Moldova Socialista, 1970 (XLVI/258-281)

1970-11-21 / nr. 274

> ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 274 (11342) Сымбэтэ, 21 ноембрие 1970 Прецул 2 коп. Ф ЕРМЕЛЕ де вите сынт унеле дин челе май де рэспундере сектоаре ын продукция колхозникэ-совхозникэ. Де регулэ, ын постул де кондукэторь ай фермелор сынт нумнць самень, каре диспун де ун богат багаж де куноштинце теоретиче ши практиче. Де ачесте «атрибуте» але шефулуй фермей депинде резултатул мунчий уиуй ынтрег колектив. Речент, ын ажунул челей де-а 53-я аниверсэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие, ын преса републиканэ а фост публикатэ хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть «Ку привирс ла ынскриеря фрунташилор продукцией ын Картя де Аур а Оноарей дин РСС Молдовеняска». Принтре чей 32 фрунташь, каре прин мунка лор де зи ла зи шь-ау кучерит чинстя де а фи ынскришь ын Картя де Аур а Оноарей, сынт ши трей шефь де ферме: А. Баляну, шефул фермей де порчь дин колхозул «Путь к коммунизму», районул Орхей, Д. Гроза, шефул фермей де лапте дин колхозул «Прогресс», районул Флорешть, ши В. Киселица, шефул фермей де порчь де прэсилэ дин колхозул «Киров», районул Резина. Ачештя сынт чей май бунь динтре чей бунь. Куноштинцеле, експериенца де мункэ, спиритул господэреск ши аптитудиниле лор де кондукэторь ау контрибуит ын чя май маре мэсурэ ла дезволтаря ын континуаре а секторулуй зоотехник. Продукция де лапте ши де карие а девенит рентабилэ, господэрииле капэтэ венитурь крескынде. Фермеле дин ачесте господэрий сынт адевэрате фабричь де лапте ши карне, унде прочеселе де мункэ сынт меканизате ши аутоматизате. Ын колхозуриле ши совхозуриле дин републикэ сынт ши алць шефь де ферме, каре меритэ тоатэ лауда. Ятэ, сэ зичем, Михаил ШЕФ ДЕ ФЕРМЭ Самсонович Булига, шефул фермей де вачь дин колхозул «Прогресс», районул Фэлешть. Авынд студий супериоаре (а абсолвит Институтул агрикол «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу), думнялуй луптэ пентру а аплика ын практика тот че-й ноу ши прогресист. Суб кондучеря зоотехничианулуй Георге Михайлович Корлэтяну, ын господэрие с’а организат ун конвейер верде, каре функционязэ дин май пынэ ын ноембрие. С’ау мэрит супрафецеле де лучернэ. Еле конституе 90 хектаре, динтре каре 50 сынт иригате (анул ачеста де пе фиекаре хектар де лучернэ иригатэ с’ау луат кыте 420 чентнере де масэ верде!). С’ау прегэтит кантитэць нечесаре де пае, фын, силоз ши алте нутрецурь. Мулт а лукрат тов. Булига ши асупра проблемей: кум май бине де организат мунка ла ферма. Ын резултат с’а хотэрыт, ка вачиле сэ се мулгэ нумай де доуэ орь пе зи. Фиинд тоате мунчиле меканизате ла максимум, фиекаре мулгэтоаре акум ынгрижеште кыте 50 де вачь. Тот одатэ, мулгэтоареле ау кыте о зи де одихнэ пе сэптэмынэ. Тов. Булига депуне мултэ мункэ ши ын ведеря перфекционэрий мэестрией лукрэторилор де ла ферме. Аич функционязэ тот анул черкул зооветеринар, чея че а пермис, ка нумай анул ачеста спорул де лапте ла о вакэ, фацэ де анул трекут ла дата респективэ, сэ фие де апроапе о сугэ де литри. Ферма а девенит рентабилэ. Се штие, кэ орьче кондукэтор требуе сэ фие, ын примул рынд, технолог ал продукцией. Де ла шефул фермей се чере ши май мул г, фииндкэ аич продукция требуе сэ фие организатэ кыт май бине: «конвейерул» сэ ну се опряскэ нич пентру о клипэ — ай дат ундева греш ши де акум требуеск сэптэмынь де-а рындул, пентру ка сэ рекучерешть челе пердуте де пе урма уней ынкэлкэрь, скэпэрь дин ведере сау, пур ши симплу, неатенцией. Шефул фермей е датор сэ фие ку окий ын патру, пентру ка прочесул де продукцие сэ фие ынтр’о мишкаре асчендснтэ. Пентру ачаста се чере ымбукэтэциря систематика а расей анималелор, меканизаря ла максимум а прочеселор де мункэ, ынтрецинеря екземпларэ а ынкэперилор, прегэтиря ши репартизаря нутрецурилор, евиденца продукцией. Принчипалул, ынсэ, констэ ын фаптул, кэ шефул де фермэ требуе сэ фие ун господар бун, ун мобилизатор ши едукатор ал оаменилор, организатор ал ынтречерий сочиалисте. Дин пэкате, ну претутиндень е ынцелес адевэратул рол, че-й ревине унуй шеф де фермэ. Авем фапте, кынд ын фрунтя фермелор сынт нумиць оамень, каре н’ау нимик комун ку секторул зоотехник, н’ау идее, кум требуе сэ организезе мунка, кум сэ хрэняскэ анималеле, кум сэ комплектен челе май симпле документе. Оаре поць аштепта де ла ачешть «кондукэторь» крештеря чея а продукцией, пе каре ау авут-о ын ведере шефий господэрией, кынд й-ау ынаинтат кандидатура ла ачест пост? Десигур, кэ ну. Ятэ, де-о ворбэ, че се ынтымплэ ла ферма де вачь дин колхозул «Жданов», районул Кэушань: де жур ымпрежур домнеште мурдэрия, нутрецуриле сынт кэлкате де вачь ын пичоаре (пе кынд анул ачеста с’а ьшсилозат ку 2.000 тоне де фураже май пуцин дскыт анул трекут!), ынкэпериле ну-с репарате, мулгэтоареле н'ау ымбрэкэминте спечиалэ. Че-й дрепт, аич поартэ вина ши кырмуиря колхозулуй ши организация примарэ де партид. Дар ачаста ну ынсямнэ, кэ шефул фермей тов. К. Новак требуе сэ аштепте пынэ ва фи ынтребат сау трас ла рэспундере. Ши пынэ уна, алта, вачиле континуэ сэ скадэ мулсориле — се обцин акум нумай кыте 4,5—5 литри де лапте пе зи де ла о вакэ. Ынкэ ун екземплу. Колхозул «Красная Бессарабия» дин районул Анений-Ной а прегэтит пентру ернатул вителор абя... 20 проченте дин фуражеле превэзуте де план. Ла фел е ши ын колхозул «Правда» дин ачест район. Оаре аич ну е ши вина шефилор де ферме? Паре-ни-се, кэ да. Ануме ей, ын примул рынд, ау требуит сэ айбэ грижэ де ернатул вителор. Контролул речипрок ал прегэтирий фермелор де ярнэ а скос ла ивялэ о серие ынтрягэ де неажунсурь Шефий де ферме сынт даторь сэ ее тоате мэсуриле пентру а лики да ачесте неажунсурь кыт май репеде. Кэч ну ынзадар Партидул Комунист ши Гувернул Советик акордэ тоатэ атенция кадрелор дин верига медие. Тот одатэ де ла ачесте кадре, ши се чере мулт. Ын хотэрыря Пленарей дин юлие (1970) а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС се спут:«Пленара Комитетулуй Чентрал ал ПКУС атраоке атенция организациилор де партид, а тутурор кадрелор партидулуй ши статулуй асупра нечеситэций де а ынтэри дисциплина, де а мэри рэспундерр. пентру секторул ынкрединцат...». Комитетул Чентрал ал ПК ал Молдовей ши Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть атраг тоатэ атенция министерелор ши департаментелор републикане. комитетелор районале де партид ши комитетелор екзекутиве районале асупра проблемей прегэтирий ши перфекционэрий спечиалиштилор, шефилор де бригэзь ши шефилор де ферме. Л а ора актуалэ кадреле требуе сэ куноаскэ ши сэ апличе ын лукрул лор тот че-й ноу ын штиинцэ ши практика пентру а обцине чя май маре ефичиенцэ а продукцией. Ачаста о чере вяца, о чере крештеря ноастрэ континуэ ши деачея е де датория фиекэруя сэ асигурэм орьче бригадэ, фермэ, сектор ку челе май капабиле кадре. Ануме де ачаста депинде сукчесул, ануме де аич порнеск виитоареле ноастре бируинце ын лупта пентру луминоаса зи де мыне — комунизмул. ЙДУНАРЯ АКТИВУЛУЙ ОРГАНИЗАЦИЕЙ ОРЭШЕНЕШТЬ ДЕ ПАРТИД М00Н6ВА Ынтр’о атмосферэ де маре авынт де продукцие ши политик оамений мунчий дин капитала ау десфэшурат ынтречеря сочиалистэ ын чинстя челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал партидулуй. Московиций ау ындеплинит ынаинте де термен сарчиниле чинчиналулуй. Ынкэ ын априлие анул курент ын индустрие ши транспортурь а фост атинс нивелул продуктивитэций мунчий, проектат пентру сфыршитул анулуй 1970. Адутгаря активулуй организацией орэшенешть де партид Москова а фост консакратэ ындеплинирий де кэтре оамений мунчий дин капитала а ангажаментелор сочиалисте привинд реализаря ынаинте де термен а планулуй чинчинал ши сарчиниле организацией орэшенешть де партид пентру ынтымпинаря дестойникэ а Конгресулуй ал XXIV-ля ал ПКУС. Еа а авут лок ла 20 ноембрие ын Сала Колоанелор а Касей Синдикателор. Ла адунаре а презентат ун рапорт В. В. Гришин, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск Москова а т ПКУС. (ТАСС). Апроапе доуэзечь де ань мунчеште тымпларул Логин Соловьов ын секция де асамбларе а фабричий No 1 де мобилэ дин Кишинэу. Бригада, кондусэ де ел. поартэ ыналтул титлу де колектив ал мунчий комунисте ши депэшеште зилник сарчиниле де продукцие ку 15—20 ла сутэ. Пентру индичий ьжалць, обцинуць ын ынтречеря сочиалистэ ын чинстя аниверсэрий а 53-я а Марелуй Онтомбрие, нумеле бригадирулуй а фост ынсирис ын Картя де Аур а Оноарей дин РСС Молдовеняскэ. ЫН ФОТОГРАФИЕ: Логин СОЛОВЬОВ. Фото де С. Галперин. Техника ноуэ плус технология ынаинтатэ Колективул комбинатулуй молдовенеск де винурь де калитате сулериоарэ ши шампанизате а ындеплинит ынаинте де термен сарчина чинчиналулуй ши авгажаментеле сочиалисте ла продукция глобалэ ши продукция-марфэ, прекум ши ла реализаря ей. Чинчиналул а фост ыиделлинит.ынайяте де термен ла: фзбрикаря принчипалелор фелурь.де продусе ши' ла' крештеря продуктивитаций мунчий. Ынтр’о конворбире ку кореопондентул айсенцией АТЕМ М. А. Кочуренко, инжинер-шеф ал. комбиаатулуй, а' комуяищт, кэ. ачесте резултате ау фост . обцвнуте де колективул ынтреприндерий даторитэ ынтродучерий техничий , ной ши технологией ынавнтате, лзрзйирий сортиментулуй, меканизэрий прочеселор ку волум маре де мункэ: Ын примул ан ал чинчиналулуй а ынчепут сэ функционезе о фабрика де винурь шампанизате ын флукс континуу. Капачитатя ей де проект — ун милион 700 мий де стикле пе ан — а фост атинсэ ынтр’ун скурт рэстимп. ' Ын анул курент ынтреприндеря ва продуче песте ун милион 900 мий стикле де шампание. Ын курсул експлоатэрий ноий ьгнтреприндерь ау фост ынтродусе прочесе технолойсиче, каре ымбунэтэцеек калитатя продукцией, а ынчепут сэ функционезе о линие де ымбутелиере ши де финисаре а шампанией, с’а креат ун депозит пентру прелукраря материей приме бруте, фолосите пентру фабрикаря ачестей бэутурь. Капачитатя луй депэшеште 154 мий де декалитри. Комбинатул, примул ынтре ынтреприндериле ынрудите дин републикэ, а инсталат ын локул линиилор де ымбутелиере пуцин продуктиве доуэ линий ной де ымбутелиере а винулуй ку о продуктивитате де 6 ши 8 мий де стекле пе орэ. Ау фост ынтродусе методе де прелукраре а бэутурилор, каре ымбунэтэцеек калитатя ши мэреск терменул де гараяцие ал пэстрэрий лор. Ын аний чинчиналулуй ынтреприндеря а инклус ын сортиментул ей винурь ной — «Кодри», «Кишинэу», «Иэвораш», «Флоаре», « Солнцедар».' Ын ' презент комбинатул продуче апроапе 100- фелурь де вин. Ел се експедиязэ ын мулте ре;Киунь але цэрий ши се експортэ. Ын аний чинчиналулуй, а спус ын ынкеере тов. Кочуренко, комбинатул а щэрит апроапе де трей орь продукция де вин ши де чияч орь— ымбутелиеря коньякулуй ын стикле сувенир. к 4 ЛА КУРЭЦИТУЛ ВИИЛ0Р Подгорений дин районул Котовский, де рынд ку алте лукрэрь де тоамнэ ын вий, ау ынчепут ши курэцитул бутучилор. Ачаста операцие се фаче ла вариетэциле, каре-с резистенте ла Жер. Тоамна ачаста вор фи курэците май мулт де доуэ мий де хектаре де вий хибриде ши еуропене. Пынэ ын презент ачастэ лукраре с’а ынфэптуит пе о супрафацэ май маре де 500 де хектаре. Фоарте бине ши организат се курэцэ вииле ын колхозул «Дружба». Аич виерий дин бригада, кондусэ де М. Морарь, курэцэ ын фиекаре зи кыте 5—6 хектаре де бутучь. Де асеменя организат ау ынчепут курэцитул виилор ши подгорений дин колхозуриле «Друмул Лениннст», «Сергей Лазо», «Прогресс», дин совхозул-фабрикэ «Виктория». И. ГРОЯН, агроном-шеф пентру културиле мултиануале ла дирекция агрнколэ а комитетулуй екзекутив районал Котовский. „ЛУ1МЩ-Г К0НТИНУ9 СФЕКШРЯ программ! де черчетэрь ТЕХНИКО-ШТПННЦНФНЧЕ Комуникате але Аженцией ТАСС наре. * * * Ла 18 ноембрие, ора 23 — ора Московей, апаратулуй аутопропулсат ын кондицииле лус’а ынчепут о ноуэ шединцэ де легэтурэ прин радио ши телевизиуне ку апаратул аутомат советик «Луноход-1». Ын прочесул де лукру ау фост резолвате урмэтоареле сарчинь принчипале: перфектаря методелор де кондучере а апаратулуй аутомат аутопропулсат, визионаря панорамик* а локулуй ши а сектоарелор луй карактеристиче, ефектуаря експериментелор штиинцифиче проектате. Шединца а дурат 4 оре ши 40 минуте. Дупэ верификаря системелор де борд ши инсталаря батерией соларе ын позиция нечесарэ, апаратул аутопропулсат с’а ындепэртат кыцьва метри де локул де стационаре, вирынд ын аша фел, ка ын кымпул де ведере ал телефотометрулуй сэ фие купринсэ тряпта де алунизаре а стацией «Луна-17». Апой а фост ефектуат виражул луноходулуй ку целул де а-л ындрепта пе рута депласэрий ын дирекция суд-ест. Трасеул тречя пе ун терен релатив нетед, авынд адынчитурь ши ридикэтурь ку унгюрь де ынклинаре де чел мулт 10 граде. Апаратул аутопропулсат а ынтылнит ын каля са петре ши кратере де дименсиунь релатив мичь, а траверсат о микэ крястэ лунарэ. Системеле де обсерваре прин телевизиуне ши радиотелеметрие ау дат посибилитате операторилор, каре кондук луноходул де ла Чентрул де телекомуникаций космиче ла маре дистанцэ, сэ кондукэ ку сигуранцэ апаратул пе рута луй, сэ контролезе депэширя обстаколелор ши сэ урмэряскэ старя системелор де борд. Пе диферите сектоаре але трасеулуй ау фост ефектуате мэсурэторь асупра ыисуширилор меканиче але солулуй лунар ши параметрилор каросабилитэций шасиулуй. Ын прочесул де лукру апаратул аутопропулсат а паркурс о дистанцэ де 96 метри. Потривит дателор информациилор телеметриче, тоате системеле луноходулуй ау функционат бине, температура ын компартиментул де диспозитиве ера де плус 16 граде Челсиус, пресиуня — де 750 милиметри а колоаней де меркур. Се ындеплииеште ку сукчес програмул де черчетэрь штиинцифиче ши де ынчеркаре а Ла 20 ноембрие, ора 00.00 — ора Московей, с’а ынчепут о ноуэ шединцэ де легэтурэ ку луноходул. Ын ачест тимп апаратул аутопропулсат се афла ын зона радиовизибилитэций Чентрулуй де телекомуникаций космиче ла марь дистанце. Ын курс де 4 оре ши 25 минуте с’ау ефектуат експерименте технико-штиинцифиче ши депласаря луноходулуй. Ку ажуторул спектрометрулуй Рентген а фост стабилитэ композиция кимикэ а стратулуй де супрафацэ ал рочилор лунаре. Ау фост континуате експериментеле де черчетаре а ынсуширилор меканиче але солулуй лунар ши каросабилитэций луноходулуй. А фост фолосит ун диспозитив, каре аре о штанцэ, че се ынтродуче ын сол, прекум ши ун систем де сезисоаре пентру мэсураря форцей, че акционязэ асупра шасиулуй. Ку ажуторул телескопулуй Рентген ау континуат мэсурэториле асупра радиацией Рентген екстрагалактиче, каре ну пот фи ефектуате ку ажуторул апарателор де пе ПэмынТ. Де ла бордул луноходулуй ау фост речепционате ной имажинь панорамиче але пейзажулуй Луний. Ын фотографий се вэд бине урмеле, лэсате де апаратул аутопропулсат, амэнунтеле супрафецей Луний ши елементеле конструкцией луноходулуй. Камереле де телевизиуне, дестинате черчетэрий ши апречиерий трасеулуй де депласаре, ау прокурат дателе нечесаре депласэрий ын кондицииле теренулуй акчидентат. Пе унеле сектоаре ынклинация планулуй ажунжя ла 14 граде. Пе паркурс апаратул аутопропулсат а ынтылнит ун кратер дестул де адынк, пе каре операторий л-ау околит ку сукчес. Ын курсул шединцей с’а кэпэтат ун маре волум де информаций телеметриче. Ын ачест тимп апаратул аутопропулсат а фзкут ун друм де 82 метри. Ка урмаре а маневрелор, ефектуате де луноход, ел се афлэ ла о депэртаре де 125 метри де тряпта де коборыре а стацией аутомате «Луна-17». Апаратул аутомат аутопропулсат советик «Луноход-1» континуэ сэ ындеплиняскэ ку сукчес програмул де черчетэрь ши експерименте ын режиуня Мэрий Плоилор. ЧИНЧИНАЛУЛ Е ЫНДЕПЛИНИТ РСС Естон» Оамений мунчий дин РСС Естонэ ау ындеплинит ынаинте де термен планул чинчинал ла продукция индустриала глобалэ. Ын ултимий дой ань ынтрегул спор ал продукцией индустриале а фост реализат даторитэ крештерий продуктивитэций мунчий. 0с дапэшеск сарчиниле ын чея че привеште продукция индустрией конструктоаре де машинь ши де апарате, ынгрэшэминте минерале, артиколе трикотате ши конфекций, цесэтурь де бумбак ши де мэтасэ, ынкэлцэминте. Ын ритм сусцинут креште продукция де енерЖие електрикэ, кантитатя де пеште, продукция де кашкавал. Ын конформитате ку Директивеле Конгресулуй ал ХХШ-ля ал ПКУС, ын аний чинчиналулуй с’ау дат ын експлоатаре примеле агрегате ла ЧЕРС Естонэ, с’а терминат конструкция уней фабричь де ынгрэшэминте азотоасе, ау ынтрат ын функциуне ной капачитэць ла комбинатул кимик, ла комбинатул кимик де шистурь ши ла о серие де алте ынтреприндерь индустриале. Колхозуриле ши совхозуриле републичий ау спорит симцитор продукция ши вынзаря кэтре стат а принчипалелор продусе агриколе веЖетале ши анимале. Роада медие ануалэ де културь череалиере а конституит ын аний чинчиналулуй 21,5 чентнере ла хектар, сау ку 42 проченте май мулт декыт ын периоада де чинч ань пречедентэ. Сарчина превэзутэ пе аний 1966—1970 ла вынзаря кэтре стат а принчииалелор продусе агриколе а фост ындеплинитэ ынаинте де термен. Оамений мунчий дин РСС Естонэ ау адоптат ангажаменте спорите ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал партидулуй ши луптэ пентру ындеплиниря лор ку сукчес. РАСС Татар» Лукрэторий индустрией дин РАСС Тэтарэ ау ыядеплинит планул чинчинал ла продукция глобалэ. Ын компарацие ку анул 1965, продукция а спорит ку 56 проченте, продуктивитатя мунчий — ку 36 проченте. Петролиштий дин републикэ адук о маре контрибуцие ла ындеплиниря ынаинте де термен а сарчинилор трасате де Директивеле Конгресулуй ал ХХШ-ля ал ПКУС. Де ла ынчепутул чинчиналулуй ей ау екстрас 450 милиоане тоне де комбустибил ликид. Ын презент апроапе кэ фиекаре а трея тонэ де петрол, екстрасэ ын царэ, ревине Татарией. Ын републикэ ау континуат сэ се дезволте конструкция де машинь, електроенер- Жетика, индустрия кимикэ ши петрокимикэ. Пе малуриле Камей с’а десфэшурат ларг конструкция уней узине де аутомобиле де маре тонаж. Ын аний чинчиналулуй лукрэторий агрикултурий, ынтэрияд база технико-материалэ а колхозурилор, совхозурилор ши ридикынд нивелул културий лукрэрий пэмьштулуй, ау избутит сэ споряскэ мулт продукция агриколэ. Волумул колектэрилор, ын компарацие ку периоада де чинч ань пречедентэ, а спорит: ла череале ку 43 проченте, картофь — ку 20, сфеклэ де захэр — ку 49, легуме — ку 27, карне — ку 33, лапте — ку 37 ши ла оуэ — ку 23 проченте. Оамений мунчий дин Татария луптэ стэруитор пентру ындеплиниря ангажаментелор сочиалисте, луате ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Индустрия конструктоаре де машинь Лукрэторий ынтреприндерилор ши организациилор Министерулуй индустрией конструктоаре де машинь, десфэ-шурынд о ларгэ ынтречере сочиалистэ, ау ындеплинит ынаинте де термен сарчина планулуй чинчинал ла волумул продукцией. Пынэ ла сфыршитул анулуй 1970 вор фи продусе ши ливрате песте преведериле планулуй ун маре нумэр де агрегате, машинь, утилаже ши мэрфурь индустриале де консум популар. Продуктивитатя мунчий ла ынтреприндериле рамурий а крескут ын ачест рэстимп ку пестй 50 проченте. Ынтреприндериле ши организацииле рамурий ау ефектуат о маре активитате ын ведеря фолосирий резервелор екзистенте але продукцией ши а ноилор реализэрь але штиинцей ши техничий. Ау фост ынтродусе мулте прочесе меканизате ши аутоматизате, утилаже ши диспозитиве де ыналтэ продуктивитате. Стэруинду-се сэ ынтьгмпине дестойник Конгресул ал ХХ1У-ля ал Партидулуй Комунист ал Уяиуний Советиче, колективеле ынтрепряндерилор ши организацииле министерулуй ау адоптат ши ындеплинеск ку сукчес ангажаменте спорите ын чея че привеште ындеплиниря ынаинте де термен а планулуй пе гнул 1970. (ТАСС). С’а ынчепут пропунеря де кандидаць пентру алежериле де жудекэторь нородничь Ла 20 ноембрие с’а ынчепут ын капитала Молдовей пропунеря де кандидаць пентру алеЖериле де жудекэторь нородничь ай жудекэториилор нородниче районале. Ла адунаря колективулуй лукрэгорилор Институтулуй «Молдгипрострой» а фост пропус кандидат пентру алежериле де жудекэторь ын районул Фрунзе Мамалыга Фьо-дор Дмитриевич. Адунаря мунчиторилор, инЖинерилор, техничиенилор ши службашилор асочиацией де ынкэлцэминте «Зориле» а пропус пентру ачеяш жудекэторие районалэ кандидат пентру алежериле де жудекэторь нородничь пе Ланги Лудмила Васильевна, яр колективул узиней експериментале «Калинин» — пе Мокряк Тамара Михайловна. Ла адунаря лукрэторилор Институтулуй молдовенеск де черчетэрь штиинцифиче ын домениул онколоЖией а фост пропус кандидат пентру алежериле де жудекэторь нородничь ын районул Ленин Силла Александр Аркадьевич. Колективул депоулуй де локомотиве ал стацией Кишинэу а пропус ла адунаря са кандидат пентру алежериле де жудекэторь нородничь ын районул Октомбрие пе Карецкий Павел Андреевич, мунчиторий, инЖинерий, техничиений ши службаший узиней «Электроточприбор» — пе Аконенко Лудмила Ивановна. Одатэ ку пропунеря де кандидаць пентру алеЖериле де жудекэторь нородничь ла адунэриле колективелор ынтреприндерилор, шантаерелор де конструкций, организациилор, инсгитуциилор ши школилор, каре ау лок ын ораш, континуэ алеЖеря асесорилор нородничь пентру жудекэторииле ноподниче районале. (АТЕМ). 11111|1Ш11Ш11111Ц|11111111111|1ШН11111Ш11111111П|1|||||||||||1111111111|111Ш1|||11|||1111 К алде мулцэмирь Ын легэтурэ ку чя де-а 53-я аниверсаре а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие с'ау примит пе адреса Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС нумероасе телеграме ши скрисорь де феличитаре дин партя оаменилор мунчий, колективелор ынтреприндерилор, шангиерелор де конструкций, колхозурилор, совхозурилор ши ашезэминтелор, осташилор Арматей Советиче ши Флотей. С’ау примит де асеменя феличитэрь дин партя партиделор комунисте ши мунчиторешть, партиделор национал-демократиче ши сочиалисте де стынга, дин партя гувернелор, оаменилор де стат ши политичь, организациилор обштешть ши дин партя унор четэцень дин стрэинэтате. Телеграмеле ши скрисориле концин калде феличитэрь ши буне урэрь ку прилежул ачестей дате де маре семнификацие. Приетенйй де песте хотаре дау о ыналтэ апречиере политичий интерне ши екстерне а ПКУС ши а Статулуй Советик, менционязэ ын деосебь ролул Униуний Советиче ын прочесул револуционар мондиал, ынсемнэтатя марилор идей ленинисте ын лупта пентру триумфул сочиализмулуй ши комунизмулуй, пентру ун виитор луминос ал оменирий. Ей урязэ ПКУС ши Гувернулуй Советик, попоарелор Униуний Советиче ной сукчесе ын конструиря комунизмулуй, ын ынтэриря унитэций ши коезиуний интернационале а цэрилор сочиалисте, а мишкэрий комунисте интернационале, а тутурор форцелор револуционаре антиимпериалисте ын лупта ымпотрива империализмулуй ши политичий луй агресиве, пентру паче ши секуритатя попоарелор, пентру демокрацие, елибераре националэ ши прогрес сочиал. Комитетул Чентрал ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС адук калде мулцэмирь тутурор оаменилор мунчий, организациилор де партид, советиче ши обштешть дин Униуня Советикэ, партиделор фрэцешть, гувернелор, оаменилор де стат ши политичь, организациилор обштешть дин цэриле де песте хотаре, тутурор приетенилор де песте хотаре пентру синчереле феличитэрь ши бунепе урэрь адресате нородулуй советик, Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче ши Гувернулуй Униуний РСС. КОМИТЕТУЛ ЧЕНТРАЛ АЙ ПКУС ПРЕЗИДИУМУЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС СОВЕТУЛ МИНИШТРИЛОР АЛ УНИУНИИ РСС 1111111111111111ПН1 Ынтылниря тов. Л. И. Брежнев ку тов. Г. Хусак Ла 18 ноембрие а авут лок ла Москова о ынтылнире а Секретарулуй Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС тов. Л. И. Брежнев ку Примул Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКЧ тов. Г. Хусак, сосит ын Униуня Советикэ, дупэ кум с’а конвенит речипрок май ынаинте. Тт. Л. И. Брежнев ши Г. Хусак ау фэкут ун скимб де пэрерь асупра проблемелои ынтэририй ши дезволтэрий ын континуаре а легэтурилор фрэцешть ши а колаборэрий динтре ПКУС ши ПКЧ, Униуня Советикэ ши Република Сочиалистэ Чехословака. Ла ынтылнире а авут лок де асеменя ун скимб де пэрерь асупра унор проблеме интернационале актуале. Ынтылниря а декурс ынтр’о атмосферэ де приетение кордиалэ ши унитате деплинэ де пэрерь. Ла 19 иоембрие тов Г. Хусак а плекат спре патрие. Дин партя Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Уииуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал Уииуний РСС Комитетул Чентрал ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС анунцэ ку адынк» дурере, к» ла 19 ноембрие 1970 а ынчетат дин вяц» ла вырста де 79 ань, дул» о боал» гря, марешалул Униуний Советиче Ерьоменко Андрей Иванович, еминентэ персоналитате милитар», талентат командант де ошть советик, кандидат ын мембрий Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Ероу ал Униуний Советиче. КОМИТЕТУЛ ЧЕНТРАЛ АЛ ПКУС ПРЕЗИДИУМУЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС СОВЕТУЛ МИНИШТРИЛОР АЛ УНИУНИЙ РСС