Modellezés, 1959 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1959-04-01 / 1. szám

cm3-es MZ—12B motorral 69,2­­km/ó. Ivanov 5 am3-es Kometa MD—05 mo­torral 75,4 km/ó. Harkov 10 cm3-es Su­per Tiger G—24 motorral 92,5 km/ó. Szeptemberben egy rekordkísérlet al­kalmával Kometa MID—05 motorrral spe­ciális „forszt” nevű keverékkel 92,5 km/ó sebességet értek el. * Január 18-án megalakult a Pest me­gyei modellező klub. Ezt követően ja­nuár 25-én Fejér és Heves megyékben, január 30-én Tolnában alakulta­k meg az önálló modellező klubok. Február 15-én Bács-Kiskun megyében, ugyan­akkor Csongrádiban és Baranyaiban is megala­kultak a modellező klubok. Kapuváron Bertók Kálmán vezeté­sével jól működő hajómodellező kör dolgozik. Jelenleg egy 1400 mm és egy 600 mm hosszú rádiós yacht modellt készítenek, amelyekkel a május 1-i be­mutatón már szerepelni szeretnének. A FEMA hírszolgálata jelentette, hogy a Magyar „Model Car Club” 412 taggal felvételét kérte a FEMA-ba. A kérelmet a titkárság tagjaihoz küldték. * A szovjet Moscow-club felvétel ké­relmet nyújtott­­be a FEMA-hoz. A fel­vétel ügyét a legközelebbi közgyűlésen megbeszélik, addig is kérték az egyes tagegyesületek titkárságait, hogy közöl­jék a kérelemmel kapcsolatban a véle­ményüket. A hírszolgálat kifejezi azt a reményét, hogy 1960-ban a nemzetközi versenyekéin már a szovjet és a magyar modellezők is részt vesznek. Az 1959. évi Európa Bajnokság augusztus 2-án Teminjóhavi lesz.* December 14­-én Észak Afrikában Jack Avery ismert autómodellező 10 cm3-es Doolong motorral 200 km/óra se­bességet ért el­* Megalakult a Bratislava­ Autómodel Klub. Ez alkalommal Prágából meghí­vott versenyzőikkel­­bemutató versenyt tartottak. A 2,5 cm3-esek versenyét K. Galas prágai modellező 60,6 km/órával nyerte. Második helyezett V. Boudm­ik 56,6 km/órával. Az 5 cm3-esek verse­nyében első Poskocil prágai versenyző 51,4 km/órával. Második Boudniiik 47,8 km/órával. A 10 cm3-es kategóriában első Poskocil 79 fcm-rel, második Serei 72,5 km/órával. Gürtler versenyen kí­vül MVVS 2,5 cm3-es motorjával 89,5 km/ó sebességet ért el. A vers­emyen makett kocsikat is indítottak, az első dí­jat Benkő bratislaivai versenyző „Tátra 603” kocsijával nyerte. ♦ A svéd nemzeti rekordok állása 1959. január 11-én: 1,5 am3-es­­kategória R. Ro­­pertsen 95 km/óra 2,5 am3-es kategóriá­ban B. Abrahamson 125 km/óra. 5 cm3-es kategóriában L. Helander 125 km/óra. 10 cm3-es kategóriában S. Erniksson 175 km/óra összeh­asonlítás­­ként (közöltjük a féléves magyar autó­modellezés rekordjait: 1,5 km3-es kate­góriában Viszmeg György 81,1 km/óra, Alag—X—4-es motorral. 2,5 cma-es ka­tegóriában Katona Géza 122,8 km/óra Krizsma special motorral. 5 cm3-es ka­tegóriában Gomba Márton 104,7­­km/óra G—01-es motorral. * Tóth György a csepeli modellező szakosztály tagja 1,5 cm3-es kocsijával fedett pályán 82,2­­km/ó, majd később 84,4 km/ó­rás sebességet ért el- Ered­ménye azonban nem értékelhető hiva­talos rekordnak, mert a mérés folya­mán az egy­ik stopper-óra felmondta a szolgálatot.★ Február 10-én a Martinovics téren Viszmeg György (Ganz) 1,5 cm3-es ko­csijával 84,1 km/ó sebességgel új rekor­dot állított fel. Röviddel ezután Rom­halmi Gyula (Ganz) 85,3­­km/órát futott, amelyet a­­következő starttal Eb­árfy Árkos 87,4 km/órával szárnyalt, túl. (dVCikrtdhárom kocsit Alag—X—4 motor hajította.) Február 19-én e kategóriá­ban Romhalmi Gyula 951,2 km/ó sebes­séggel új rekordot ért el.

Next