Munkásélet, 1969 (13. évfolyam, 624-662. szám)

1969-09-19 / 648. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! 2. oldal Ara 30 bani­o­n. sorozat 648. szám 1969. szeptember 19. Az alkalmazottak közgyűlései Kíméletes önbírálat A brassói kábelgyár az utóbbi évek során szüntelen megújhodáson ment át. Ma nemcsak kábeleket gyártanak ,­­­hanem a híres román trakto­rok, tehergépkocsik és az utóbbi időben a Dacia sze­mélygépkocsik részére is itt készítik a szükséges hűtőra­­d­iátorokat. Most ismét új mű­helyekkel, üzemrészlegekkel gazdagodik, növekszik kapaci­tása. Nem könnyű egy azon idő­­idén építkezni és termelni is. Pedig ilyen különleges felté­telek között fejtette ki ebben az évben tevékenységét a gyár munkaközössége. És nem is rosszul. A termelés percig sem szünetelt, az elért ered­mények dicséretre méltóak. Csupán annyit említsünk meg, hogy a munka termelékenysé­gi előirányzatot 103,4 száza­lékban valósították meg, az exporttervet pedig 8 millió 546 000 lejjel haladták túl. Jól eső érzés volt erről tudomást szerezni a napokban lezajlott közgyűlésen, melyen a válla­lat nyolc hónapi tevékenysé­gét, a hátra levő négy hónapi teendőket, s a jövő évi terv­feladatokat vitatták meg. Călin Valentin, az igazgató­bizottság elnöke, beszámoló­jában más munkasikerekről is tájékoztatta a részvevőket. A közgyűlésnek egyik pozitív­­vonása azonban az volt, hogy a beszámoló bátran feltárta mindazokat a hiányosságokat és nehézségeket, melyek kor­látozták még szebb eredmé­nyek elérését. Ugyanakkor körvonalazta azokat a tenni­valókat, melyek az igazgató­bizottságra és az egész mun­kaközösségre hárulnak az ez évi tervfeladatok sikeres tel­jesítésében s a jövő évi ter­melés előkészítésében. Az a­­­nyagellátás, a gépek, a mun­kaerő- és a munkaidő kihasz­nálása terén észlelt fogyaté­­k­osságok beható elemzése, a fölösleges kiadások elkerülése s a termelés gazdaságosságá­nak növelése terén fenn­álló lehetőségek lelkiismeretes mérlegelése jellemezte a be­számolót. Amint a jelentésből és a vi­tából is kitűnt, annak ellené­re, hogy teljesítették és túl­szárnyalták tervfeladataikat, a gyár tevékenységét több ne­gatív jelenség árnyékolta. Eb­ben az időszakban nem keve­sebb mint 86 623 munkaóra, az összmunkaidőnek 5,15 szá­zaléka veszett kárba a gyako­ri kiesések — gépleállások — rendszertelen anyagellátás, i­­gazolatlan hiányzás stb. kö­vetkeztében. Hozzájárult eh­hez a karbantartás elégtelen­sége, a kései és gyenge minő­ségű javítások, melyért An­­dronic Alexandru, Lupu Ste­fan, Barabás József, Rausch Ion lakatosokat és a főgépé­szeti osztály vezetőségét tet­ték felelőssé. Másrészt a ter­melő részlegek mesterei és műszaki vezetői sem tettek meg mindent a gépek ésszerű üzemeltetése érdekében, így ezek kihasználási mutatója vállalati szinten alig érte el az 58 százalékot. Megállapít­hatjuk tehát, hogy ezen a té­ren még jelentős belső tarta­lékok várnak kiaknázásra. Erre utalt többek között Niculescu Panait mérnök, a radiátor részleg vezetője is, aki hangsúlyozta, hogy a gé­pek jobb kihasználásával érezhetően növelhető a ter­melési kapacitás. Ehhez azon­ban az szükséges — mondotta —, hogy az igazgató bizottság gondoskodjék az ütemesebb anyagellátásról, hiszen nem­egyszer fordult már elő anyaghiány miatt fennakadás. A főgépészeti osztálynak is alaposabban kell megszervez­nie a karbantartási és javí­tási munkálatokat, lásson hozzá minél előbb a régi gé­pek, főképp a prések­­moder­nizálásához, hogy növelhessük üzemeltetési idejüket. Ezek a gépek jelenleg mindössze 2—3 órát működnek a 24-ből, a többi idő alatt alkatrészeket cserélünk, javítgatjuk őket szüntelenül. — Mint a radiátor-részleg munkája — mondotta Hărăs­­tăşescu Ion — büszke vagyok, mikor szép eredményeinkről szólunk. De nem hallgathat­juk el, hogy munkánkban még elég sok a hiányosság. Egyesek fegyelmezetlen ma­gatartása, elégtelen szakmai képzettsége gyakran okoz ne­hézséget a termelésben, kihat KASZÁSI VIKTOR (Folytatása a 3. oldalon) Csapolás előtt Vörösacélon r Tizenhat évvel ezelőtt, mikor N. Vasile befejezte elemi is­koláit, nagyon szeretett volna beiratkozni valamelyik faipari szakmai iskolába. Asztalos akart lenni. Apja az iskoláról hallani sem akart: — Hadd el fiam, volt nekem egy katona­­társam asztalos, ahhoz adlak inasnak, meglásd, híres aszta­lost nevel belőled — hajtogatta Teodor bácsi. Egy délelőtt elindultak Platoneşti faluba a kisiparos Nicu bácsihoz, hogy Vasile kitanulja a mesterséget. Nicu bácsi kedvesen fogadta. Megsimogatta a fejét, jóked­vűen magyarázva, mutatta be a műhelyt. „Holnap reggel már kezembe veszem a gyalut“ gondolta a gyerek boldogan. Másnap hajnalban korán költötte a mester. „Kelj fel Va­sile, kaszálni megyünk. ‘ Nem alhatunk délig, mert kell a széna a teheneknek, juhoknak télire!“ Kaszáltak két hétig, nem is mentek haza. Miután elvégezték a kaszálást, követ­kezett az árpa, a zab aratása, s így ment ez késő őszig. Va­sile sóhajtva nézett a műhely bezárt ajtajára. Egy év eltelte után sem tudott sokkal többet, mint idejö­vetelekor. Fát vágott, istállót, udvart takarított, tejet hor­dott, egyszóval mindent csinált, csak nem gyalult. „Ráérünk még arra" — mondogatta a mester. Ha nehezen is, de eltelt a három évi inaskodás. Amit ta­nult, az kevés volt ahhoz, hogy asztalosnak nevezhesse ma­gát. Hazament, s majd félévig otthon ült. Aztán kedvezett neki a szerencse : a galócási faipari vállalat új részleggel bővült, s ott szakképzetlen munkásként, igaz , azonnal al­kalmazták. Szorgalmasan dolgozott, figyelmes, szófogadó, tudni vágyó ember volt. A szakképesítési tanfolyamra első­nek iratkozott be. Hat hónap után boldogan ment haza , zsebéből kivette a szakképesítő igazolását és apja elé tette : „No édesapám, most már igazán asztalos vagyok!". Odaadó munkája és szorgalma elismeréséül nemsokára brigádosnak nevezték ki. Egyik nap a személyzeti osztályon új ember jelentkezett. Azt mondotta, régi asztalos, mester volt sokáig, most itt szeretne elhelyezkedni. Felvették s a részleg vezetője be is osztotta az öreget. „Maga délutántól N. Vasile brigádjában fog dolgozni, mint segédmunkás. A brigádos jól képzett fiatalember, türelmes és jó vezető“ — mondta. Az öreg átvette a részlegvezetőtől a cédulát, amit a brigá­dosnak kellett átadnia. Délután pedig már egy órakor ott állt a bejárat előtt. Szorongva várta leendő főnökét , az ő egykori inasát. Félt a találkozástól. De feleslegesen félt. Amikor a fiatal brigádos megpillantotta rég nem látott mes­terét, felvidult az arca, jókedvűen rázott kezet vele. — Na, hogy van kedves Nicu bácsi ? Mi járatban nálunk ? Az szó nélkül odanyújtotta a részlegvezetőtől kapott cé­dulát, aztán várt, hogy visszautasítják-e. A brigádos elko­molyodva nézett volt mesterére. Megértette annak belső ví­vódását s szerette volna gyorsan eloszlatni. Barátságosan átkarolta az öreg vállát, s elindult vele az öltöző felé. — Na jöjjön, Nicu bácsi öltözzünk át s kezdjük el a mun­kát. . . Amíg maga is szekrényt kap, megosztjuk szépen az enyémet... DEMETER FERENC „Ura a volánnak“ — ez volt az elnevezése annak a nagyarányú, országos szak­mai versenyek, amelyen nem kevesebb mint 35 000 hivatásos gépkocsivezető vett részt. Az óriási iram­ban növekedő gépkocsi park s a vele együtt fel­növő új sofőr nemzedék mind élesebben veti fel, minálunk is a gépkocsizás biztonságának kérdéseit. Hiszen emberi életekről van szó, nagy értékű gé­pekről, árukról és így to­vább. A KISZ Központi Bizottsága kezdeményezte ezt a szakmai küzdelmet és természetesen minden segítséget megkapott a mi­lícia és közlekedésügyi mi­nisztérium illetékes szak­embereitől. Hiszen közös az érdek, a cél: minél alaposabban felkészíteni, szakmailag a hivatásos gépkocsivezetőket, és ez­által is növelni a közleke­dés biztonságát. Valljuk be kitűnő kezdeményezés! Hiszen nincs olyan nap, hogy ne történjen valahol gépkocsiszerencsétlenség. Felborult teherautók, ki­gyulladt luxus kocsik, szét­roncsolt terepjárók — jel­zik a közlekedés veszélyeit. Elpusztult fiatal életek. Örökre megnyomorított em­­berek-asszonyok vádolják azokat, akik úgy ültek a volán mellé, hogy nem voltak urai a volánnak. Már­pedig a mind jobban dagadó, gyászos statiszti­kai táblázatok arról valla­nak, hogy a közlekedési szerencsétlenség nagy ré­ VERSENY A TUDÁSÉRT illltllllllllllllllllllIIJIIIJIf szót a tudás hiánya okozza, nagyon hézagosak voltak a professzionális ismere­tek. Ezren és ezren ülnek a volán mellé anélkül, hogy alaposan elsajátítot­ták volna az autóvezetés tudományát, a közlekedési szabályokat, a műszaki is­mereteket. És ha ez meg­bocsáthatatlan a privát ve­zetőknél, akkor százszoro­san megbocsáthatatlan a profiknál, azaz a hivatásos sofőröknél. Nos, épp ezek felé fordult a figyelmem a most lezajlott szakmai ver­seny során. A fővárosban megtartott döntőben a 35 000 indulóból immár csak az ország 120 legjobb fiatal gépkocsivezetője ma­radt. Az igényes elméleti és gyakorlati vizsga pedig kijelölte a három legjob­bat, akiknek a nevét érde­mes megemlíteni : a plo­­ieşti-i Constantin Popa, a tecuci-i Virgil Georgescu és a konstancai Traian Sanda. Ők nyerték el en­nek az országos szakmai versenynek az első három díját. De a győztesek, úgy érzem, mi vagyunk, mind­annyian gyalogosok és gépkocsizók — mert az „Ura a volánnak“ verseny, felhívás volt arra, hogy le­gyünk urai a tudásnak, a képzettségnek, az elméleti és gyakorlati ismereteknek. Ez pedig elősegíti a közle­kedés biztonságáért vívott nagy csatát, ami egyet je­lent az életekért vívott harccal. Köszöntjük tehát ezt az újszerű és nemes küzdel­met. Várjuk a folytatást. DÁNOS MIKLÓS

Next