Milcovul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 3, nr. 376-454)

1970-11-21 / nr. 420

ANUL III NR. 420 SÎMBATA 21 NOIEMBRIE 1970 4 pagini — 30 bani Efectul bunei organizări Organizarea superioară producției și a muncii care se desfășoară în cadrul întreprinderii de industrie locală din Focșani constituie pricipala cale în obținerea unei eficiențe economice tot mai ridicate. In acest an, pe agenda unor astfel de preocupări majore, a fost consemnată aplicarea unor teme importante cum ar fi: diversificarea producției de export de la secția Suraia cu o eficiență economică de 700 000 lei, extinderea producției de textile prin înființarea unei secții de țesut covoare persane, asimilarea unor noi linii tehnologice in sectoarele alimentar și metal și altele. Continuînd această acțiune specialiștii unității își canalizează în prezent preocupările spre crearea unor condiții cit mai optime pentru realizarea exemplară a planului pe 1971 precumpănitoare fiind în acest sens organizarea fluxurilor tehnologice, asimilarea unor noi produse și reducerea consumurilor specifice. Succese ale silvicultorilor Activitatea rodnică desfășurată de colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul Inspectoratului silvic Vrancea s-a soldat în perioada scursă din acest an cu rezultate meritorii. Astfel, de la începutul anului și pînă în prezent producția unităților silvice a fost depășită cu peste 4 890 000 lei, iar la export s-au livrat suplimentar produse în valoare de 882 000 lei. Aceeași preocupare a existat și în direcția reluării cheltuielilor de producție unde s-a obținut o economie de 120 000 lei, depășindu-se totodată cu 130 000 lei și beneficiile planificate. De remarcat faptul că toate aceste rezultate sunt superioare angajamentelor anuale asumate de colectivul întreprinderii. Aspect de la Fabrica de confecții din Focșani. Foto : N. MOLDOVEANU Prima zi din cel de-al șaselea an... — Deci tovarășe inginer, pentru dumneavoastră astăzi e sărbătoare... —— intr-adevăr, dar... n-am spus la nimeni. Cine... — Carnetul de notițe de anul trecut. Pe el scrie clar, în 20 noiembrie 1970, tînărul inginer șef Ion Giurgiulescu, de la I.M.A. Mărășești, va încheia primul cincinal din activitatea sa și astăzi... Ne uităm amîndoi spre calendar. Data așteptată este săpată cu cifre pe albul filei. — Privind retrospectiv, care credeți că este cel mai important lucru pe care ați reușit să-l doblndiți în activitatea depusă pînă acum? — in primul rînd, cîștigarea unei experiențe vaste. Din confruntarea zilnică, atit cu oamenii cît și cu problemele producției mi-am îmbogățit optica de viață, cunoștințele căpătate în facultate. Acum pot să rezolv într-un interval foarte scurt ceea ce altă dată mi-ar fi cerut multă alergătură și un volum mare de muncă. — Ce înseamnă, pentru inginerul Ion Giurgiulescu, acest sfîrșit de toamnă care marchează totodată intrarea în cel de al șaselea an de activitate? — Realizarea celui mai Înalt grad Emil GONCIU (Continuare in pag. a II-a) Magazinele Fabricii de confecții au și rolul de prospector al pieței Cele două magazine, apartinînd Fabricii de confecții Focșani, își dezvăluie tainele într-o paletă de culori frapantă care impresionează plăcut. — Tovarășe inginer, în ce măsură, cele două magazine răspund scopului care dințează“ Am adresat această întrebare inginerului Radu Ocheanu de la serviciul de desfacere al Fabricii. — Prin deschiderea acestor magazine s-a urmărit sondarea pieței, care nu e altceva decît un dialog între fubrica noastră și cumpărători. Am urmărit, de exemplu, tonurile de culori solicitate, și am constatat că deocamdată cele pastelate primăvăratec, au întîietate. Apoi calitatea țesăturilor folosite pentru confecții are și ea un rol deosebit... — Ce preferințe a fi constatat? — Căutate sunt produsele din fibre sintetice, au calificative care le onorează... — tn privința modelelor cum vă inspiră piața? — Creatorii noștri sunt foarte precauți. Ei inventează numeroase modele și din fiecare fabricăm cîteva exemplare, apoi le expunem în magazine. Cele vîndute cu prioritate, sînt analizate din punct de vedere tehnic și al perspectivei desfacerii și apoi lansate în fabricația de serie. — Dintre cele două magazine care este mai rentabil? — Desigur că magazinul nr. 1, fiind amplasat în centrul orașului, într-un Ina ORDANCUȘ (Continuare în pag. a II-a) La ora prînzului. „DECADA CĂRȚII ROMÂNEȘTI“ După „Salonul national al cârtii“ 1970, un alt eveniment editorial important vine și se înscrie în agenda culturală a acestei săptămîni: „Decada cărții românești“, manifestare ce se desfășoară in localitățile urbane din întreaga țară, între 20 și 29 noiembrie. Menită să devină tradițională, alături de „Luna cărții la sate“, această decadă cuprinde în programul ei un însemnat număr de manifestări consacrate cărții, la organizarea cărora își dau concursul, deopotrivă, librăriile, editurile și autorii de lucrări. Principalele librării bucureștene găzduiesc expoziții de carte cu vînzare. Asemenea expoziții, reunind tipărituri din toate domeniile, se deschid și în librării din mari orașe din țară, cum sunt Iași, Cluj, Timișoara etc. CARNET SPORTIV FOTBAL • Duminică, 22 noiembrie, va avea loc la Focșani, în cadrul campionatului diviziei C, întîlnirea dintre Automobilul Focșani și Chimia oraș Gheorghe Gheorghiu-Dej. Meciul se va disputa la ora 11.00. • în cadrul campionatului național al juniorilor se vor întîlni echipele Chimia oraș Automobilul Focșani Gh. Gheorghiu-Dej. • Campionatul județean de seniori va alinia duminică următoarele formații : Locomotiva Adjud — Automobilul Adjud, teren Adjud, ora 11,00; Victoria Focșani — Foresta Gugești, teren Cîmpineanca, ora 11,30; Trotușul Ruginești — Constructorul Focșani, teren Ruginești, ora 11,00; Flacăra Odobești — Vrancea Focșani, teren sat Unirea, ora 11,45; Chimica Mărășești — Rapid Panciu, teren Mărășești, ora 11,30; Luceafărul Focșani — Foresta Cosmești, teren Golești, ora 11,30. HANDBAL • Pentru amatorii de handbal, semnalăm : Liceul pedagogic — Liceul Odobești, teren Voința, fete — ora 10,00, băieți — ora 11,00; Liceul Adjud — Voința Focșani, teren Adjud, băieți — ora 10,00; Liceul Mărășești — Liceul economic, teren Al. I. Cuza, fete — ora 10,00, băieți — ora 11,00; Liceul Unirea — Liceul Al. I. Cuza, teren Al. I. Cuza, băieți — ora 12,00. Vizita în Bulgaria a delegației de partid și guvernamentale române După intîlnirile prietenești cu populația Sofiei, încheierea convorbirilor oficiale și semnarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistentă mutuală româno—bulgar, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a plecat împreună cu tovarășul Todor Kivkov, prim-secretar al C.C. al P. C. Bulgar, președintele Consiliului de Miniștri, într-o scurtă călătorie prin Bulgaria. Delegația română formată din tovarășii Ilie Verdeț, Leonte Răutu, Vasile Patilineț, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, Nicolae Blejan, este însoțită de Lîcezar Avramov, Dancio Dimitrov, Kiril Nesterov, Spas Gospodov. După ce coloana oficială a străbătut Munții Balcani, oaspeții s-au oprit în frumosul oraș Botevgrad, unde mii de locuitori le-au făcut o primire plină de căldură. La intrarea în oraș, o urare încadrată de drapelele românești și bulgare, înscrisă pe o mare pancartă, exprimă sentimentele locuitorilor : „Bine ați venit tovarăși români". Pe alte pancarte sunt înscrise urările „Bulgaria—România, prietenie în veci", „Trăiască și înflorească prietenia dintre Botevgrad și Ploiești", orașe înfrățite ale celor două țări. în sunetele fanfarei, pionieri oferă oaspeților buchete de flori și cravate roșii. Din mulțime se scandează „Vecina Drujba" (prietenie veșnică). Primul secretar al Comitetului orășenesc al P. C. Bulgar, Vasil Tanov, adresează tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți calde urări de bun venit, exprimă, bucuria cetățenilor orașului pentru prilejul de a avea în mijlocul lor pe solii poporului român. Suntem bucuroși — a spus el — că legăturile între Botevgrad și Ploiești — orașe înfrățite — între comuna Pravat și comuna dumneavoastră natală Scornicești, pe care le întreținem de mai mulți ani, contribuie la adîncirea prieteniei tradiționale între popoarele noastre. Președintele sfatului popular orășenesc, Ivan Nikolaiovski a înmînat tovarășului Ceaușescu Medalia de Aur de onoare a Botevgradului, conferită potrivit hotărîrii Comitetului orășenesc al Partidului Comunist Bulgar și a Sfatului popular orășenesc. „Așa cum aurul nu ruginește — a spus Dragi tovarăși. Aș dori, în primul rînd, să mulțumesc primului secretar al municipiului Botevgrad, dumneavoastră, tuturor locuitorilor acestui frumos oraș, pentru primirea călduroasă pe care ne-ați făcut-o, pentru cuvintele exprimate la adresa prieteniei dintre România și Bulgaria. Doresc, totodată, să vă adresez un salut frățesc din partea delegației noastre, a populației orașului Ploiești cu care sînteți înfrățiți, din partea locuitorilor comunei mele natale. Ne bucură mult faptul că vizita pe care o facem în Bulgaria și semnarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Bulgaria s-au transformat într-o adevărată sărbătoare a prieteniei dintre țările noastre. (Aplauze). In discuțiile pe care le-am avut cu tovarășul Jivkov și cu ceilalți membri vorbitorul — tot astfel dorim ca prietenia româno—bulgară să strălucească veșnic". Primit cu vii aplauze, cu ovațiile mulțimii, a răspuns tovarășul Nicolae Ceaușescu, ai delegației bulgare am convenit să acționăm continuu pentru întărirea prieteniei și colaborării între partidele și popoarele noastre, considerînd că aceasta corespunde atît voinței tuturor locuitorilor țărilor noastre, intereselor făuririi noii orînduiri în România și Bulgaria, cît și cauzei socialismului și păcii în întreaga lume. (Aplauze). Cunoaștem că poporul bulgar este în preajma Congresului al X-lea și știm, de asemenea, că orașul dumneavoastră lucrează pentru a întîmpina cu rezultate cît mai bune acest eveniment. De aceea, doresc, în încheiere, să urez organizatiei de partid, tuturor oamenilor muncii din Botevgrad succese tot mai mari în intîmpinarea Congresului al X-lea al Partidului Comunist Bulgar. Vg doresc multă fericire și multă sănătate. (Aplauze). (Continuare în pagina a IV-a) Cuvintul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Sîmbătă, 21 noiembrie, în jurul orei 8,30, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct, de la Sofia, ceremonia plecării delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Bulgaria. Curier sătesc DUMITREȘTI Biblioteca comunala a organizat zilele trecute, pentru tinerii din satul Motnău, un montaj de versuri intitulat „Tinerețea mea și-a țării mele". Și-au dat concursul mai mulți artiști amatori din comuna Dumitrești, de a căror îndrumare s-au ocupat cadrele didactice Elena Anghel și Virginia Alexandru. POIANA CRISTEI La sfîrșitul lunii august, în centrul civic al comunei a început construcția unui dispensar, obiectiv planificat a fi gata în luna mai a anului viitor. Lucrările au mers rapid, astfel că în prezent se lucrează la acoperiș. Noul obiectiv dispune de 10 încăperi în care vor funcționa casa de naștere, cabinetele de medicină generală, stomatologie, pediatrie și staționarul. NISTOREȘTI In ultima vreme, locuitorii din Nistorești au acordat o atenție deosebită reamenajării unor drumuri devenite impracticabile. Astfel, s-a amenajat drumul de care, de la punctul numit Podul Șchiopului și drumul dintre Herăstrău și Ungureni. La aceste acțiuni s-au evidențiat în mod deosebit deputații Vatră Dragomir, Măriuța Ciută, precum și cetățenii Ion Baznă, Toader Ciută, Apostol Găină, Ștefan Sofronie și mulți alții. GAROAFA . De-o parte și de alta a șoselei asfaltate, șosea ce trece prin mijlocul comunei, trotuarele din dale de beton au imprimat o notă modernă peisajului așezării. Numai în ultima vreme locuitorii au așternut asemenea dale pe o lungime de 600 metri. Prin transportul balastului de către cetățeni, s-a realizat o economie de 1500 lei. ...Eu, tînăr pionier... ATITUDINI • ATITUDINI • ATITUDINI • ATITUDINI • ATITUDINI CIND OPERATIVITATEA SE... PENSIONEAZĂ ÎNAINTE DE A AJUNGE LA OFICIUL DE PENSII Zilele trecute, aflîndu-ne în plenul unei ședințe de lucru a comisiei pentru soluționarea contestațiilor, comisie ce funcționează în cadrul Oficiului de pensii al Direcției județene pentru probleme de muncă și ocrotiri, sociale, am consemnat un dialog viu, eficient, de la om la om. De o parte membrii comisiei — judecător Petre Mierlușcă, jurist Alexandru Mavrochefalu, reprezentant al Consiliului județean al sindicatelor, Vladimir Păduraru, șeful Oficiului de pensii și juristul Florica Stănciulescu, secretar al comisiei. De partea cealaltă, un om cu părul cărunt, cerîndu-și un drept, o lămurire suplimentară. Un om pe care îl respecți nu numai pentru vîrsta sa, ci pentru tot ce a făcut bun și trainic în anii de validare a muncii. Acum, ieșiți la pensie — unii pentru bătrînețe, alții pentru incapacitate de muncă — acești oameni sunt ocrotiți de legile statului nostru, au asigurat restul zilelor vieții. O întreagă legislație a muncii, cu prevederi clare și diferențiate, oferă posiblilitatea rezolvării oricărui caz în parte. Respectîndu-se întocmai principiile democratismului socialist, cetățenilor le ieste garantat dreptul de a contesta justețea deciziei serviciului de stabilire a pensiilor, susținîndu-și doleanțele lor prin noi și temeinice dovezi. „Am cerut o revizuire a procentajului cu care mi s-a calculat pensia de gradul II" — arată cetățeanul Fanei Verbilă. Răspunsul celor din comisie e clar, convingător, însoțit de calcule și exemple. Petiționarul se declară mulțumit, cu toate că pînă atunci crezuse altfel. Firește, nu toate cazurile aduse la dezbatere au același fond. Bunăoară, pensionarul Manea M. Constantin, din Comuna Tătăranu, a făcut cîteva drumuri la Oficiul de pensii. Întocmirea dosarului său de pensionare a urmat o cale anevoioasă, datorită deselor schimbări ale locului de muncă, actelor incomplete, eliberate de unitățile la care a fost angajat. Apar înscrisuri diferite în cartea de muncă față de unele adeverințe. Nu este specificat salariul tarifar pe o anumită perioadă, așa cum prevede legislația în vigoare, într-un astfel de context, pensia sa a fost calculată prin acordarea cuantumului minim, în conformitate cu art. 41 din Legea nr. 27/1966 (republicată la 1.II. 1969). Dar petiționarul își are un calcul propriu. Știe că a muncit pînă la 27 aprilie 1967.Totuși într-o adeverință apare 7 aprilie! ! Comisia înțelege, la modul exact omenește, zbaterea celui în cauză. Dar nimeni nu are dreptul de a hotărî „sentimental", făcînd derogări de la litera și spiritul legii. In cunoștință de cauză, comisia recomandă solicitantului ce are de făcut. Omul, cu tîmplele ninse de vreme, își dă seama că nu cei de la Focșani îi prici- Valeriu LIȚĂ (Continuare la pag. a II-a) Eficienta schimbului de experiență In vederea îmbunătățirii activității de deservire a populației, cooperativele meșteșugărești din cadrul județului Vrancea au efectuat, în cursul acestui an, mai multe schimburi de experiență cu unități similare din alte județe ale țării. Astfel, cooperativa „Constructorul", nou înființată, a efectuat un schimb de experiență cu cooperativa „Constructorul" din orașul Tg. Mureș, cooperativa „Prestarea", un schimb de experiență cu unitatea „Crinul" din Galați. Pentru diversificarea gamei de modele la încălțămintea de lux, la Centrul de creație de pe lingă U.C.E.C.O.M. s-a deplasat un grup de meșteșugari din ramura piele-încălțăminte. Urmare a acestui schimb de opinii, unitatea de încălțăminte lux a cooperativei „Sporul" și-a perfecționat activitatea, obținînd premiul III pe țară la concursul care a avut loc la București în luna octombrie. MAGAZIN informația Totdeauna înștiințarea, ținerea la curent a omului cu diferite acțiuni, evenimente, preocupări, au fost utile și binevenite. De multe ori, făcîndu-i cunoscut cetățeanului că, în cutare loc s-a deschis un nou magazin, că trenul pleacă la ora cutare, sau că, aflată în turneu cutare reprezentantă a unui așezămînt cultural va susține un spectacol — toate acestea îl pun pe individ în mișcare, îl impresionează, îl fac să se pregătească. Uneori însă unii au „darul“ de a dezinforma. Așa spre exemplu, administrația blocurilor din Focșani, convoacă pe locatari pentru duminică... 21 noiembrie la adunare generală. Unii stau în dubiu, cînd să se ducă la adunare pe 21 noiembrie (care cade sîmbătă), sau duminică? Un alt aspect: Autogara din Focșani a pus, cu două luni în urmă, în circulație, cursa de autobuz Jariștea—București, în prealabil a anunțat înființarea, dar n-a anunțat și... desființarea ei. Astfel, după cum ne scrie și Octavian Asori din Cîndești, „stăm de dimineață și pînă seara în șosea, la stație să vedem cursa, și cursa, nu-i!" Exemple ar mai fi. Deocamdată așteptăm minunile, sîmbătă 21 noiembrie să devină duminică, iar autogara Focșani să nu ne mai atragă-n cursă. Șt. VRÎNCEANU