Napi Gazdaság, 2004. október (14. évfolyam, 191-211. szám)

2004-10-01 / 191. szám

ÚJ MŰSORHOZ SOK ÚJ EMBER KELL? A bérből élőkre alapoz a Gyurcsány-kormány • BÖRÖCZ PETRA Csütörtökön ismertette kormánya névsorát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. Távozik posztjáról az egészségügyi, a munkaügyi, a gazdasági, az igazságügyi és a külügyi tárca vezetője. A sport­­tárca feladatait a kancellária veszi át. Új, az ifjúsági, családügyi és esélyegyenlőségi kérdésekkel foglalkozó tárca alakul Göncz Kin­ga vezetésével. Az uniós integráció ügyeit Baráth Etele, a regio­nális fejlesztési feladatokat pedig Kolber István veszi kézbe tárca nélküli miniszterként. A tárcavezetők hétfőn esküsznek fel. A jelentős átrendezésre szükség is van, mivel a közvélemény­kutatási adatok szerint az utóbbi hónapban távolodott el legin­kább egymástól az MSZP és a Fidesz népszerűségi indexe: a Szá­zadvég és a Tárki vizsgálata szerint az összes megkérdezett köré­ben 11, a biztos pártválasztók között pedig 20 százalékkal marad le a nagyobbik kormánypárt a Fidesz mögött. Noha a Századvég és a Tárki elemzése arról számol be, hogy a kormány értékelése Medgyessy Péter lemondása óta sem javult, a tetszési indexek nö­vekedésére középtávon már számítani lehet - a lapunk által meg­kérdezett politológiai elemzők szerint. Népszerűségvesztését elsősorban most Gyurcsány Ferenc kor­mányfő személyiségén keresztül dolgozhatja le némileg az MSZP. Gyurcsány nem feltétlenül az MSZP, hanem inkább saját szemé­lyének támogatottságát tudja eredményesen növelni, ami termé­szetesen a nagyobbik kormányzó párt népszerűségére is hatással lesz - vélekedik Giró-Szász András politológus. Kérdéses azon­ban, hogy az új miniszterelnök javuló népszerűsége milyen mér­tékben váltható át a párt iránti rokonszenvre - jegyzi meg Kumin Ferenc politikai elemző. A kormányprogram és az Országgyűlésnek benyújtott adókon­cepció egyaránt abba az irányba mutat, hogy a leendő kormány elsősorban a lemaradó rétegeket kívánja megszólítani és vissza­csábítani az MSZP szavazótáborába. A hagyományos, baloldali retorikával leginkább az ötvenes-hatvanas éveikben járó, a Ká­dár-rendszerről pozitív emlékeket őrző csoportok szimpátiája váltható ki Kiszeli Zoltán politológus szerint. A kétkulcsos szja­­rendszer, valamint a pénzügyi szektort sújtó adómódosítások egy­aránt az átlagos bérszint alatt kereső csoportoknak kedvez, ame­lyek 2002-ben az MSZP szavazóbázisának jelentős részét tették ki - jegyzi meg Giró-Szász. A meghirdetett gazdaságpolitikával a közülük más párt hívévé vagy apolitikussá vált egyének nyer­hetők meg. A rászorultsági elven alapuló és a költségvetési for­rásokat a leszakadó rétegek helyzetének javítására átcsoportosí­tó politikának azonban komoly kockázatai vannak, ha az elosz­tó rendszerek átfogó reformja elmarad. ^YURCSÁNI^EREN^EWGJEI Tárca_______________Miniszter_____ Pénzügyi_____________Draskovics Tibor Gazdasági____________Kóka János Belügyi______________Lamperth Mónika Egészségügyi__________Rácz Jenő Földművelésügyi________Németh Imre Honvédelmi___________Juhász Ferenc Ifjúsági és esélyegyenlőségi Göncz Kinga Igazságügyi___________Petrétei József Informatikai__________Kovács Kálmán Kancelláriaminiszter_____Kiss Péter Környezetvédelmi_______Persányi Miklós Kulturális____________Hiller István Külügyi______________Somogyi Ferenc Munkaügyi____________Csizmár Gábor Oktatási_____________Magyar Bálint Regionális fejlesztésekért_____________ felelős*_____________Kolber István Uniós integrációs ügyekért_____________ felelős*_____________Baráth Etele *tárca nélküli Forrás: NAPI Gazdaság GYURCSÁNY FERENC ­ Új ember kerül a reform nélküli egészségügy élére­ ­• MOLNÁR BARBARA Az egészségüggyel kapcsolat­ban csak reális ígéreteket sza­bad tenni, amelyeket a követke­ző húsz hónapban meg lehet va­lósítani - mondta Rácz Jenő, az egészségügyi tárca várományosa a bizottsági meghallgatásán. Programja az eddigi tervek foly­tatása mínusz a szerkezeti re­form - amelynek tulajdonkép­pen csak a kidolgozását ígérte Medgyessy kormányprogramja. Rácz ebben a ciklusban már a harmadik egészségügyi mi­niszter Csehák Judit és Kökény Mihály után. A miniszterelnök kormányának bemutatásakor azt mondta, hogy az elsődleges cél három évvel meghosszabbí­tani az átlagéletkort, ehhez azon­ban megfelelő ellátórendszer szükséges. Gyurcsányt csak má­sodlagosan érdekli a szerkezeti átalakítás. Annyi bizonyos, hogy a Kökény és Radnai György ne­véhez fűződő jelenlegi törvény­tervezet a kukába kerül. A mi­niszterjelölt prioritásként ne­vezte meg az egyenlőtlenségek és az igazságtalanságok csök­kentését. Véleménye szerint a magyar egészségügy szegény és igazságtalan, és azok érik el a jobb ellátást, akik kevésbé van­nak rászorulva. Nem csökkennek jövőre az adóterhek?­ ­• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A törvényjavaslatban közölt idei és jövő évi GDP-adatok alapján minimális, 0,02 száza­lékpontos emelkedés jön ki pusztán az adókat vizsgálva, de az államháztartás egészéről majd a javaslat benyújtása után lehet képet alkotni. Az áfából méretes növeke­dést vár a PM: az idei 1695 milliárd után 2048 milliárd folyik be ebből az adónemből, ami 20,8 százalékos növeke­désnek felel meg. Miután az áfarendszerben komoly, a bevé­teleket markánsan érintő vál­tozást (áfakulcsok, egyes kul­csok közötti átsorolás) nem tar­talmaz az adótörvénycsomag, vélhetően a fogyasztásban bíz­nak a tárca szakértői, illetőleg az EU-csatlakozás miatt idén helyett jövőre befolyó adóban. Ezzel együtt sem sikerült 2004-ben helyesen belőni az áfatervet, 88 milliárd forint el­folyt valahol kézen-közön. A büdzsében landoló szemé­­lyijövedelemadó-bevétel 69 milliárd forinttal emelked­het a következő évben, azzal együtt, hogy a kétkulcsos adó­tábla 100 milliárd forint bevé­telkiesést okoz. A makropálya Bár Gyurcsány Ferenc kormányfő kezében ott volt, a kabinet mégsem nyújtotta még be az Országgyűlés­nek a 2005-ös költségvetés terveze­tét. A tervek szerint az új kormány jövő szerdán tárgyal a büdzséről, majd október 7-én terjeszti azt be. szerint a bruttó bérek jövőre 5-7 százalékkal emelkedhet­nek, vagyis a foglalkoztatás bő­vülésével is számolhattak a be­vételi tervszám készítői. Társa­sági adóból 29,4 milliárddal több folyhat be, a 4 százalékos gazdasági növekedés mellett a jövőre emelkedő osztalékadó alapozhatja meg a bevételt. Jövedéki és regisztrációs adó­ból 15,4 milliárd forinttal nőhet a bevétel. Utóbbi adónem jogsza­bályi háttere változik meg a leg­nagyobb mértékben jövőre, ami a bevételek növekedését garan­tálja. A jövedéki körben az üzem­anyag esetében a 250 forintos árkorlát miatt nem emelkedhet mértéktelenül az adóbevétel, a dohánynál viszont az illegális magánimport visszaszorítása el­vileg a befizetések emelkedését hozza magával. Az egyéb adónemek közül az egyszerűsített vállalkozási adó­ból látszólag tetemes, 15,8 mil­liárdos növekményre van kilá­tás, ám idén biztosan megha­ladja az előirányzott 54,5 mil­liárd forintot a bevétel. Nem változnak jövőre az árbevétel­re és az adókulcsra vonatkozó előírások sem az eva eseté­ben. A bankok különadójából, a kamatmarzsra kivetett 6 szá­zalékos adóból 31,8 milliárd forintot vár a tárca, ami valame­lyest felette van a kormány és a bankok közti alku tárgyát képe­ző 30 milliárdnak. FŐBB ADÓK D BBSHIH ___________2004 (várható) 2005 (terv) Társasági adó________424,9 454,3 Éva_________________54,5 70,3 Áfa_________________1695 2048 Jövedéki és_______________________ regisztrációs adó______709,5_____724,9 Szja________________930,5 999,5 Illeték___________ 84 99,6 Forrás: Pénzügyminisztérium______________ BEVÉTEL 2004 2005 Nominális GDP________20450 22270 Adóbevétel____________4190 4580* A GDP százalékában______20,48____21,5 *idei áfa nélkül Forrás: törvényjavaslat, NAPI Gazdaság-számítás A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG­A 2004. OKTÓBER 1­2., PÉNTEK-SZOMBAT [­O Forráshiány nehezíti a környezetvédelmet •■ B0D01ÓCZKI LINDA A környezetvédelmi szabályo­zásnak erősödnie kellene, már csak a szigorú uniós követelmé­nyek miatt is, azonban a forrás­hiány szűkíti a lehetőségeket - mondta Persányi Miklós a kör­nyezetvédelmi bizottság előtti meghallgatásán, így egyrészt erő­södik a minisztérium - ezt jelzi, hogy a gazdasági kabinetben je­len van -, másrészt gyengül a de­centralizációt pártoló kormány­zati politika következtében. Még idén kezdik a Vásárhe­lyi-terv megvalósítását, javítják a nagyvízi meder vízszállító ké­pességét, elkezdik az árapasztó tározórendszerek építését, az első tározót még a ciklus vége előtt átadják. Persányi folytatni kívánja a szennyvízrendszerek­kel és a kármentesítéssel kap­csolatos nagyberuházásokat, a regionális hulladékgazdálkodá­si programot. A Hajdú-Bihar megyei hulladékkezelési rend­szer 2005 végére működőképes lesz. Emellett Persányi erősítené a környezetbiztonsági garancia­­rendszert, a természetvédelmet, valamint gyorsítaná a Natura 2000 alá tartozó területek ren­dezését is. Elkerül a turizmus a gazdasági tárcától­ ­• ÁBRAHÁM AMBRUS—SZABÓ ZSUZSANNA Programom három fő irányelve: az uniós források becsatornázá­­sa felzárkóztatási, kohéziós, kkv-fejlesztési céllal, a külföldi működőtőke Magyarországra csábítása, valamint a magyar cégek külpiaci megjelenésének és versenyképességének fejlesztése - mondta Kóka János gazdaságiminiszter-jelölt az idegenforgalmi bi­zottság előtt. Véleménye szerint az ehhez szükséges intézményrend­szer - beleértve a korábban a külügy hatáskörébe tartozó külgaz­dasági tárcát is - a tárca rendelkezésére áll. A turizmus elkerül a minisztériumtól, a jövőben a regionális fejlesztésekért felelős tárca nélküli miniszter, Kolber István felügyelete alá tartozik majd. Kóka János 1996-ban szerzett diplomát a Semmelweis Orvostudományi Egyete­men. Ezt követően hamar az Elender Computer Kft.-hez kerül, ahol a vállalat ügy­vezetője, míg a jogutód cégnél, az Elender Informatikai Rt.-nél 1996 szeptembere és 2000 szeptembere között a vezérigazgatói posztot tölt be. A Webigen Rt. elnö­kévé nevezték ki 2000 júliusában, majd decemberben megválasztották a PSINet európai alelnökévé, amely feladatot 2002 szeptemberéig látja el. Ezt követően az október az Elender vezérigazgatói székében élt. Emellett 2002 áprilisa és 2004 áp­rilisa között igazgatósági tag az Index.hu-nál. A Rumed 2000 Ingatlanforgalmi Kft. mellett is feltűnik az új miniszterjelölt neve mint ügyvezető, ugyancsak 2000 de­cemberétől 2002 áprilisáig. Cégbírósági adatok szerint pedig a tavaly szeptember­ben alapított Meditcom Orvosi Kft. tulajdonosa is. BIZONYTALANSÁGOT OKOZOTT A MÓDSZERTANI VÁLTÁS Nincs áttörés a folyó mérlegben •■ FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az uniós tagsággal megszűn­tek a vámszabad területek, így az árukat belföldiesítették, ezek értéke a 650 millió euró. A jegy­bank e tételt egyelőre nem vet­te figyelembe a fizetési mérleg elkészítésekor, mivel emögött nincs valódi pénzügyi tranzakció, nincs árumozgás, hanem mind­össze a vámhatárokat mozdítot­ták el, azaz az import nyilván­tartásának módszere változott. A KSH az EU-csatlakozásig ezeket az árukat és szolgáltatá­sokat nem vette figyelembe, mi­vel nem lépték át a vámhatárt (a KSH a vámstatisztikára építi nyilvántartását). A belföldiesítés elvileg az EU-csatlakozással megtörtént, ám a valóságban ko­moly számbavételi elmaradások vannak, így ehhez hasonló téte­lek a második negyedévet köve­tően is felbukkanhatnak. A bér­munkához behozott anyagok vá­mosítását például 12 hónapig lehet halogatni, így jövő májusig felbukkanhatnak a statisztikák­ban ilyen jellegű tételek. Több elemző is bizonytalansá­gi tényezőként éli meg e 650 millió euró felbukkanását, és számolnak azzal is, hogy ez va­lamilyen módon előbb-utóbb az importoldalon megjelenik, ami a mostaninál lényegesen söté­­tebbre festené a képet. Ebben az esetben nehéz elkerülni a kor­rekciót - mondta Nyeste Orsolya, az Erste Bank elemzője. Szerinte a második félévben javulásra le­het számítani­­ az import las­sabb és az export gyorsabb növe­kedésére számít a szakértő. A jegybank adatai alapján a második negyedévében a kül­földdel szembeni nettó finan­szírozási igény (a folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg együt­tes hiánya) 2,039 milliárd euró. Jelenleg még a külfölddel szembeni nettó finanszírozási képesség és a folyó fizetési mérleg egyenlege nem mutat jelentős eltérést, a jövőben azonban az EU-transzferek nö­vekedésével ezen eltérés na­gyobb lesz. Ez azt is jelenti, hogy az uniós tagság még nem „fizetett” igazán. FIZETÉSI MÉRLEG _ 2003 2004 Áruk___________________-957 -795 Szolgáltatások és jövedelmek -1060 -1262 Viszonzatlan folyó átutalások +202 -63 Folyó fizetési mérleg egyenlege -1815 -2120 Tőkemérleg egyenlege________+9 +81 Külfölddel szembeni nettó_____________ finanszírozási képesség -1806 -2039 Nem adóssággeneráló________________ finanszírozás_____________-190­­15 Forrás: MNB_________________________ A pénzügyi tárca kedvezőnek értékeli a jegybank által közzétett folyó fizeté­si mérleget. A PM szerint a mérlegben érzékelhetők a kedvező reálgazdasági folyamatok, az áruforgalmi egyenleg javult, és a nagyobb jövedelemki­áramlás mögött a tavalyi kedvezőbb vállalati nyereségesség húzódik meg. Professzionális segítségnyújtás fejlesztési pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a Kutatás-fejlesztési ^91°^ C®9ek Tanácsadó Köz­pont tanácsadójától! Pályázati Iroda Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel./Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu

Next