Napi Gazdaság, 2004. június (14. évfolyam, 104-125. szám)

2004-06-01 / 104. szám

A MEH-ALKALMAZOTTAK A TAXI 2000-REL UTAZNAK Extra közbeszerzési bírság a KSZF-nek Kétmillió forintot, a törvényi minimális bírság kétszeresét szabták ki a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra, mivel hirdetmény nélküli tárgyalásos eljáráson választotta ki taxitársaságát.­­ DOMOKOS ERIKA A Közbeszerzési Döntőbi­zottság (KD) kétmillió forint büntetéssel sújtotta a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságot (KSZF) azon eljárása miatt, amit a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) mintegy 50 szervezeti egységének nyújtandó taxi­szolgáltatás beszerzésére bo­nyolított le. A KD szerint a fő­­igazgatóság az első, ered­ménytelen nyílt eljárás után nem folytathatott volna le - rendkívüli sürgősségre hivat­kozva - hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást a szállító kiválasztására. A megbízás egyéni vagy csoportos taxizásra, összesen 765 fő szállítására szólt Buda­pesten és 20 kilométeres vonzáskörzetében, 24 órás rendel­kezésre állással. A nyertessel kötött szerződés hatályát az alá­írástól 2007-ig határozták meg. A KSZF (korábbi nevén Mi­niszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága) a hat legnagyobb céget kérte fel ajánlattételre - a Buda Keres­kedelmi Fuvarozó Kft.-t, a City Taxi Fuvarszervező Szövetke­zetét, a Taxi 2000 Kft.-t, a 6x6 Taxi Kft.-t, a Rádió Taxi Ász Kft.-t és a Főtaxi Rt.-t közülük az első négy cég nyújtott be ajánlatot, amelyből a 6x6-ot és a Cityét érvénytelennek mi­nősítették. A nyertes a Taxi 2000 lett, amely évente mintegy 35 millió forintért teljesíti a szolgáltatást. A nyertesnek biz­tosítania kellett egy a MeH-ben kihelyezett URH-készüléket vagy egy külön vonalas elérhetőséget is. A KSZF a rendkívüli sürgősséget azzal indokolta, hogy számlá­mára egy kormányhatározat 2004. február 29-ig 39 fő leépítését rendelte el, ami az alkal­mazásában álló gépjárművezetőket is érintet­­te, így a március 5-én eredménytelenül zárult nyílt eljárás után már nagyon sürgős volt a taxicég kiválasztása, és nem volt elegendő idő újabb hirdetmény közzétételével induló eljárás lebonyolítására. A KD szerint viszont 2005-re, 2006-ra és 2007-re vonatkozó­an a KSZF nem hivatkozhatott volna rendkívüli sürgősségre, csak a közeljövőre vonatkozóan. A testület a törvényi minimális bír­ság kétszeresében, 2 millió forintban állapította meg a bünte­tést, tekintettel arra, hogy a nyertessel már aláírták a szerződést, valamint arra, hogy a KSZF-t már több beszerzése miatt is el­marasztalták. SZABÁLYTALAN Rendkívüli sürgősséggel 2007-ig?­ L Hatósági helyett méltányos ár­ ­• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Főként erre találták ki az úgynevezett végső menedéket, ami tulajdonképpen egy kvázi hatósági ár, amelyet az állam méltányos árként garantál a fogyasztóknak. A másik fontos kérdés a kapcsolt és a megújuló ener­giaforrásból előállított energia kötelező, támogatott átvétele. A jelenlegi szabályozás szerint ezt az energiát a helyi szolgál­tató vagy a közüzemi nagyke­reskedő veszi át, majd bekerül a közüzembe. A versenypiacon azonban a kereskedők elvileg nem kötelezhetőek arra, hogy magasabb áron kínált termé­ket vásároljanak meg. Szak­emberek szerint ebben az eset­ben a kereskedők legfeljebb arra kényszeríthetők, hogy a vásárolt áram bizonyos száza­lékát megújuló energiaforrás­ból szerezzék be egységesen. Az unióban létezik olyan meg­oldás is, amikor a helyi rend­szerirányító vásárolja meg a megújuló forrásból előállított energiát, viszont minden fo­gyasztás bizonyos százalékát tőle kell megvásárolnia a fo­gyasztónak. A gazdasági tárca energiakoncepcióról szóló, nemrégiben elkészített tanulmá­nya szerint az állami beavatkozás nem vezethet a versenyképes piaci műkö­dés korlátozásához, ám amíg az energetikában nem valósul meg a teljes, minden fogyasztóra kiterjedő liberalizáció, addig is a piaci viszonyoknak megfelelő árszabályozásnak kell érvényesülnie. Elkészültek az első PEA-pályázatok­ ­• NAPI­GAZGATÁS Elkészítették és a megfelelő hatósághoz már be is nyújtották a Nemzeti Fejlesztési Hivatal által korábban meghirdetett Pályázat Előkészítő Alap (PEA) segítségével kidolgozott első tíz uniós pályázatot - jelentette be pénteken Baráth Etele, a hiva­talt felügyelő politikai államtit­kár. Szeptember 30-ig 300, ősszel további 37, illetve tava­szig újabb 85 pályázatot dolgoz­nak ki a PEA segítségével. A PEA-t 6,5 milliárd forint PHA­­RE-támogatással hozták létre tavaly, és idén - kisebb költség­­vetéssel - a második PEA is el­indul. Ennek keretében 40 köz­ponti projektet dolgoznak ki, miközben a regionális fejleszté­si ügynökségek folyamatosan gyűjtik a beérkező pályázatötle­teket. A PEA2-re fordítható összeg 3,5 milliárd forint, a pá­lyázati keretfeltételeket június­ban tisztázzák. Eddig összesen 3792 uniós társfinanszírozás iránti igény ér­kezett az irányító hatóságokhoz. Ezek többségét, 3478-at a gazda­sági versenyképesség operatív program (GVOP) keretében nyújtották be. A többi operatív program keretében benyújtott pályázatok száma alacsonyabb, mert itt a legtöbb esetben ké­sőbb van a beadási határidő. A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. Év végéig hibernálnák a gyógyszerárakat • FOLYTATÁS 11Z 1. OLDALRÓL Az indítvány lényege, hogy gyógyszerpiaci za­var esetén a kormány legfeljebb egy évre jogosult befagyasztani a gyógyszerek árát - mondta a NAPI Gazdaságnak Bőhm András. A piaci zavarok mi­benlétét a megfelelő kormányrendelet határozza meg. Bár a képviselő szerint ez egyértelműen al­kotmányos megoldás, több szempontból is meg­kérdőjelezhető. A legfontosabb érv, hogy az Ab nemcsak az április 1-jei hibernálásról szóló kor­mányrendeletet tartotta alkotmányellenesnek, ha­nem az új ártörvény erre vonatkozó paragrafusát is. E bekezdések törvényi lehetőséget adhattak volna arra, hogy 2005. január elsejétől a támogatott készítmények árát a kormány hatóságilag szabályozza - ezt egyébként a gyártók is elfogadták. A másik kérdéses pont a gyógyszerpiaci zavar fogalma. Az Ab ugyanis alkotmányos követelményt határozott meg, amely szerint az árak­ra vonatkozó rendelkezésre csak a feltételek együttes fennállása ese­tén, kivételesen, átmeneti jelleggel, a beavatkozás időbeli hatályá­nak meghatározása mellett kerülhet sor. Hogy mik is azok a bizo­nyos együttes feltételek vagy zavarok, azt mindenki másképp ér­telmezi. Információink szerint a Szabó-Bőhm módosítás szembe megy az Ab véleményével - mondta a NAPI Gazdaságnak Fekete Tibor, a gyógyszergyártók szövetségének (Magyosz) szóvivője. Ez szá­mukra nem elfogadható, de készek kompromisszumokra egy hosszú távú, kiszámítható jogi környezet létrehozása érdekében. Az Ab nemcsak az április 1-jei hibernálásról szóló kormány­rendeletet tar­totta alkot­mányellenes­nek, hanem az új ártörvény erre vonatkozó paragrafusát is. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG ► 2004. JÚNIUS 1., KEDD HÍRHALO­M LIBOR felett árazzák a magyar szamurájkötvényt A június 9-én kiadni tervezett, 50 milliárd jenes, ötéves lejáratú magyar szamurájkötvényt várhatóan a londoni bankközi kamat (LIBOR) fölött 0-0,30 százalékpont között árazzák - közölték a japán pénzügyminisztériumban, a hozzájuk eljuttatott dokumentumok alapján. ► Öt új ipari parkot nyitottak tavaly ► Adókedvezmények közepes cégeknek is A kormány a kisvállalkozói technológiai és munkaerő-fejlesztések esetén felhasz­nálható adókedvezményeket kiterjesztette a középvállalkozásokra is - közölte Csil­lag István gazdasági miniszter. Ennek hatására „az elmúlt háromnegyed évben a fel­dolgozóipari beruházások 18-26 százalékos növekedése volt jellemző". Csillag sze­rint 2005-re vissza kell térni ahhoz az állapothoz, amikor az átlagkereset nem a leg­magasabb adókulcs alá esett. A kisebbik koalíciós párt azt javasolja, hogy a közép­ső adókulcs 24 százalékos legyen, 2,5 millió forintos évi bevételi határig. Az ipar­űzési adót fokozatosan átalakítják, s egy helyi jellegű nyereségadó váltja fel. A Gazdasági hírügynökség a Vajdaságban Önkormányzati és gazdasági híreket továbbító hírügynökség létrehozásáról ál­lapodott meg a Vajdasági Magyarok Szövetsége (VMSZ) és a Magyar Önkor­mányzatok Európai Szövetsége (MÖESZ). A hírügynökség reményeik szerint elősegíti a térség bekapcsolását a régió gazdasági vérkeringésébe. A múlt évben öt új ipari park léte­sült, ezzel számuk 165-re emelke­dett. Az ipari parkokba települt vál­lalkozások beruházásainak értéke 2003-ban 8 milliárd forinttal csök­kent, elsősorban néhány nagy cég kivonulása miatt. Az ipari parkok­ból tavaly 16 milliárd forint beru­házást vontak ki, miközben az új betelepülők 8 milliárd forintot fek­tettek be. IPARI PARKOK Száma__________________141,0 Vállalkozások________________1450,0 Összterülete (hektár)__________9050,0 Betelepítettség (százalék)_________42,7 Termelő beruházások értéke___________ (milliárd forint)______________1256,0 Termelési érték (milliárd forint) 3430,0 Ebből export (százalék)___________66,0 Létszám (ezer dolgozó)__________139,0 Forrás: GKM_______________________ 3 Ismét káosz a balatoni autópályán? NAPI GAZDASÁG Felújítási munkák miatt június elsejétől a főváros felé tartókat az M7-es autópályáról az M0-s autóútra terelik. Ez napközben folyamatos torlódásokat okoz - olvasható az autopalya.hu weboldalon. A munkákhoz azonban a he­lyi adottságok miatt feltétlenül szükséges a teljes lezá­rás. A pálya lezárása várhatóan 10 napig tart, és egy va­sárnap - június 6. - esik bele, amikor a Balaton felől visszaérkezőknek a szokásosnál is nagyobb fennakadás­ra kell számítaniuk. Az Állami Autópálya Kezelő két út­irányt javasol az autósoknak az M0-s autóút csomópont­jában: a 7. számú főút, illetve az M1-es autópálya felé lehet kerülni. A GDP-hez mért folyó hiány 2004-ben csökken­ t■ NAPI GAZDASÁG A növekedés motorjává a még mindig élénk fogyasztás mellett egyre inkább az export és az üzleti beruházás válik. Az előző években a reálkerese­teknek a teljesítményektől el­szakadt növekedése 2004-ben minimálisra lassult - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. - az Erste Bank együttműködésével készült - előrejelzéséből. A külső és belső egyensúly egyes elemei romlottak, de a jelentés szerint már látszanak a későb­bi javulás tényezői. Az ipari termelés a tavalyi 6,4 százalékkal szemben az idén mintegy 10 százalékkal nő, ezen belül a kivitel dina­mikája legalább 15 százalékos lesz. Ezt néhány multinacioná­lis cég magyarországi termelé­sének látványos emelése ala­pozza meg. Terjedőben van a kelet-közép-európai országok közötti kölcsönös beszállítás is. A kivitel és a behozatal egy­aránt dinamikusan emelkedik. A fogyasztás növekedése alig igényel többletimportot; a gép­­beruházások és az export bő­vülése, továbbá az importver­seny erősödése jár majd gyor­san emelkedő behozatallal. A reálértékben érezhetően erő­södő forint is bővítheti az im­portkeresletet. Az élénkülő európai konjunktúra nyomán viszont az export növekedése is gyorsul. A folyó fizetési mérleg hiánya euróban nagy­jából stagnál, 6,5 milliárd lesz, de a GDP-hez képest csökken. A GKI PROGNÓZISA Forrás: GKI a tavalyi 9 százalékról 8 száza­lékra. Májusban ismét 7 százalék fölé megy az infláció, de az év közepétől kifejezett lassulásra számítanak a kutatók. A máso­dik félévben - a magas olajár és az esetleg erősödő dollár, vala­mint esetleg a gyógyszerárak emelkedésének hatására - a ko­rábban feltételezettnél lassab­ban csökken az áremelkedés üteme. A GDP volumenindexe___________103,7 A kivitel indexe (folyó áron, euróban) 110 A behozatal indexe (folyó áron, euróban) 110 A külkereskedelmi mérleg hiánya________ (milliárd euró)_________________4,6 A folyó fizetési mérleg hiánya__________ (új módszertan szerint, milliárd euró) 6,5 Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd torint)________________1200 Fogyasztói árindex_____________106,7 Fogyasztói árindex december végén 106-106,5 Professzionális segítségnyújtás fejlesztési pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a JSBBSL­­egjobb cégek Tanácsadó Központ tanácsadójától! Pályázati iroda Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel./Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E­mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu

Next