Mişcarea, septembrie 1919 (Anul 13, nr. 178-200)

1919-09-19 / nr. 192

2 CANDIDAŢII Partidului naţional-liberal pentru alegerile generale de la 5,6, 7,10 şi 11 Octombre c. 'elitru Adunarea Deputaţilor 1. G. G. MARZESCU, ministru de interne. 2. Preotul I. GOTCU, prof. la Seminar. 3. TH. VASILIU, prof., fost deputat. 4. I. DODON, învăţător. 5. E. HEROVANU, decanul baroului de avocati, fost deputat. 6. V. MATEI, sătean. 7. CONST. G.ofilu, avocat, fost primajutor de primar. m mui nestru®$t@ fcru Senat , î. C. B. PENNESCU, avocat, fost senator și deputat. 2. Dr. M. MANICATÍDE, prof. universitar. 3. ATH. ATH. GHEORGHIU, avocat, tost deputat. MIŞCAREA Ulilme inîormaţiuni — Inama intervenţiunei făcute de I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei, Ministerul de răsboi a hotărât ca să constitueascâ o casă parohială la Galata (Iaşi) întrucât casele bisericei din acea localitate sunt ocupate de autorităţile militare (închisoarea militară) — Corul Mitropolitan a reînceput azi repetiţiile, şi studiază câteva mari concerte religioase. Corul s’a reinstalat In localul Ipropriu din curtea Mitropoliei care din iniţiativa I. P. S. S. Mitropolitul Pimen, a fost renovat. — In viitoarea şedinţă a Comisiunei interimare ce va avea loc poimâne Vineri, se va discuta chestiunea regulamentului pentru curăţirea gunoaelor, care a fost întocmit de o comisiune specială. „ Am arătat, că d. dr. Fior, medic şef al oraşului, a luat iniţiativa de a reorganiza societatea „Salvarea“, care are de scop înfiinţarea unui serviciu special pentru transportul bolnavilor, serviciu care se impune. Azi a apărut prima dare de seamă, asupra adunărei fondurilor datorită d-lui dr. Fior. Rezultatul este foarte satisfăcător. S’au adunat până acum suma de 22.403 Iei, cari au fost depuşi la Banca Moldova şi s’au capatat două antibrancarde, donate de către societatea Salvarea din Bucureşti. — Eri s’a constituit comitetul şcolar pe lângă şcoala primară de fete No. 10 „Al. Bădarău“. Au fost aleşi Părintele Agape, preşedinte, casier D. Dimitriu, secretară d-na G. Dimitriu directoarea şcoalei, delegaţi d-na Maria Gavrilescu, d-na Leiber şi d-nii Kisserovici şi Popovici. „ In ziua de Duminică 21 a lunei, va avea loc în grădina Copou, o mare serbare muncitorească, urmată de bal, organizată de societatea „Vulturul“, pentru serbătorirea patronului societăţei. Programul e foarte variat. Dimineaţa serbarea societăţei, vor porni la biserica Adormirea Maicei Domnului, cu muzica militară în frunte. La biserică va avea loc un Te-Deum şi un parastas după care va urma botezul copiilor membrilor. La ora 6 începe grandioasa serbare la Copou. — După ştirile sosite la inspectoratul şcolar, în mai toate oraşele din Moldova, cele mai multe şcoli primare s’au deschis, având localurile perfect amenajate. — In „Monitorul Oficial“ a apărut decretul-lege, pentru organizarea inspectoratelor şcolare regionale şi modul de funcţionare. Duminecă 21 a. c., ora 4 p. m. va avea loc la şcoala de băeţi „Carol I“ din strada Toma Cozma adunarea generală a cetăţenilor de toate categoriile pentru a alege comitetul şcolar a! şcolii. Sunt rugaţi a lua parte toţi părinţii copiilor, elevi ai şcolii şi celelalte persoane care deşi n’au nici o legătură cu şcoala, dar o iubesc şi doresc, ca ea să prospereze tot mai mult. Astă noapte poliţia şi autoritatea militară făcând o descindere, au arestat o bandă, compusă din C. Constantinescu, Creţu Gheorghe, Tabără Gheorghe şi Paruţ Petru, cari au săvârşit numeroase furturi. La refugiul bandei s’a găsit un adevărat bazar de lucruri furate. De la Comisiunea Interimară Pavajul.—Chestiunea Mezelurilor. Pâinea şi Cartelele. Membrii Comisiunei Interimare s’au întrunit aseară sub preşidenţia d-lui C. Crupenschi. D. Crupenschi, anunță că a primit o ofertă din partea Băncei „Dacia“ pentru pavarea unor străzi cu pavaj de lemn. Ca experiență d-sa a aprobat a se pava o parte din strada I. C. Brătianu, privind toate cheltueiile pe Banca „Dacia“. D. Otin, arată că de câtva timp unica fabrică de mezeluri din localitate, se află închisă de minister din cauza unor neînţelegeri între medicii veterinari. Preşedintele Comisiunei Interimare răspunde că va interveni telegrafic în această chestie la minister şi va face ca fabrica să se redeschidă. D. C. Săteanu, roagă pe d. primar a reglementa şi preţul pastramei şi mezelurilor pentru evrei, câtă vreme există preţ maximal pentru carne fixat de comună. Populaţia izraelită este pe nedrept spoliată, păstrama evreiască şi mezelurile de şi fabricate în condiţiuni uşoare, se vând totuşi cu preţuri exagerate, între 36—40 lei’ kg. D. Crupenschi, mulţumeşte că i s’a adus aceasta la cunoştinţă, şi promite a lua măsuri în consecinţă. D. C. Săteanu atrage atenţia asupra faptului că unii brutari vând pâne fără cartelă, şi întreabă dacă măsura cartelelor se menţine, atunci se impune ca ea să fie generală. D. Scutaru cere menţinerea cartelelor ca măsură de prevedere. D. Crupenschi, zice că e silit a menţine cartelele, pănă ce morile vor dispune de un stoc de cel puţin 150 de vagoane grâu. Azi toate morile funcţionează. La o întrebare pusă de d. Săteanu, de ce morarii, dacă macină cu toţii nu eftenesc pâinea, răspunde d. Crupenschi că aceasta dovedeşte nejustificarea campaniei, căci deşi toate morile lucrează în deplină libertate, nu pot efteni pâinea, iar în mai toate oraşele s’a adoptat sistemul unei singure calităţi, aşa cum s’a procedat la Iaşi. Se votează diferite credite. Şedinţa se ridică la orele 8 seara. Rep. — Cu începere de mâine debitanţii de tutun vor elibera pe baze cartelelor de pâine câte 4 cutii de chibrituri de fie ce cartelă, contra costului a 0.50 bani fie-ce cutie. — Un accident s’a întâmplat ori la fabrica de tăbăcărie din strada Sf. loan. De când fata Maria Lisoschi lucra la o maşină, i s’a prins mâna de cureaua de transmisie, rupându-i trei degete. Victima a fost transportată la spitalul central. — In seria revistelor locale se anunţă una nouă întitulată „Fluturii roşii“ scrisă de Doi zburdalnici. Noua revistă are caracterul unei operete prin faptul că e brodată pe o serie de melodii cam strâns legate cu acţiunea dau impresia unei operete. Revista Fluturii roşii, a celor Doi zburdalnici va fi representată în curând pe o scenă locală. „ Epitropia Generală a Casei Spitalelor şi Ospiciilor Sft. Spiridon din Iaşi aduce la cunoştinţa generală, că în ziua de 30 Septembrie st. n., a. c. orele 10 dimineaţa se va ţinea în cancelaria Epitropiei din Iaşi licitaţie publică cu oferte închise, pentru arendarea veniturilor Târgului Bereşti, din Judeţul Covurlui ce se compune din: 1) Bezmănurile caselor şi locurilor din Târg. 2) Dreptul pităriei. 3) Dreptul căsăpiei. 4) Otcupul rachiului. 5) Otcupul vinului. 6) Otcupul păcurei. 7) Otcupul lumânărilor. Garanţia provizorie va fi de 3 mii lei. Condiţiunile de arendare se pot vedea în orice zi de lucru în orele de cancelarie la serviciul silvic şi domenial al casei. De zece zile nu s’a mai constatat în Iaşi nici un caz de variolă. Starea sanitară în oraş, se prezintă în cele mai bune condiţiuni — I. P. S. S. Nicodem, arhiepiscopul Basarabiei, se înapoiază azi la Chişinău. înaltul Prelat se arată încântat de primirea ce i-a făcut-o Mitropolitul Repta la Cernăuţi şi constată cu o adevărată mulţumire sufletească armonia ce domneşte între preoţimea din Bucovina. — Ministerul Instrucţiunei atrage atenţia directorilor şcoalelor, cu nici un examen de corigenţă nu va fi valabil, dacă profesorul respectiv nu va fi însoţit la examinarea orală de un alt profesor asistent. Deci toate examenele date numai de un singur profesor cu elevii de la şcoalele statului va fi lovit de nulitate. La seminarul „Veniamin“ au început azi concursul pentru burse. Sunt înscrişi 240 candidaţi, pentru 30 locuri. Comisiunea se compune din d-nii profesori Savin, Gheorghiu şi Pericle Popescu. Plenipotenţiarii Italiei San-Paulo.— Guvernul Italian a autorizat emiterea pașapoartelor fără viza ministerului de externe pentru toate țările afară de Rusia. * Gând se va remite tratatul Bulgariei ? Lyon.—Tratatul cu Bulgaria nu va fi remis delegaţilor bulgari mai înainte de săptămâna viitoare. Material de răsboi pentru Lituania Liban.—A sosit în Liban primul transport de material de răsboi trimes de America armatei Lituaniene. Orfelinate in Macedonia Athena.—Se anunţă fondarea în centrele principale din Macedonia orientală a mai multor aziluri pentru orfani fără distincţiune de naţionalitate şi religiune. Succesele armatei Polone Paris.—După o luptă intensă armata Polonă a ocupat Beresina luînd orașul Bergsow. La sud de fluviul Dzsima polonezii au respins un puternic atac aruncând inamicul dincolo de linia fluviului Anta. Profesori francezi in Ceho-Slovacia Praga.—In urma unui acord guvernul francez a trimes în Ceho-Slovacia un număr de profesori destinaţi a organiza cursuri de limba şi literatură franceză în liceele din Praga şi marele oraşe. Situaţia la Fiume Roma. Un comunicat oficial desminte toate ştirile împrăştiate de ziare, privitor la sosirea lui Badaglio în Fiume. Soldaţi actualmente în Fiume nu trec de 2.600. Prirjfl n la căpătui străzei Ştefan lui UUl cel Mare, lângă Palat, un portofoliu cu ceva bani şi o recipisă cu n-l 589078 de la împrumutul Unirei. Găsitorul e rugat a aduce recipisă la d. Teodor Bădărău, str. Păcurari 58, sau la Banca Iașilor, unde va primi o recompensă de 100 lei. S-au făcut de altfel și formele de anulare. CONVALESCENȚA ANEMIE - SLĂBICIUNE ~ FRIGURI CACHEXIL Aprobat de Academia de Medicină din Paris VIN TONIC — FFBRIKIG — DIGESTIV Titrat şi dozat exact. — Cuprinde toate principiile folositoare ale quinquinei (3 gr. de principii tonice şi 1 gr. 50 de alcaloide la litru) DOZA. — Un păhărel de lichior înainte sau după fiecare masă. La toate farmaciile—Casa L. FRERE, E. VAILLAND & C-Ie 19, rue Jakob, PARIS I Depou pentru vânzare En gros la reprezentantul J. Dullan, Bucureşti, str. Pitar Moşu ia—a SBUCft fffCÎKURW — Grădina şi Sala CINEMA SIDOLI. Astăzi la matineul de la ora şi 5 luni, precum şi seara la ora 9 NOU NOU Montare nemai văzutĂ NAPOLEONETTA Poveste în 6 mari ACTE de marele scriitor italian Lucio D’ambra. Cel mai mare film ce a putut concepe până astăzi technicia Cinematografică tinde pe lângă o montare nemai văzută până în prezent. Spectactorul poate să admire şi un subiect cu totul ceva nou şi ales. — Cinema ELISABETA. Astăzi la matineu şi seara. Nou Absolut Nou Titluri Româneşti. MIN C I U N A (sau FĂŢĂRNICIA UNUI BANCHER) dramă în 4 acte cu d-ra Vera Vergani. Călătorii interesante precum şi o irezistibilă COMEDIE. Mercuri seara reprezentaţie cinematografică dată în scop de binefacere. — Grădina şi Sala CINEMA MODERN. Astăzi la matineu şi seara Program nou cuprizând celebrul film : Marşul NUPŢIAL celebra capodoperă a lui Henry Bataille jucată de cei mai mari artişti francezi în frunte cu Leda Gys, Leda Boreli şi Nouvelli. In acelaş program Vedere după natură şi o Comedie. La Terasa Cinema Orfel. „Principele Mircea“ Astăzi la matineu şi seara va rula extraordinarul film. C A S A C A VERDE Sentimentală dramă în 5 acte film de sport cu montare uriaşă în care se poate vedea cele mai teribile peripeţii. Cu începere de Sâmbătă 20 Sept. 1919 se va relua revista „PALAVRA“ de Duduia Grădinăriţă după cererea generală care la premieră a stârnit aplauze furtunoase. TEATRUL NAŢIONAL Turneul Companiei Lirice „Avram Nicolau“, foastă Gabrielescu Va da o serie de reprezentaţiuni cu începere de joi 25 Septembrie st.n. ora 9 Premieră — Donna Juanita — Premieră celebra operă comică în 3 acte, muzica de Fr. Suppé Vineri 26 Septembrie ora 9 seara, premiera Regină Carnavalului operetă în 3 acte, muzica de Em. Kalman Sâmbătă 27 Septembrie ora 2 jum. ziua în Matineu Domnișoara de la Poştă operetă în 3 acte, muzica de J. Gilbert. Sâmbătă 27 Septembrie ora 9 seara Premieră Modista, operetă în 3 acte, muzica de Oscar Straus Duminică 28 Septembrie ora 2 jum. ziua în Matineu Regina Carnavalului Duminică 28 Septembrie ora 9 seara Sylvia celebra operetă în 3 acte, muzica de Em. Kalman. Luni 29 Septembrie ora 9 seara, premieră Violonistul, operetă în 3 acte, muzica de Em. Eysler Corul compus din 40 persoane. Orchestră proprie 36 persoane Biletele s’au pus în vânzare la Agenţia Teatrală Maximovich Direcţiunea Şcoalei de Sericultură „Vidimescu-Mironeanu“ din Iaşi, str. Mitropoliei No. 12. Face cunoscut că sunt locuri vacante de solvente. Condiţiunile de admitere sunt: Să aibă certificatul de absolvire a cursului primar, să fie sănătoasă şi vi ăsta da la 12 până la 17 ani. Se primesc fără concurs. Şcoala este internă, cursurile sunt de cinci ani şi sunt următoarele : Ca teorie specială * Cultura viermilor de mătase, cultura dudului, cultura inului şi a cânepei, teoria boiturilor din plante, teoria ţeseturior şi a nevediturilor, desenul industral după natură şi economia casnică, iar celelalte obiecte sunt Religia, Limba română, Aritmetica, contabilitatea, geografia şi istoria. Ca practică! Cultura vermilor de mătasă în mod sistematic, torsul şi lucrarea lânei, a inului şi a cânepei, ţesăteria a diferitelor stofe şi pânzerii fine şi duble din matasă, lăaă, in, cârupă şi bumbac, în două ai în mai multe iţe cu desemne din nevedit, ţesetoria scoarţelor şi a covoarelor româneşti, cusuturile şi broderiile naţionale croitoria simplă precum şi gospodăria. 103 Liceul particular „Mihail Emînescu“ str. Procopie 26, Iaşi, (în dosul Facultăţei de Medicină). Curs complect liceal cu toate secţiile : cl.- 8i ca. modernă şi reală pentru băeţi şi fete. Au început înscrierile pentru anul şcolar 1919-1920, din ziua de 10 Septembrie pănă la 1 Octombrie, când se vor deschide cursurile liceului, cu profesori de stat ca şi în seziunea de vară. Cursul de fete va funcţiona separat. Pentru înlesnirea elevilor din provincie, sa deschis un internat,in apropierea şcolei, unde elevii vor primi o bună întreţinere şi o solidă educaţiune. Înscrierile se fac atât pentru studii, cât și pentru internat la cancelaria liceului. Intre orele 8-12 si 3-7. ? 3-1 _______i__jm__L^i j——— iii ii ■■■■iiiunu —— ■■muiii — i ii ma i n miTTnmmmn—r Hei înpîot sau de vânzare ca-JLrCÎ litiLrJULli ICI sele din str. Hotin No. 2 bis, sau Curelari No 7. A se adresa la d-na Ecaterina V Negrutzi proprietară. «INDUSTRIILE ROMANE« Societatea anonimă din Iaşi de sub conducerea technică a d-lui dr.King C. Ctin profesor de chimie industrială la Universitatea din Iaşi, aduce la cunoştinţa d-ior industriaşi că prepară unsori consistente de excelentă calitate. Se expediază şi cantităţi mici de probă. La cerere se dă certificat de garanţie. De asemenea d-nii agricultori găsesc opinii de foarte bună calitate. A se adresa „Industriile Române" Abator Iaşi. 31 La Magazinul Iaşilor Stofe englezeşti calităţi superioare» Ghete americane garantate. Pardesiuri impermeabile, pentru bărbaţi şi dame. 3—1 arr«Tirirm~TTiTWTriii ——a——..mmummtiatmmmmmmmammmmmmmmmmmmmm Miere de albine Superioară, în faguri şi borcane, din Stupăria MIHAIL N. ALEXIEFF, stupi sistematici cu albine, faguri artificiali, accesorii de apiculturii precum şi OŢET DE VIN şi oţet de miere de vânzare în str. Palatului No. 24, 30—12 Pentru Domnii Ofiţeri CROITORIA MILITARĂ SAFIR & STRULOVICI din Bucureşti redeschizând sucursala la Iaşi str. Lăpuşneanu 25, alături de cofetăria Georges, este asortată cu orice fel de stofe engleze şi franceze. Mare asortiment de mantale de ploae şi articole de ceprăzărie. Safir & Strulovici 20—5 Str. Lăpuşneanu 25 Secundarul Clinicei de boli de piele şi sifilis Consult. 2—4, 7—8 Strada Muzelor No. 16 casele Hălăceanu 20—16 BANCA DACIA Str. Ştefan cel Mare No. 8. Primeşte subscripţiuni la noua emisiune de acţiuni în valoare de 20.000.000 (două zeci milioane) ale Băncei de Scont a României din Bucureşti, conform prospectului publicat în ziare. 55 Vânzătoare sau vânse caută la „TRAIUL". A se Zifts-Ui adresa la Centrala în palatul creditului urban. 3—3 trj n/jQ cauza plecarei a vie de ViilUo cu rod apundent din şoseaua Copoului, cu vase curăţite pentru depozitat recolta, cu teascuri, căzi zăcători, ciubere, cazane, vase de bucătărie pentru oameni, dermorele, şi toate uneltele necesare culturei viei, zarzavatului şi fructelor—animale de tracţiune, trasuri, căruţe, case de locuinţă şi cramă frigazie, becuri, zarzavat în abondenţă şi fructe. Subscrieri cu plată. Pentru lămuriri a st. adresa d-lui avocat I. Dafin strada C. A. Rosetti 26 102 De vînzare sau înphîpîili în iobilul din str. Aurora Ulii ILI IVp. 5, casă mare cu 7 camere, atenante, grajd, două şuri, cramă cu uneltele viei, pivniţă petruită, beci, fântână cu pompă apă foarte bună şi tot terenul bine împrejmuit cu 2 hectare vie pe rod, livadă cu peste 1000 pruni, loc de arătură şi grădinărie etc.