Szabadság, 1903. január (12. évfolyam, 1-5. szám)

1903-01-03 / 1. szám

1903. január 3. SZABADSÁG akarják, hogy minden 20.—25. lakos az legyen. Kétségtelen dolog, hogy — mint minde­nütt — nálunk is erős lesz ellene a küzde­lem. A nép javáért ideális eszközökkel és módon küzdő népképviselők minden lehetőt elkövetnek, hogy a javaslatnak törvénynyé tételét megakadályozzák. Az ellenzék részéről ebben a kérdésben olyan nyilatkozatot olvasunk, a­mely méltó a megszivlelésre. Azt ajánlotta a kormánynak hogy szállítsa le a katonai szolgálati időt három évről kettőre s akkor mi sem áll út­jában a létszám emelésének. Az ajánlat érdemes a megfontolásra. S ha a mi kormányaink a saját fejükkel gon­dolkoznának, bizonyára készséggel aláírnák ezt a föltételt. Mert — mellőzve minden politikai vonatkozást — a napnál világosab­ban be lehet bizonyítani azt, hogy a három­éves szolgálatra semmi szükség nincs. Mik a hadsereg legfőbb kellékei ? Bizo­nyára a bátorság, a lelkesedés, erő, kitar­tás és a tudás. A bátorság meg a lelkese­dés olyan tulajdonságok, a­melyek együtt születnének minden magyarral. Csak legyen azután a czél olyan, hogy lelkesedni tudjunk érte. Az erőt szintén készen viszük be a berukkolás alkalmával. Hogy ez az erő fo­kozódjék, hogy a katona kitartása a kellő színvonalra jusson, arra kényelmesen jut idő a két esztendőből, meg a tartalékosok fegyvergyakorlataiból. Hátra van még a tudás. No, ebből mentül kevesebbet kivánnak katonáéknál. A rend és szabadgyakorlatok pontos végzése, a fegy­verfogás, szolgálati szabályok (de azt leg­­többnyire gyakorlatból tanulja meg), a fegy­vertan, stb. Ez annyira nem sok, hogy napon­kint félórai iskolázással alapos tájékozott­ságot szerezhet még a legtudatlanabb ember is — két év alatt. Becsületes ember voltam a mai napig; a másé szent volt előttem mind e perczig ; nem a romlott lélek, de a szegénység nyo­morúsága tántorított meg. Könyörüljön Nagyságos úr, ha nem én értem, hát a támasz­nélküli, pusztulásnak kitett családomért és én örökre hálás szolgája leszek Nagyságod­nak! Meghálálom, ledolgozom,"vissza fize­tem azt.............. — Jó, jó! Most igér ugy­e eget-földet. Ismerem az efféle embereket. Lopásból él, s ha rajta csípik, együgyü dajka mesékkel akarják meglágyítani az ember szivét. De engem ugyan el nem ámit. János vigyétek ezt az embert a rendőrségre. — Nagyságos Uram ! a nagy Istenre kérem . . . A nagyságos bankigazgató úr azonban egyszerűen sarkon fordul s útjára megy. S hogy ne hallja annak az embernek a jajga­tását sem, egy pajkos, divatos kuplét fü­­työrészik menet közben. Azt a nyomorultat pedig három markos szolga viszi, rángatja,glökdösi utcza­hosszat. Űzik, ütik, rúgják, a­mig csak rendőrhöz nem érnek vele, mert egy falat kenyeret lopott. Ellenben a bankigazgató az első osztályú hajó­kabinban utazik a szabad Amerika felé, mikor egy­­vagyont elzsebelt a bank pénzéből.* A legénység intenzívebb kiképzéséről te­hát jobb, ha nem beszélünk. A­mennyit az most — három évi szolgálat alatt — tanul, ugyanannyit két év alatt is megbízna. Nem­csak azért, mert akkor szívesebben csinálná, hanem azért is, mert ha intenzivitásról be­szélünk, akkor mellőzzük a mai — alakisá­gokat és aprólékoskodást. Mert a mai katonai szolgálat nagyrészt ebből áll. Hogy a katona milyen ügyesen tud lőni, hogy hányszor talál, az például mellé­kes. Az a fő, hogy a lövéshez a reglama szerint készüljön és „vorschriftsmässig“ je­lentse, hogy mit csinál, s mi az eredmény. Azután fel lehet ruházva Infanteriszt Kovács mindenféle jeles haditehetséggel, jaj neki, ha a hab­­ra egy pillanattal később áll meg, vagy defelirozásnál egy vonalnyival előbb jár mint a többi. Ezeket a gépies dolgokat kell mellőzni s a lényegre alapítani az egész kiképeztetést. Bizony a lényeg elsajátítására két év is elegendő lenne. S mennyi haszon származnék ebből! Első­sorban a katona nem lenne gép (mint ma) hanem értelmes ember. Továbbá életének legszebb idejéből nem három évet venne el a véradó, hanem csak kettőt. Az iparos nem három évig volna elszakítva műhelyétől és így kevesebbet fe­lejtene. A véradó nagy terhe méltányosab­ban oszlanék meg. Több katonánk lenne, de mindenik kevesebb ideig szolgálna. Jobban érvényesülne a honvédelem munkájának meg­oszlása. S egyébként, ha Németországban bevált a kétéves szolgálat, ha elvben már Franczia­­ország is elfogadta : vájjon miért ne lehetne jó nálunk is. Mi is vagyunk talán olyan le­gények, mint a németek vagy francziák ? __* Csodálatos karriert csinált az okos Tóth Ádám. Pedig nem igen volt arra a fényes pálya­futásra semmi­féle jogc­íme sem ezen a világon. Gazdag fiú sem volt, s nem származott nagy családból sem ; tudni se sokat tudott; nem gyötörte túlságosan a nagy szorgalom se; s negyven éves korára mégis ott állt, hogy a miniszternek ő volt a jobb keze. Volt egy titka mégis az ő karrierjének : hazudni pompásan tudott. Hazudni lélekkel és meggyőződéssel; hazudni elvből és mű­vészettel ; ez volt az ő sikere, titka. Ezzel küzdte föl a semmiből magát. De a­kik ismerték őt, azok az ő hazugságát finom­ságnak, gyöngédségnek, szépítésnek mon­dották ; azt mondták, hogy politikus, dip­lomata ember, s ezért hívták okos Tóth Ádámnak. S mikor aztán ilyen nagy úr lett, egy­szer csak megkívánta az igazmondást ő is. Valami kényesebb dolog volt épen akkor szóban. S Tóth Ádám arról mondta meg legelőször az igaz véleményét. S aztán — nyolcz napra rá nyugdíjazva lett, s attól kezdve úgy hívták: a szamár Tóth Ádám. K. N­ . Nagy adomány a helybeli refor­mátus főgymnáziumnak. A város lakosságának osztatlan részvéte mellett eltemetett Soltész Nagy Albert vég­rendeletét múlt év 24-én hirdette ki a járás­bíróság. A nemes szivü végrendelkező nem feledkezett meg családjáról és rokonairól, vagyona legnagyobb részének általános örö­kösévé azonban a helybeli ref. főgymnáziumot, illetőleg annak ez idő szerint nagyon is szegényes anyagi viszonyokkal küzködő in­­ternátusát tette. A múlt év April 23-áról keltezett, saját­kezűig irt végrendeletben bőkezűen gondol­kozott az elhunyt, első­sorban nejéről, kinek örök tulajdonul hagyta a hámori szép nya­ralóját és annak összes berendezését, to­vábbá a bodóhegyi értékes szőlőjét, a hatá­runkban levő nagy Pásti földjét, bábonyi bérezi pinczéjét boraival egyetemben, to­vábbá lakása egész berendezését, kocsiját, lovait, készpénzét, arany és ezüst ékszereit, takarékpénztári részvényeket, a Széchenyi­­utczai nagy háznak az özvegy haláláig való haszonélvezetét stb. Minden egyéb va­gyonának általános örökösévé, beleértve korán elhalt Béla fiának reá szállott örökö­södési részét is — a helybeli főgymnázium internátusát tette. Az özvegy halála után a főgymnázium internátusára száll a megboldogultnak pinczi nagy háza, melybe a végrendelet szerint emléktábla helyezendő el, hogy az utódokat ezzel is hasonló adományok tételére buzdít­sák. Az esetben, ha a főgymnázium feleke­zeti jellege megszűnnék, hasonló rendeltetés­sel a helybeli ev. ref. felső leányiskolára száll át az örökség. Az ev. ref. főgymnázium azonban mint általános örökös, tartozik a megboldogult, valamint a Soltész Nagy Béla hagyatékát terhelő adósságokat teljesen kifizetni, a temetési költséget fedezni, az Avason levő sírboltot állandóan fenntartani és gondozni. Az említett alapítványon kívül 79 ezer ko­ronát hagyományozott a rokonoknak, mely­nek kifizetésére szintén a református fő­­gymnáziumot, mint jogutódot kötelezte. Ezeken kívül a miskolczi árva és szegény­alapnak 2000 koronát, a helybeli ev. ref. filléregyletnek 1000 koronát, a borsodmegyei nőegyletnek szintén 1000 koronát hagyomá­nyozott. Az alapítványok „Soltész Nagy Albert és Béla-alap“ czímén lesznek keze­lendők. Miként a fentiekből látható, a nagy ala­pítvány, csakis a terhek teljes letörlesztése után jut az internátus birtokába. A törlesz­tésre fedezet bőven van. Idővel tehát a főgymnáziumi konvictus-alapnak, hatalmas arányú alapítvány jut a tulajdonába. Fennkölt gondolkozásának s általánosan ismert, nemesen érző szivének gyönyörű emléket állított a boldogult. Neve élni fog a jók szivében örökre. Az ő mélyen sújtott atyai lelkére nem volt e földön gileádi bal­zsam. Ez a gyöngéd szív, mikor az élettől való megválás forgott eszében, mikor vég­rendelkezett, akkor is csak atya volt: egy sereg szegény gyermeket, az ő leendő inter­­nátusának tanulóit fogadta be atyai szivébe. A mi benne földi volt, az már a földé, de nemes élete, törekvése, itt él közöttünk s emlékét a feledéstől megőrzi unokákról-

Next