketrecébe". De boldogan, vagy nosztalgikusan mindket­ten egyetértettek annak igazságában, amit történni láttak. Mindketten tévedtek. A modernitásból nem követke­zik lényegileg a szekularizáció, noha bizonyos esetekben így történt (ezek egyike, miként mindjárt kifejtem, fele­lős a szekularizáció jelenségéért). Véleményem szerint a hibát fogalomzavar okozta: a modernitás szükségképpen pluralizáló, de nem szükségképpen szekularizáló hatású. A modernitást növekvő sokféleség jellemzi. Ugyanazon társadalmon belül különböző hitek, értékek és világné­zetek sokasága jön létre. A pluralitás így mindenképpen kihívást jelent a vallási hagyományok számára - mind­egyiknek meg kell birkóznia a ténnyel, hogy ott vannak még az összes többiek. Nem csupán a messzi távolban, hanem rögtön itt a szomszédban. Ez a kihívás azonban nem az, amelyet a szekularizációs elmélet feltételezett. Globálisan tekintve két különösen erőteljes vallá­si robbanás fontos: az újjáéledő iszlám és a dinamikus evangelikál protestantizmus. Fanatikus iszlám mozgal­mak bontakoznak ki a muzulmán világban az Atlanti­óceántól a Kínai-tengerig és a nyugati muzulmán diasz­pórában. Az evangelikál protestantizmus terjedésének kevesebb figyelmet szenteltek a kutatók, a média és a nyugati országok közvéleménye, részben mivel sehol sem kapcsolódik össze erőszakkal, részben mert közvet­lenebb kihívást jelent az elfogadott elitvélemény számá­ra. David Martin, vezető brit vallásszociológus olyan forra­dalomnak nevezte, „amelyről nem gondoltuk, hogy meg fog történni." Mindazonáltal sokkal gyorsabban terjed és sokkal nagyobb földrajzi területen, mint az újjáéledő isz­lám. Mi több, az iszlám növekedése többnyire olyan la­kosság körében történik, amely már muzulmán volt, ezért inkább revitalizációról, semmint megtérésről beszélne-

Next