Katolikus főgimnázium, Mezőkövesd, 1923

h­ely vezetője volt, ennek az osztálynak megszüntetése után szolgálatté­telre az igazgatói irodába osztatott be, majd a nm. VKM. ot a vámos­­györki állami elemi iskolához helyezte át. Az a körülmény, hogy évköz­ben a testületben változások nem voltak, most is jó hatással volt a tes­tület munkájára, azonban a rettenetes lakásnyomorból eredő gond és sínfődés erősen befolyásolta most is a tanári munka eredményét. A tárgyfeloszlás s az órarend a tanév folyamán csupán egyszer, október hó elején, Kaszás tanár távozásakor változott. 4. Valláserkölcsi nevelés, fegyelemtartás, tanulmányi előmenetel. Az ifjúság vallásos, erkölcsös és hazafias nevelésére, a kötelességtudás és jellem fejlesztésére a tanártestület nagy gondot fordít. A kát. ifjaknál e téren hathatós eszközünk a Mária Kongregáció kipró­bált szervezete. Ifjúságunk a téli időben vasárnap és ünnepnapokon, az év többi részében naponkint hallgatott szentmisét az intézeti kápolnában, ahol egyébként télen is mindennap volt a tanítás előtt szentmisénk, melyen — bár erre kötelezve nem voltak — a hát. ifjak mindig szép számmal megjelentek. Vasár- és ünnepnapokon az ifjúság szentbeszédet hallgatott. Az év folyamán négyszer járultak a tanulók szent gyónáshoz és áldozáshoz; a Mária Kongregáció tagjai azonkívül havonta legalább egyszer járultak a szentségekhez. Húsvét előtt az ifjúság részére Ft. Jámbor László jézustársasági atya lelkigyakorlatokat tartott, melyeknek hatása megbecsülhetetlen volt. A lelkiatyának közvetlen kedvessége, az ifjúság szeretetétől áthatott szónoklatai valósággal megkapták az ifjak lelkét. Fogadja ezúton is az intézet leghálásabb köszönetét fáradságot nem ismerő buzgalmáért s ifjúságunk iránt kimutatott szeretetéért. A más vallású tanulók is kötelesek voltak illetékes a th­ifikialin­k vezetése mellett vallási kötelmeiknek rendszeres teljesítésére. Az ifjúságnak magatartásával általában meg voltunk elégedve, súlyosabb természetű kifogás egyesek ellen ritkán fordult elő. Az intézet felszereléseinek megbecsülése azonban nem volt elég erős oldala a tanulók­nak. A károk teljes mértékű megtérítése, amire a fegyelmi szabályoknak megfelelően a tanulókat a tanév végén köteleztük, remélhetőleg csökken­teni fogja a jövőre nézve a rongálási hajlandóságot. Az igazolatlan órák száma aránylag csekély (6 tanuló a tanév folyamán 12 órát mulasztott igazolatlanul). Tűrhetőt a magaviseletből a tanév végén 6 tanuló kapott. Általában az intézeti kápolnának és a Szent László Konviktusnak kedvező hatása a valláserkölcsi nevelés terén fokozottan termi gyümölcseit. A tanulmányi előmenetel tekintetében még most is sok a panasz. A házi munka pontos elvégzése, a rendszeres és állandóan szorgalmas tanulás nagyon sok tanulónál hiányzott e tanévben is. A bajokon a tan­év folyamán megtartott szülői értekezlettel is igyekeztünk segíteni. A Szent László Konviktus kedvező hatása mindinkább jelentkezik e téren a tanulóknak a Konviktusban való szigorú ellenőrzése, a naponkénti ki­kérdezés, a gyengébbek támogatása a leckék könnyebb megértésében és megtanulásában lehetővé teszi, hogy a lanyhább szorgalmúak és gyen­gébb képességűek is megfelelhessenek a követelményeknek. A konviktus kedvező befolyását eléggé mutatják a következő számadatok. A konvik­tus 54 növendéke közül a tanév végén jeles és jó rendű 29 (53• 7°/o) és csak 2 bukott meg egy-egy tárgyból (3• 7°/«), míg az egész intézetben a jeles és jó rendűek százaléka csak 29'8"le, a bukott tanulóké pedig 22'2"le.

Next