Munka, 1984 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1984 / 1. szám

Gál László AZ ÚJ ESZTENDŐ SZÁMVETÉS­RE KÉSZTET. Értékeljük a múltat és tervezzük a jövőt. Az 1983. évi népgazdasági terv megvalósítását elemezve kitűnik, hogy gazdaságunk tervszerűen fejlődött. Egyensúlyi helyzetünk javult, időben teljesítet­tük nemzetközi fizetési kötelezett­s­é­­geinket. A nemzeti jövedelem meg­közelítette a tervezettet. Az ipar valóra váltotta előirányzata­t, a me­zőgazdaság termelése viszont az aszálykárok következtében 3 száza­lékkal csökkent. A külkereskedelmi cserearányok további romlása, a vi­lággazdaságban érvényesülő válság­­jelenségek, a nehéz értékesítési lehe­tőségek ellenére a nem rubel elszá­molású aktívum jelentősen növeke­dett, de nem érte el a várt szintet. A nemzeti jövedelem belföldi felhasz­nálása a tervezettnél kisebb mér­tékben csökkent. A beruházási ráfordítások, az évközi visszafogó intézkedések ellenére meghaladták a tervezettet. A lakosság fogyasztási szintje az utolsó két évben nem vál­tozott. Az átlagkeresetek a vártnál valamivel gyorsabban — 4—4,5 szá­zalékkal *— emelkedtek. A fogyasztói áraik 7,5 százalékkal nőttek. A la­kosság reáljövedelme nem haladta meg az 1982. évi szintet. Az életkörülményeink összképére a javulás a jellemző. Felépült 76 ezer lakás. Megoszlásuk azonban nem volt kedvező, mert az állami lakásépítés volumenének csökkenése arra kész­tette a rászorulókat, hogy lakásgond­jaikat magánerőből oldják meg. Ezt az építkezési formát számos pénzügyi kedvezmény segítette, az építőanyag­hiány azonban sok bosszúságot oko­zott a lakosságnak. Az 1983-as év eredményei nem nyújtanak mindenben kedvező kiin­dulási alapot az 1984. évi népgazda­sági tervhez. A nemzetközi pénzügyi egyensúly követelményei, az adósság­szolgálat terhei csupán korlátozott mozgást engednek. Ezért a legfonto­sabb erőforrásunk a meglevő belső tartalékok feltárása, a minőségi ele­mek előtérbe helyezése. Az 1984. évi célok kiindulópontja a külgazdasági egyensúly további szilárdítása. Ez a jövőben is egyre inkább a termelésen, a gazdálkodás javításán múlik. Korlátozó, megszo­rító intézkedésekre az idén is szük­ség lesz. Azonban hosszú távon ezek nem alkalmazhatók. Az idei eszten­dőben a nemzeti jövedelem növeke­dése várhatóan nem fedezi majd a fizetési mérleg egyensúlyához szük­séges kiadásokat. Ezért vált elkerül­hetetlenné a nemzeti jövedelem bel­földi felhasználásának további csök­kentése. Ez különösen a beruházáso­kat érinti. A lakosság fogyasztása és reáljövedelme összességében hasonló lesz, mint tavaly. Számolnunk kell azzal, hogy a bérből és fizetésből élők reálbére csökken, a nominálbérek várható 5 százalékos emelkedése el­lenére. Az idei terv végrehajtásának esz­közrendszerében a vállalati szabályo­zók tovább szigorodnak, ugyanakkor több rugalmasság is tapasztalható majd. A társadalombiztosítási járu­lék emelése, a beruházások szigorú szabályai, a korszerűbb tartalékkép­zés rendszere ésszerűbb gazdálko­dásra ösztönzi a vállalatokat. A bér­­szabályozásban lényeges változás nem várható. Támogatjuk azokat a bérszabályozási modelleket, amelyek a nagyobb teljesítményekre ösztö­nöznek. Az idei nagyobb ütemű no­minálbér-növekedés ösztönöz a tőkés exportra és enyhíti a legégetőbb bér­­feszültségeket. Központi béremelé­sekre ott kerül sor, ahol már hosszú ideje súlyos munkaerőgondokkal küszködnek. Elsősorban a melegüze­mi, és a több műszakos, a szokásos­tól eltérő munkarendben dolgozók bérhelyzetén sürgős javítani. Sajnos az idén sem valósul meg minden ál­talunk fontosnak és időszerűnek mi­nősített bérintézkedés. Ezeket az igé­nyeket a tervezőmunkában továbbra is napirenden tartjuk. A szakszervezetek támogatják azo­kat a vállalati béremeléseket, ame­lyek­­a jól dolgozó műszaki-gazdasági értelmiség (bér) helyzetén változtat­hatnak. A szakszervezetek közreműködésé­vel az idén életbe lép az új bértarifa­rendszer. Ez nem jelent automatikus béremelést, de lehetőséget ad arra, hogy a vállalatok saját bérfejlesztési eszközeik felhasználásakor ne ütköz­zenek korlátokba. Kívánatos, hogy az üzemi szakszervezeti szervek szorgal­mazzák, támogassák azt a törekvést, amellyel az átlagosnál jobban növe­kedhet a jól képzett és a nehéz mun­kafeltételek között dolgozók, a pálya­kezdők, a gazdasági vezetők bére. Emelkednek a bérkategóriák alsó ha­tárai is , ezért a minimum bértéte­lek elérésére is gondos előkészülete­ket, körültekintést kíván. A bérta­rifarendszer azonban csak akkor tölt­heti be szerepét, ha a vállalatok az eddiginél jobban gazdálkodnak saját eszközeikkel. A SZAKSZERVEZETEK ÁLLÁS­PONTJA, hogy a teljes foglalkozta­tottság elve nincs veszélyben. Több ágazatban továbbra is inkább a mun­kaerőhiány okoz gondot. Törekvé­sünk, igényünk a gazdaságirányítás felé, hogy a vállalatok munkaerő megtartó képességét elsősorban a gazdálkodás eredményessége szabja meg. Ezzel összhangban támogatjuk az alacsony hatékonyságú vállalatok, szövetkezetek helyzetének rendezését úgy, hogy az ott dolgozókat hátrány ne érje. A testületi szakszervezeti szervek még határozottabban segít­sék a munkaerőmozgást irányító köz­vetítő, az oktatási feladatokat ellátó intézményeket. A szakszervezetek Egyeztetett érdekek — közös feladatok

Next