Művészet, 1960 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1960 / 1. szám

A „MŰVÉSZET” FELADATAIRÓL POGÁNY D. GÁBO­R Másfél esztendős szünet után képzőművészetünknek újra van szakfolyóirata. A „Műterem” 1958-as évfolyamát köve­tően most „Művészet” címmel jelennek meg azok a cikkek, tanulmányok, kritikák, hírek, melyek a festészet, szobrászat, grafika, iparművészet problémáival igyekeznek megismertetni a közönséget, a műbarátokat, a kulturális kérdések iránt érdek­lődő tömegeket. Lapunk új nevének felvétele a megbecsülés és a tisztelet megnyilatkozása a kilencvenegyéves Lyka Károly — mesterünk és mintaképünk — iránt, aki századunk elején másfél évtizeden át szerkesztette a „Művészet"-et, s aki tudo­mányos, ismeretterjesztő munkásságával követendő szép hagyo­mányokat teremtett a művészettörténészeknek, kritikusoknak, képzőművészeknek egyaránt. Több mint negyven év után, a népszabadság megvalósulásának, a szocializmus építésének kö­rülményei között azt szeretnénk elvégezni, amit kiváló képes­ségű elődeinknek a Habsburg-monarchia áldatlan művelődés­­politikai feltételei között kellett megoldaniuk, istápolni a ha­ladó művészetet, gondozni legértékesebb eredményeit, segíteni valamennyi tehetségét, ismertetni legújabb törekvéseit. Ez ma pártos állásfoglalást jelent a szocialista realizmus mellett, egy­fajta forradalmi következetességet, mely az alkotómunkában a nép igazságának, boldogságának szolgálatát vállalja, részt kér a munkásosztály világtörténelmi horderejű művének létre­hozásában, a kommunizmus kivívásában. Folyóiratunk akkor tölti be hivatását, ha rendszeresen be tud számolni arról, hogy miként alakul képzőművészetünk helye az új társadalomban, hogyan tükrözi, segíti a szocialista építést? Ebbe az ismeretkörbe — természetesen — kortársaink alkotásaival együtt progresszív tradícióink, az egész emberiség maradandó remeklései mind beletartoznak. Meg kell találnunk azokat a fejlődéstörténeti törvényeket, melyek a művészetek sajátos élettanában a klasszikusok teljesítményeinek szerves ki­egészítését, továbbépítését jelentik századunk mélyreható szo­ciális változásai idején. Mindenek előtt a pártosság műtörté­nelmi tanulságaival kell szembe néznünk, azzal a lenyűgöző példatárral, mely a legnagyobbak műveiben a haladás kifeje­zését, őszinte hitvallását hangsúlyozza. A mai viszonyok kö­zött ez a munkásosztály világnézetének, a marxi-leniai ideo­lógiának művészi igazolásával egyenlő. Minden számottevő előzmény végül is a humanizmus kiteljesedése, a csonkítatlan emberi harmónia felé vezette a művelődés útját. A képzőművészeti kultúra virágzása, terjesztése hazánk­ban a szocializmus megteremtésének elmaradhatatlan velejáró­ja. Öntudat, igényesség, ízlés elképzelhetetlen széleskörű mű­veltség nélkül, s a szocialista ember nem nélkülözheti a látás, a vizuális érzékelés pallérozottságát. Feledhetetlen elődeink vi­szont nem helyettesíthetik a ma művészét a jelen megörökíté­sének, élményszerű magyarázatának elvégzésében. A múlt elő­remutató megnyilatkozásai fogékonyabbá tehetik a mai közön­séget a forradalmi eszméknek, a társadalmi együttélés igazsá­gosabb feltételeinek megértésére, de napjaink nagy horderejű sorskérdéseire, a béke megőrzésének, az imperializmus kataszt­­rófapolitikájának alternatíváira magunknak kell válaszol­nunk. Aki részt vesz korunk hatalmas feladatainak megol­dásában, akár a termelésben, akár a művészi alkotó­munkában, az óhatatlanul is találkozik egymással a legnemesebb emberi szolidaritás mesgyéjén, a közösség érde­keinek képviseletében. Helyes lenne, ha sikerülne a „Művészet"-nek igazi szak­­folyóirattá lennie, nem Vart pour Vart-os módon, hanem a mes­terségbeli tennivalókat dialektikusan értelmezve. Mert ha így kezeljük a szakmát, szerteágazó összefüggéseivel, a művész történetileg kipróbált felelősségérzetével, akkor e fogalomban az élet, a valóság ismerete is benne van, de benne van mindaz, ami hősies helytállást, emelkedett érzelemvilágot, emberbarát erkölcsiséget a művészet valaha is megszólaltatott. Ilyen fel­fogás mellett a tehetség, a minőség, a korszerűség elemzésekor soha nem lehet elfeledkezni a környezetről, a közönségről, a tisztul eszmékről, a fejlődés menetéről, a munka társadalmi jelentőségéről, ami viszont egyéniségekben, típusokban, osztá­lyokban, dolgozókban testesül meg. A művész szent kötelessége nevelni, boldogítani embertársait, követendő tettekre, ihlető el­határozásokra ösztönözni közönségét. Erre azonban csak ak­kor képes, ha van a valóságnak olyan része, jelenségeinek olyan lényeges vonása, amelyet nyilvánvalóvá tudott tenni, észrevé­­tette a lélek, a természet rejtettebb tulajdonságait is. A képze­let is csak akkor tud magasra szárnyalni, ha tapasztalatokra támaszkodik, emlékekből indul ki. Képzettársulás se lehetséges tudás nélkül, a vízió is porba fullad bizonyosság, az értelem fénye nélkül. A magyar képzőművészet további fejlődése az alaposabb, árnyaltabb valóságismerettől függ. De ez a követelmény se új dolog, csak mint alkotói feltétel ezúttal tudatosabban jelent­kezik. Legnevesebb mestereink már századok óta okos tájé­kozottságról, szenvedélyes igazmondásról tettek tanúbizony­ságot, gyakran a hatalmat gyakorlók dühödt elégedetlensége ellenére. Népi demokráciánk éppen ezt az életszerűséget várja a maiaktól, az ország lakossága bízvást reméli, hogy művé­szeink mind több hozzáértéssel, együttérzéssel vallanak észrevé­teleikről, megfigyeléseikről. Az aggódás, szeretet, összetartozás szellemében lehet csak méltóvá válni halhatatlanaink hagyaté­kához és a dolgozó nép jövőt építő gondjaihoz.

Next