Napi Gazdaság, 2004. október (14. évfolyam, 191-211. szám)

2004-10-01 / 191. szám

4 MAGYAR GAZDASÁG ÉS VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A• 2004. OKTÓBER 1­2., PÉNTEK-SZOMBAT |___________________ HÍRHÁLÓ ► Önkormányzati OTP-hitel tőketámogatással Várhatóan már októbertől elérhető lesz az OTP Bank önkormányzati partnerei számára az a konstrukció, amelyben a helyhatóságok, illetve az általuk alapí­tott gazdasági társaságok környezetvédelmi, energiaracionalizálási, közleke­dési, egészségügyi, oktatási, illetve infrastrukturális beruházásaikhoz a bank­tól olyan hitelt vehetnek fel, amelyekhez az Európai Beruházási Bank (EIB) 10 százalékos tőketámogatást nyújt - közölte Wolf László, a pénzintézet vezér­igazgató-helyettese a tegnapi önkormányzati konferencián. A tervezett beruhá­zások összköltsége nem haladhatja meg az 5 millió eurót, míg a banki finan­szírozási arány legfeljebb a projekt költségeinek 50 százaléka lehet. ► Akvizíciókra készül a Rewico Az idénre tervezett 2,2 milliárd forintos árbevételt időarányosan túlteljesítette a Rewico Logistics Kft., s így a forgalma mintegy félmilliárd forinttal haladja majd meg a tavalyit. A német tulajdonban lévő cég Budapesten 20 ezer négyzet­­méternyi raktárral, a főváros környékén pedig összesen 40 ezer négyzetméternyi logisztikai területtel rendelkezik. A Rewico az elmúlt nyolc évben összesen mintegy 8 millió eurót fektetett be Magyarországon, s idén, illetve a következő két-három évben további 1,5-1,5 millió eurót szán fejlesztésekre, elsősorban a kelet-magyarországi térségben. A tervek között szerepel még kisebb logisztikai társaságok felvásárlása, ám ennek részleteiről Thomas Scheleife, az anyacég társtulajdonosa egyelőre nem nyilatkozott. Emellett a magyar központból készí­tik elő az anyacég román és bolgár érdekeltségeinek létrehozását. ► Elkészült a Raflatac tatabányai gyára Ma adja át Tatabányán épült új gyárát a papírgyártással és -feldolgozással fog­lalkozó finn Raflatac. Az ötezer négyzetméteres csarnokban öntapadós címkék alapanyagát készítik, kezdetben csak 30 alkalmazottat foglalkoztatva, de a lét­számot később ennek tízszeresére növelik. A tatabányai gyár felépítésével egyi­dejűleg a finn cég bezárta bécsi üzemét és ide telepítette a gyártást. A tervek szerint több ütemben bővítik a gyárat, összesen 20 ezer négyzetméterre növelve annak összterületét. Az új üzem elsősorban osztrák és magyar piacra szállít, va­lamint azokba a kelet-európai országokba, ahol az utóbbi időben megnőtt a ke­reslet a háztartási cikkek, élelmiszer-csomagoló anyagok, üdítőital-palackok címkézésére alkalmas, nyomásérzékeny alapanyagok iránt. Lezárult a Dunaferr privatizációja • NAPI GAZDASÁG Tegnap 1 540 822, egyen­ként 5091 forint névértékű, névre szóló Dunaferr Dunai Vasmű Rt.-törzsrészvényt for­gattak át a vállalatot megvásár­ló befektetői konzorci­um kijelölt tagja, a Kundakx AG nevére, s ezzel lezárult a Du­naferr privatizációja. Az erről szóló megállapodás tegnapi aláírását követően Ka­marás Miklós, az ÁPV Rt. ve­zérigazgatója elmondta, hogy szerinte a Dunaferr olyan stra­tégiai partnerre talált, amely hosszú távon is felelősséget vállal a vasmű és a társaság jö­vőjéért. A Dunaferr 79,48 szá­zalékos állami tulajdonú rész­vénycsomagjára kiírt egyfordu­lós pályázat nyertes ajánlatte­vője, a Donbass Ipari Szövetség vállalta a jelenlegi munkavál­lalói létszám megtartását 5 éven keresztül. A privatizáció összértéke közel 100 milliárd forintot tett ki, beleértve a 17,3 milliárd forintos tőkeemelést, a 72 milliárdos munkaügyi, az 1,3 milliárdos kistérség-fej­lesztési, illetve a munkakörül­mények javítására vonatkozó középtávú vállalásokat, vala­mint a 444 milliós vételárat. Szergej Taruta, a Donbass igazgatóságának elnöke szerint, a privatizációs folyamat révén egy eredményesebben működő Dunaferr jön létre. Komoly le­hetőség nyílt arra, hogy a ma­gyar acélipari társaság egy je­lentős, a világpiacon meghatározó konzorci­um tagjaként részesül­jön az acélipari kon­junktúra pozitív hatá­sából. A Donbass Ukrajna veze­tő vaskohászati csoportjának számít, tavaly leányvállalatok nélküli összesített forgalma 1,747 milliárd dollár volt, net­tó nyeresége pedig elérte a 26 millió dollárt. Lapunk úgy értesült, hogy az Európai Unió (EU) illetékes szer­vei vizsgálatot indítottak annak kiderítésére, kapott-e a Dunaferr - még a privatizáció előtt - ma­gyar bankoktól a piacinál ala­csonyabb kamatozású hiteleket. Baranyi Imre, az ÁPV igazgató­­sági tagja elmondta, hogy az EU illetékesei, mint minden hasonló esetben, a Dunaferr magánosí­tását is megvizsgálják. Az ÁPV- nél azonban nem aggódnak, mert az MFB és az Eximbank vezetői nem adtak volna olyan hiteleket, amelyek kamatai ala­csonyabbak lettek volna a piaci szintnél. (Az acélpiacról szóló cikkünk a 15. oldalon.) 1100 MILLIÁRD FORINT A rovatban szereplő jelöletlen forrású adatok a CompLEX CD Céghírekből (www.complex.hu) és a lemez szolgáltatásaként elérhető IM Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatától származnak Telefon: 1/464-5656 E-mail: complex@kjk-kerszov.hu Internet: www.complex.hu KJK-KERSZÖV ­jig West-Endhez közel, ■ ■ a XIII. ker. Balzac utcában 140 négyzetméteres, I. osztályú üzlethelyiség KIADÓ. Érdeklődni: 236-80-84, 06/70-380-27-40. A GVH MELLETT AZ FVM IS VIZSGÁLA A KÖZBESZERZÉSI ÜGYET Túl sokba kerül a szarvasmarha-füljelző Több forgalmazó és tenyésztői szervezet támadja a szarvasmarha-füljelzők beszerzési módját, arra hivatkozva, hogy a gazdák nem választhatnak az azonosítók között.­ ­ TÓTH LÁSZLÓ LEVENTE Az egyik füljelző-forgalmazó cég, a Bentley Magyarország Kft. megtámadta az Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézet (OMMI) szarvasmarha-füljelzők beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárását a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Az ügyben a jövő héten vár­ható eredmény, a bizottság ad­dig felfüggesztette a közbeszer­zési eljárást - tudta meg a NAPI Gazdaság. Neszmélyi Károly, az OMMI főigazgatója szerint vála­szoltak a döntőbizottság megke­resésére, s elfogadhatónak talál­tak több kifogást is. A Bentley és az Univet Kft. a nemrég megjelent pályáza­ti kiírás alapján úgy véli, hogy a közbeszerzési eljárás ver­senysértő. A Bentley jogor­voslati kérelmében tiltako­zott a közbeszerzési eljárás feltételei ellen, arra hivat­kozva, hogy a műszaki krité­riumok alapján több nemzet­közi gyártót, forgalmazót ki­zártak a versenyből, csupán egy gyártót hozva „nyerő” po­zícióba. Eddig több ízben is a francia Allflex nyert a tende­ren, s most is csak ez felelne meg - mondta Búzás Csaba, a Bentley ügyvezetője. A cég 50 eurócentért adja füljelzőit, az OMMI-tól azon­ban ennél többért vásárolhat­ják meg a gazdák. A maga­sabb árat Neszmélyi az egész nyilvántartási rendszer mű­ködtetésével indokolta. Miután több tenyésztőszervezet és szar­vasmarhatartó panaszt tett amiatt, hogy nem választhatnak a füljelzők között, a Bentley és az Univet felkérte a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) is, vizsgálja meg a beszerzési rendszert. Németh Imre agrárminiszter vizsgálatot indított az ügyben -tudta meg lapunk. Benedek Fülöp, a szaktárca közigazga­tási államtitkára szerint a tár­ca az OMMI-val együtt átszer­vezési programot dolgozott ki, amelynek végrehajtása nyo­mán a szervezet hatásköre várhatóan csökken. Az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Hollandiában különböző típusú fül­jelzőket engedélyeznek. Ezek mind megfelelnek az EU füljelzőkre meghatározott előírásainak, így felkerülnek a jóváhagyott listára, amelyről a gazdák szabadon vá­laszthatnak. Az idén az EU-hoz csatlakozottak közül Lengyelország és Szlovénia már váltott ebbe az irányba, bár korábban náluk is tenderkiírásos gyakorlat volt. HÁROM ALAPELV ÉRVÉNYESÜL A LAKÁSHITELEKRE IS ÉRVÉNYES THM KIALAKÍTÁSÁNÁL A bankoknak egy hónapjuk lesz az új hiteldíjmutató bevezetésére­ ­• VIGH CVI­RBY ZSOLT Három alapelv érvényesül a lakáshitelekre is érvényes új teljes hiteldíjmutató (thm) ki­dolgozása kapcsán - hangzott el tegnap egy hozzászólásban a Nemzetközi Bankárképzőben tartott, a devizahitelezés koc­kázatairól szóló konferencián. A thm kialakításának menet­rendje szerint októberben elké­szül a végleges változat, no­vemberben a kormány megtár­gyalja, s a hó végén az új sza­bályozásnak már ki kell jön­nie, hogy a január 15-ei beve­zetést megelőzően a bankok­nak legyen idejük a felkészü­lésre - tájékoztatott Varga Ist­ván, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fogyasztóvédelmi főosztályve­zetője. Az új szabályozás kidol­gozásában a felügyelet orosz­lánrészt vállal. A főosztályvezető kifejtette, hogy a mutató kialakításánál az az első alapelv, hogy lehetőleg ne maradjon ki semmilyen a hitelhez közvetlenül kapcsoló­dó költségelem, így az új mu­tató a hitel minden lényeges költségelemét magában foglal­ja majd, kivéve persze a nem banki kiadásokat, mint példá­ul a közjegyzői díjat. Arra is iránymutatást adna az új sza­bályozás, hogy miként kell egyes mutatókat megállapíta­ni, ha azok egzakt módon nem állnak rendelkezésre. A ban­koknak egységesen alkalma­zandó szimulációs modellt kell kidolgozniuk, vagyis azonos feltételezésekkel kell élniük például az árfolyamok megál­lapításánál. A PSZÁF ebben a kérdésben nagy vitákat vár az egyeztetések során. A mutatónál a harmadik fontos pont, hogy a bankok­nak az ügyfelekben nagyon erősen tudatosítaniuk kell, hogy a közölt mutató csak az adott időpillanatban igaz, s a jövőben bármely eleme vál­tozhat, ami az ügyfél kocká­zata. Varga István lapunk kér­désére megerősítette azon ko­rábbi információnkat, melyek szerint a munka során nem magát a hiteldíj számításának a képletét kell megváltoztat­ni, hanem a képletben lévő mutatók kategóriáit. (A devi­zahitelek esetében a mutató­ba belekerülhet a bankok ál­tal alkalmazott deviza - a ve­hemensebb bankoknál a valu­ta - átváltási árfolyama.) Nemcsak a devizahitelek okoznak majd a jövőben meglepetéseket a hitelfelve­vőknek, hanem a forinthiteleknél is van átárazási kockázat. Akik ugyanis a ta­valy június közepéig érvényes rendszer szerint évente változó kamatozással vettek fel hiteleket, azok hitelkamata több banknál közel megduplázódott. Már csak két hetet kell várni az új Daciára­ ­• BUBRIK GÁSPÁR Október közepétől kapható Magyarországon a Renault mér­nökei által kifejlesztett Dacia Logan, amelyet a francia cég tulajdonában lévő pitesti (Románia) üzem­ben szerelnek össze. A modelltervezéstől a so­rozatgyártásig csaknem félmilliárd euróba ke­rült a Renault-nak az új modell. A korábban ötezer eurós autó­nak kikiáltott Logan legegysze­rűbb és legolcsóbb változata 1,74 millió forintba kerül majd nálunk. (Ötezer euróért csak Romániában lehet kapni Logant, de az az itthoninál még alacso­nyabb felszereltségű változat.) Serge Yoccoz, a Renault Hungá­ria (RH) Kft. ügyvezető igazgató­ja lapunknak elmondta, hogy nem érdemes Romániából ma­gánimportban behozni a Dacia Logant, mivel a felszereltebb változa­tok legfeljebb az autó­ra rakódó terhek kö­zötti különbségek miatt olcsóbbak. Kérdéses le­het még a garancia érvényesíté­se is, ami Romániában egy év, Magyarországon pedig két év. Idén, egyelőre 24 márkakereske­désben, összesen 2­8 ezer közöt­ti Logan eladásával számol az RH, amely kimondottan erre a modellcsaládra egy finanszíro­zási konstrukciót is kidolgozott. Nálunk a leg­olcsóbb Logan 1,74 millió fo­rintba kerül. EGYMILLIÁRD FORINTOT FORDÍTOTTAK A BERUHÁZÁSRA Elkészült a Pannonmill új komáromi malma •­ VÁJNA ERZSÉBET II Egymilliárd forintból fel­­feldUb­k­Uimi épített őrlő­k ...... malmot adnak át ma Komáromban, a magyar malomipari piac egyik legna­gyobb cégének számító Pan­nonmill Rt.-nél. Az osztrák ér­dekeltségű társaság az öreg malmokat fokozatosan felszá­molja, e program keretében csornai telephelyén is hozzá­kezdett csaknem 2 milliárd fo­rint költséggel egy nagy kapa­citású új malom építéséhez. A komáromi székhelyű, 630 dol­gozót foglalkoztató Pannonmill nemrég jött létre a komáromi Hungaromill Rt., a győri Pan­non Gabona Rt. és a miskolci Pannon Borsod Kft. összevonásá­val. Az osztrák Vonwiller közel 100 százalékos tulajdonában lévő három társaság fúziójával több százezer tonna búza, ku­korica és más szemestakar­mány termeltetésével, felvásár­lásával, őrlésével foglalkozó, évi több mint 20 milliárd fo­rint árbevételt elérő vállalat jött létre. A társaságnak nyolc mal­ma, két premixüzeme, öt takar­mánykeverő üzeme van és 22 telephelyen rendezkedett be fel­vásárlásra. I

Next