Művelődés, 2008 (61. évfolyam, 1-12. szám)

2008-01-01 / 1. szám

AZ ELSŐ HATVAN ESZTENDŐ Még mielőtt a Kedves Olvasó beskatulyázná a Művelődést az élemedett korba, és sírba hessentené a „szent öreget", mint egykor tette Szabó Dezső a Ta­mási Áron első regényének védelmére harcosan kiál­lott Benedek Elekkel, vagy a Horváth Istvántól meg­örökített ózdi „szent hattal" agyoncsapná haszonta­lan élősködőként - gyorsan osszuk legalább kétfelé ezt az amúgy nem szégyellni való életkort: tekinthet­jük 19. életévében járó, eladó sorba került leányzó­nak, akinek a háta mögött azért ott áll nem is akár­milyen 41 éves tapasztalat. Hiszen az 1948-as indulásától (akkor még két for­rásból is táplálkozva Művelődési Útmutatóként és Népművelődésként) megélt emlékezetesebb és köny­­nyen felejthető korszakokat, 1956 derekától Művelő­désként szolgálta a hazai magyar közművelődés ügyét. Voltak közben periódusok, amikor dalolva vagy kénytelen-kelletlen kiszolgálta a hatalmat. Mi inkább azokat az időszakokat emlegetjük fel, amikor az előttünk járók akár a napi kompromisszumok árán is, de megteremtették a lehetőségét (olykor az egyetlent) néprajzi, hely-, művelődés- és nemzeti­­ségtörténeti, képzőművészeti, könyvtár- és termé­szettudományi tanulmányok, kórusművek, színda­rabok közlésének. Talán nem túlzás azt állítanunk, hogy egyebek mellett a Művelődés és a Kriterion Könyvkiadó mű­helye nélkül aligha élte volna túl a diktatúra sanyarú éveit az erdélyi magyar tudományosság, nem, vagy legalábbis sokkal nehezebben tudott volna élni azok­kal a lehetőségekkel, amelyek tájainkon a 89-es buk­fenc után fokozatosan kibontakoztak. 1990-től a Művelődés is - rövid bukaresti vergő­dést követően immár természetes éltető közegében, Kolozsvárt­­ fokozatosan megtalálta helyét a ma­gyar, közelebbről az erdélyi magyar kultúrában: se­gíteni próbál olvasóinak, hogy térben és időben meg tudják határozni magukat az állandóan változó vi­lágban, el tudjanak igazodni olyan sajátos kérdések­ben is, amelyek szűkebb és tágabb életterünkben foglalkoztatják a gondolkodó, töprengő, olykor napi f­­ondokkal viaskodó embertársainkat. Hogyan, mi­yen hagyományos és új eszközökkel tudunk egyén­ként és közösségként is válaszolni azokra a kihívá­sokra, amelyek a végtelenre tágult és ugyanakkor mérhetetlenül leszűkült világunkban napi rendsze­rességgel körülvesznek. Sajtótörténeti távlatokban gondolkodva megálla­píthatjuk, hogy az Európai Unióhoz való csatlako­­zást megelőzően, de jószerével már az első világhá­borút lezáró békeszerződés előtt is az erdélyi ma­gyar sajtóban mindvégig hangsúlyosan szerepel a nemzeti majd nemzetiségi identitás. Mit te­hete­tt, mit tesz, mit tehet egy 60 éves köz­­művelődési havi lap, a Művelődés, hogy az erdélyi magyarság meg tudja határozni önmagát, kulturális kapcsolataiban az elválasztó és az összekötő elemek feltárásával és tudatosításával megpróbálja erősíteni azt a lokális kultúrát, amely a globalizációval egyi­dejűleg, párhuzamosan túlélési alternatívát jelent­etett még legalább ennyi ideig? A román kultúrával szembeni napi önmeghatáro­zási kényszer, a százados magyar-szász, immár csu­pán történelmi, egymásra hatás, a kevesebb feszült­séggel, ezért több haszonnal járó, erős erdélyi jellem­­zőket mutató magyar-lengyel, magyar-olasz kap­csolat, az inkább kuriózumként felfogható magyar­japán közös szálak, és végül az összmagyarság szempontjából cseppet sem közömbös magyar-ro­ma egymás mellett élés tanulságait körbejáró súly­pontos lapszámaink tapasztalatát osztanék meg to­vábbra is az Olvasóval. Tíz esztendeje kezdtük könyvkiadói programun­kat, és azóta több-kevesebb sikerrel évi 3-7 könyv­eimmel próbáljuk azokat a hiányokat pótolni, ame­lyekkel - bizonyos fokig a Művelődésben elkezdett munkát is folytatva - szerzőink a nagyobb közön­séghez is eljutathatják kutatásaik eredményét (ele­gendő csak utalni a Debreczeni László, a Herepei János, a Balaskó Nándor-életművet közzé tevő soro­zatainkra, hogy ne csak a lassan tucatnyi Művelő­dés-antológiákat, vagy a Kriterionnal közösen kia­dott Szilágysági magyarok, illetve az Aranyos vidéki magyarok testes mongráfiáit említsük). És akkor még nem is szóltunk az erdélyi tájvédelmi, tájtörté­neti könyveinkről, a Szentimrei Alapítvánnyal közö­sen istápolt Sztánai Füzetekről vagy a több mint két­száz kiállításról, amelyet a Művelődés Galéria-prog­ramunk keretében szerveztünk határainkon innen és túl Budapesttől Bukarestig, Nagybányától Temes­várig. Van mit csinálnunk újabb hatvan esztendeig! SZABÓ ZSOLT Páros (tempera)

Next