Ellenzék, 1903 (2. évfolyam, 1-114. szám)

1903-03-31 / 1. szám

2 Harez a parlamentben. Talán nem is jól választottuk meg a c­ímet, mert a harez, a­mely most a parlamentben a nemzeti eszmék védelmében fo­lyik, nem szorítkozik kizárólag az országház területére. A történelem egy fejezete ját­szódik most le, a­mi azokban csak a múlt idők egy-egy sza­kaszának ismétlődése. A­mióta a magyar nemzetet a balsors Ausztriával összeköt­tetésbe hozta, ez a harcr foly­ton tart, s csak ideig-óráig tud­ták ügyes kezek szüneteltetni. Ügyes politikusok elnyomhat­ták néha napján a magyar em­ber szívében élő és soha ki nem irtható érzéseket, a nemzeti ér­zés kitöréseit az állami élet te­réről különböző terekre­­irányít­hatták, a történelem tanúsága szerint azonban a számítások üres képzelgésnek bizonyultak, az álmodozás után a felébredés következetesen elérkezett s el is kell érkeznie. A tények bizonyítják, hogy Ausztria soha sem tekintette ha­zánkat olyan külön államnak, a­melynek történelmi önállóságá­hoz illő jogrendje léteznék, ha­nem csak oly tartománynak, a­melynek létjogosultsága csak ab­ban állott, hogy a nemzeti éle­ten kívül álló eszmének szolgá­latot tehetett s e czélra felhasz­nálható volt. Valósággal mi csak önma­gunkat ámítjuk azzal, hogy ne­künk alkotmányunk van. Azokat a kérdéseket, a­melyek az állami lét alapjait képezik, mi tárgyalni sem vagyunk jogosultak. Ügyesen össze vannak válo­gatva azok a jogok, a­melyek-­­­nek értékük van s a­melyeknek értékük nincs. Az értékes jogok azok, a fel­ségjogok, a lényegtelen kérdések felett pedig hadd vitatkozzék a nagy tömeg. A hatalom úgy bánik a nem­zettel, mintha nemzeti kérdések nem is léteznének, mintha a ki­adott jelszónak gondolkodás nél­kül engedelmeskedni tartoznánk. A múltban a nemzeti kérdé­sek diadala vagy bukása a harcz­­mezőn dúlt, a­hol rendszerint magyar magyar ellen harczolt, most látszólag a parlament volna a harcztér, a­hol sajnos­­ ismét csak a magyar áll a magyarral szemben. A szolgai engedékenységnek a múltban is az volt az eredménye, hogy az önkény a szolgát még nagyobb szolgaságra kárhoztatta. Az újabb korban a magyar parlament tevékenysége abban merült ki, hogy a mesterséges után összetoborzott többség a Bécsből küldött parancsnak tör­vényes színezetet adott, a pa­rancsot törvényerőre emelte. Ennek az lett a következménye, hogy a bécsi körök a parla­mentnek fenntartott jogok gya­korlatát is csak formának te­kintették, a hatalom kezében meg volt a fegyver ahhoz, hogy engedelmes többséget mindig ké­pes volt teremteni, képes volt ezerféle érdekszállal magához lánczolni. A hatalomnak katona és pénz kellett a múltban, katona és pénz kell a jelenben. Kivetkőztetik nemzeti érzéseik­ ;­ből a magyar nemzet fiait s kö­vetelik, hogy ezen művelethez mi adjuk a pénzt. Ezen a czímen évről-évre emelik a terheinket és soha nem volt még a magyar parlament-­­­ben annyi lelki erő, hogy a vak-­­ merő követeléseket visszautasí­­­totta volna.­­ A bécsi körök parancsa újabb­­ pénz és véradót kíván a nem-­­­zettől s most is meg van a par­lamenti többségben a hajlandó-­­­ság az újabb terhek megszava-­­ zásához. Minden állampolgár tudja és­­ érzi, hogy a nemzet több terhet el nem bír, tudja, hogy a had­sereg mostani szervezetének fenn­tartása a nemzeti állam jogainak egyenes elkobzása, tudja, hogy az adóterhek elfogadásával hozzá­járul véreink elnemzetietlenítésé­­hez , mégis akad a magyar par­lamentben többség, a­ki ezen öngyilkossághoz segédkezet nyúj­tani kész. Az újabb terhek emelésének­­ hírére megindult halk moraj­­ azonban zugó förgeteggé nőtte ki magát. Az országgyűlés bátor ellen­zéke a nemzeti érzés és érdek védelmére kelt s az ország köz­véleménye a megkezdett harcz­­ban hathatósan támogatja. A legmagyarabb párt, a füg­getlenségi párt erős harczot viv a nemzeti jogok védelmében s fel fogja világosítani a hatalma­sokat, hogy az állami ügyek kö­zött most már a nemzeti jogok érvényesülésére is figyelmet kell fordítaniok, ezeknek is tért kell engedniük. Az ország közvéleménye nap­­ról-napra százféle alakban meg­nyilatkozik s a vakmerő kísér­letet pártkülönbség nélkül vissza­utasítja. Az idegen és idegenné lett hatalmas urak akaratánál a nem­zet „vétó“-ja erősebbnek fog bizonyulni. TÁROZ A. Fogas kérdés. — Olyan „Szerkesztői üzenet“-féle. — Hogy milyen lányt vegyünk el? Olyant, ki szeplőtlen előéletű, vagy pedig beérjük-e azokkal is, kiknek hírnevén találkozik egykét másfolt ? * Kétségtelen, hogy a felvetett kér­dést legalább is három szempontból kell megvilágítanunk; először is: mit szól hozzá a szerelem; aztán : a józan ész; s végül: a társadalom, a maga előítéleteivel ? " # „Vak vagy, a szerelem Balga és esztelen.“ Tartja a nóta is. S valóban be kell ismernünk, hogy a ki minden meggyőződés, érvelés daczára, ffty- j tyet hány a józan ész kifogásainak, s vakon nem szeretett — nem szere­­­­tett soha . . . A szerelmesek­ jellemző tulajdon­ságai nevetségesek . . . Látott-e már, persze hogy látott szerelmes minisztert, generálist, vagy csak­­ fodrászsegédet ? . . . No,­­ mert hogy mind egyforma betise­­j­eket turbékolnak imádottaik szá­­­­nandó füleibe, szakasztott úgy só­hajtoznak, sóvárognak, reszketnek- Szóval a szerelem a legrosszabb ta­nácsadó, ő nem kérdi: kit ? miért ? De epedve susogja , őt f­éltem boldog­ságáért ! Neki hát a szeplőtlen múltú s a bukott leány egyértékű, azaz a páratlan, egyetlen, kimondhatlan drága . . . Nincs igaza? Ők mondjatok igent! A legtisztább s a legromlottabb lány szentkép, istenség, ha megta­nított imádkozni; mert térdre boru­­lünk előtte, mert egy perezre a bol­dogság csalóka, isteni eszményéhez közeledhetünk általa. Kérjük ki kérdésünket illetőleg a mindenható szerelem véleményét s ő azt feleli : vedd el — bár elbukott! Szive szűzi, egy világgal ajándé­koz meg az elvesztett helyett . . . * Az ész ? Ah e’est antra chose ! lisztért uram. Fölöttem scrupulizéló, úgy vigyáz magára, mint egy poda­­grás, vén „lion“, hogy újabb bajba ne keverje magát. Az ész, e tagadás szelleme az ér­zelmek rajongó Faustja ellenében. Ez a pedáns bácsi bizonyára szá­nakozó mosolylyal veregetné meg vállát az interpelláló szerelmesnek s ilyképen kezdené megfontolva kor­holó hangon : »Fiatal barátom,ijjmaga nagyon kényelmü ember . . . (bo­csásson meg, ha igazat szólok.) Nem látja, most is mily veszélybe so­dorta magát ? . .. Kérem, csak semmi mentegetődzés . . . Ah, maga meg­foghatatlan : egy tiszta s egy meg­fertőzött szoba között kell választa­nia s­­ még habot? De Istenem, az a ragadós beteg­ség megmételyezi a lakót, szivét, képzelje csak, egy életen át egy fe­dél alatt! . . . Hagyjuk a képes beszédet! Barátom, gondolja meg, elveszti társadalmi positióját. A számtalan kellemetlenségek e miatt . . . Önt meghívják valahová, nejét nem fo­gadják el ... és így tovább. Halgasson meg, én tapasztalásból beszélek. A nő vagy jó, vagy rossz. Aut, aut. Középút nincs. Az a leány, a­ki a tiltott almába beleharapott egyszer, ide vigyázon,­­ csak egyszer, az minden tiszteletre méltó erőlködése daczára sem fogja leküzdhetni titkos, égető vágyát, csordultig kiszini amaz édes méreg­nek minden zamatját, részegítő il­latát? Bukott leányt elvenni ? . . . Az istenért, gondolja meg, mit cselek­szik. Még nem késő. Ilyformán buzgólkodnék a jó öreg. Csekélységem azonban éppenség­gel nem osztozkodhatik teljesen a jó öreg aggályaiban, hanem igenis hajlandó nagyrészben igazat adni Zola e sokszor meghányt-vetett prin­cípiumának : il faut sout, compre­­ndre pour sout pardonner. Valahányszor pedig a „Kaméliás hölgyet“ látom, nem távozhatik a színházból a­nélkül, hogy az V-ik felvonás végén (vagy már sokkal előbb is) Duval Armadnak igazat ne adjak. Én feltétlen bízom a kaméliás hölgyekben, ha------Gauthier Mar­gitok. Igenis »kifogástalan“ múltú s je­­lenti hölgyeim, ki tudja, azok a meg­vetett páriák nem-e csak a körül­mények, vérmérséklet, családi viszo­nyok, nevelés, nyomor, alkalom ész ELLENZÉK , 1903. márczius 31. Megnőtt a város. Azok az emberek, a­kik vissza tudnak emlékezni arra az időre, a­mikor Miskolcz még rende­zetlen falu volt, azt állítják, hogy akkor boldogultak benne az em­berek. Ma, a­mikor Miskolcz rendezett tanácsú város, úgy találjuk, hogy nem tudnak benne boldogulni az emberek. Mi lehet ennek az oka? Egyszerűen az, hogy a vezető emberek, a nagyfejűek sohasem tudták megérteni és úgy irányí­tani a községi életet, a­mint azt Miskolcz spec­iális helyzete meg­kívánta volna. Miskolczon a klik­­szellem uralkodott mind a mai napig. Nem arra volt gondjuk a hatalmas patric­iusoknak, hogy a plebejus nép boldoguljon, meg­élhessen , hanem arra, hogy mi­nél több terhet rakjon a szegény nép vállaira. A néppel, az isten­adta néppel nem törődött senki. Nem kellett itt az idevaló pol­gár, az idevaló iparos senkinek. Ha valamire szüksége volt a nép zsírján hízott patricziusok­nak, azt nem idevaló iparossal készíttették el, nem idevaló ke­reskedőnél rendelték meg, hanem máshova, külföldre, Bécsbe men­tek s onnan szerezték be, mert hát­ra iskolczi zsíron hízott urak.

Next