Művészet, 1989 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1989 / 1. szám

Felkiáltójelek Sós László és Kemény Éva kiállítása Sós László és Kemény Éva grafikusművészek kiállítá­sán a pályájukat jellemző plakátok kaptak helyet. Be­mutatott műveik a környe­zet- és természetvédelem té­maköréhez kapcsolódnak. Ez a téma, mely kivétel nél­kül közvetlenül érint min­den embert, igényli is a pla­kát műfaját, hogy általa a legközérthetőbb művészi eszközökkel nyerjen megfo­galmazást a sokak befoga­dására számító gondolat, a félelem, a nyugtalanság, a bizonytalanság. A témának és a műfajnak megfelelően a kiállítás installációja há­romszög alaprajzú hirdető­oszlopokból állt. Ezeken he­lyezkedtek el a munkák. A kiállítóteremben, a hirde­tőoszlopok sűrűjében halad­va azt érezhettük, hogy e speciális utcai építménytí­pusnak ilyen nagy mennyi­ségű megjelenése, a rajta szereplő hirdetés, felhívás fontosságát fokozza. Ennek az installációs elemnek az is­métlése összhangban van azzal is, hogy a plakát csak sokszorosítással töltheti be funkcióját. Nem várhatja meg, hogy az érdeklődők rá­találjanak a kiállítótermek falai között, hanem elébe Üvegszobrok megy a befogadóknak. A plakát megjelenésével olyan helyzetbe kerül a láto­gató, melyben nem kerülheti ki a képes, szöveges falra­gasz által közvetített gondo­latokat, felhívást, a kérdésre a válaszadást, választást. Amint a plakát műfaját az egyediséggel szemben a sok­szorosítás jellemzi, úgy az egyes alkotásokon is feltűnő szerepet kap az ismétlés mű­vészi eszköze. A különböző motívumok szín-, méret- és faktúrabeli módosulásainak szerepeltetése ugyanazon a munkán, érzékelteti az adott jelenség alakulásának folya­matát, általában a pusztu­lást, a széthullást. A kom­­pozíciós elemek módosult variációinak egymáshoz va­ló viszonya a pusztulás okát is érzékelteti. Ugyancsak ezt segíti elő a különböző típusú jelenségek társítása: gyár - erdő, sziluett - részletgazdag rajz, városi épületek - hulla­dékhegyek stb. Egy fölbomlott s még meg nem újult értékrend követ­kezményeit jelzi az egyes motívumokhoz tartozó lép­tékek felcserélése (például emberméretű cipő - cipőmé­retű ember stb.) vagy az anyagnak és a hozzá tartozó tárgynak, jelenségnek a va­lóságostól, a természetestől eltérő módon való társítása (bankjegy repülővé hajto­gatva v­agy gépszerkezetté alakítva). A zsúfolás vagy a képtér ijesztő kiürítése, az egész ré­szekre tördelése egyaránt veszélyeket jelez: felelőtlen emberi cselekedetek követ­kezményeit, a fogyasztói társadalom aránytalanságai miatt a bioszféra elszennye­ződését, a természet rendjé­nek végzetes megbomlását, az egyenlőtlen gazdasági fej­lődés embernyomorító hatá­sát, a fegyverkezéssel bizto­sított pusztítási-pusztulási lehetőségeket. A valameny­­nyi plakát alatt feltüntetett statisztikai adatok, szöveges magyarázatok fokozták a képek riasztó, számonkérő A Tihany Múzeumban meg­rendezett Üvegszobrok kiál­lításon három alkotó: Lu­­gossy Mária, Bohus Zoltán és Buczkó György munkái­val találkozhattunk. Az el­múlt években, az üvegszob­rászat felfutása óta meg­szokhattuk már, hogy az üveg plasztikai formálásá­nak lehetőségeivel foglalko­zók között elsőnek és szinte kizárólagosan az ő nevüket kell emlegetni. Csak remélni lehet, hogy hármójuk példá­ja: elfogadottságuk, külföl­di sikereik, művészi színvo­naluk serkentőleg hathat a fiatalabbakra, arra késztetve az utánuk következő nemze­déket, hogy a nyomukba szegődjön. Ennek a csatla­kozási szándéknak túl sok vagy igazán biztató jelét, megnyilvánulását nem ta­pasztalni (a kivétel talán Ioannidiu Thomas szereplé­se). A 70-es években Bohusék sem külön utakon indultak el, hanem támaszkodtak egy hol lazábban, hol erősebben összekapcsolódó, közös fel­hatását. Az egyes ember, az emberiség biológiai létének jövőjét kilátástalannak tün­tették fel az alkotások a je­lenleg tapasztalható egyéni és közösségi életvezetési gyakorlat mellett. A statisz­tikai adatok, a képi abszur­ditások valóban riasztóan hatottak, de mellettük nem jelentek meg egy olyan ér­tékrend körvonalai, mely­nek távlatai a saját élet­időnkre koncentrálható él­vezeti jóléti, kényelmi szem­pontokon túlmutató életve­zetésre késztetnének. A taga­dáson, az elutasításon túl nem kaptunk lehetőséget az igen­lésre, olyan modell követésé­re, amely ha társadalmi kö­zegben még nem is létezik, fel­mutatása a művészet feladata lehetne. (Műcsarnok, 1988. VI. 10-VII. 10.) Bakonyvári M. Ágnes adatokat kitűző társaság­hoz, a konstruktivistákhoz. Bak Imre, Nádler István, Fa­jó János vagy Csiky Tibor mellett - figyelve persze az üvegszobrászat hazai meg­alapítójára, Z. Gács György­re és az üveget, mint külön­leges, egyedi tulajdonságok­kal rendelkező anyagot kí­sérleti munkáihoz fölhasz­náló Vili Tiborrá - érlelő­­dött-fejlődött, egyéniesült geometrikus szemléletmód­juk. Ezt az indíttatást leg­tisztábban mindmáig Bohus Zoltán őrizte meg magában és műveiben. Csiszolt-réteg­zett, a tisztulás, élesedés fényútjait mutató geometri­kus kompozíciói (Formula, Lo­ky: Elsivatagosodás, szita, 120 x 70 cm, 1988 Lo­ky: Nemzeti össztermék, szita, 120 x 70 cm, 1988 (fotók Somfai István) Lugossy Mária: Tektit II. üveg, ré­tegelt, homokfújt, 45 x 60 cm, 1986 (fotó Somfai István)­ ­ PANORAMA

Next