Muzsika, 1999 (42. évfolyam, 1-12. szám)

1999-10-01 / 10. szám - KÖRBER TIVADAR: Kodály Fesztivál '99

KURZUSOK, FESZTIVÁLOK ORSZÁGSZERTE 479 Orsolya és Hajdú Roland vezetésével. Né­hány magasabb képzettségű kóruskarnagy Erdei Péter intenzív­ kurzusán vehetett részt. A tanultakról sikeres koncert keretében adtak számot a nyilvánosság előtt. Ugyancsak in­tenzív kurzust vezetett Hegyi Erzsébet (egy héten át napi öt és fél órában!) A harmóniai ismeretek gyakorlati fejlesztése a Kodály-kon­cepció alapján témájában. A napi foglalkozá­sok mindenki számára kórusénekléssel zárul­tak, női- és vegyeskari bontásban. Igó Lenke és Nemes László vezetésével a két alkalmi együttes szintén nyilvános hangversenyen mutatta be a feldolgozott műveket; zongorán Erdei Márta működött közre. Tanítási órákat is láthattak a szeminárium és a szimpózium résztvevői. A budapesti Erkel Ferenc Általános Iskola 4. osztályával Szirányi Borbála, a kecskeméti Kodály Iskola 6. osztá­lyával pedig Darányik László tartott két-két, egymáshoz kapcsolódó órát. Az egyik külföldi kolléga megkérdezte: vajon így zajlik-e le az iskolában mindegyik óra? Nyilvánvalóan nem. Mesterséges közegben, színpadon ülve, figye­lő szemeknek-füleknek kitéve kellett tanár­nak és tanulóknak helytállniuk, az órák még­sem voltak kirakat jellegűek. A gyerekek akti­vitása, spontán megnyilatkozásai képesek vol­tak egy valódi tanóra légkörét érzékeltetni. A fővárosi iskola Magnificat-kórusa önálló hang­versenyen is bemutatkozott Szebellédi Valéria vezényletével, Jacobus Gallustól Orbán Györ­gyig ívelő műsorával, szép sikerrel. Mint már az eddigiekből is kiderült, a nagy koncentrációt igénylő, a kánikulában fokozott fizikai-szellemi igénybevételt jelentő tanulás, gyakorlás mellett hangversenyek egészítették ki a programot. A nyitó esten a Kodály Vonós­négyes Kodály- és Beethoven-művekkel, a zá­ró koncerten az Erkel Ferenc Kamarazenekar Elgar, Csajkovszkij és Kodály egy-egy kompo­zíciójával lépett fel. Őket, valamint a Chopin-és Liszt-műveket megszólaltató Bogányi Ger­gelyt nem szükséges e beszámoló keretében felfedezni. A fiatalabb művésznemzedéket Boldóczki Gábor (trombita), Kelemen Barna­bás (hegedű), Megyesi Schwartz Lúcia(ének), a zeneakadémiai hallgató Varga Fruzsina (fu­vola) és Homor Zsuzsa (zongora), az ifjú ver­senygyőzteseket Nagy Yvette (hegedű), Kleb­niczki György (zongora) és Joó Szabolcs (ütő) képviselte az esti, illetve a délidőben megtar­tott koncerteken. Bemutatót tartottak az Óbu­dai Népzene­iskola tanárai és növendékei. A Kodály Intézet tanárai közül Szabó Orsolya (zongora) és Klézli János (ének) szerepelt (Hajdú Roland kíséretével), a Kodály Iskola tanárai közül Papp Rita és Gerhát László (zon­gora) , Ittzés Tamás (hegedű) valamint Beré­nyi Bea és Drazsay Ákos (fuvola). Az utóbb felsoroltak műsorukat kortárs magyar szerzők műveiből állították össze. A szeminárium né­hány külföldi énekes és hangszeres hallgatója is közönség elé lépett szóló- illetve kamaraze­ne-számokkal. Nagy várakozás előzte meg a Japán Rádió és Televízió Gyermekkarának hangversenyét. Fujio Fu­zuhashi vezetésével bámulatosan biztos szólamtudásról és fantasztikus állóké­pességről tettek tanúságot több mint százper­ces, szünet nélkül előadott műsorukkal. A hangverseny néhány mozzanatát szeretném kiemelni. A nyitószám: Michio Mamiya há­romrészes kórusciklusa - amennyire innen megítélhető - igen magas alkotói színvonalon valósítja meg a japán hagyományok és a kor­szerű nyelv szintézisét. Ősbemutatóként hangzott el Sáry László 12 haiku cí­mű kompozíciója, mely­nek elképesztő nehézsé­geit hihetetlen biztonság­gal győzték a - természe­tesen szintén fejből és magyar nyelven éneklő­­gyerekek. (Többen - nem éppen dicsérőleg - ido­m­ítást emlegettek a pro­dukciók kapcsán.) Kocsár Miklós alkotásai - úgy lát­szik - a szigetországban is kedveltek, akárcsak Ko­dály Táncnótája és Pün­kösdölője. Szóvá kell tenni azonban azt a ná­lunk is terjedőben lévő - egyáltalán nem he­lyeselhető szokást -, hogy hangversenyeik v­égén a kórusok értéktelen, hatásvadász, sőt egyenesen show-ba illő számokkal akarják „feldobni" a hangulatot, valójában a művészi élményt rontva. Ez történt itt és most - sajnos - mind a japán, mind a budapesti gyermekkar fellépésén is. A kecskeméti Katona József Társaság és a Magyar Kodály Társaság zeneszerző versenyt írt ki dal- és kórus-kategóriában, 20. századi magyar költők verseire. A Szőnyi Erzsébet ve­zette zsűri Dragony Tímea, Horváth Balázs, Megyeri Krisztina és Leszkovszki Albin dalait, illetve Bánkövi Gyula, Leszkovszki Albin és Horváth Barnabás énekkari műveit találta a legérdemesebbeknek. A stílusban-koncepció­ban igen különböző, mesterségbelileg egy­aránt jól megoldott kompozíciók híven tükrö­zik azokat az utakat-módokat, ahogyan te­hetséges fiatal szerzőink a hagyományokat sem megtagadva törekszenek egyéni monda­nivalójuk és kifejezésmódjuk megtalálására. A dalokat Jónás Krisztina és Klézli János éne­kelte, zongorán Hegedűs Gönczy Katalin és Hajdú Roland kísért. A kórusműveket a Da­rányik. László vezette kecskeméti Miraculum Gyermekkar és a Kiss Katalin vezette Ais No­va Énekegyüttes mutatta be. Ugyanezen az esten hangzott el Durkó Péternek és Philip­pos Tsalabourisak a Nemzetközi Kodály Társaság felkérésére komponált egy-egy na­gyobb lélegzetű műve is. Az igen nehéz, de kevéssé meggyőző értékű darabok előadását jobb ügyhöz méltó erőfeszítéssel oldotta meg a Debreceni Kölcsey Kórus Tamási László, il­letve a szerző vezényletével. Az időrendet eddig is figyelmen kívül ha­gyó beszámolóm végén szólok a nagykőrösi református templomot zsúfolásig megtöltő közönség előtt lezajlott Kodály-estről, me­lyen két kompozíció: a Missa brevis és a Laudes organi hangzott el, a Debreceni Ko­dály Kórus és Pálúr János előadásában. Bazsinka Zsuzsa, Füri Anna, Szőlasi Kár­men, Wiedemann Bernadette, Fekete Attila és Klézli János közreműködésével, vezényelt a kórus vezető karnagya, Erdei Péter. A plasztikusan megformált, karakterekben gaz­dag, megragadó szépségű interpretáció a há­romhetes rendezvénysorozat kiemelkedő, valóban fesztiválhoz illő eseménye volt. KÖRBER TIVADAR LESZKOVSZKI ALBIN ÁTVESZI A ZENESZERZŐVERSENY OKLEVELÉT SZŐNYI ERZSÉBETTŐL WALTER ANIKÓ FELVÉTELEI

Next