Napi Gazdaság, 2003. február (13. évfolyam, 23-42. szám)

2003-02-03 / 23. szám

4 MAGYAR GAZDASÁG ÉS VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A- 2003. FEBRUÁR 3., HÉTFŐ Csapdában a DAM Steel tulajdonosa?­ ­• ILLÉSI SÁNDOR. FOTÓ: BLOOMBERG A miskolci önkormányzat által létrehozott ko­hászati krízismunkacsoport múlt heti ülésén a DAM Steel Rt. olasz tulajdonosának képviselője minden további nélkül rábólintott Miskolc polgár­­mesterének azon ajánlatára, hogy járuljanak hoz­zá a társaság pénzügyi és szakmai átvilágításához. Ugyanakkor lapunk úgy tudja, hogy az olaszok megütközéssel fogadták, hogy az önkormányzat azt a Mátraholdingot bízta meg az átvilágítással, amely szoros kapcsolatban áll a kohászatot korábban felszámoló Cash & Limes Rt.-vel, utóbbi céggel ugyanis a DAM Steel perben áll, így könnyen előfordulhat, hogy a Mátraholding képviselőit nem engedik be ma a gyárba. A ma kezdődő átvilágítás célja kiderí­teni azt, hogy a DAM Steel Rt.­­nek mekkora és milyen időbeli ütemezésű pótlólagos tőkefor­rásra van szüksége ahhoz, hogy középtávon - legalább 2-3 éves távlatban - a működőképessége stabilan fennmaradjon - mondta lapunknak Ve­res László, a miskolci önkormányzat szóvivője. Mindeközben - értesüléseink szerint - a cég ellen felszámolási kérelem is érkezett a Borsod- Abaúj-Zemplén megyei bírósághoz. Úgy tudjuk, hogy aki ezt kezdeményezte, annak néhány tíz­millió forinttal tartozik a társaság. Verseny a partnerekért?­ ­• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A társaságot már megkeres­ték más bankok együttműködé­si szándékkal, ezek azóta a Föld­hitel- és Jelzálogbank Rt. (FHB) partnerei lettek. Jelenleg az FHB-n kívül a FTVB Jelzálogbank Rt. fogad partnerbankokat. A kereskedelmi bankok álta­lában a konzorciális hitelnyúj­tást és az önálló jelzálogjog adás­vételén alapuló együttműködést választhatják. Az OTP­ és az OTP Bank jelenleg még konzor­ciális formában dolgozik, de a második félévtől megkezdődik az önálló jelzálogjog-adásvétel bevezetésének előkészülete - tudtuk meg Oszlányitól. A konzorciális hitelezésnél az értékesítést végző kereske­delmi bank csak ügynök, amely jutalékot kap, s a kiadott hitel a jelzálogbank mérlegében sze­repel. Az önálló jelzálogjog adásvétele esetén a kereskedel­mi bank mérlegét növeli a fo­lyósított kölcsön. Piaci megfi­gyelők szerint az OTP Bank számára nyilvánvalóan ez a megoldás lenne kedvezőbb, hi­szen még e bank mérlegében is jelentős tétel lenne az OTPJ idei 264 milliárd forintra tervezett hitelállomány-bővülése, de ez igaz a tavaly az OTPJ-nél meg­jelent állományra is. Lényeges, hogy ha az önálló jelzálogjog-adásvételi formában az adós nem törleszti rendesen a lakáshitelét, akkor a rossz hi­tel a kereskedelmi banknál je­lenik meg, miközben annak fi­zetnie kell a részleteket a jelzá­logbanknak, így csökken a jelzá­logbankok hitelezési kockázata. Az OTPJ tervei szerint a jö­vőben nemcsak intézményi, hanem kisbefektetőknek is kí­nálnak majd az állampapírok­nál magasabb hozamú jelzá­loglevelet. A forgalom érdeké­ben az OTP Bank mint market maker állandó jegyzőként len­ne jelen a tőzsdén. A lakossági befektetők várhatóan jövőre már vásárolhatnak az instru­mentumból. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Az ország egyik legnagyobb posztgraduális menedzsment képzési központja 2003 februárjában ismét indítja Menedzser államilag akkreditált, másoddiplomás, szakirányú képzését Gazdasági elemző, Humánmenedzser, Minőségmenedzsment és Logisztikai és termelés menedzsment specializációkkal. A képzés magyar nyelvű, három féléves és a magyar felsőoktatási rendszer szerinti legmagasabb jogi besorolású másoddiplomát adja. Minden előadáshoz írásos tananyagot biztosítunk. A jelentkezés feltétele egyetemi vagy főiskolai végzettség. Állami középfokú nyelvvizsgával rendelkező végzős hallgatóink tanulmányaik teljes beszámításával, további egy év alatt MBA diplomát is szerezhetnek. Jelentkezési határidő: 2003. február 6. Oktatási napként a csütörtök mellett, a szombat is választható! További információk: BME, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék, 1111 Budapest, Műegyetem rakpart 9. T. épület, III. emelet 39. Telefon: 463-20-20, (20) 463-20-20. Telefax: 463-17-40 www.mba.bme.hu i o....k....m­w ......... A Sasform Kft. helyi, nyílt versenytárgyalási eljáráson való részvételre hívja fel a feltételeknek eleget tevő, megfelelő gyakorlattal és referenciákkal rendelkező vállalkozókat. 1. A résztvevők köre Az ajánlattételi eljáráson való részvétel azonos feltételek mellett nyitva áll az Európai Unió tagországainak és a PHARE-program kedvezményezett országainak, valamint Ciprus, Málta, Törökország összes természetes és jogi személye előtt. A szerződés teljesítése során behozandó áruk csak a fenti országokból származhatnak. 2. Tárgy: TÉRBURKOLAT KIALAKÍTÁSA 3. Elvégzendő munkák: Meglévő csarnokhoz kapcsolódó térburkolat (390 m2) építése. 4. Finanszírozás Vállalkozások közötti együttműködés erősítése, PHARE 2000 program. HU 0008-05- 1-0066A, (HU 0008-05-3-027/1) 5. A versenykiírási dokumentáció átvétele, információ Ajánlattételben érdekelt vállalkozók további információt kaphatnak és megvásárolhatják a versenykiírási dokumentációt 2003. február 4-étől, munkanapokon 9 és 15 óra között 40 000 forint + 25% áfa vissza nem térítendő összeg befizetésének igazolása esetén, az alábbi címen: Sasform Kft. 6000 Kecskemét, Bercsényi utca 11. Tel.: 76/414-019 Fax: 76/486-757 6. Versenyeztetés előtti helyszíni bejárás Helyszíni szemlére 2003. március 10-én, 10.00 órakor kerül sor. Találkozó a fent megadott időben Kecskemét, Bercsényi u. 11. alatt lesz (Kapcsolattartó személy: Saskői Gábor, T: 76/414-019). 7. Az ajánlatok benyújtásának határideje 2003. április 17., 16.00 óra (helyi idő szerint). Minden ezen határidő után beérkező ajánlatot figyelmen kívül hagynak. Az ajánlatokat az alábbi címre kell benyújtani: Dél-alföldi Regionális Fejlesztési ügynökség Kht. 6721 Szeged, Oroszlán utca 2. 8. Az ajánlatok felbontása Az ajánlatokat 2003. április 18-án, 10.00 órakor (helyi idő szerint) a fenti címen, nyilvános ülésen bontják ki. Az Optigép Kft. helyi, nyílt versenytárgyalási eljáráson való részvételre hívja fel a feltételeknek eleget tevő, megfelelő gyakorlattal és referenciákkal rendelkező vállalkozókat. 1. A résztvevők köre Az ajánlattételi eljáráson való részvétel azonos feltételek mellett nyitva áll az Európai Unió tagországainak és a PHARE-program kedvezményezett országainak, valamint Ciprus, Málta, Törökország összes természetes és jogi személye előtt. A szerződés teljesítése során behozandó áruk csak a fenti országokból származhatnak. 2. Tárgy: FESTŐMŰHELY KIALAKÍTÁSA 3. Elvégzendő munkák: Festőműhely kialakítása (meglévő épületben alakítandó ki szemcseszóró műhely és előkészítő helyiség). 4. Finanszírozás Közép- és kisvállalkozások elősegítése, PHARE 2000 program. HU 0008-05-1-0066B, (HU 0008-05-3-027/2) 5. A versenykiírási dokumentáció átvétele, információ Ajánlattételben érdekelt vállalkozók további információt kaphatnak és megvásárolhatják a versenykiírási dokumentációt 2003. február 4-étől, munkanapokon 9 és 15 óra között 40 000 forint + 25% áfa vissza nem térítendő összeg befizetésének igazolása esetén, az alábbi címen: Optigép Kft. 5630 Békés, Vésztői út 1/1. Tel.: 66/411-833 Fax: 66/411-045 6. Versenyeztetés előtti helyszíni bejárás Helyszíni szemlére 2003. március 7-én, 10.00 órakor kerül sor. Találkozó a fent megadott időben Békés, Vésztői út 1/1. alatt lesz (Kapcsolattartó személy: Püski János, T: 66/411-833). 7. Az ajánlatok benyújtásának határideje 2003. április 18., 16.00 óra (helyi idő szerint). Minden ezen határidő után beérkező ajánlatot figyelmen kívül hagynak. Az ajánlatokat az alábbi címre kell benyújtani: Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. 6721 Szeged, Oroszlán utca 2. 8. Az ajánlatok felbontása Az ajánlatokat 2003. április 22-én, 10.00 órakor (helyi idő szerint) a fenti címen, nyilvános ülésen bontják ki. Leépíthet a Karsai - FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az előzetes adatok szerint a Karsai Holding Rt. 2002-ben 8,28 milliárd forintos nettó ár­bevétel mellett 595,4 milliós üzemi eredményt ért el, míg az adózás előtti eredmény ro­vatba várhatóan mínusz 80,2 millió forint kerül. A vállalatnál azt viszont megerősítették, hogy a legna­gyobb mértékű árbevétel-ki­esést már tavaly is a csökke­nő autóipari megrendelések okozták. Ez különösen súlyos lehet, hiszen a Karsai az el­múlt években az autóiparnak szállító cégeinél hajtott végre a legnagyobb fejlesztéseket. Döntően ennek következmé­nye, hogy a most összesen mintegy ezer dolgozót foglal­koztató cégcsoportnál 2002 második felében már végre­hajtottak egy hatszázalékos le­építést. INTERJÚ CSILLAG ISTVÁN GAZDASÁGI ÉS KÖZLEKEDÉSI MINISZTERREL Februárban Széchenyi program­ ­- FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL - Sok ponton kellett változtatni a Széche­nyi tervhez képest? - Igen, elsősorban új ellenőrzési rendszereket iktattunk be. Az előző szisztéma sok sebből vérzett. Az átalakítás az uniós felkészülés mi­att is fontos. Bár ez egy nemzeti alapokból mű­ködő támogatás, egyfajta próbajáték is ahhoz, amikor már a nemzeti fejlesztési terv (NFT) gaz­dasági versenyképességet segítő operatív prog­ram (GVOP) alapján meghirdetett pályázatok futnak majd. - A GVOP a mostani szisztémához képest mi­ben különbözik, mennyivel több forrást igényel? - A Széchenyi program főként a kis- és köze­pes vállalkozások fejlesztésére irányul, a gazda­sági versenyképesség azonban nem csupán e szegmensre koncentrál, hanem a nagyobb vál­lalatokra is. - A beruházásösztönzési program mikor hozhatja meg az első eredményét? - Reményeim szerint 2003 második felében. Kell egy kis idő, amíg a befektetésösztönzési rendszer elemeiből egy nagyobb beruházás „összejön”. A program részletes szabályai lénye­gében csak január elejére alakultak ki, most kö­vetkezik a gyakorlat. Ilyen volt a Peugeot-aján­­lat is. Ezen a területen Magyarország még Szlo­vákiához képest is évekkel el van maradva. Most alkalmazunk először EU-konform befek­tetéscsomagot. Az új magyarországi szabályok megemésztéséhez pedig időre van szükségük a befektetőknek. - Vannak újabb potenciális befektetők, akiknek valamilyen befektetési csomagot ké­szít a gazdasági tárca? - Jelenleg összesen mintegy 200 a miniszté­rium részvételével zajló projekt van folyamat­ban. Ezek olyan nagyságrendűek, amelyekkel a tárca szintjén is érdemes és szükséges foglalkoz­ni. Akadnak a híradástechnikában, az autóiparban, az elektronikában is ér­deklődők, de megjelentek a biotechno­lógiában és a gyógyszeriparban fantáziát látó befektetők is.­­ Az utóbbi hetekben különféle ada­tok jelentek meg arról, hogy a kor­mányzati ciklus végéig milyen hosszú autópálya-hálózat épül. A tervek sze­rint 2006 végéig hány kilométer gyorsforgalmi út épül, ez mekkora beruházási értéket képvi­sel és milyen forrásokból fedezik a kiadásokat?­­ Jelenleg a költségvetési kiigazítás, valamint a következő években szükséges projektek elő­készítésének idejét éljük. A GKM a kormány­­program vállalásának akar megfelelni. Elkép­zeléseink szerint 2006 végén - a jelenlegivel együtt - az átadott, tehát használható gyorsfor­galmi út hossza 800 kilométer lesz, s várható­an további mintegy 500 építése folyamatban lesz. Az, hogy a kivitelezés alatt állóknál med­dig jutunk el, sok tényezőtől függ. Ennek finan­szírozásához nem marad más, mint a költség­­vetési kiadások átcsoportosítása és uniós forrá­sok felhasználása.­­ Mi lesz az M5-ös továbbépítésével, hogyan állnak az AKA Rt.-vel folytatott tárgyalások? - Figyelemmel az engedélyekre és a tárgyalá­sok állására, a legjobb esetben az AKA idén ősszel elkezdheti a földmunkákat. Jelenleg nem érzem a hátam mögött az adófizetői tömegeket, hogy fel­mondjuk e céggel az építés opciójára, illetve a már meglévő szakasz üzemeltetésére vonatkozó szer­ződést. E lépés 80-100 milliárd forintjába kerül­ne a költségvetésnek, és ezt egy olyan autópályá­ért kellene kifizetni, amely már megvan.­­ Hogyan változik meg a MÁV Rt. finanszí­rozása 2004 májusától, amikortól az állam­nak teljes egészében fedeznie kell a megren­delt szolgáltatást?­­ A közlekedési fejezet lezárásakor Magyar­­ország arra kapott átmeneti mentességet, hogy milyen ütemben nyitja meg a vasúti pályát. A pályanyitás azt feltételezi, hogy a különböző vasúti vállalkozások, így a pályát kezelő vasúti vállalkozás is, valamilyen módon a jelentkező költségeinek fedezésére a saját bevételeken túl veszteségkiegyenlítő támogatást is kaphat. Ugyanez vonatkozik a többi Magyarországon be­jegyzett vasúti vállalkozásra is. Emiatt át kell gondolni, milyen támogatási formákat alkalma­zunk és mekkora összegekkel tervezünk. Az év közepéig szeretnénk oda eljutni, hogy ennek összes hatását számba vegyük. - Ez mekkora nagyságrendű pénzt igényel­ne évente? - Csak a személyszállításnál - ha minden ma­rad a mostani keretek között - ez évente 16-18 milliárd forint támogatási többletigényt jelent. Emellett azonban nem elkerülhető a kedvez­ményrendszer átalakítása. Jelenleg ugyanis a vasúton utazó közönség alig 17-18 szá­zaléka fizet teljes árú jegyet, a többiek valamilyen kedvezményben részesül­nek. Több mellékvonalon a vasúttal párhuzamosan közlekednek a Volán-já­ratok. Ez is egy olyan kérdés, amit a kö­vetkező években - egyetértésben az ön­­kormányzatokkal és lakossággal - vé­gig kell gondolni.­­ Meddig növekedhet még az ipari parkok száma? Mi lesz a nem működőkkel, hiszen az eddig címet kapott 160 közül csaknem 40 parkban még nem történt érdemi változás? - Ötévente felül akarjuk vizsgálni, hogy egy­­egy ipari park megfelel-e a cím elnyerésekor vállaltaknak. Nem törekszünk az ipari parkok számának gyors növelésére. Sokkal fontosabb, hogy egy-egy térség végiggondolja, hol legyen a lakóterület és hol az ipari tevékenység helye. Az ipar ugyanis általában valamilyen környezetter­helést jelent. A befektetés­ösztönzésben Magyarország még Szlovákiá­hoz képest is évekkel el van maradva.

Next