Muzsika, 1970 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1970-01-01 / 1. szám - SÁRAI TIBOR - ÚJFALUSSY JÓZSEF - PERNYE ANDRÁS: Búcsú Szabó Ferenctől

abból fakad, hogy műveiben ugyanaz a kommunista szív dobog, mint pártmunkás tetteiben. „Szív dobog" ... mondtam — talán kis­sé romantikusan, amivel azt szeretném ki­fejezni, hogy mindent belülről, a humá­nus oldaláról közelített meg. Mezítlábas nagyszüleire gondolt, amikor a proletárha­talomért harcolt, és megrázó, belső konf­liktusokról vall zenekari Concertójában, 15 évi emigrációja utáni hazatérésének művészi lélekrajzában. Vagy milyen mé­lyen emberi, hatalmas, forradalmi tripti­chonja második darabjának, az Emlékezte­tő című szimfóniának, szinte biedermeier­keringős zárótétele, melyben az itt áb­rázolt intellektuális forradalmár szörnyű lázálmai feloldódnak, hiszen a jövőt ekkor még nem a valóságos forradalom, hanem végül is a szelíd szerelem ihleti. Milyen fi­nom és költői malícia, és ugyanakkor meg­értő emberség! Igen, Szabó Ferenc, a forradalmár mű­vész az emberiség legnagyobb ügyéről éne­kelt, arról, hogyan válhatnak életmódjuk­ban, de tudatukban is minél nagyobb tö­megek méltóvá ember­ mivoltukhoz. E mo­numentális problémakört azonban mindig művészi módon, azaz szubjektívan közelí­tette meg. Nála a szubjektivitás szinte naivnak mondható, őszinte kitárulkozást jelent, ennek pedig elsősorban saját él­ményvilága a forrása. És bár ez az élmény­világ egy sokat megélt kommunista harcos és mélyen érző ember komplikált élmény­világa, mire nála művészetté finomul, le­egyszerűsödik, és a hamvasság pírjával hat, miként a népmese. Minden ellenkező jel ellenére — pedig sok ilyen jelet ismertünk — a naiv kitárul­kozás gyakoribb lehetősége, szeretetre vá­gyásának beteljesülése, a barátok sokasága tette volna igazán boldoggá mindennapi életét is. Ezeket a meg nem valósult vá­gyait nem tette közhírré, bár műveinek minden fordulata ezekről is vall. Igaz, mű­vei jelentéstani analízise még előttünk álló feladat. Mint ahogyan előttünk álló fel­adat társadalmunk szocialista tudatának megfelelő fejlesztése is, mert Szabó Ferenc művészete csak ilyen társadalomban hat­hat igazán. Magára maradtan, elhagyottan, nagy ke­serűségben halt meg. De a jövőben rendü­letlenül bízott. Különben nem dolgozott volna — minden testi és szellemi kínt, fáj­dalmat, szenvedést leküzdve —, szinte utolsó percéig operáján, a „Légy jó mind­halálig"-on, melynek hőse a kis Misi, aki ellen minden és mindenki összefogott, és akinek a szenvedés poklait kellett megjár­nia, míg végül is újból tisztán állhat az emberek előtt. Mert az igaz szándék idővel győzedelmeskedik. A Magyar Zeneművészek Szövetsége el­nöke, tagsága és pártszervezete nevében búcsúzom Tőled, Feri... E nagy, de tra­gikus, békésnek nem nevezhető élet után — nyugodt békében. Sárai Tibor

Next