Modellezés, 1982 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1982. január / 1. szám

4 távolságot. (Egyes korabeli adatok szerint, ugyanezen a versenyen Gaál Ábris gumimotoros modellje 15 mp alatt 64 métert repült. Egyben ez lett volna az első hi­vatalos magyar rekord is!) Ugyanakkor Frankfert, a Münchenben rendezett össznémet versenyen, csak 43 méter távolságot repült be győztes modelljével. A 3. ábrán látható az 1912—14-es évek egyik legkor­szerűbb modelljének rajza, a „Grast” monoplán. A mo­dell formája és farkának alakja is a fecskéhez tette hasonlóvá. Jellegzetessége az aránylag kisméretű négy­ágú légcsavar és a kor nagy gépét hűen utánzó, mai szemmel nézve igen primitív, futómű. Említésre méltó még alsó és felső panasol merevítése. (Nálunk a parasol szót a legtöbb modellező tévesen értelmezi, értve ez alatt azt a magas nyakat, amelyre főleg a mechanikus motoros modellek szárnyát szokás erősíteni, pedig ezt külföldön pylon-nak hívják. A parasol szó szerint nap­ernyőt jelent és a „Grast” modellen is látható szárny­­merevítést keresztelték ugyancsak erre a névre, mivel a merevítő huzalok elrendezése hasonló a napernyő körbe elágazó huzalhálójához.­ A modell hajtóereje 20—24 szál gumi, összesen 80 mm 2 keresztmetszettel. Egykorú leírás szerint ez a mo­dell földi indítással 6—8 méter magasra felemelke­dett és 80—100 méter távolságot is képes volt elre­pülni. Ebben az időben még nem volt nemzetközi szövetség, amely nyilvántartotta volna a csúcsteljesítményeket, így a rendelkezésre álló megsárgult lapok között az 1914-es év legkimagaslóbb teljesítményeinek az alábbi két gu­mimotoros eredményt vehetjük. Kézi indítással a leg­nagyobb elért távolság 500 méter. A leghosszabb idő­tartam 1 perc 29 mp, földi indítással pedig a távolság 76 méter, az időtartam 30 mp. A 4. ábrán látható egy igen érdekes és a kor elkép­zeléseinek megfelelő négymotoros, kétfedelű vízi mo­dell. A modell súlya 240 g és három parafa úszóról indul. Indításához feltétlen két személyre volt szükség az elöl-hátul elhelyezett két-két légcsavar miatt. Az akkori modellek szárnyprofiljait szintén nagy gé­pekről másolták le (5. ábra). Feltűnő, hogy ezek a szel­vények mennyire hasonlítanak a modellekhez ma is használt profilokra. Ezek aerodinamikailag sokkal job­ban megfelelnek modellekbe, mint később, a 30-as években és a 40-es évek elején használt vastag szárny­profilok. Az első modellekhez azonban inkább a lapos síklapszárnyat, vagy a kissé ívelt profilozás nélküli szárnyat használták, amelyek keresztmetszete szintén az ábrán látható. Érdekesek az akkori idők motorproblémái is. A mo­dellezők már akkor sem elégedtek meg a gumimotor­ral, hanem különböző mechanikus szerkezetekkel sze­rették volna modelljüket felszerelni. A legegyszerűbb­nek látszott a rugós óraszerkezet, ezzel azonban kis ha­tásfoka miatt nem lehetett eredményt elérni. A történeti hűség kedvéért szükséges megemlíteni, hogy már az 1910-es évben is készült modell-benzin­­motor eladásra, sorozatban. A Fram­e cég gyártotta. 1907-ben D. Stanger épített egy négyhengeres 1,25 LE-s motort, mely 1300 fordulatú volt és működésre kész állapotban 2,5 kg-ot nyomott. A hozzá használt légcsa­var 91 cm átmérőjű volt és vele a motor 2,5 kg húzó­erőt adott. Ezek a motorok nehézkesek voltak. A Braune-motor már sokkal kedvezőbbnek mutatko­zott. Teljesítménye 0,5 LE. Kéthengeres megoldású és négyütemű. Gyújtása állítható volt. Súlya mindössze 1,8 kg. Igen elterjedt volt ebben az időben a modell­­benzinmotoroknál a mágneses gyújtás, ami a motorok súlyát ugyancsak növelte, nem is beszélve a hibaforrá­sok tömegéről. Mint látható, a modell-benzinmotorok akkor még ugyancsak gyerekcipőben jártak. Akkoriban a nehézségek ellenére is használtak a mo­dellezők mechanikus motorokat. Ezek azonban nem robbanó-, hanem nyomáson alapuló, úgynevezett ex­panziós motorok voltak. Az 1910—1920-as évek fiatal modellezőit a „légmotor” hozta lázba. A „légmotort” hosszú cső alakú légtartályban tárolt, összesűrített levegő működteti. Maga a motor három­­hengeres csillagmotor, amely a légtartályhoz van erő­sítve. A hengerekben levő dugattyúk a hajtóerők közt

Next