Napi Gazdaság, 1997. december (7. évfolyam, 278-300. szám)
1997-12-01 / 278. szám
4 MAGYAR GAZDASAG Az adóhatóság tudna a valóságos jövedelem alapján adóztatni (Folytatás az 1. oldalról) Nagyobbik részüknek ugyanis megbecsültük az adóalapját, de az ebből befolyó többletről a jogorvoslati eljárások előtt, a vizsgálatok kezdetén még nehéz lenne nyilatkozni, összességében több millió forint várható. A legfontosabb azonban az az üzenet volt, hogy igenis van eszköze az adóhatóságnak arra, hogy a valóságos jövedelem alapján adóztasson, ezáltal az adóelkerülők ne háríthassák át terhüket azokra, akik tisztességes adófizetők. Ennek a hozadéka sem lesz lebecsülendő, ami az idei gazdálkodói évről jövőre benyújtandó bevallások adataiban fog jelentkezni. Ha nem is számszerűsítjük az eredményt, a bevallások és befizetések fegyelmének javulása miatt mindenképpen elérte célját az intézkedés. - Mennyire teljesülnek ez évben az adóbevételi elvárások? Az első tíz hónap 85 százalékos teljesülése - 1413 milliárd forint - előrevetíti, hogy az 1671 milliárdos előirányzatot 1-2 százalékkal túlszárnyalják az év végi tényadatok. Ezt alátámasztják az előző évek tapasztalatai is, amik azt mutatják, hogy a november és a december hónapok a legerősebbek közé sorolhatók, elsősorban a meglóduló áfa-bevétel miatt. Ráadásul október végén ez utóbbiból tervezett 627 milliárd forintnak már a 89 százaléka megérkezett az APEH folyószámlájára. - Milyen módon lehetne növelni az adóbeszedés hatékonyságát? - A költségvetés számára a legnagyobb hozammal megtérülő befektetés az adóigazgatásba történő invesztíció. Nemzetközi tapasztalatok szerint egységnyi befektetés ötszörös adóbevételi eredményt hoz. Különösen érvényes ez a klasszikus revizori területre. A létszámbővítés egyben kapacitásnövekedést is jelent, vagyis emelt létszámmal nagyobb adózói körhöz tud eljutni az adóigazgatás. - Honnan tudjuk, hogy egy fő felvétele mekkora adóbevételi többletet jelent? - Az idei 35 milliárd forintos feltárt adóhiányból kiindulva egy ügyintézőre fejenként 3,5 millió forint befizetendő pluszadóbevétel jut. Kiegészítve a kiutalás előtti revíziók kapcsán visszatartott 20 és a bírságok 29 milliárdos összegével, már 8,4 millió forintot kapunk dolgozónként. Ha az idei 1671 milliárd forintra tervezett adóbevételekkel vetjük össze a tízezer fős apparátust, akkor fejenként 167 milliót kapunk. A jövő évi büdzsé 28 milliárd forintos működési költséget biztosít az APEH számára, ami azt jelenti, hogy egy fő átlagban évi 2,8 millióba kerül. Tehát a költségvetés 2,8 millió forint befektetésért - kissé leegyszerűsítve - 167 millió forinthoz, vagyis hatvanszoros adóbevételhez jut, míg a revíziók során feltárt bevételek is háromszoros, megtérülést mutatnak. Ezek a számok természetesen kicsit megtévesztőek, mert nem mind a tízezer fő revizor, és ahhoz, hogy ők hatékony vizsgálatokat tudjanak végezni, szükséges a többi ügyintéző munkája is. Egy várhatóan 1999-től életbe lépő törvény kötelezni fogja az ÁSZ-t arra, hogy 3 évenként ellenőrizze a 3167 önkormányzat gazdálkodását (jelenleg évente 48 átfogó ellenőrzésre van kapacitás). Középtávon lát-e lehetőséget arra, hogy az APEH a jelenleginél gyakrabban vizsgálja az adózókat, hiszen ez a „fenyegetettség" miatt - feltételezem - szintén hozna néhány tízmilliárd forintot a költségvetésnek? - A 4-5 éves gyakoriságot 2002-ig nedigen lehet megközelíteni. Évente mintegy 300 ezer ellenőrzést végeznek az adóellenőrök, de ebből mindössze 67 ezer a teljes körű revízió. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan adózók, akikhez 70 évente juthatnak el. Ennél azért árnyaltabb a kép, mivel az adók 60 százalékát befizető mintegy 300 kiemelt társasággal szinte napi kapcsolatban állnak munkatársaink. Nem állítom ugyanakkor, hogy a végtelenségig kellene szaporítani a revizorok számát, hogy minden adóalanyra legalább néhány évente sor kerüljön, mert ezt a költségvetés nem bírná el. Ezért a nálunk több tapasztalattal rendelkező országokban azt a gyakorlatot követik, hogy megpróbálják finomítani az ellenőrzésre kijelölés szempontrendszerét. Ennek lényege, hogy egy-egy csoportot reprezentáló adóalany ellenőrzése üzenettel rendelkezzen azok számára, akik elvileg belekerülhetnek az ellenőrök hálójába. Tulajdonképpen ez a szelektálási módszer egy olyan bizonytalansági állapotot lebegtet, amelyben mindenki elhiszi, hogy bármikor rá is sor kerülhet. Fiskális szempontból és optimális esetben milyen létszámú apparátusra lenne szükség? A jelenlegi létszám adózói megítélés szempontjából sok, ha viszont belülről nézzük, akkor kevés, mert az adóapparátus nagy része túlterhelt. Úgy gondolom, a kettő között van valahol az igazság. Készültek ugyan számítások a lehetséges létszámról, de egy biztos: ha a jelenlegi jogszabályi környezet és beszedési rendszer változatlanságát feltételezzük, akkor a költségvetés elvárásait a jelenlegi létszám képes kielégíteni. Ha a jogszabályi feltételek, az elvárások megváltoznak, amennyiben a hangsúlyok eltolódnak a kivetéses jellegű eljárások felé, és ha az „egy százalékhoz” vagy a tb-járulék ellenőrzéséhez hasonló pluszfeladatokat kap az APEH, természetesen a létszámnak is nőnie kell. Mit szól ahhoz a véleményhez, hogy mivel az új jövedéki adózási feladatok átkerülnek a VPOP-hoz, ezzel a feladattal arányos létszámot is át kellene irányítani az adóhatóságtól? Amikor az APEH idei 1400 fős bővítéséről tavaly döntött a kormány, akkor a jövedéki adótörvény még csupán csírájában létezett. De el kell ismerni, hogy ez a változás a jövő évtől az adóhatóságnál kapacitást szabadít fel. Ezt azonban csak elméletileg lehet létszámban kifejezni, hiszen az, aki korábban a fogyasztási adóval foglalkozott, annak nem volt megbontva a feladatköre kávéra vagy dohánytermékekre. A kapacitást átcsoportosítjuk a bevallásfeldolgozáshoz, az áfa, a támogatás-visszatartás területére, illetve az „egy százalék" adminisztrálására. Vagyis olyan területekre, ahol eddig is feszültség volt, ahol elvárták az adóhatóságtól, hogy nem holnapra, hanem „tegnapra" végezze el feladatát. Az 1988-as adóreform bevezetésekor az önadózásos rendszer mellett a kivetésessel szemben a lényegesen olcsóbb adóigazgatás érve döntött, bár a költségvetés számára a kivetéses szisztéma eredményesebb és biztosabb adóbevételt jelentene. Jelenleg ön szerint melyek a legfőbb ellenérvek a kivetéses rendszer ellen? - 1988-ig a kivetéses technika érvényesült, bár csak egy tízezres nagyságrendű adózói körben. A reform az általános adókötelezettség bevezetésével robbanásszerűen milliós nagyságrendűre duzzasztotta az adózók számát, amit az akkori apparátus nem lett volna képes kezelni, ha minden adóalany kötelezettségét kivetéssel állapították volna meg. Ha ma az önadózás rendszere helyébe a kivetéses adóztatás lépne - véleményem szerint -, a költségvetés számára olyan terhet jelentene, amire nem lenne képes elégséges forrást biztosítani. A jelenlegi apparátus létszámát ugyanis ehhez legalább meg kellene triplázni, annak minden dologi, technikai és elhelyezési kiadásával együtt. Vagyis ebben az esetben legalább 30 ezer APEH-munkatársra lenne szükség, ami csaknem 100 milliárdjába kerülne az államnak, ezzel szemben semmi sem garantálná az ugyanilyen arányú többletbevételt. Ma Magyarországon tulajdonképpen vegyes adózási rendszerről beszélhetünk, mert általában érvényesül az önadózás, de amikor az adóhatóság vizsgál, akkor utólagos adómegállapítással, kivetéssel állapítja meg a differenciát. Ugyanakkor például az önkormányzati adóhatóságoknál a kivetéses rendszer érvényesül. Úgy vélem, hogy az önadózásos rendszer még nem merítette ki a benne rejlő tartalékokat, itt elsősorban az információtechnika fejlesztésére gondolok. Úgy tűnik, szeptember óta nem „tanácstalan" az elnök, hiszen akkor az ÉT munkaadói oldalát alkotó szervezetek és a kamarák 11 szakértőjéből megalakult az elnöki tanácsadó testület. A megalakulás óta megtartott első, november 26-i ülésen milyen témákkal foglalkoztak? - Nem azért hoztuk létre ezt a plénumot, mert az adóhatóság nem tudja, mit kell tennie, hanem azért, hogy az adózók jellegzetes csoportjait reprezentálók kedvező hatást gyakoroljanak az adóztatás módjára és stílusára. Az adóhatóság látóterében ugyanis adót fizetők és kibúvók jelennek meg, számos szempont ellenben rejtve marad előtte, aminek az érdekképviseletek birtokában vannak, és ezzel segíthetik az APEH munkáját. A szerdai találkozón a hamarosan postázandó jövő évi bevallási nyomtatványok tervezetét vitattuk meg. Az elhangzott észrevételek jelentős része pedig beépül a nyomtatvány szövegébe. Elnöki „székfoglalójában", a múlt év decemberében polgárbarát adóhatóság kialakítása mellett kötelezte el magát. Egy múlt heti konferencián viszont kijelentette: hiú ábránd, hogy az adóhivatalt szeressék az emberek. Mintha egy év alatt kikopott volna szóhasználatából a polgárbarát adóhatóság kifejezés. Ma hogyan látja, mióta ön az elnök, változott-e valami az APEH és az adófizetők viszonyában? Akkor is úgy gondoltam, hogy egy folyamat megindításáról van szó, és nem egy pár hónapos programról. De nem is csak egy cégtábla átfestését jelentette, hanem a működés egészének folyamatos átállítását, aminek lényegi meghatározója az adóhatóság részéről az együttműködési készség. Nekünk kell megtenni az első lépéseket, tájékoztatni kell, ha azt várjuk el az adózóktól, hogy pontosan teljesítsék adófizetési kötelezettségüket. A szolgáltató jelleget szeretnénk hangsúlyozni, aminek nem mond ellent az adóbeszedés szigora. Az elfogadtatást emelném ki, mivel ellenséges környezetben - ahol mind az adóbeszedés, mind pedig az adóhivatal szükségességét megkérdőjelezik, hosszabb távon eredményesen működni nem lehet. Bár hozzá kell tennem: az adóhatóságokat sehol a világon nem veszik körül rajongással. (NAPI) 1997. december 1. Közeledjünk okosan! / Útmutató a dohányosok és nemdohányzók békés egymás mellett éléséhez. /UníMiúüüúfc,i^^ r~r~\ / / -j • | ■ 1 tarsasagban mindig kérjünk engedélyt, mielőtt rágyújtanánk! H Ne fújjuk másra, különösen ne más arcába K~.................^ R _f1 ■ PL....I : Szellőztessünk: ez egyaránt oszlatja a füst- és a "viharfelhőket"! Ne szemeteljünk, ne dobjuk el utcán a cigarettacsikket! Változtassuk a cigarettát békepipává! a m Magyar Dohányipari Szövetség fia* f * r» oTsi’r wr .. *-•*. Külföldi munkára keresünk diplomás, object-orientált C + + programozókat Windows NT programozásra, angolnyelv-tudással. Telefon: 326-8972, Kékesi Német szakkönyvkiadó KONTROLLER munkatársat keres. Mind tapasztalt, mind pedig kezdő (esetleg végzős) szakemberek jelentkezését várjuk. A német nyelv ismerete feltétel. Pályázatát az 1325 Budapest, Pf. 21, RAABE Kiadó címre küldje! Érdeklődni Szucsics Gabriellánál (telefon: 149-9338 RAABE ,vagy 120-8632) lehet, amiA Nagykőrösi Egyesített Szociális Intézmény igazgatója pályázatot hirdet gazdasági vezetői állásának betöltésére. Az állás betöltéséhez az alábbi feltételek szükségesek: pénzügyi vagy közgazdasági felsőfokú végzettség, költségvetési szervnél eltöltött gyakorlat, három hónaposnál nem régebbi erkölcsi bizonyítvány, szakmai önéletrajz és program. A pályázatokat írásban 1997. december 15-ig kell benyújtani az intézmény igazgatójának. Az állást 1998. január 1-jétől lehet elfoglalni. Cím: 2750 Nagykőrös, Ady E. út 16., telefon: (53)350-408, 100%-os amerikai tulajdonban lévő A A ^ Internet-szolgáltató részvénytársaság y Wolt budapesti telephelyű irodájába, TESTRESZABOTT INTERNET-SZOLGÁLTATÁSOK ÉRTÉKESÍTÉSÉRE EUROWES ÜZLETKÖTŐKET keres. Amit elvárunk: * lehetőleg felsőfokú végzettség * az Internet-technológia területén szerzett ismeretek * kereskedelmi affinitás, értékesítési adottságok * jó kapcsolatteremtő és -tartó képesség * angol nyelv tárgyalásszintű ismerete * tárgyalási készség * kreatív gondolkodás, önálló feladatmegoldás. Amit kínálunk: * színvonalas infrastruktúrájú munkahely * teljesítményarányos kompenzálás * szolgálati pool-autó * lehetőség az ismeretek bővítésére. Jelentkezés magyar és angol nyelvű szakmai önéletrajzzal. EuroWeb Internet-szolgáltató Rt. 1535 Budapest, Pf. 931. vagy az alábbi faxszámon: (1)2244-100. Információ: (1)2244-102, titkárságvezetőnél. Komoly jövedelemszerzési lehetőség tiszteletre méltó munkával - mellékállásban is. A Britannica Hungarica lexikonsorozat értékesítéséhez új munkatársakat keresünk. Telefon: 265-7070 TENGIZI MUNKAHELYRE nagy szakmai tudással, koordinálóképességgel rendelkező supervisor! keresünk az alábbi feladatok ellátására: - építőipari nehézgépek, szállítási járművei üzemeltetési és karbantartási felügyelete; - raktári szintek tervezése, a géppark üzemeltetéséhez szükséges anyag és alkatrész megrendelése, illetve beszerzésének felügyelete. Magas kereseti lehetőség: 28/28 napos rotáció, feltételek: szakirányú egyetemi vagy iskolai végzettség, angol- és orosznyelv-tudás, egészségügyi alkalmasság, érvényes útlevél, 1-jétől, diplomával és egyéb dokumentumokkal a bükkvidéki Vendéglátó Ht. munkaügyi osztályon Takécsné Molnár Ilonánál. Bejelentkezés: 06 (46) 325-863, 06 (46) 347-302 Oktatás Mérlegképes könyvelő A képzés ideje 11 hónap. Ár: 95 000 Ft (9 havi részletfizetés) Felsőfokú szakképesítés egy év alatt. - magas oktatási színvonal, - délelőtti vagy délutáni előadás, szombati tanfolyam is indul. Tel.: 269-5450 Practi-Comp syny « « « svny ~ ~ ~ symao «««««_ svny syny