Művészet, 1984 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1984 / 1. szám

Az Országos Iparművészeti Kiállítás elé Legutóbb 1975-ben, a jubileumi kiállításon nyílt alka­lom arra, hogy a hazai iparművészet és ipari forma­­tervezés eredményeit együtt, egy helyen tekintsék át az érdeklődők. Az ágazat azonban azóta sem nélkülözte a bemutatkozás lehetőségeit. Az egyéni és csoportos tárlatok, úgyszintén az alkalmakhoz kötött tematikus rendezvények mellett megteremtődtek az olyan orszá­gos kiállítási fórumok is, mint a pécsi kerámia-bienná­­lé, a szombathelyi fal- és tértextil-biennálé, az ipari textilművészeti biennálé, a kecskeméti szilikátipari triennálé, a miskolci ötvös- és fémművészeti quadrien­­nálé. A tárlatok szaporodása és rendszeressé válása is jelzi: Magyarországon érezhetően megnőtt a figyelem az iparművészet, ipari formatervezés eredményei iránt. Az érdeklődés önmagában is indokolja a mostani ki­állítás rendezőinek szándékát: a különböző területeken föllelhető értékek összegyűjtésével és bemutatásával teremtődjék meg a körültekintő számvetés lehetősége a legszélesebb közönségrétegeknek csakúgy, mint az alkotóknak. A közszemlére bocsátott anyag legelőször is hatal­mas - már-már túlzó - bőségével ragadja meg a láto­gatót. Az iparművészet minden ágazatát képviselve, több mint 300 művész kapott helyet a Műcsarnok összes termében. Kollekciójuk a művészi törekvések változatos gazdagságáról és a nagyobb közösségek igényeinek kielégítésére alkalmas tárgyak és környe­zetek létrehozására irányuló, erősödő igyekezetről tanúskodik. A hagyományos funkciót betöltő egyedi kézműves produktumok mellett, imponáló a tömeg­­termelésre, sorozatgyártásra alkalmas „célszerűen szép" munkák (tervek, ötletek) nagy aránya. Nemcsak azt tanúsítja ez, hogy a szakma képviselői meg akar­nak felelni a velük szemben támasztott társadalmi követelményeknek, de azt is, hogy - minden ismert probléma ellenére - a társadalom és a gazdaság részé­ről is megnőtt a készség annak a szellemi tőkének a be­fogadására és működtetésére, amit az iparművészek és formatervezők népes tábora testesít meg. M­indenesetre, ha valaki még emlékezik az 1975-ös tárlatra, a mostani láttán jó érzéssel állapíthatja meg, hogy az akkorihoz mérten ezúttal talán több olyan tárgyat (kerámiát, bútort, világítótestet, textilt, gépet vagy más használati eszközt) láthat, amely immár nemcsak a kiállítás ünnepi elrendezettségében, hanem - megvásárolhatóan - az üzletek kirakataiban is kelleti magát. De az is biztató jelensége ennek a kiállításnak, hogy nagyszámú intéz­mény és vállalat érzékelteti, milyen eredményeket tud felmutatni a formatervezés produktumainak integrá­lásában. A II. Országos Iparművészeti Kiállításnak egyik fontos célja éppen az, hogy további ösztönzése­ket adjon ennek a folyamatnak. Mind az alkotás, mind a befogadás oldalán feladatok adódnak ebből. A társadalom és a gazdaság fejlődése során feltárulkozó (tudatosult vagy nem tudatosult) igényekre figyelemmel, az iparművészetnek is új köve­telményekkel kell szembenéznie. Önmaga érdekében, még inkább a társadalmi, gazdasági szükségletek miatt tisztáznia kell, milyen jellegű, szándékú és ható­sugarú tervezésre vállalkozhat. Meg kell vizsgálnia a fogalmak mögött húzódó társadalmi értékrendek, érdekek és lehetőségek körét, mert ennek elmulasztása igen könnyen belterjes, légüres térben lebegő, társa­dalmi helyét nehezen meglelő, egy helyben topogó iparművészetet eredményezhet. Egyszóval: mind­inkább elodázhatatlanná válik, hogy maga a szak­terület is kemény önvizsgálatot végezzen. Ehhez is, de az új társadalmi, gazdasági követelményeknek való megfeleléshez is - hisszük - jó kiindulópontot jelen­tenek azok a döntések, amelyek az iparművészek, formatervezők képzésének reformját irányozzák elő. Az Iparművészeti Főiskola új képzési céljának meg­határozása, rendjének bevezetése korszakos jelentő­ségű lépés, amely elindítója lehet az egész szakterület társadalmi helyzete, hatékonyabb működése javításának és segítheti a tevékenységet károsan befolyásoló „köztes", tisztázatlan jellegének mérséklését. A kiállítás mottója - „A tervezés értékteremtés" - az alkalmazás és a befogadás problémáira is ráirányítja a figyelmet. Nevezetesen arra a köztudott tényre, hogy amikor értékteremtésről beszélünk, az iparművészet és formatervezés esetében különösen fontos, hogy ne csupán elvont eszmei értékekre gondoljunk, hanem olyan szellemi tevékenységre, amelynek eredményei a gyakorlatban viszonylag közvetlen módon válnak anyagi értékekké. A tervezés nyomán születő értékek­nek kiemelkedő szerepe lehet legégetőbb gazdasági problémáink, feladataink megoldásában. Ipari termé­keink minőségének, versenyképességének megőrzé­se és javítása, a termékszerkezet korszerűsítése, az anyaggal és energiával, a termelési kapacitásokkal való ésszerű gazdálkodás elképzelhetetlen a tervezés - ezen belül a formatervező munka - minőségének lényeges javítása, eredményeinek integrálása nélkül. A szakképzett iparművészek, ipari formatervezők tudásának, tehetségének felhasználása, ésszerű alkal­mazása (tőkeigényes beruházások nélkül, pusztán a szellemi tartalékok működtetésével) termékeink értékének jelentős növekedését s ezáltal értékesítési

Next