Napi Gazdaság, 2006. március (16. évfolyam, 43-64. szám)

2006-03-01 / 43. szám

A települések többségének nincs stratégiája Nemcsak az együttműködés hiányzik a települések, illetve a kistérségek tervezési mechanizmusából, hanem a stratégiai gondolkodásmód is. A tervek sok esetben nem illeszkednek az adott régió fejlesztési koncepciójába, így kérdéses, hogy az uniós források hogyan eredményeznek majd mérhető regionális hatást.­ ­ EGERSZALÓKI TÍMEA A nyugat-dunántúli régió már 1996-tól részt vett egy határokon átívelő PHARE-keretprogram­­ban, így a települések korábban szembesülhet­tek az uniós elvárásokkal. Egy részük már ekkor ráébredt a tervezés fontosságára, a többiek azon­ban csak az uniós csatlakozás közeledtével vagy azóta sem jutottak el eddig - Ifj.«, mondta lapunknak Győrfi Gá- _________ bor, a Nyugat-dunántúli Regio- H nális Fejlesztési Ügynökség­­ igazgatója. Szerinte az ország­­ban sem jobb a helyzet, a tele­­pülések 70 százaléka „alibi stratégát követ”, terveikben nincs legitim tarta­lom, és nem az adottságok figyelembevételével kialakított jövőkép mentén tevékenykednek. A dél-alföldi régió fejlesztési koncepciójához szerették volna csatolni a kistérségek stratégiai terveit is, ám annak ellenére, hogy rendelkezé­sükre bocsátották a tematikát, háromnegyedük használhatatlan anyagot adott le, nem gazdaság­fejlesztés-orientált stratégiát, hanem kívánság­­listát gyártottak - mondta lapunknak Szegedi Tamás, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügy­nökség igazgatója. A régióra és a kistérségre pénzforrási szintként gondolnak az önkormány­zatok, de közös tervezésről szó sincs. Horváth Gyula, az MTA Regionális Kutatások Központ­jának főigazgatója szerint még a regionális köz­pontnak kinevezett nagyvárosaink sem tekinte­nek megfelelő módon régióikra, a stratégiák nemhogy a tágabb térség igényeit nem veszik figyelembe, de még az agglomeráció érdekeit sem. Ha a saját környezetükben is képtelenek együttműködni, kérdéses, hogyan kapcsolódnak be az európai területi munkamegosztásba - hangsúlyozza Horváth. A városi önkormányzatok belső szervezeti rendszere hosszú ideje változatlan, a stratégiai tervezésre sehol nem hoztak létre szervezeti egységet. Horváth szerint fontos lenne, hogy a nagyobb mennyiségű fejlesztési forrást felhasz­náló városok építészek, közgazdászok és szoci­ológusok közreműködésével legalább 8-10 fős stratégiai osztályt működtessenek és jelentős változásra lenne szükség a területi statisztikai információs rendszerben is. A szétosztott források régiós hatása eleve ne­hezen mérhető, mivel az első nemzeti fejlesz­tési tervben csak elkülönült pályázatokat finan­szíroztak. A Nyugat-dunántúli Regionális Fej­lesztési Ügynökség inkább olyan integrált prog­ramcsomagokat szorgalmazna, amelyek egymással kapcsolatban lévő térségi projektet valósítanának meg. J C SEBŐK MIKLÓS­­ Lapunk információi szerint a kormány fej­lesztéspolitikai kabinetjének hétfői ülésén végre pont került a második Nemzeti Fejlesz­tési Terv (NFT) néhány régóta vitatott kérdé­sére. Ennek részeként született döntés arról, hogy az energiapolitikával kapcsolatos ügyek melyik operatív program (op) részét képezik majd 2007 és 2013 között?­ ­ Hétfőn a kabinet valóban sok vitás kérdés­ben döntött, majd elfogadta a második NFT stra­tégiáját. Az energiaügyek kapcsán annyit érde­mes megemlíteni, hogy az Európai Unió az ener­giafejlesztést, energiagazdálkodást és -biztonsá­got alapvetően nem támogatja. Ugyanakkor rendkívül fontosnak tartja az energiahatékony­ság és a megújuló energia ügyét, ez egyben tö­rekvés az energiamérleg kiegyensúlyozására. Ezeket a kérdéseket jórészt a környezethaszná­lat felől közelíti meg, összhangban az agrár- és vidékfejlesztéssel, mint például a biomassza esetében. A kérdés megközelíthető ugyanakkor a versenyképesség és energiabiztonság felől is.­­ Ha jól tudjuk, éppen ezt forszírozta az energiaügyekben az utóbbi időben sokat meg­szólaló Kóka János gazdasági miniszter is.­­ Ez természetes is, hiszen az energiaellátás biztosítása az ipari és gazdasági ügyekért fele­lős miniszter feladata. A szóban forgó uniós tá­mogatásnak azonban nem ez a kulcskérdése, hanem az energiaforrások diverzifikációja. Emellett folytathat­nánk az érintettek sorát, hiszen a lakások energiahatékonyságá­nak növelése pedig a lakásügyekért felelős kormányzati intéz­ményeket is foglalkoztatja. Tehát egy több tárcát érintő ügyről van szó, de a konkrét operatív program a Környezetvédelmi Mi­nisztériumhoz kerül.­­ Hasonlóan vita volt az it-szektor ügyében is, ez hogy ren­deződött? - Az információs technológia fejlesztése nyilvánvalóan kap­csolódik a versenyképesség növeléséhez. Ugyanakkor fontos szo­ciális vonatkozásai is vannak, hogy csak a gyermekek digitális írástudását említsem. Mindezt figyelembe véve az it-ügyeket megosztva soroltuk operatív programokhoz. A versenyképesség operatív programjába kerültek be az it-szektor technikai kérdé­sei, így a széles sávú internet elterjesztése. Ugyanakkor nemcsak a gazdaságnak, hanem az országnak is versenyképesnek kell len­nie, kulturális rendszerváltást, kulturális magatartásváltást kell véghez vinni, így az ezekhez a feladatokhoz kapcsolódó infor­mációs társadalom jogcím a központi irányító szervezethez ke­rült, amely stratégiai koordinációt végez majd az információs technológia különböző részterületei között, mint például az ok­tatásban vagy az egészségügyben bevezetendő chipkártya eseté­ben. Ez is mutatja, hogy a fejlesztési tervet komplex programok gyűjteményeként fogjuk fel, és nem ágazati szempontok szerint közelítjük meg. - Mégis az ágazati szempontok továbbélését mutatja az ope­ratív programok a hírek szerint 15-re duzzadó száma. - Nincs szó tizenöt operatív programról. Az unióban komoly rendelkezések szabályozzák, hogy milyen területeket lehet egyez- AZ NFT2 ELFOGADÁSÁNAK TERVEZETT MENETRENDJE - Március végéig az NFH társadalmi-politikai vitára bocsátja a tervezetet - A második változatot az észrevételek figyelembevételével május közepéig, az új kormány megalakításáig készítik el a szakemberek - Ha ismét a jelenlegi koalíciós pártok alakítanak kormány, a tervezetet várható­an az EU-val egyeztetett június 23-i időpontra átadják a brüsszeli szakértőknek - Ha ez megvalósul, október elején meg lehet kötni az unióval az NFT 2-ről szóló szerződést -2007 januárjától meg lehet kezdeni a már megindult munkák finanszírozását Forrás: NFH len operatív programban (op) összefogni. Ha például az ener­giaügyek a gazdasági tárcához kerültek volna, nem lehetett vol­na a közlekedéssel egy op-be tenni, mert minden programnak kötelező egységes stratégiát írni. A biomasszára és a budapesti metró fejlesztésére egységes stratégiát írni nem nagyon lehet. A tervezési dokumentum aktuális verziója szerint tehát a gazda­sági tárca készíti elő a versenyképességi és a közlekedési pp-t. A humánerőforrás területén két op lesz, attól függően, hogy a strukturális alapok közül az európai szociális alap vagy az eu­rópai regionális fejlesztési alap adja-e a finanszírozást. Itt több tárca is érintett, önálló irányító hatóságot kap a terület. A kör­nyezetvédelemnél a környezetstratégia magába tudja foglalni az energiaügyeket. A területfejlesztésnél egy területfejlesztési op van, amin belül van hat regionális operatív program. Azért fon­tos a központi koordináció, mert csak így lehet megvalósítani a regionális felzárkóztatási terveket. Egy hetedik op-t kap a kö­zép-magyarországi régió, amely külön pénzügyi alapból jut for­rásokhoz. Az utolsó, nyolcadik op pedig a központi adminiszt­ráció, az állam hatékonyságá­nak növelése és az informáci­ós társadalom operatív prog­ram. - A második NFT öt irányí­tó hatósággal (ih) számol. Mennyire növeli meg az új in­tézményrendszer az állami bürokráciát? - Az új javaslat racionális alapokon nyugszik. Eddig is öt is volt, ebből kiesik az agrár­hatóság, vagyis az AVOP, és he­lyette jön be a központi szerve­zet, amely a korábbi forrás há­romszorosát kitevő fejlesztések végrehajtását ellenőrzi folya­matosan és korrigálja szükség szerint, kétévenként pedig új akciótervet ír. Emellett az új központi is kezeli a 38 kohé­ziós nagyprojektet. Az új operatív programoknak csak vezérlő szervezetei vannak, itt nem lesz jelentős bővülés - az csak a re­gionális ügynökségek megerősítése nyomán mehet végbe. Az EU normákat állapít meg, hogy hányan dolgozhatnak a fejlesztési rendszerekben. Az első NFT három évére 3,5 milliárd euró ju­tott, ami mintegy ezer fő foglalkoztatásával járt együtt az intéz­ményrendszerben. Most egy évre jut majd 3,5 milliárd euró.­­ Tehát biztosan nőni fog a létszám.­­ Nem fog „biztosan nőni” a létszám, mert növelni kell a szer­vezetek hatékonyságát, és elsősorban a közreműködő szerveze­teket kell megerősíteni. Ezt ugyanakkor csak mérhető hatékony­­sági kritériumok bevezetésével tehetjük meg. A teljesítmény alap­ján premizálható és „büntethető” közreműködő szervezetekben gondolkodunk. A bevételekben való érdekeltség megteremtésé­vel pedig megakadályozható a létszám felduzzadása.­­ Talán még ennél is nagyobb lépés lehetne a hatékonyság növelése és a bürokrácia csökkentése irányába, ha összevon­nák az Országos Területfejlesztési Hivatalt és a Nemzeti Fej­lesztési Hivatalt.­­ Igen, természetesen, de a kormányzati szerkezetet a követ­kező miniszterelnöknek kell majd végiggondolnia. A már meg­kezdődött folyamatokból ítélve - ha reményeinknek megfelelő­en újra Gyurcsány Ferenc miniszterelnök vezetésével alakul kor­mány - jelentős racionalizálás következhet be. Én ezt szükség­­szerűnek gondolom, akárcsak azt, hogy a változások eredménye­képpen az NFH alapjain felálljon egy új tervhivatal. Egy piac­gazdaság-orientált, sok külső szereplővel működő stratégiater­vezési közösségre van szükség, amely egyesíti a különböző szfé­rákban meglévő kapacitásokat. BESZÉLGETÉS BARÁTH ETELE UNIÓS TÁRCA NÉLKÜLI MINISZTERREL A MÁSODIK NFT-RŐL Szükségszerű az uniós bürokrácia racionalizálása BARÁTH ETELE „Büntethető közreműködő szerve­zetekben gondolkodunk." NAPI HÍR NAPI GAZDASÁG­­• 2006. MÁRCIUS 1., SZERDA 1­0 Végre a társadalom is vitázhat az új NFT-ről •­ NAPI GAZDASÁG A kormány kedden végre társadalmi vitára bocsátotta a második Nemzeti Fejlesztési Ter­vet (NFT2) - erről legutóbbi ülésén döntött a fejlesztéspolitikai kabinet. Az új Magyarország programja nevet viselő dokumentum arra hiva­tott, hogy a 2007 és 2013 közötti időszakra szóló mintegy 6650 milliárd forint uniós fejlesztési forrás felhasználásának céljait rögzítse. Évente 319 euró (80 ezer forint) fejlesztési, felzárkóz­tatási támogatás juthat minden magyar állam­polgárra az EU költségvetéséből. A négy legfon­tosabb középtávú cél között a versenyképes gazdaság, a megújuló társadalom, az élhető kör­£ nyezet és a területi kohézió FEJENKÉN­ szerepel. Az NFT2 társadalmi­­ egyeztetése keretében a Nem-­­ zeti Fejlesztési Hivatal a do-simim do­kumentum véleményezésére TM összesen mintegy ötezer part­nert kér fel a napokban. Emel­lett lehetősége lesz a részvételre és az internetes regisztrációra bármely más szervezetnek és sze­mélynek is. A tervek szerint a programot má­sodik olvasatban április elején tárgyalja a kor­mány, majd június végén nyújtják be az Euró­pai Bizottságnak, s Brüsszellel várhatóan kora őszig folyamatosan egyeztetnek.­ ­ BRÜSSZEL CSAK SZÚRÓPRÓBASZERŰEN ELLENŐRIZ Az uniós pénzekért a tagállamok felelnek­ ­- GORDON TAMÁS: BRÜSSZEL Az uniós pénzekre vonatkozó pályázati feltételek betartásáért a tagál­lamok felelnek, Brüsszelben csak az úgynevezett közösségi programokra beadott pályázatok elbírálása történik. A támogatá­sok oroszlánrészét kitevő struk­turális alapok felhasználásának ellenőrzése tehát a tagországok hatáskörében van, az ő admi­nisztrációjuknak kell biztosíta­ni, hogy a pályázatok az uniós feltételeknek megfeleljenek. Az Európai Bizottság (EB) az elmúlt évek módszeres decentralizáci­ója eredményeként ma már csak utólag ellenőriz, amikor a köz­ponti auditálás megtörténik. Ez azonban nem zárja ki, hogy a brüsszeli team időről időre szú­rópróbaszerű vizsgálatot végez­zen: egy adott projekthez kiszáll­va személyesen győződnek meg a beruházás elkészültéről és a jogi, számviteli ügyrend tisztasá­gáról. Az EB a csatlako­zást jóval megelőzően súlyt helyezett arra, hogy a tagjelöltek képe­sek legyenek használni az „uniós nyelvet” a pá­lyázatokban, ezért első­sorban az állami szervek részé­re rendszeresen tartottak pályá­zatírási tanfolyamokat. Érthető, hiszen már a PHARE-pénzek­­hez is csak pályázat útján lehe­tett hozzáférni. A tapasztalatok szerint akár az uniós progra­mokra, akár a fejlesztési alapok­ra azok pályáznak jó eséllyel, akik elvégezték a pályázatírási gyorstalpalókat - bár ezek nél­kül is lehet eredményesen sze­repelni. Brüsszelben viszont a visszaélésekre is gyakorta felhív­ják a figyelmet: a rendellenes­ségért elsősorban a tag­államok felelnek, ezért elemi uniós érdek az el­lenőrzési mechanizmu­sok erősítése. Ezt segít­heti a minél nagyobb nyilvánosság. Bár még mindig a tagállamok kisebbsé­ge teszi közzé az agrártámoga­tások listáját, így is akadnak meglepetések. Kiderült ugyanis, hogy főként a nagyvállalatok, holdingok jutnak ezekhez, így az anyagi segítség gyakorta célt téveszt, hiszen ez a gazdák jö­vedelmének közvetlen úton tör­ténő garanciájára szolgálna. Főként a nagy­­vállalatok, hol­dingok jutnak az agrártámo­gatásokhoz.

Next