Művészeti Szalon, 1932 (7. évfolyam, 4. szám)

1932-04-01 / 4. szám

vággyal nézegette a maestro ténykedéseit. Ez a fiú Ba­rabás Miklós volt, akit Telepy György abban a sze­rencsében részesített, hogy beavatta az enyves festők technikájába. Barabásra nézve ez rendkívüli élmény volt, amelyet aztán hasznosított is. A kulisszafestőnek másik érdeme az, hogy ő vezette be fiát, a később na­­gyon népszerűvé vált Jelepy Károlyt, ezernyi ezer tájkép mesterét, a rajzolás és festés elemeibe. Sem m­­índza, se­m I­elepy György nem volt nagy­­súlyú­ egyéniség. Szerepük mindössze annyi, hogy mindegyik a maga módjára kapcsolatot teremtett a színpad és a képfestés közt. Ez még nem nagy dolog. Volt azonban a színpad és a festett kép között egyéb, hasonlíthatatlanul mélyebb és fontosabb kapcsolat is, még­pedig azokban az időkben, amidőn hirtelen­ül f­el­­­virágzott a népszínmű. Ennek az azóta kihalt drámai fajnak történeti jelentőségét máig sem méltatták elég­gé, mi itt csak arra a hatásra akarunk rámutatni, amellyel jelentősen hozzájárult hazai festészetünknek átalakulásához. Blahán'­ volt a bűvös név, amely az új műfajnak valóban művészi vereint adott és sikert biztosított. Aki csak egyszer is látta virágkorában, amint a színpadra perdült piros csizmában, babos kendővel a fején, meg­értette­, miért bomlik hirtelenü­l a pesti polgár a nép­színműért. A stílus, amelyet ez­ a ritka tehetségű asz­­sz­ony a népszínmű keretében megteremtett, Tamássy­­val és vele született meg és halt meg. Akkor azonban elég élő erő volt, amely a paraszt élet etnográfiai ér­dekességeit nagy élménnyé tudta alakítani. A legény, a menyecske, a cigány, a kisbiró, a fáin rossza az ő te­hetsége révén vált közkedveltté, színész-partnereit is fel tudta villanyozni. Zajos esték voltak ezek éveken át s amit a közönség ily' módon szívébe zárt a színpadon, szívesen fogadta festett kép­­alakjában is. A Műcsar­nok falait egyre nagyobb sokaságban lepték el a fes­tett népszínműveik és egész sereg festő vált népsze­rűvé menyecskéivel, cigányaival, falusi bírójával stb. (Vágó, Bihari, Roskovics, Karcsay és a sokkal kisebb tehetségnek hosszú sora.) Mi­velhogy ennyire megszaporodott a nép-élet­kép, a festők műterme is átalakult. Rá se lehetett volna ismerni a Székely Bertalanok régimódi, kopár hambár­­jaira, amelyekben azok hősi kompozícióikat fogalmaz­ták. A népszínmű hatott a népéletképre, a népéletkép hatott az atelierre. Még a külföldön élő magyar festők műhelyeire is. Azokban az években egy szép napon betoppantam Münchenben Böhm Pál műtermébe, ahol ő az ő tiszaparti halászait, hálósöltözőit, vásárosait nagy mennyiségben fejtegette. A látvány, amelyben részem volt, egyetlen volt a maga nemében, hozzá ha­sonlót sehol sem láttam semmiféle külföldi műterem­ben. Egy hatalmas, red­ves halászbárka sötét lett a nagy ablak alatt, mellette összegubancolt hálók. A ményeze­­ten végig feszített zsinóron piros paprika és aranyszínű kukoricatorzsa lógott nagy mennyiségben A tulipán­­tos ládákra vetve borjúszájú ingek, százráncsi gyolcs­­gatyák, fokosok, zöldm­ázas lun­­él­iá­k. Árvalányhajas LOTZ KÁROLY ÉVŐDÉS

Next