Napi Gazdaság, 2004. október (14. évfolyam, 191-211. szám)
2004-10-01 / 191. szám
ÚJ MŰSORHOZ SOK ÚJ EMBER KELL? A bérből élőkre alapoz a Gyurcsány-kormány • BÖRÖCZ PETRA Csütörtökön ismertette kormánya névsorát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. Távozik posztjáról az egészségügyi, a munkaügyi, a gazdasági, az igazságügyi és a külügyi tárca vezetője. A sporttárca feladatait a kancellária veszi át. Új, az ifjúsági, családügyi és esélyegyenlőségi kérdésekkel foglalkozó tárca alakul Göncz Kinga vezetésével. Az uniós integráció ügyeit Baráth Etele, a regionális fejlesztési feladatokat pedig Kolber István veszi kézbe tárca nélküli miniszterként. A tárcavezetők hétfőn esküsznek fel. A jelentős átrendezésre szükség is van, mivel a közvéleménykutatási adatok szerint az utóbbi hónapban távolodott el leginkább egymástól az MSZP és a Fidesz népszerűségi indexe: a Századvég és a Tárki vizsgálata szerint az összes megkérdezett körében 11, a biztos pártválasztók között pedig 20 százalékkal marad le a nagyobbik kormánypárt a Fidesz mögött. Noha a Századvég és a Tárki elemzése arról számol be, hogy a kormány értékelése Medgyessy Péter lemondása óta sem javult, a tetszési indexek növekedésére középtávon már számítani lehet - a lapunk által megkérdezett politológiai elemzők szerint. Népszerűségvesztését elsősorban most Gyurcsány Ferenc kormányfő személyiségén keresztül dolgozhatja le némileg az MSZP. Gyurcsány nem feltétlenül az MSZP, hanem inkább saját személyének támogatottságát tudja eredményesen növelni, ami természetesen a nagyobbik kormányzó párt népszerűségére is hatással lesz - vélekedik Giró-Szász András politológus. Kérdéses azonban, hogy az új miniszterelnök javuló népszerűsége milyen mértékben váltható át a párt iránti rokonszenvre - jegyzi meg Kumin Ferenc politikai elemző. A kormányprogram és az Országgyűlésnek benyújtott adókoncepció egyaránt abba az irányba mutat, hogy a leendő kormány elsősorban a lemaradó rétegeket kívánja megszólítani és visszacsábítani az MSZP szavazótáborába. A hagyományos, baloldali retorikával leginkább az ötvenes-hatvanas éveikben járó, a Kádár-rendszerről pozitív emlékeket őrző csoportok szimpátiája váltható ki Kiszeli Zoltán politológus szerint. A kétkulcsos szjarendszer, valamint a pénzügyi szektort sújtó adómódosítások egyaránt az átlagos bérszint alatt kereső csoportoknak kedvez, amelyek 2002-ben az MSZP szavazóbázisának jelentős részét tették ki - jegyzi meg Giró-Szász. A meghirdetett gazdaságpolitikával a közülük más párt hívévé vagy apolitikussá vált egyének nyerhetők meg. A rászorultsági elven alapuló és a költségvetési forrásokat a leszakadó rétegek helyzetének javítására átcsoportosító politikának azonban komoly kockázatai vannak, ha az elosztó rendszerek átfogó reformja elmarad. ^YURCSÁNI^EREN^EWGJEI Tárca_______________Miniszter_____ Pénzügyi_____________Draskovics Tibor Gazdasági____________Kóka János Belügyi______________Lamperth Mónika Egészségügyi__________Rácz Jenő Földművelésügyi________Németh Imre Honvédelmi___________Juhász Ferenc Ifjúsági és esélyegyenlőségi Göncz Kinga Igazságügyi___________Petrétei József Informatikai__________Kovács Kálmán Kancelláriaminiszter_____Kiss Péter Környezetvédelmi_______Persányi Miklós Kulturális____________Hiller István Külügyi______________Somogyi Ferenc Munkaügyi____________Csizmár Gábor Oktatási_____________Magyar Bálint Regionális fejlesztésekért_____________ felelős*_____________Kolber István Uniós integrációs ügyekért_____________ felelős*_____________Baráth Etele *tárca nélküli Forrás: NAPI Gazdaság GYURCSÁNY FERENC Új ember kerül a reform nélküli egészségügy élére • MOLNÁR BARBARA Az egészségüggyel kapcsolatban csak reális ígéreteket szabad tenni, amelyeket a következő húsz hónapban meg lehet valósítani - mondta Rácz Jenő, az egészségügyi tárca várományosa a bizottsági meghallgatásán. Programja az eddigi tervek folytatása mínusz a szerkezeti reform - amelynek tulajdonképpen csak a kidolgozását ígérte Medgyessy kormányprogramja. Rácz ebben a ciklusban már a harmadik egészségügyi miniszter Csehák Judit és Kökény Mihály után. A miniszterelnök kormányának bemutatásakor azt mondta, hogy az elsődleges cél három évvel meghosszabbítani az átlagéletkort, ehhez azonban megfelelő ellátórendszer szükséges. Gyurcsányt csak másodlagosan érdekli a szerkezeti átalakítás. Annyi bizonyos, hogy a Kökény és Radnai György nevéhez fűződő jelenlegi törvénytervezet a kukába kerül. A miniszterjelölt prioritásként nevezte meg az egyenlőtlenségek és az igazságtalanságok csökkentését. Véleménye szerint a magyar egészségügy szegény és igazságtalan, és azok érik el a jobb ellátást, akik kevésbé vannak rászorulva. Nem csökkennek jövőre az adóterhek? • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A törvényjavaslatban közölt idei és jövő évi GDP-adatok alapján minimális, 0,02 százalékpontos emelkedés jön ki pusztán az adókat vizsgálva, de az államháztartás egészéről majd a javaslat benyújtása után lehet képet alkotni. Az áfából méretes növekedést vár a PM: az idei 1695 milliárd után 2048 milliárd folyik be ebből az adónemből, ami 20,8 százalékos növekedésnek felel meg. Miután az áfarendszerben komoly, a bevételeket markánsan érintő változást (áfakulcsok, egyes kulcsok közötti átsorolás) nem tartalmaz az adótörvénycsomag, vélhetően a fogyasztásban bíznak a tárca szakértői, illetőleg az EU-csatlakozás miatt idén helyett jövőre befolyó adóban. Ezzel együtt sem sikerült 2004-ben helyesen belőni az áfatervet, 88 milliárd forint elfolyt valahol kézen-közön. A büdzsében landoló személyijövedelemadó-bevétel 69 milliárd forinttal emelkedhet a következő évben, azzal együtt, hogy a kétkulcsos adótábla 100 milliárd forint bevételkiesést okoz. A makropálya Bár Gyurcsány Ferenc kormányfő kezében ott volt, a kabinet mégsem nyújtotta még be az Országgyűlésnek a 2005-ös költségvetés tervezetét. A tervek szerint az új kormány jövő szerdán tárgyal a büdzséről, majd október 7-én terjeszti azt be. szerint a bruttó bérek jövőre 5-7 százalékkal emelkedhetnek, vagyis a foglalkoztatás bővülésével is számolhattak a bevételi tervszám készítői. Társasági adóból 29,4 milliárddal több folyhat be, a 4 százalékos gazdasági növekedés mellett a jövőre emelkedő osztalékadó alapozhatja meg a bevételt. Jövedéki és regisztrációs adóból 15,4 milliárd forinttal nőhet a bevétel. Utóbbi adónem jogszabályi háttere változik meg a legnagyobb mértékben jövőre, ami a bevételek növekedését garantálja. A jövedéki körben az üzemanyag esetében a 250 forintos árkorlát miatt nem emelkedhet mértéktelenül az adóbevétel, a dohánynál viszont az illegális magánimport visszaszorítása elvileg a befizetések emelkedését hozza magával. Az egyéb adónemek közül az egyszerűsített vállalkozási adóból látszólag tetemes, 15,8 milliárdos növekményre van kilátás, ám idén biztosan meghaladja az előirányzott 54,5 milliárd forintot a bevétel. Nem változnak jövőre az árbevételre és az adókulcsra vonatkozó előírások sem az eva esetében. A bankok különadójából, a kamatmarzsra kivetett 6 százalékos adóból 31,8 milliárd forintot vár a tárca, ami valamelyest felette van a kormány és a bankok közti alku tárgyát képező 30 milliárdnak. FŐBB ADÓK D BBSHIH ___________2004 (várható) 2005 (terv) Társasági adó________424,9 454,3 Éva_________________54,5 70,3 Áfa_________________1695 2048 Jövedéki és_______________________ regisztrációs adó______709,5_____724,9 Szja________________930,5 999,5 Illeték___________ 84 99,6 Forrás: Pénzügyminisztérium______________ BEVÉTEL 2004 2005 Nominális GDP________20450 22270 Adóbevétel____________4190 4580* A GDP százalékában______20,48____21,5 *idei áfa nélkül Forrás: törvényjavaslat, NAPI Gazdaság-számítás A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁGA 2004. OKTÓBER 12., PÉNTEK-SZOMBAT [O Forráshiány nehezíti a környezetvédelmet •■ B0D01ÓCZKI LINDA A környezetvédelmi szabályozásnak erősödnie kellene, már csak a szigorú uniós követelmények miatt is, azonban a forráshiány szűkíti a lehetőségeket - mondta Persányi Miklós a környezetvédelmi bizottság előtti meghallgatásán, így egyrészt erősödik a minisztérium - ezt jelzi, hogy a gazdasági kabinetben jelen van -, másrészt gyengül a decentralizációt pártoló kormányzati politika következtében. Még idén kezdik a Vásárhelyi-terv megvalósítását, javítják a nagyvízi meder vízszállító képességét, elkezdik az árapasztó tározórendszerek építését, az első tározót még a ciklus vége előtt átadják. Persányi folytatni kívánja a szennyvízrendszerekkel és a kármentesítéssel kapcsolatos nagyberuházásokat, a regionális hulladékgazdálkodási programot. A Hajdú-Bihar megyei hulladékkezelési rendszer 2005 végére működőképes lesz. Emellett Persányi erősítené a környezetbiztonsági garanciarendszert, a természetvédelmet, valamint gyorsítaná a Natura 2000 alá tartozó területek rendezését is. Elkerül a turizmus a gazdasági tárcától • ÁBRAHÁM AMBRUS—SZABÓ ZSUZSANNA Programom három fő irányelve: az uniós források becsatornázása felzárkóztatási, kohéziós, kkv-fejlesztési céllal, a külföldi működőtőke Magyarországra csábítása, valamint a magyar cégek külpiaci megjelenésének és versenyképességének fejlesztése - mondta Kóka János gazdaságiminiszter-jelölt az idegenforgalmi bizottság előtt. Véleménye szerint az ehhez szükséges intézményrendszer - beleértve a korábban a külügy hatáskörébe tartozó külgazdasági tárcát is - a tárca rendelkezésére áll. A turizmus elkerül a minisztériumtól, a jövőben a regionális fejlesztésekért felelős tárca nélküli miniszter, Kolber István felügyelete alá tartozik majd. Kóka János 1996-ban szerzett diplomát a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. Ezt követően hamar az Elender Computer Kft.-hez kerül, ahol a vállalat ügyvezetője, míg a jogutód cégnél, az Elender Informatikai Rt.-nél 1996 szeptembere és 2000 szeptembere között a vezérigazgatói posztot tölt be. A Webigen Rt. elnökévé nevezték ki 2000 júliusában, majd decemberben megválasztották a PSINet európai alelnökévé, amely feladatot 2002 szeptemberéig látja el. Ezt követően az október az Elender vezérigazgatói székében élt. Emellett 2002 áprilisa és 2004 áprilisa között igazgatósági tag az Index.hu-nál. A Rumed 2000 Ingatlanforgalmi Kft. mellett is feltűnik az új miniszterjelölt neve mint ügyvezető, ugyancsak 2000 decemberétől 2002 áprilisáig. Cégbírósági adatok szerint pedig a tavaly szeptemberben alapított Meditcom Orvosi Kft. tulajdonosa is. BIZONYTALANSÁGOT OKOZOTT A MÓDSZERTANI VÁLTÁS Nincs áttörés a folyó mérlegben •■ FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Az uniós tagsággal megszűntek a vámszabad területek, így az árukat belföldiesítették, ezek értéke a 650 millió euró. A jegybank e tételt egyelőre nem vette figyelembe a fizetési mérleg elkészítésekor, mivel emögött nincs valódi pénzügyi tranzakció, nincs árumozgás, hanem mindössze a vámhatárokat mozdították el, azaz az import nyilvántartásának módszere változott. A KSH az EU-csatlakozásig ezeket az árukat és szolgáltatásokat nem vette figyelembe, mivel nem lépték át a vámhatárt (a KSH a vámstatisztikára építi nyilvántartását). A belföldiesítés elvileg az EU-csatlakozással megtörtént, ám a valóságban komoly számbavételi elmaradások vannak, így ehhez hasonló tételek a második negyedévet követően is felbukkanhatnak. A bérmunkához behozott anyagok vámosítását például 12 hónapig lehet halogatni, így jövő májusig felbukkanhatnak a statisztikákban ilyen jellegű tételek. Több elemző is bizonytalansági tényezőként éli meg e 650 millió euró felbukkanását, és számolnak azzal is, hogy ez valamilyen módon előbb-utóbb az importoldalon megjelenik, ami a mostaninál lényegesen sötétebbre festené a képet. Ebben az esetben nehéz elkerülni a korrekciót - mondta Nyeste Orsolya, az Erste Bank elemzője. Szerinte a második félévben javulásra lehet számítani az import lassabb és az export gyorsabb növekedésére számít a szakértő. A jegybank adatai alapján a második negyedévében a külfölddel szembeni nettó finanszírozási igény (a folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg együttes hiánya) 2,039 milliárd euró. Jelenleg még a külfölddel szembeni nettó finanszírozási képesség és a folyó fizetési mérleg egyenlege nem mutat jelentős eltérést, a jövőben azonban az EU-transzferek növekedésével ezen eltérés nagyobb lesz. Ez azt is jelenti, hogy az uniós tagság még nem „fizetett” igazán. FIZETÉSI MÉRLEG _ 2003 2004 Áruk___________________-957 -795 Szolgáltatások és jövedelmek -1060 -1262 Viszonzatlan folyó átutalások +202 -63 Folyó fizetési mérleg egyenlege -1815 -2120 Tőkemérleg egyenlege________+9 +81 Külfölddel szembeni nettó_____________ finanszírozási képesség -1806 -2039 Nem adóssággeneráló________________ finanszírozás_____________-19015 Forrás: MNB_________________________ A pénzügyi tárca kedvezőnek értékeli a jegybank által közzétett folyó fizetési mérleget. A PM szerint a mérlegben érzékelhetők a kedvező reálgazdasági folyamatok, az áruforgalmi egyenleg javult, és a nagyobb jövedelemkiáramlás mögött a tavalyi kedvezőbb vállalati nyereségesség húzódik meg. Professzionális segítségnyújtás fejlesztési pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a Kutatás-fejlesztési ^91°^ C®9ek Tanácsadó Központ tanácsadójától! Pályázati Iroda Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel./Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu