Modellezés, 1982 (24. évfolyam, 1-12. szám)
1982. január / 1. szám
AHOGY ELKEZDŐDÖTT Bizonyára kevesen tudják, hogy a feljegyzések szerinti első, valóban repülő szerkezetet több mint 2000 évvel ezelőtt a tarenti Ardustas készítette, aki Pithagoras tanítványa — maga is neves matematikus — és Platon barátja volt. Épített egy galamb alakú szerkezetet, amellyel több kísérletet végzett. Tőle származik a levegőnél nehezebb minden repülő szerkezet gondolatának alapja, a sárkány, és ő szerkesztette az első légcsavart is. Kétségtelen, hogy ez volt a ma ismert modellek őse. Jelen írásban nem cél végigkísérni a repülés kísérletezőit, akik többnyire először modell formájában építették meg elgondolásaikat. Inkább azt az időszakot szükséges bemutatni, amikor az első kísérletezésből már kialakult a „modellezés”, mint sport. Sokat lehetne írni az első modellekről, a repülés úttörőinek „kísérleti nyulai’’-ról, de ezeket többnyire a repülő és a modellező szakkönyvek már leírták. A világ legelső modellversenyét 1905-ben Franciaországban rendezték meg. A versenyen két gumi motoros és több siklómodell jelent meg. A modelleket egy 41,50 méter magas dombról kézből indították. A győztes Peyret modellje 3,5 kg-ot nyomott és 1,5 m2 szárnyfelülete volt. Repülési időtartama 18,2 mp volt. Az akkori idők klasszikus modellmeghajtó ereje a gumimotor volt és az 1910-es évek elején főleg gumimotoros gépeket építettek. Különösen kedvelt volt Blériot csatornaátrepülő gépének modellváltozata (1. ábra). Hogy milyen arányok szerint készültek akkor a gumimotoros modellek, arra jellemző az alábbi néhány adat. Paulham gumimotoros modellje 2,5 kg súlyú volt, 1 m2 szárnyfelülettel, a gumimotor súlya 250 g volt és 33 cm emelkedésű, 45 cm átmérőjű légcsavart hajtott meg. Egykorú feljegyzés jó teljesítményként könyveli el, hogy ez a gép nyolcszor olyan messzire repült, mint az a magasság, ahonnan elengedték. Ugyancsak izmos legényeklehettek, akik az */5 kg-os gumit fel bírták tekerni. Ezután már találkozhatunk könnyebb konstrukciókkal is (2. ábra), amelyek agyonmerevített változatban a kezdőfokon ma is épített bottörzsű modellekkel mutattak hasonlóságot. A modelleket már földi starttal indították. Hazánk már akkor sem maradt el a modellezés területén a világ más államai mögött. A magyar modellezés őskora az 1906—1908-as évekre nyúlik vissza. A lapokban és folyóiratokban megjelent első repülőcikkek nagy szenzációt keltettek és az ott közzétett — túlnyomórészt laikusok által rajzolt — kezdetleges vázlatok után készítette az akkori fúró-faragó fiatalság az első repülőmodelleket. Ezeknek legnagyobb része azonban repülésre képtelen volt, csak egészen kivételes esetekben sikerült néhány másodperces és méteres repülési távolságokat elérni. A modellezés rajongóinak első versenykísérlete 1908-ban történt. Lelkes fiatalok (Bobrovszky Tivadar, Gattaringer Viktor műszerészek stb.) versenyt szerveztek, amelyre néhány, a repülésért lelkesedő tehetősebb ember komoly pénzdíjakat is felajánlott. E versenyt azonban nem sikerült megtartani, bár a repülési kísérleteken — akkor egy rózsadombi lejtőn — már 80 m-es siklás is sikerült. A magyar repülőmodellező sport fejlődésére is nagy hatással volt L. Blériot, aki 1909 nyarán végrehajtott első sikeres La Manche-csatornarepülése után még ugyanazon év októberében Budapestre is ellátogatott és az Üllői úti Kis-Rákos mezőn repülőbemutatót tartott. A modellezők így most már egy valóságban látott és üzemképes repülőgép után készíthették gépeiket. 1909—10 körül keletkeztek az első aerokörök Kőbányán (Horváth Ernő tanár, motorszerkesztő) és Sopronban. A repülőmodellező ifjúság összefogásában komoly szerepet játszott Bobrovszky Tivadar, aki azonban később a nyomasztó gazdasági helyzet miatt Amerikába kényszerült kivándorolni. A repülőmodellező munkát azonban itt is folytatta és hosszú időn keresztül az USA legkiválóbb repülőmodellezője volt. A pesti Vigadóban már 1910-ben modellkiállítás is volt. Az első modellező körök azonban nem voltak életképesek és még három évnek kellett eltelnie, amíg megtarthatták az első hivatalos magyar repülőmodell-versenyt. Az első magyarországi hivatalos modellversenyt 1913. szeptember havára írta ki az egykori Magyar Aero Szövetség. A modelleket előzőleg újból kiállították a Vigadóban. Szeptember 7-én volt a verseny. Az első Trautsch Kálmán lett, gépe 12 mp alatt tett meg 52,7 m 3