Református tanítóképző, Nagykőrös, 1938

Visszaem­lékezés tanítóképzőnk megalapítására* — Osváth Ferenc — A múlt század első évtizedeiben lázas tevékenységgel iparkodott mindenki a nemzet anyagi és szellemi megerősítése érdekében helyre­pótolni mindazt, amit az előző évszázadokban elmulasztottak. Méltán nevezik ezt a korszakot, amely az 1825. évvel kezdődik, reform-korszak­nak. A nemzet vezére gr. Széchenyi István. Ez a korszak jelenti a nemzet életében az öntudatra ébredést. A magyar nyelv hivatalos és iskolai használata mind jobban terjed. Magyar nyelvű tanítóképzők keletkeznek a magyar elemi iskolák szá­mára. Hogy maradhatott volna el a legmagyarabb református egyház a többiek mellett ? Saját iskoláink számára magunk akartunk tanítókat képezni. Csakhogy másféle tanügyi kérdések is megoldásra vártak, kivált a mi egyházkerületünkben, a Dunamelléki református egyházkerületben. Más, szerencsésebb egyházkerületeknek megvolt a maguk főiskolája, ne­künk még nem ! Mivel felsőbb iskolája Kecskemétnek és Nagykőrösnek volt, ezek indítottak mozgalmat a főiskola elnyeréséért, vagyis azért, hogy iskoláju­kat főiskolai rangra emelje az uralkodó. Az uralkodónak ez a joga az egyházi önkormányzatot biztosító 1790/91. évi 26. törvénycikk 5. pontjá­ban gyökerezett s­ a helytartótanács javaslata értelmében gyakorolta. Az volt tehát a kérdés, hogy az egyházi főhatóság a két népes egyház­­község közül melyiket fogja ajánlani a helytartótanácsnak ? Hosszú és kíméletlen vita és harc indult meg e miatt a két város, Kecskemét és Nagykőrös között, erről azonban ezen a helyen nem szólunk. A szerencse Kecskemétnek kedvezett, ámbár Nagykőrös akkor is az egyházkerület legnépesebb és legtehetősebb gyülekezete volt. A super­intendentia tehát úgy érezte, hogy valamiféle kárpótlással tartozik Nagy­kőrösnek. Ez a gondolat ragadta meg Nagykőrös legkiválóbb nevelőjének és tanítójának, Szigeti Warga János tanárnak lelkét, ő már idejövetelekor (1833) gondoskodott azoknak az ifjaknak a tanításáról és útbaigazításáról, akik a tanítói pályára szándékoztak lépni. Ezeknek a gymnasiumban pedagógiai ismereteket és módszertani útmutatásokat is nyújtott teljesen a maga jószándékából. Nem volt tehát nehéz az egyházkerület vezetőségét megnyernie a­ ­Szemelvény a 100 éves intézet most készülő történetéből. "

Next