Moldova Socialista, 1970 (XLVI/205-230)

1970-09-27 / nr. 228

V ПРОЛЕТАРЬ ЛИН ТОАТЕ ЦЭРИЛЕ. УНИЦН-ВЭ1 ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУИ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУй МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ’ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 228 (11296) Думиникэ, 27 септембрие 1970 Прецул 2 коп. УН АЛИАЖ ДЕ МУНКЭ ШИ ШТИИНЦЭ Черчетэторий советичь ай адынкурилор инфините але Универсулуй ау ынскрис ынкэ о пажинэ сгрэлучитэ ын история космонаутичий. Стация аутоматэ «Луна-16», каре а деколат ла 12 сситембрие, а ефектуаг ын збор о серие де маневре компликате ши а коборыт лин ынтр’о режиуне динаинте стабилитэ а Л уний Маря Фертилитэций. Ку ажуторул унуй бургиу електрик диспозитиве аутомате але стацией ау луат пробе де сол лунар. Ракета космикэ ку апаратул че с’а ынторс, концинынд пробе де рочь де пе Лунэ, фолосинд тряпта де аселенизаре а стацией дрепт платформа де старт, а деколат де пе Лунэ ши с’а пласат пе о траекторие де збор спре Пэмынт. Ын диминяца зилей де 24 септембрие апаратул ку прециоаса ынкэркэтурэ а атеризат ку бине ын режиуня динаинте стабилитэ. Пентру ынтыя оарэ ын практика мондиалэ а експлорэрий космосулуй а фост резолват ку сукчес о сарчинэ принчипиал ноуэ — зборул унуй апарат аутомат пе ун алт корп череск, луаря де пробе дин солул луй ши реынтоарчеря пе Пэмынт. Цара пиастра, штиинца ши техника советикэ ау обцинут ун стрэлучит сукчес ын черчетаря ши кучериря спациулуй космик. Комитетул Чентрал ал ПКУС, Президиумул ■ Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Миннштрилор ал Униуний РСС ау феличитат ку тоатэ кэлдура ын месажул лор де салут пе оамений де штиинцэ ши конструкторий, инжинерий, техничиений ши мунчиторнй, тоате колективеле ши организацииле, каре ау луат парте ла креаря ши реализаря зборулуй стацией аутомате «Луна-16». «Ноиле реализэрь але штиинцей ши техничий советиче ын креаря стациилор космиче аутомате ау девенит посибиле даторитэ мунчий ынсуфлеците а класей ноастре мунчитоаре, интелектуалитэций техниче-штиинцифиче советиче. Ачастэ викторие есте деосебит де ымбукурэтоаре даторитэ фаптулуй, кэ еа а фост обцинутэ ын анул жубилеулуй луй Ленин, ын периоада прегэтирилор пентру Конгресул ал ХХ1У-ля ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче». Креаря стацией аутомате «Луна-16», деколаря ши финишул ей ынкунунате ку сукчес конституе о вие ши грэитоаре мэртурие а прогресулуй техник-штиинцифик фуртунос ын цара ноастрэ, ал потенциалулуй крескынд ал индустрией сочиалисте. Ын техника космосулуй се манифеста деосебит де виу ачел алиаж де мункэ ши де штиинцэ, каре се афлэ ла база револуцией техниче-штиинцифиче контемпоране. Униуня Советикэ черчетязэ ын мод планик космосул. «Пара ноастрэ диспуне де ун васт програм космик пентру май мулць ань, —~ ц спус товарэшул Л. И. Брежнев ла 22 октомбрие 1969 ын кадрул митингулуй фестив де ла Кремлин ын чинстя кучериторилор советичь ай космосулуй. — Ной урмзм о кале а ноастрэ, о урмэм ку консеквенцэ ши персеверенцэ». Сэ не аминтим кытева етапе принчипале дин моментул кынд а венит ера космикэ: примул сателит артифичиал дин луме ал Пэмынтулуй, примеле фотографий але пэрцкй невэзуте а Луний, примул збор ал омулуй ын космос, прима атеризаре линэ пе Лунэ а уней стаций аутомате, прима емисиуне телевизатэ де не супрафаца сателитулуй ностру натурал, примул сателит артифичиал ал Луний, примеле зборурь ын труп ши зборурь комуне але космонауцилор ноштри, прима фемее-космонаут, прима ешире а омулуй ын космосул дескис, прима стацие орбиталэ експерименталэ... Прин кувынтул «пентру ынтыя оарэ» се карактеризязэ ши актуалул пас-етапэ: «Луна-16» есте прима стацие космикэ аутоматэ, ку ажуторул кэрея с’а реушит де а луа пробэ де сол лунар ши де а адуче ачастэ прециоасэ ынкэркэтурэ пе Пэмынт. Ын комплексу,л ларг де черчетэрь космиче цара ноастрэ акордэ мултэ атенцие аутомателор, ка мижлоаче сигуре ши економиче де студиере систематикэ а алтор корпурь черешть. Стацииле ноастре аутомате, дупэ кум се штие, шь-ау луат каля ну нумай спре Лунэ, дар ши спре Венус „ши ын дирекция луй Марте, комуникынд пе Пэмынт импортанте информаций штиинцифиче деслре кондицииле физиче де пе ачесте планете. Ын презент стация «Венера-7», лансатэ ла 17 аугуст, се афлэ ын друм спре планета Венус. Сарчиниле черчетэрйлор космиче се компликэ мереу ши деачея есте фоарте импортант де а кэута ши гэси мижлоаче дин че ын че май перфекционате ши рационале де а дезвэлуи тайнеле адынкурилор Универсулуй, де а креа пентру ачаста техника космикэ нечесарэ. Зборул стацией аутомате «Луна-16» а арэтат, кэ черчетэриле креатоаре але оаменилор де штиинцэ ши конструкторилор, икжинерилор, техничиенилор ши мунчиторилор советичь се десфэшоарэ ку сукчес. Ын презент авем демонстратэ ынкэ о довадэ грэитоаре, кэ апликаря апарателор аутомате пентру черчетаря спациулуй космик ши кэпэтаря де информаций штиинцифиче де ла супрафаца Луний ши а планетелор системулуй солар есте ун лукру де челе май фрумоасе перспективе. Ын курсул зборулуй стацией с'а констатат ыналта ей сигуранцэ ши капачитате де лукру, чея че оферэ ной посибилитэць ын конструнря ши креаря де моделе перфекционате де техника космикэ а вииторулуй. Ынтрег попорул ностру а афлат ку мултэ букурие ши сатисфакцие вестя слэвитулуй финиш, ку каре с’а ынкеят райдул фэрэ пречедент ал челуй де-ал шайспрезечеля «луник» советик. Мунчиторнй ши колхозничий, репрезентанций интелектуалитэций ый феличитэ ку тоатэ кэлдура пе кучериторий советичь ай космосулуй ку оказия ачестуй стрэлучит сукчес. Ачастэ викторие ын космос, декларэ оамений мунчий дин цара ноастрэ, не ынсуфлецеште сэ обцинем ной сукчесе ын требуриле ноастре де пе Пэмынт — ын конструкция економикэ ши културалэ, ын ынтэриря потенциалулуй економик ши де апэраре ал Патрией, ын акчелераря ритмулуй прогресулуй техник-штиинцифик. Стрэлучитул райд ал стацией аутомате «Луна-16» шь-а гэсит ун ларг екоу ын стрэинэтате. Аженцииле де информаций дин стрэинэтате грансмитяу ку менциуня «фулжер» ши «уржент» релатэриле деспре атеризаря линэ а апаратулуй че с’а реынторс ал стацией ын режиуня динаинте стабилитэ а Униуний Советиче. Опиния публика мондиалэ коментязэ ку мултэ анимацие ачест минунат сукчес ал иэрий ноастре. Оамений мунчий дин цэриле сочиалисте фрэцешть, оамений прогресишть де пе ынтрег пэмынтул феличитэ кордиал попорул советик ку оказия ачестей ремаркабиле реализэрь ын студиеря космосулуй. Ачастэ ноуэ ши маре викторие ын експлораря спациилор Универсулуй есте ун резултат ал атенцией неспус де марь, пе каре о акордэ Партидул Комунист, Гу вернул Советик ши ынтрегул ностру попор ынсуширий пашниче а космосулуй. Черчетэриле континуэ. Оамений де штиинцэ ши конструкторий, инжинерий, техничиений ши мунчиторнй, каре ау луат парте ла креаря, лансаря ши реализаря зборулуй стацией аутомате «Луна-16», ын скрисоаря лор ау дат асигурэрь Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Гувернулуи Советик ши ынтрегулуй нород советик, кэ ей вор депуне ши май мулте ефортурь ын резолваря сарчинилор де ынсушире ын континуаре а космосулуй. Путем сэ ну авем нич о ындоялэ, кэ вом фи марторий унор ной ши стрэлучите реализэрь ын космос спре бинеле марий ноастре Патрий, ын интересул ынтрежий оменирь. (Артиколул де фонд ал газетей а. к.). «Правда» дин 26 септембрие «Космос-365» ын збор Ла 25 септембрие 1970 ын Униуня Советикэ а фост лансат ун ноу. сателит артифичиал ал Пэмынтулуй — «Космос-365». Ла бордул епутникулуй есте инсталат апаратаж штивнцифик, дестинат континуэчерчетэрий спациулуй рии космик. (ТАСС). СТЯ1КОНГРЕСУЛЧДО АНГАЖАМЕНТЕЛЕ КОНСТРУКТОРИЛОР ДИН МОЛДОВА Сэ ынкеем ынаинте де термен, пынэ ла 22 дечембрие, чиклул де лукрэрь ла конструкция фабоичий де прояуее де марокинэрие дин Кишинэу, сэ дэм ын експлоатаре ынаинте де термен комбинатул де продусе череалиере дин Кишинэу, сэ конструим ынаинте де термен системул де апэ ши канэлизаре дин Кахул, комплексул де спитале дин Бендер, комплексул де ынвэцэмынт ши аудиторий ал Институтулуй политехник «Сергей Лазо» дин Кишинэу... Ачестя сынт пункте але ноилор ангажаменте луате ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС де колективеле дирекцинлор ши трестурилор де конструкций але Министерулуй конструкциилор ал РСС Молдовенешть. Песте ангажаментеле луате май ынаинте с'а хотэрыт де а да ын фолосинцэ ын ачест ан песте план 3,5 мий де метри патраць де супрафацэ локативэ, доуэ школь, трей креше-лягэн де копий ши о серие де алте обьективе. Конструкторий шь-ау луат ангажаментул де а економиси суплиментар 475 тоне де чимент, 95 тоне де метал, 900 метри кубь де лемн де конструкцие. Ей ау хотэрыт, ка пынэ ын зиуа дескидерий Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС сэ мэряскэ продуктивитатя мунчий ку 0,6 проченте, сэ редукэ ку 0,2 проченте прецул де кост ал лукрэрилор де конструкцие, (Кор. АТЕМ). ИНФОРМАЦИЕ Ку привире ла мерсул прегэтирий нутрецурилор аспре ши масей де силоз ын колхозурь, совхозурь ши ын алте господэрий де стат пе дата де 21 септембрие 1970. » СЭРБЭТОАРЯ ФЭУРИТОРИЛОРДЕ МАШИНЕ Класа мунчитоаре дин Патрия ноастрэ сэрбэтореште Зиуа конструкторулуй де машинь. Ачаета ну е о сэрбэтоаре нумай а оаменилор, каре продук немижлочит машинь, чи ши а ынтрежий индустрий. Доар ну екзистэ ынтреприндере, каре и ар утилиза меканизме, машиньунелте аутомате. Ши ку атыт май импортантэ девине актнвнтатя конструкторнлор де машинь акум, кынд сарчина фундаменталэ а индустрией констэ ын ридикаря прогресулуй техник. Сэ-й феличитэм, деч, пе фэурарий де машинь ку сэрбэтоаря лор ши сэ ле дорим сукчесе ын креаря ноилор утилаже десэвыршите. С. Б. Мындряну, лэкэтуш-инструменталист, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, стэ ла вахта де мункэ ын чинеTM Конгресулуй XXIV ал ЫН ФОТОГРАФИЕ: Степан БОГОСЛОВОВИЧ ышь ымпэртэшеште експериенца са де лунру ученинулуй Григорие АНДОНОВ ИЧ. Фото де А. Симановский, (Скица деспре конструкторий де трактоаре читиць-о ын пажина 3). НАШТЕРЯ ФАБРИЧИИ Комисия де стат а искэлит зилеле ачестя актул де даре ын експлоатаре а фабричий де вин дин сатул Дойбань. Пунынду-шь искэлитура суб документ, прешединтеле комисией П. С. Фаденкс, винификаторул-шеф ал асочиацией совхозурил о рфабричь дин Молдова, а спус директорулуй совхозулуй-фабрикэ дин Дубэсарь М. Ф. Экмехчи: — Вэ феличит ку наштеря уней фабричь ной! Директорул а ши дат пе лок командэ шефулуй пу<нктулуй де прелукраре примарэ дин Дойбань С. Стадниченко: — Мыне путець прими поама. Ынчепедь сезонул де прелукраре! Ноуа фабрикэ дин Дойбань а фост конструитэ де колоана мобилэ меканизатэ No 85 ши поате прелукра пе сезон 10 мий тоне де стругурь. Прочеселе технолойшче сынт меканизате, унеле кяр ау^оматизате. Речепционаря ши прелукраря поамей, прочесул де ферм'ентаре, ыялэтураря дешеу рилор сынт комплект меканизате. Чиклул де продукцие ынчепе де ла примиря поамей ын бункере, каре де 4ИЧ е транспортатэ ла пресе. Мустул се помпязэ ын мод аутомат спре линииле де филтраре ши де аколо се скур- Же ын амфоре. Фабрика есте ынзестратэ ку агрегателе нечесаре пентру продукция спиртулуй, аре инсталаций -енерИгетиче проприй. Ын секция де прелукраре а дешеурилор, ачестя сынт курэците, апой пресате ын брикете, каре пот фи фолосите пентру хрэниря вителор. Анул трекут астфел де фабричь меканизате, ка ла Дойбань, ау фост пусе ын функцие ла Абаклия ши Ларга-Ноуэ. Ынкэ доуэ фабричь асемэнэтоаре се конструеск ла Унгень ши Тараклия. Ла конструкция фабричий дин Дойбань а депус мултэ мункэ ^ригада комплекса, кондусэ де Даниил С1грелецкий, конструк тор емерит ал републичий. Ау мунчит ку сыргуинцэ ла ачест шантиер бригада луй Алексей Романов ши чя де петрарь, кондусэ де Любовь Голубик. Комисия а апречият мунка лор ку нота «бине»,. И. ТОЛМАЧОВ. (Кореспондентул ностру). ЛА КУЛЕСУЛ ОФЕКЛЕЙ ДЕ ЗАХЗРЫН ФЛУКС КУ ТРАНСБОРДАРБ "Ын ачесте зиле Михаил Георгиевич Банару, кондукэторул бригэзий No 2 де трактоаре дин колхозул «Мичурин», районул Лазо, ну пря аре одйхнэ. Дин зорь ши пынэ сэра тырзиу, кэларе пе моточиклетэ, <• ел кутреерэ о'гоареле ын лунг ши ын лат. Претутиндень е невое де сфатул ши ажуторул луй, Доар се дэ лупта чя маре пентру роадэ, пентру роада културилор тырзий, роада ултимулуй ан ал чинчиналулуй. Ын ачесте зиле де тоамнэ аурие н’ау клипе де рэгаз нич меканизаторий —- ачея, де мунка кэрора депинде ын маре мэсурэ стрынсул роадей. Ануме ей, ынармаць ку чя май модернэ техника, хотэрэск соарта стрынсулуй ла време ши ал рэсэритей, ши ал лэпушоюлуй, ши ал сфеклей де захэр... Меканизаторий дин бригадэ ау де реколтат ын тоамна ачаета роада де сфеклэ де захэр де пе о супрафацэ де 306 хектаре. Ла реколтаре лукрязэ патру комбайне, прекум ши мултэ алтэ техника нечесарэ пентру стрынсул прин метода ын флукс ку трансбордаре ши курэцитул суплиментар ал фрунзелор. Пе Михаил Георгиевич л-ам гэсит пе плантация де сфеклэ ын тимп че меканизаторий луау маса. Ынтреруперя н’а цинут мулт ши ятэ, кэ дой комбайнерь — Василе Думбравэ ши Василе Вырсан — ау ынтродус агрегателе лор ын браздэ ши лукрул с’а порнит дин ноу. Дин примеле зиле ачешть дой меканизаторь, ымпреунэ ку тракториштйй Василе Зелинский щи Михаил 1 Попа, стрынг сфекла ын мшклочиу де пе кыте 3,5 хектаре пе зи. Ятэ кэ реморка е плинэ ку рэдэчинь. Трактористул Василе Зелинский о, транспорта ындатэ ши о дескаркэ ынтр’о грэмадэ де алэтурь. Друмул де ла комбайн ши ьшапой дурязэ кытева минуте ши агрегатул о порнеште дин ноу. Кург сфеклеле марь уна ка уна ын реморка че се мишкэ алэтурь. Кытева зечь де метри ши реморка е ярэш плинэ. — Деокамдатэ. — спуне Михаил Георгиевич, — конформ дателор прелиминаре, роада ынтрече 300 де чентнере ла хектар. Дар авем сектоаре ши май буне. Спре грэмезь се грэбеск унул дупэ алтул камиоанеле. Аич ла доуэ ынкэркэтоаре лукрязэ меканизаторий Ион Кондураки ши Михаил Солтану. Транспорторул е пус ын функциуне ши сфеклеле нимереск ын кошул камионулуй, апой а реморчий. Ла ынкэркат стэ шоферул Владимир Ротару де ла АТБ-31 дин Кишинэу. Кытева минуте ши Владимир Ротару, ку о ынкэркэтурэ де апроапе зече тоне, я друмул спре фабрика де захэр дин Алексэндрень. Аша, ынтр’ун чиклу перфект, роада богатэ, крескутэ де харничий колхозничь ши меканизаторь дин Лазовск, фаче друм пынэ ла фабрика, унде се трансформэ ын захэр, продус: атыт де нечесар оаменилор мунчий. Ачелаш чиклу, ачеяш хэрничие ын мункэ се обсервэ ши ын бригада меканизаторилор, кондусэ де. Владимир Дмитриевич Голбан, Ероу ал Мунчий Сочиалисте. Комбайнерий Андрей Гуцу, Ли' дня Тирон ши Фьодор Тру. чок, прекум ши чейлалць меканизаторь, се стэруе сэ ре- - колтезе, ка ши че^. дин . брига да No 2, тоатэ сфекла де пе о супрафацэ де 275 де хектаре нумай ку меканизмеде. Песте кытева зиле вор ынчепе стрынсул. ши мем. брий бригэзий No 3, кондусе де Ион Табарча. — Колхозничий ноштри, — спуне Дагатрий Фьодорович Гадырка, секретарул организацией де партид дин колхоз, — ау де реколтат ын анул курент роада де сфеклэ де пе о супрафацэ де 730 де хектаре. Вор лукра 10 —11 комбайне. Роада, потривит графикулуй, требуе сэ фие стрынсэ пынэ ла чя де-а чинчзечь ши трея аниверсаре а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие. Примеле зиле ла стрынс аратэ, кэ роада ва путя фи реколтатэ ынаинте де ачест термен. Пынэ акум, конформ графикулуй, требуяу сэ фие кэрате ла фабрика дин Алексэндрень о мие тоне де сфеклэ'. Де фапт, ау фост кэрате песте доуэ мий де тоне. Планул де а винде статулуй 23.200 тоне де материе прима ва фи реализат ши депэшит. Зи де зи спореште ритму л лукрэрилор ла реколтаря сфеклей де захэр. Колхозничий ши меканизаторий ышь депун ефортуриле, ка сэ стрынгэ роада ла тимп ши фэрэ пердерь, пентру а-шь реализа ку сукчес сарчиниле чинчиналулуй привинд ачастэ културэ, пентру а ынтымпина ку дестойничие Конгресул ал, ХХ1У-ля ал ПКУС. Е. ЯСИНСКИИ. V УЗИНА ДЕ ТРАКТОАРЕ ДИН КИШИНЭУ Колхозуриле ши совхозуриле дин царэ вор прими ын курынд ной агрегате ну марка нишннэулнэ. ЫН ФОТОГРАФИЕ: трактоареле ыс гата пентру експедиере. Примиря де кэтре А. Н. Косыгин а министрулуй економией ал РФЖ К. Шиллер Ла 26 септембрие Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС А. Н. Косыгин л-а примят ла Кремлин пе министрул економией ал Републи.чий Федеративе а Жерманией Карл Шиллер, афлат ла Моокова ла инвитация министрулуй комердулуй екстериор ал Уяиуний РСС. Ын курсул конво'рбирнй, каре а авут лок ын тимпул примиряй, А. Н. Косыгин ши К. Шиллер ау абордаг о серие де проблеме привитоаре ла посибилитэдиле дезволтэрий релациилор економиче динтре Униуня Советикэ ши Релублика Федератнвэ а Жерманией. Колабораре родника Ла 25 септембрие с’а терминат ла Москова сесия а патра а групуяуй де лукру микст совето-франчез пентру конструкция де машинь греле ши енерйсетиче. Ыи курсул сесией с’а менционат, кэ колабораря се дезволтэ ку сукчес. Ын ултима време ау фост ынкеяте о серие де контракте, ын база кэрора Униуня Советикэ ва ливра Францей циферите продусе але конструкцией де машинь, прекум ши ун акорд ку привире ла пагентаря марилор реализэрь техниче комуне. Ын периоада динтре ултимеле доуэ сесий а фост ындеплинят ын ынтрейшме програмул скимбулуй де делегаций ши де информаций техниче штиинцифиче. (ТАСС). ПЛАНУЛ ШИ РЕСПОНСАБИЛИТАТЯ Ын зилеле ачестя пошта редакцией ый плинэ де вешть ымбукурэтоаре деспре сукчеселе де мункэ, обцинуте ын ултимул ан ал чинчиналулуй. Не скриу мунчиторь ши конструкторь. шефь де секций ши майштрц, инжинерь ши кондукэторь де ынтреприндерь. Ей повестеск деспре авынтул женерал де мункэ ла ефыршитул анулуй жубилиар, деспре ачея, кум организацииле де партид де ла ынтреприндерь мобилнзязэ колективеле ла ындеплиниря планурилор де стат ши а ангажаментелор сочиалисте, деспре дезвэлуиря ши апликаря резервелор продукцией, лупта пентру економий, фолосиря максимэ а тимпулуй де мункэ. Суте ши мий де фрунташь де ла ынтреприндериле републичий шь-ау ындеплинит де акум сарчиниле чинчинале индивидуале ши лукрязэ ын контул анилор урмэторь. Колективеле мултор бригэзь ши секций шь-ау реализат ши еле ынаинте де термен плануриле де чинч ань. Рапортязэ деспре ынфэптуиря ку сукчес а сарчинилор де продукцие ынтреприндериле. Вахта ударникэ а анулуй жубилиар континуэ. Оамений мунчий де ла фабричь ши узине, де ла шантиере ши организацииле де транспорт дин републикэ сусцин ку кэлдурэ инициатива московицилор де а десфэшура пе ларг ынтречеря сочиалистэ ын чинстя Конгресулуй XXIV ал ПКУС. Колективеле ынтреприндерилор, луптынд пентру о ынтымпинаре дестойникэ а ыналтулуй фор ал комуништилор, ышь ревэд ангажаментеле сочиалисте пе анул 1970, ышь скицязэ обьективе ной. Дирекция принчипалэ еле о консидерэ спориря ын континуаре а продуктивитэций мунчий, акчелераря ритмулуй прогресулуй техник, ынтэриря днечиплиней сочиалисте де мункэ, крештеря ефичиенцей економиче а продукцией. Пентру ынфэптуиря обьективелор трасате се чере кончентраря тутурор ефортурилор ноастре, ын ачесте кондиций креште неспус де мулт рэспундеря кадрелор де партид ши де стат, а тутурор оаменилор мунчий пентру старя де лукрурь ла сектоареле ынкрединцате. Конгресул ХХШ ал партидулуй а арэтат, кэ ла етапа актуалэ де ла тоате колективеле ши де ла фиекаре лукрэтор апарте се чере мэриря респонсабилитэций, ынтэриря днечиплиней. Пленареле дин дечембрие (1969) ши дин юлие (1970) але Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ку о ноуэ форцэ ау сублиният нечеситатя де а ынтэри ла кадреле ноастре де кондучере, ла тоць комуништий симцул рэспундерий фацэ де партид ши нород. Планул ши респонсабилитатя. Сынт доуэ ноциунь де недеспэрцит. Пентру кондукэторий уней ынтреприндерь, пентру фиекаре мембру ал колективулуй ну поате екзиста ун цел май импортант, кэруя сэ-й фие консакрате тоате гындуриле ши ефортуриле, декыг ындеплиниря планулуй де продукцие. Симцул рэспундерий, дисчиплина де стат, капачитатя де а мобилиза тоате ресурселе материале ши спиритуале ла реализаря ачестуй скоп — ятэ калитэциле, каре требуе сэ карактеризезе кадреле ноастре де кондучере, Жудекынд де пё ачесте позиций, требуе сэ спунем, кэ мажоритатя дин еле ау акумулат о богатэ експериенцэ де лукру, сынт бунь организатора, се букурэ де ауторитате. Ануме ачесте калитэць ле асигурэ сукчесул, респектул маселор. Ши, мулцэмитэ лор, индустрия републичий дин триместру ын триместру, дин ан ын ан атинже оризонтурь ной ын дезволтаря са. Тоате рамуриле ей ышь ындеплинеск ку сукчес плануриле де продукцие. мажоритатя абсолутэ а ынтреприндерилор ышь реализязэ систематик плануриле ла тоць индичий. Ку тоате ачестя, ын диферитё периоаде де време май ау лок казурь, кынд унеле ынтреприндерь ну-шь ындеплинеск плануриле де реализаре а продукцией, де спорное а продуктивитэций мунчий ши ла алць иидичь. Ла ун шир де ынтреприндерь ну се ындеплинеск плануриле де ынтродучере а техничий ной, ну се респектэ терменеле де ынсушире а ноилор напачитэць де продукцие. Десеорь се обсервэ ши астфел де ситуаций. Деши плануриле глобале ши де реализаре а продукцией се ындеплинеск, ритмул де крештере фацэ де периоаделе респектнве антериоаре скаде. Екземпле де ачестя пот фи адусе дин индустрия алиментарэ, дин активитатя организациилор, министерелор де конструкций ш. а. Принтре причиниле фолосирий скэзуте а капачитэцилор де продукцие требуе нумитэ, ын примул рынд, липса симцулуй де рэспундере ла уний кондукэторь економичь, каре ну анализязэ активитатя фиекэрей ынтреприндерь ши секций, унде ну се обцин индичий проектаць, каре ну елаборязэ ши ну урмэреск ынфэптуиря мэсурилор конкрете, мените сэ асигуре ымбунэтэциря ситуацией. О маре ынсемнэтате аре респектаря днечиплиней де стат пентру ынфэптуиря ку сукчес а реформей економиче. Ку пэрере де рэу, ну тоць кондукэторий ынтреприндерилор фолосеск дрепт ши ефичиент посибилитэциле, дескисе де ноиле методе де господэрире. Ла унеле ынтреприндерь се ынчаркэ спориря бенефичиилор ну •пе каля перфекционэрий продукцией, чи пе каля скимбурилор фэрэ нич ун темей а сортиментулуй. Неындеплининд сарчиниле де план, уний кондукэторь се реферэ ла ымпрежурэрь нефаворабиле обьективе. Се ындележе, кондицииле пот фи компликате. Дар ачаета де лок ну ынеямнэ, кэ лукрул требуе лэсат ла воя ынтымплэрий, яр кондукэторий сэ кауте доар ындрепгэцирь пентру проприя лор инактивитате ши липеэ де рэспундере. Респектаря ку стриктеце а дисчиплиней де стат есте о кондицие примордиалэ а ындеплинирий планурилор ши темелия интенсификэрий режимулуй де економий. Пынэ ла ефыршитул чинчиналулуй ау май рэмас доар трем лунь. Ши сарчина кондукэторилор економичь, а организациилор де партид ши професионале де ла ынтреприндерь есте де а мобилиза колективеле ла ындеплиниря планурилор пе анул 1970 шз чинчинале, де а реализа ку сукчес ангажаментеле сочиалисте, луате ын чинстя Конгресулуй XXIV ал ПКУС. А спори респонсаби литатя кадрелор пентру лукрул ынкрединцат, капачитатя де орга? низаре, дисчиплина де партид ши де стат ынеямнэ а асигура кон^ диций нечесаре пентру ындеплиниря планурилор, пентру обцинеря сукчеселор ной ын конструкция комунистэ.