Református gimnázium, Mezőtúr, 1923
mészetet és embervilágot utánozva, fejezi ki saját gondolatait ; a szónok, a költő, a muzsikus, szavakkal, hangokkal vetíti ki a külvilágba lelke tartalmát, amely a külvilág hatása alatt alakult ki benne. A nevelő a sárgolyóba zárt isteni szikra, az állattestben élő emberlélek nevelője, kifejlesztője kell, hogy legyen. A lélek uralmát kell biztosítnia a test felett, hogy az emberpalántából csakugyan ember legyen. Mert a lélek teszi az ember lényegét, nem a test; tehát a léleknek kell uralkodnia a test állati indulataifelett, csak akkor igazán ember az ember, máskülönben csak nyomorult állat emberforma testben. Vagyis a nevelőnek élő, láthatatlan, teljesen meg sem ismerhető lelkeket kell formálnia egy másik, szintén láthatatlan lélek mintájára; de sem a formálandó, sem a minta nem áll oly engedelmesen hatalma alatt, mint a képzőművésznek az anyag és a modell. Nem is adhat a nevelő a rábízott gyermekléleknek olyan tetszése szerinti formát, mint a költő a maga eszméinek, elképzelt alakjainak. Minden gyermeklélek külön, önálló egyéniség, egy külön kis világ, nehezen kitanulható egyéni sajátságokkal. Nem lehet ebből a lélekből azt formálni, amit mi akarunk, hanem csak azt, amit ő is akar és amit egyéni sajátságai megengednek. Hát a mintát honnan vegyük ? S ha találtunk, hogyan idomítsuk hozzá azt a másik lelket, amelyiknek egészen más természete, egészen különleges sajátságai vannak ? Ugye, az eddig mondottakból is látható, hogy milyen kibeszélhetetlen nehézségekkel találkozik atanító, a nevelő; látható, hogy a nevelés csakugyan a legnehezebb, a legkevesebb biztos eredménnyel kecsegtető művészet, de amely mégis olyan nélkülözhetetlen, oly feltétlenül szükséges az emberiség számára, mint a mindennapi kenyér, mert e nélkül a világ csakhamar kétlábú vadak undok harcterévé változnék. De hát ilyen nagy nehézségek láttára hogyan merjük mi igazi férfiak nevelését ígérni ? Kérdheti valaki. Merjük, mert csak nehéznek, de lehetetlennek nem tartjuk a feladatot. De hogyan, milyen úton-módon? Erre