Napi Gazdaság, 1996. szeptember (6. évfolyam, 202-226. szám)
1996-09-02 / 202. szám
ÁJA: 80 FT NEM LESZ EURO - ÁLLÍTJA EGY AMERIKAI GURU (2. OLDAL) DOHÁNYIMPORTRA SZORUL AZ ORSZÁG (3. OLDAL) SERTÉSHIÁNY LESZ ŐSZRE? (4. OLDAL) JÓK A ROCHE EREDMÉNYEI, DE A PIACOK A NOVARTISRA TESZNEK (15. OLDAL) ISÉI? GAZDASÁGI ÉS PÉNZÜGYI HÍRLAP A tb-alapok hiányára nincs fedezet A költségvetés rendbe jött, de az államháztartás nem Néhány bevételi előirányzat emelésével és a kamatkiadási előirányzatok csökkentésével a Pénzügyminisztérium betömködte a központi költségvetésben keletkezett lyukakat, ám ettől az államháztartás egészének helyzete - amelyre nemzetközi kötelezettségeink vonatkoznak - nem javult. Egyre növekvő veszélyt jelent az ÁPV Rt. által az önkormányzatoknak átadandó készpénz és vagyon, mert a „megtollasodó” települések költekezése megszüntetheti az infláció keresletoldali fékjét. A központi költségvetés módosítására tett pénzügyminisztériumi javaslat 22 milliárd forinttal emeli meg az importbefizetések előirányzatát és 3,5 milliárd forinttal a társasági adó bevételét. További 10,5 milliárd forint elkölthető pénz pedig úgy keletkezne, hogy a privatizációs bevételek adósságtörlesztésre fordítása nyomán keletkező kamatmegtakarítás büdzsében megjelenő részét átvezetik a költségvetésen, azaz ennyivel csökkentik a kamatkiadási előirányzatokat. Mindkét egyenlegjavító tényezővel van azonban egy kis probléma. A vám- és importbefizetések, illetve a társaságiadó-bevételek emelésével az a bökkenő, hogy a tárca vezetői korábban e két előirányzat többletbefizetésével kívánták ellensúlyozni az államháztartás másik nagy alrendszerében, a tb-alapoknál keletkező hiányt. Erre a módosító javaslat elfogadása után nincs mód, hiszen a bevételi előirányzatok emelését hasonló mértékű kiadásnövelés kíséri a javaslatban. Holott lenne mit kompenzálni. A két tb-alap hiánya július végén meghaladta a 41 milliárd forintot, szemben a tervezett 17,8 milliárddal. A hiány növekedésének üteme a bérekkel együtt emelkedő járulékbevételek miatt csökkenőben van, ám a két alapnál még így is 60 milliárdos hiányra számítanak az év végéig. (Folytatás a 3. oldalon) AZ MVM-CSOPORT TAVALYI TERMELÉSI ADATAI Csekély növekedés a villamosenergia-felhasználásban Csekély, 2 százalékos növekedés tapasztalható a tavalyi villamosenergia-fogyasztásban az 1994-es adatokhoz képest. A villamos energia előállításából az atomenergia 42,3 százalékkal részesedett - derül ki a Magyar Villamos Művek Rt. (MVM Rt.) tavalyi termelési adatokat összegző adataiból. Az elmúlt évben az ország villamosenergia-fogyasztása és a hálózati veszteség 33,69 terawattórát tett ki. Ebből a hálózati veszteség 4,743 terawattóra volt. Ez az 1989-es csúcsidőszakot bázisként véve 11,5 százalékos csökkenésnek felel meg. Ugyanakkor az 1994-es adatokhoz képest 2 százalékos emelkedés tapasztalható. A főbb fogyasztói csoportok villamosenergia-felhasználását vizsgálva megállapítható, hogy a háztartási fogyasztók 9,791 terawattórás fogyasztása mellett az ipari fogyasztók közül kiemelkedik a feldolgozóipar 8,829 terawattórával. A villamosenergia-termeléshez felhasznált tüzelőanyagokból a szénhidrogének - fűtőolaj, földgáz - 31,3 százalékkal, a szénfajtái pedig 25,9 százalékkal részesedtek. A vízenergia részesedése mindössze fél százalék volt, viszont az atomenergia 42,3 százalékot tett ki. Az MVM Rt.-nél bekövetkezett bánya-erőmű integrációt értékelve az összegzés megállapítja, hogy ez üzemviteli szempontból eredményesnek bizonyult. (Folytatás a 3. oldalon) Pető ellenzi a további adócsökkentést Az SZDSZ számára elfogadhatatlan Szekeres Imre múlt heti bejelentése, mely szerint új, méltányosabb adótáblát kíván kidolgozni az MSZP frakciója - mondta Pető Iván, az SZDSZ frakcióvezetője a párt országos tanácsának szombati ülését követően. Szekeres Imre szocialista frakcióvezető szerint az új szja-táblára azért lenne szükség, mert az adózók 89 százaléka tartozik a kis és közepes jövedelműek körébe, akik már képtelenek fogyasztásukat tovább csökkenteni. Az SZDSZ álláspontja ezzel szemben az, hogy a további adómérséklés felborítaná a bevételi és kiadási oldal egyensúlyát, aminek következtében felborulhat az államháztartás egyensúlya. Ezért az ilyen jellegű nyilatkozatoknak nem lehet komoly politikai következménye, céljuk csak a párt népszerűségének növelése - emelte ki Pető. A Magyar Szocialista Párt szombati választmányi ülésén Szabó György népjóléti miniszter tájékoztatása nyomán foglalkoztak az egészségügyi reform kérdéseivel - mondta Baja Ferenc, a választmány elnöke az ülés után. A tanácskozáson részt vevők egyetértettek abban, hogy az egészségügyi ágazat strukturális, finanszírozási és igazgatási válságban van. Ezért 1997-ben növelni kell az egészségügyi kiadásokra fordítandó pénzt, valamint szerkezetátalakításokra is sort kell keríteni, aminek egyik lehetséges megoldása a költséges kórházi ellátásról való átirányítás az olcsóbb járóbeteg-ellátás felé. D. B. Közöl a döntés Ferihegy II. bővítéséről . Döntésközeli helyzetbe jutott az elmúlt hét végére Ferihegy 11. bővítésének kérdése. Lotz Károly közlekedési miniszter elmondta: Medgyessy Péter pénzügyminiszter értesítette arról, hogy a repülőtéri fejlesztések finanszírozására a CIB által alakított befektetői konzorciumot tartja megfelelőnek. Jelenleg még folyik a finanszírozás részleteinek pontosítása a pénzintézettel, és napokon belül várható a végső feltételek rögzítése. A közlekedési tárca vezetője közölte még, hogy amint az igazságügyi tárca jóváhagyja a szerződés jogi feltételeit - amire jó esély van -, az utolsó akadálya is elhárul annak, hogy a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) és a kanadai ADC közös társaságot alapítson. Ferihegy 11. bővítésére július 18-án kormányhatározat született, amely szerint az LRI 66 százalékos tulajdoni aránnyal, a kanadai cég 34 százalékkal vehet részt a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft.-ben. A két cég szavazati joga tulajdoni hányadukkal megegyező arányú lesz. Lotz kijelentette, hogy a KHVM a társminisztériumok hozzájárulása esetén minden bizonnyal engedélyt ad a társaság megalapítására, s azt követően még az idén megkezdődhetnek az építési munkák is. HÉTFŐI INTERJÚ HARANGOZÓ ANDRÁSSAL Az adósságért részvényi konstrukció mindenkinek jó Minden cég előtt nyitva a lehetőség, hogy bankja közreműködésével részvénnyel törlessze tb-tartozását - állítja Harangozó András, a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vagyonkezelési főosztályának vezetője. Szerinte a konstrukció egyaránt jó az adósnak és a társadalombiztosításnak is, hiszen eddig megmozdíthatatlan kintlevőségekért most valódi vagyonhoz juthatnának a tb-alapok. A nyugdíjbiztosítónál levő" vagyon hozama elenyésző" a nyugdíjkiadások összegéhez képest, tartalékot pedig felesleges képezni egy olyan rendszerben, amelyben a jegybanki forgóeszközalapról bármikor finanszírozhatók a kiadások. Mi indokolja, hogy a felosztó-kirovó rendszerben működő nyugdíjbiztosítót vagyonhoz juttassa az ÁPV Rt.. Tekintsük ezt az egész vagyonkérdést kártalanításnak. A tb-alapok jogelődei hatalmas vagyonnal rendelkeztek, amit a háború után államosítottak. Az OTI-nak a háború előtt 580 millió pengő vagyona volt csak ingatlanban, akkor, amikor egy József körúti bérház 20 ezer pengőbe került. Az ÁPV Rt.-től átvett vagyon ennek fényében szerény kárpótlásnak tekinthető. - Egyáltalán, eddig mit vett át a nyugdíjbiztosító? OTP-, Postabank-, Borsodchem- és TVK-részvényeket, valamint két épületet. - Ennél azért több vagyonelemről írta már a sajtó azt, hogy átvették az alapok. Először is, én csak a nyugdíjbiztosítóról beszélek. A másik probléma, hogy ha az ÁPV Rt. igazgatósága jóváhagy egy tranzakciót, akkor azzal még nincs vége az ügynek. Meg kell állapodni a tranzakciós árban, jóvá kell hagyatni az önkormányzattal. Amiről eddig beszéltem, azok azok a részvénycsomagok, amelyeket már minden formai követelmény szerint átvettünk. Szerződésünk van Centrum- és Pillér 11.-papírokra, de mi már aláírtuk az Autoker-részvényekre vonatkozó papírokat is, most az ÁPV-re várunk. Előkészítés alatt áll ugyanakkor jó néhány részvénycsomag, a Humán- és a Richter-tranzakciót bármelyik nap aláírhatja az önkormányzat elnöke. Mindez azt jelenti, hogy szeptember 30-ig lezárul gyakorlatilag az egész vagyonátadás, a törvényben előírt értékhez csak két épület átvétele hiányzik majd, ezek összértéke nem éri el az 1 milliárdot. (Folytatás a 4. oldalon) Hétfő, 1996. szeptember 2. VI. évf. 202. (1486.) szám. ÜZLETI IRÁNYTŰ (11. oldal) VÁSÁROK ÉS KIÁLLÍTÁSOK (13. oldal) NAPI&film& mellékletünkben: AUTÓSVILÁG (14. oldal) Felgyorsul a lengyel állami vállalatok társaságosítása Több ezer állami vállalat gyors társaságosítását előirányzó törvényt fogadott el a lengyel parlament alsóháza. A szejm elutasította a szenátusban a törvényhez fűzött módosítást, amely szerint a stratégiai ágazatokban csak egyedi törvényhozási jóváhagyást követően lehetne privatizálni. A most elfogadott törvény alapján a kezdetben egyszemélyes állami tulajdoni formát öltő vállalatokban a dolgozók a privatizáció folyamán 15 százalékos részesedéshez juthatnak térítésmentesen (az eddig érvényben lévő szabályozás szerint maximum 20 százalékos lehetett a dolgozói tulajdon, de azért a piaci ár felét kellett megfizetni). Egy-egy alkalmazott viszont legfeljebb a havi átlagkereset 18-szorosának erejéig kaphat ingyenrészvényt. Az új szabályozást sokan bírálják, szerintük fokozott állami beavatkozásra nyújt lehetőséget a gazdaságban, hiszen a társaságosítás során a kormány várhatóan a saját embereit fogja az érintett cégek vezető pozícióiba ültetni. (Folytatás a 2. oldalon) Bukaresti cikk az RMDSZ gazdasági befolyásáról A Romániai Magyar Demokrata Szövetség egyben Erdély legnagyobb és legerősebb holdingjának is tekinthető - állítja az Ari című bukaresti újság. A párt ernyője alatt számos magyar vállalat virágzik. Ennek alapja az RMDSZ gazdasági programja, amelynek meghirdetett célja a magyar közösség gazdasági potenciáljának növelése és a széles körű gazdasági függetlenség megvalósítása. Az RMDSZ gazdasági programját a Romániai Magyar Közgazdász Társaság segítésével bonyolítják le, amelyet a piacgazdaság és a nemzetközi gazdasági kapcsolatok terén jól felkészült szakemberek alkotnak - idézi az MTI a román lapot. Ez a társaság előrejelzéseket készít és értékesítési programokat állít össze, piacot kutat és tájékoztatja a vállalkozókat az üzleti prioritásokról. Sok cégnek adott tanácsot előnyös hitelszerzési lehetőségeiről, és ezeket az információkat gyorsan fel is használták a magyar vállalkozók. Különösen igaz ez a PHARE program keretében nyújtott hitelekre. A Romániai Magyar Közgazdász Társaság naprakész adatbankot alakított ki magának, amely képes azonnal információkat biztosítani a vállalkozóknak. Ugyanakkor az RMDSZ alapítványt hozott létre „Vállalkozni jó” néven, amely tanácsokat ad és segít az új vállalatok megalakításában. Sőt, ezen túlmenően a piaci követelményeknek megfelelően az új vállalkozóknak ajánlást is tesz a tevékenységi területükre vonatkozóan és elősegíti első belföldi és nemzetközi üzleti kapcsolataik létesítését. Elmondható - jegyzi meg az Azi -, hogy az RMDSZ gazdasági tevékenysége sikeres, s abban részt vesz ennek a nemzetiségi alapú politikai csoportosulásnak minden parlamenti képviselője. Ők „vadásszák” az ilyen jellegű híreket a parlamentben vagy azokban az intézményekben, amelyekkel kapcsolatba kerülnek, és ezeket átadják az érdekelteknek a Magyar Közgazdászok Társaságán keresztül. Megfordítva, az RMDSZ alapította társaság is adatot gyűjt és feldolgoz, hogy olyan információkat nyújtson a parlamenti képviselőknek, amelyeket azok hasznosíthatnak a törvényhozási munkában. Az RMDSZ azonban figyelmesen ellenőrzi honatyáinak kapcsolatát az üzleti élettel, hogy ne lehessen őket korrupcióval vádolni. Belgrád aláveti magát az IMF feltételeinek Kötvényre váltják a belső adósságokat? A jugoszláv parlament a napokban jóváhagyta azokat a feltételeket, amelyeket a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szabott az ország tagsági viszonyának megújításához. Bár a csatlakozás időpontja még bizonytalan, az elemzők egyöntetűen úgy vélik, hogy a szervezet részéről semmilyen pénzre nem számíthatnak a valódi gazdasági reformok életbe léptetése előtt. A belgrádi jegybank a hét végén terveket ismertetett a belső eladósodás felszámolására is. Belgrád láthatólag csendben ejtette azt a követelését, hogy az egykori jugoszláv szövetségi állam egyedüli jogutódjának ismerjék el. Az országnak az IMF-tagság megújítása előtt azonban a politikai és gazdasági reformok területén jelentős lépéseket kell megtennie, ezek közül is alapvető a gazdaságstabilizációs és privatizációs program. A reformintézkedések elengedhetetlen része a bankrendszer, valamint a kamat- és árfolyam-politika átalakítása is. Megfigyelők szerint azonban a jelenlegi szocialista vezetés alkalmatlan arra, hogy tiszta, átlátható privatizációt hajtson végre - többek között azért is, mert jelentősebb külföldi tőkebevonás a magas politikai kockázat miatt csak többségi részvények eladásával remélhető. (Folytatás a 2. oldalon)