Péterfy Gizella festő- és szobrászművész kiállítása (Művészetek Háza, Csikász Galéria, Veszprém, 1999)

PÉTERFY GIZELLA K­IÁLLÍTÁSA Felfüggesztett tengeri kavicsok, szép formájú lyu­kas kincskövek fogadják a látogatót Péterfy Gizel­la kiállításán. Látókövek, Salinger tyúkanyó-kövei. Az Adriai-tenger partján Péterfy találta őket. A víz- és szélcsiszolta formákat birtokba vette, domeszti­­kálta, befestette. A kék színárnyalatokat meghagy­ta a tengernek, a többi, a mobil plasztika a meg- és kitalálóé. Főhajtásra, és amit ez jelent: csöndes szerénységre késztetik a kiállítás látogatóját ezek a kövek: itt a művész mellett a természet is jelen van. Péterfy találta a köveket, övé a nádfedeles betle­hem is, agyagfiguráival, szeretve formált szentjei­vel és gyermekkort idéző rongybaba-közönségé­vel. Ha már beléptünk a térbe, mi is velük lehetünk az adventi csodavárásban. „...az angyal mindenkinek életében legalább egy­szer megjelenik." - Mihály arkangyallal mondatta regényében Hamvas Béla. Az angyallal, és bizonyos emberekkel való találko­zás meghatározza a művész életét is. Péterfy életé­ben ilyen meghatározó volt a mesterével, Bernáth Auréllal való kapcsolat. „Azt, hogy Bernáth-tanítvány voltam, nem tudom, kinek köszönhetem. Remélem, ő választott ki. Ez a tudat kimondottan büszkeséggel töltött el minden bernáthost. Egy pajzs volt, amit nem kezdhettek ki az őt nem ismerők igaz-nem igaz vádhegyei, támadá­sai. ...Nekem nagyon sokat adott. Irányította szem­léletemet, titkokat adott át. A képpel beszélgetni kell. Figyelni az ő beszédét. Gondolatban készülni a vá­laszra. A helyes válaszra, amit, mielőtt hozzá­nyúlok, gondolatban kell próbálgatni..." A néző folytathatja ezt a beszélgetést a képekkel, Péterfy alkotásaival, és persze, rajtuk keresztül magával a festővel is. A hetvenes évek közepétől készült bibliai képek (kezdetben, Ádám­ Éva, Káin,Ábel, Judit és Holo­fernes, Mária, A kiválasztott) mutatják, hogy a fes­tő Péterfy, hagyománytisztelő ugyan, de nem kon­vencionális értelemben az. Amikor képeinek a bib­lia az ihletője, nem a szárnyas oltárok és táblaké­pek hagyományait követi. Nem a Biblia Pauperum narratív történetillusztrációi kelnek életre festmé­nyein. Sokkal inkább az emberi lét alapkérdései kapnak festői válaszokat vásznain. Évtizedek em­beri-művészi harcai, vívódásai. Színein átsüt Grünewald expresszivitása. Művein nem csak Ká­in, de minden bűnbeeső tragikuma is megjelenik. A bibliai figurák lobogó különlegessége az ő sze­mélyes érdekeltségétől lesz olyan drámai. A profán Mária­­ az ő Máriája, és a kiválasztottal való ta­lálkozás is Neki adatott meg. Nem csoda hát, hogy Péterfy tudja, hogy az életben mindennek „megvan az órája... hogy „van ideje a születésnek és a halálnak. Ideje a sírásnak és ideje a nevetés­nek; ideje a jajgatásnak és ideje a táncnak. ...Ideje a szeretetnek és ideje a gyűlöletnek, ideje a hábo­rúnak és ideje a békének." Aki teljes életet él, mi­ként Ő, nemcsak olvas, de meg is éli a példabe­szédek bölcsességét. Ezért lesznek titkokat tudóak szavakkal nehezen megközelíthető képlátomásai, hitelesek az életművében igen nagy szerepet játszó portrék, legyenek azok akár szellemóriások arcké­pei, akár egyszerű kedves barátok képmásai. Egyik legkülönösebb portréja - amely a költő ne­vét viselő iskolában van Balatonkenesén -, a Pi­­linszkyt ábrázoló pannó. Nem csupán felismerhető vonásokkal mutatja be a költőt, de víziószerűen ér­zékelteti - a kép teljes atmoszférájával - az éjszakai

Next