Modellezés, 1982 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1982. január / 1. szám

AHOGY ELKEZDŐDÖTT Bizonyára kevesen tudják, hogy a feljegyzések sze­rinti első, valóban repülő szerkezetet több mint 2000 évvel ezelőtt a tarenti Ard­ustas készítette, aki Pithago­­ras tanítványa — maga is neves matematikus — és Platon barátja volt. Épített egy galamb alakú szerke­zetet, amellyel több kísérletet végzett. Tőle származik a levegőnél nehezebb minden repülő szerkezet gondo­latának alapja, a sárkány, és ő szerkesztette az első légcsavart is. Kétségtelen, hogy ez volt a ma ismert modellek őse. Jelen írásban nem cél végigkísérni a re­pülés kísérletezőit, akik többnyire először modell for­májában építették meg elgondolásaikat. Inkább azt az időszakot szükséges bemutatni, amikor az első kísér­letezésből már kialakult a „modellezés”, mint sport. Sokat lehetne írni az első modellekről, a repülés úttö­rőinek „kísérleti nyulai’’-ról, de ezeket többnyire a re­pülő és a modellező szakkönyvek már leírták. A világ legelső modellversenyét 1905-ben Franciaor­szágban rendezték meg. A versenyen két gumi motoros és több siklómodell jelent meg. A modelleket egy 41,50 méter magas dombról kézből indították. A győztes Peyret modellje 3,5 kg-ot nyomott és 1,5 m2 szárny­felülete volt. Repülési időtartama 18,2 mp volt. Az akkori idők klasszikus modellmeghajtó ereje a gumimotor volt és az 1910-es évek elején főleg gumi­motoros gépeket építettek. Különösen kedvelt volt Blé­riot csatornaátrepülő gépének modellváltozata (1. ábra). Hogy milyen arányok szerint készültek akkor a gumi­motoros modellek, arra jellemző az alábbi néhány adat. Paulham gumimotoros modellje 2,5 kg súlyú volt, 1 m2 szárnyfelülettel, a gumimotor súlya 250 g volt és 33 cm emelkedésű, 45 cm átmérőjű légcsavart hajtott meg. Egykorú feljegyzés jó teljesítményként könyveli el, hogy ez a gép nyolcszor olyan messzire repült, mint az a magasság, ahonnan elengedték. Ugyancsak izmos legé­nyek­­lehettek, akik az */5 kg-os gumit fel bírták teker­ni. Ezután már találkozhatunk könnyebb konstrukciók­kal is (2. ábra), amelyek agyonmerevített változatban a kezdőfokon ma is épített bottörzsű modellekkel mu­tattak hasonlóságot. A modelleket már földi starttal in­dították. Hazánk már akkor sem maradt el a modelle­zés területén a világ más államai mögött. A magyar modellezés őskora az 1906—1908-as évek­re nyúlik vissza. A lapokban és folyóiratokban megje­lent első repülőcikkek nagy szenzációt keltettek és az ott közzétett — túlnyomórészt laikusok által rajzolt — kezdetleges vázlatok után készítette az akkori fúró-fa­ragó fiatalság az első repülőmodelleket. Ezeknek leg­nagyobb része azonban repülésre képtelen volt, csak egészen kivételes esetekben sikerült néhány másodper­ces és méteres repülési távolságokat elérni. A modelle­zés rajongóinak első versenykísérlete 1908-ban történt. Lelkes fiatalok (Bobrovszky Tivadar, Gattaringer Vik­tor műszerészek stb.) versenyt szerveztek, amelyre né­hány, a repülésért lelkesedő tehetősebb ember komoly pénzdíjakat is felajánlott. E versenyt azonban nem si­került megtartani, bár a repülési kísérleteken — ak­kor egy rózsadombi lejtőn — már 80 m-es siklás is si­került. A magyar repülőmodellező sport fejlődésére is nagy hatással volt L. Blériot, aki 1909 nyarán végrehajtott első sikeres La Manche-csatornarepülése után még ugyanazon év októberében Budapestre is ellátogatott és az Üllői úti Kis-Rákos mezőn repülőbemutatót tar­tott. A modellezők így most már egy valóságban látott és üzemképes repülőgép után készíthették gépeiket. 1909—10 körül keletkeztek az első aerokörök Kőbá­nyán (Horváth Ernő tanár, motorszerkesztő) és Sop­ronban. A repülőmodellező ifjúság összefogásában ko­moly szerepet játszott Bobrovszky Tivadar, aki azonban később a nyomasztó gazdasági helyzet miatt Ameriká­ba kényszerült kivándorolni. A repülőmodellező mun­kát azonban itt is folytatta és hosszú időn keresztül az USA legkiválóbb repülőmodellezője volt. A pesti Vigadóban már 1910-ben modellkiállítás is volt. Az első modellező körök azonban nem voltak életképesek és még három évnek kellett eltelnie, amíg megtarthat­ták az első hivatalos magyar repülőmodell-versenyt. Az első magyarországi hivatalos modellversenyt 1913. szeptember havára írta ki az egykori Magyar Aero Szö­vetség. A modelleket előzőleg újból kiállították a Vi­gadóban. Szeptember 7-én volt a verseny. Az első Trautsch Kálmán lett, gépe 12 mp alatt tett meg 52,7 m 3

Next