Művészet, 1987 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1987 / 1. szám

Megújult századfordulós bankpalota a Münnich Ferenc utcában A századelő építészeinek nagyszabású feladatot jelentett a pénzintézetek, ban­kok, takarékpénztárak, tőzsdepaloták ter­vezése. Ezt az épülettípust gazdasági túl­súlya miatt elsősorban a főváros igényel­te, bár a kor építészeti folyóiratai rend­szeresen közölték a vidéki városok pályá­zati felhívásait is. A budapesti bankok és takarékpénztárak megnövekedett vagyo­na lehetővé tette reprezentatív székházak emelését, melyek a városképet is dön­tően befolyásolták. A megrendelők szán­dékát találóan jellemezte Komor Marcell, a Vállalkozók Lapjának szerkesztője 1914-ben: „Nem mondom, hogy az épít­kezésnél fukarkodnának, nem fáj nekik, ha bármibe is kerül az épület, amelytől megkövetelik, hogy mutatós, hogy kábí­­tóan gazdag legyen, hogy aki csarnokai­ba lép, hétrét görnyedjen a nagy gazdag­ság súlya alatt..." A gyakorlati követelmények kielégíté­sén túl az építtetők elvárták, hogy palo­táik már külsejükkel magukra vonják a figyelmet, és a tulajdonos hatalmát, szi­lárd pénzügyi helyzetét hirdessék. Ezeknek az igényeknek leginkább Al­­por Ignác felelt meg, aki a korszak bank­építő specialistájának számított. Az Új­épület 1897-ben megindított lebontása után kialakított Szabadság tér mindkét monumentális pénzintézete, a Tőzsde (ma a Magyar Televízió székháza) és az Osztrák-Magyar Bank (ma Nemzeti Bank) az ő tervei alapján készült el 1905- re. Ezen kívül még több jelentős fővárosi bankot épített, de hatása ennél jóval szé­lesebb körű, hiszen gyakran közreműkö­dött tanácsadóként, pályázatok elbírálá­sánál. Elveit, megvalósult bankpalotái­nak ismertetését pedig rendszeresen kö­zölték a művészeti szaklapok. 1909-ben az Építő Ipar hasábjain a banképületek belső kialakításáról írva, foglalkozott az udvar üvegtetős pénztárcsarnokká alakí­tásának kérdésével, az értéktárgyak őrzé­sére szolgáló helyiség elhelyezésével, a különböző rendeltetésű terek egymásba kapcsolásával, számos olyan problémá­val tehát, melyek sikeres megoldásáról jól szerkesztett alaprajzai tanúskodnak. Alpár a környezetükből kiemelkedő, masszív bankpalotáinak homlokzatát az épület funkciójára utaló szimbolikus plasztikai díszekkel látta el. A bankok igyekeztek székházaik szá­mára a város központi részein telket sze­rezni, ezért a Vörösmarty tér és a Szabad­ság tér közti területen szinte egymást érik a bankpaloták. Terjeszkedésüknek nem­egyszer korábbi, klasszicista épületek is áldozatul estek. A századelő egyik kriti­kusa joggal nevezhette az egykori Nádor utcát a „bankok utcájának". A mai nevén Münnich Ferenc utcában, klasszicista és romantikus műemlékeink által övezve, egymástól kétsaroknyira emelkedik két banképület az 1910-es évek elejéről. A 6. szám alatt a volt Magyar-Cseh Iparbank áll, mely 1912-ben készült el. A Mál­­nai-Haász építőpáros tervpályázat útján nyerte el ezt a megbízást. Ugyanebben az évben fejezték be a Magyar Agrár- és Járadékbank új palotáját a 16. szám alatt, Kőrössy Albert és Kiss Géza tervei sze­rint. A két épület összevetése azért külö­nösen érdekes, mert ugyanarra a feladat­ra - zárt utcasorba, saroktelek beépítése bank céljára - egymástól gyökeresen el­térő megoldást találtak. Közös tulajdon­ságuk az, hogy az épület többfunkciójú: míg az alsó szinteket a pénzintézet hasz­nálta, a felsőbb emeleteken lakások vol­tak. A Málnai-Haász építőpáros méltán legismertebb, legtöbbet reprodukált mű- 2

Next