Modellezés, 1967 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1967. január / 1. szám

Bérczessy Lajos, Dunaegyháza Speciális autómodell irá­nyító berendezés rajzot nem tudunk küldeni, azonban kí­sérje figyelemmel lapunkat, mert közlünk egy hazai anya­gokból építhető rádióirányító berendezésről pontos leírást. Ez a berendezés természetsze­rűleg — egy kis átalakítással — autómodell távirányítására is alkalmas. R. István, Budapest Korábbi számainkban ta­lálhatnak Team­ Racing mo­dellekről szóló leírást és tervrajzot. Természetesen a jövőben is fogunk közölni T. R.-rajzokat Építési prob­lémáikkal forduljanak bát­ran bármelyik budapesti klubunkhoz. Cserjés­ János, Kaposvár Az új zárttéri modell sza­bályzat előnyös a vidéki mo­dellezők számára is. A Ganz- MÁVAG Modellező Klub 1967. évi meghívásos zárttéri modell versenyére előrelát­hatólag a vidéki modellező­ket is meghívja. Az 1967. évi versenyeken már csak max. 65 cm fesztávú modellekkel lehet indulni. Kiss József, Budapest A 3,5 cm:1-es Webra G10- Star modellmotor teljesítmé­nye kb. 0,35 LE. Ára Német­országban kb. 60 márka. * Szőllősi József, Miskolc A szovjet modellezőknek újabban önálló folyóiratuk van, amely „Modeliszt-Konst­­ruktor” címen jelenik meg. A lap foglalkozik valameny­­nyi modellezési ág problémá­jával, azonkívül rendszeresen közöl egyéb ötletes, könnyen elkészíthető szerkezetekről is rajzol leírásokat. Bene István, Budapest A gumimotoros forgószár­nyas modell kategóriájában új nemzetközi rekordot 1966. év folyamán — tudomásunk szerint — nem állítottak fel. Az eddigi legjobb eredmé­nyek: Időtartam 12­ 2", távol­ság 889 m, magasság 205,12 m, sebesség 25,5 km/ó. Meg­felelő előkészület után e ka­tegóriában van a legnagyobb esély a rekordjavításra. * Székely Lajos, Budapest Előreláthatóan Budapesten az első rádióirányí­tású modell­verseny — 1967-ben — ápri­lis 4-én a „Felszabadulási em­lékverseny” keretében lesz megrendezve. Az év folyamán a Budapesti Modellezőklub többször is fog szabadonre­­pülő minősítő versenyt ren­dezni, ahol alkalom nyílik a minősítési szint megszerzé­sére. Megvételre keresek szovjet, cseh, amerikai vagy más kül­földi üzemképes modell su­gárhajtó­művet. Minimum 1,5 kg/p teljesítménnyel és in­dukciós indító szerkezetet. Ajánlatokat kérem a Model­lezés Szerkesztősége címére (Budapest VII., ker. Dohány u. 40.) OSTÁDA 2 AZ MHS NEVELTJE: * ****** Szálkai Andrást modellezd berkekben mint versenyzőt nem szükséges bemutatni, hisz jól ismerik. Azonban azt, hogy mikor kezdte, és milyen mély emberi érzéseket rejt magában, csak a legbensőségesebb ba­ráti köre tudja. Általában egyike azoknak a sportembereknek, akik nem kedvelik az öntömjénezést, hanem azt tartják: a mun­ka, a szorgalom, az eredmény bizonyítson. A szerény, csöndes, de nagy munkabírású sportoló műszaki rajzoló a Csepel Művek­ben. 17 évvel ezelőtt úgyszólván az iskola­padból lépte át a gyár küszöbét, és azóta egyfolytában ugyanabban a munkakörben szorgoskodik. Mondhatnánk, hogy a serdülő ifjú Itt vált férfivá. Nemcsak ő szereti munkáját, hanem vele is elégedettek, mert mindig helyén van a szíve, tudja, hogy mi­vel tartozik annak az osztálynak, melynek ízig-vérig a tagja. Miközben a VIII. kerületi tipikus bérház­ban szövögetjük a beszélgetés fonalát, egész véletlenül tudtam meg, hogy Szálkai elv­társ ezelőtt 10 évvel, abban a zűrzavaros időben is tudta, hol a helye. A Csepel Mű­vekben az elsők között jelentkezett fegyver­­viselésre. Felmérte, hogy nem babra megy a játék, és a karikáshatalom sorsa forog kockán. Azóta is munkásőr, sőt mi több, parancsnok az egységnél. Ezek után már csak természetes, hogy abban a nehéz idő­ben jegyezte el magát a Párttal, amelynek azóta is hűséges katonája. Miközben bemutattuk a munkást, a hű párttagot és a népköztársaság fegyveres vé­delmezőjét, mint munkásőrt, a beszélgetés során megnyilatkozott egy másik énje is: a sportoló. Már előbb utaltunk rá, hogy soha­sem a látványosságra törekedett, amikor helyt kellett állni az életben. Valahogy így van vele a sportban is. 1946-ban, amikor egyik szomszédja rászoktatta a modellezésre, akkor még nem gondolta, hogy gyerekkori szerelme mellett érett férfikorban is kitart. Ma büszkén vallja magát Aszalai bácsi ne­veltjének, mert tőle tanult kitartást. Igazi állhatatosságot. Hogy mennyi modellt épí­tett már eddig, azt hirtelenében nehéz volna összeszámolni. Azonban nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy saját építésű modelljei szá­ma ugyancsak megközelíti a félszázat. Hadd mondjuk el még azt is, hogy Szál­kai András kitartóan indul minden verse­nyen, de még szíve szerinti, igaz eredményt nem sikerült produkálni. Azonban ez nem csüggeszti el, hisz a bizonyításra még van ideje, titokban készülődik erre is. Az vi­szont tény, hogy már évekkel ezelőtt meg­szerezte a Népköztársaság Érdemes Spor­tolója címet, és a válogatott keretnek ál­landó tagja. Miközben sportol nem csupán magára gon­dol, hanem sporttársaira is, akik valameny­­nyien bíznak benne. Ezt tanúsítja, hogy munkahelyén a szakosztálynak vezetője, a Budapesti Klub A-2 kategóriájában szintén vezető. Gyakran a klubban tölti szabad es­téit, hogy sporttársainak ügyes-bajos prob­lémáit elintézze. Végezetül áruljuk el azt is, hogy e temér­dek elfoglaltság mellett egyben boldog csa­ládapa is. Nincs olyan versenye, hogy a 12 éves kislánya el ne kísérné. A kisfia ugyan még csak 4 éves, de vallja, hogy abból is modellező lesz. Az új esztendő alkalmából újabb családi örömnek lehetett részese. Ed­dig apósánál szorongtak a lakásban, és kedvtelésének csak akkor hódolhatott, ami­kor a család már elpihent. Most viszont kézhez kapta már az új lakás kulcsát, és hamarosan új fészekbe költözik. Ezzel szinte beteljesedett minden vágya, mert kényelme­sebb körülmények között lakhatnak és szo­rít a lakásban egy sarkot, ahol régi szerel­mének, a modellezésnek hódol. A sport igazi szerelmese Minden elcsendesedett, nyugovóra tért a család. Szálkai András hozzálát a modellezéshez „Ez a legújabb modellem, amellyel nagy kísérletet teszek” Címképünk: Múzeumi séta (riport a 14. oldalon)

Next